Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Datorn stängs av när man ansluter usb-tillbehör

Permalänk
Medlem

Datorn stängs av när man ansluter usb-tillbehör

Tjenare grabbar, har ett problem, märkte att när jag stoppar in ett usb i mitt usb uttag så stängs datorn av och jag måste öppna sidan på datorn ta ut ramminnet och sätta in det sen startar den igen. alltså kan jag inte ha i usb utan att datorn stängs av.. jag har min mus och tangentbord inkopplat och det fungerar, men när usb åker in stängs datorn av. likadant var det när jag skulle ladda iphonen genom datorn. då stängdes datorn av och min iphone går inte längre att ladda. Hjälp mig någon!

har testat alla olika usb uttag, sen när jag tar ut usbet så är det väldigt varmt, bränns när man tar på det.

Tydigare rubrik enligt §3.1
Permalänk
99:e percentilen

Koppla inte in några viktiga USB-minnen eller andra USB-tillbehör för att felsöka; de kanske förstörs.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av P1lzk3rn:

Tjenare grabbar, har ett problem, märkte att när jag stoppar in ett usb i mitt usb uttag så stängs datorn av och jag måste öppna sidan på datorn ta ut ramminnet och sätta in det sen startar den igen. alltså kan jag inte ha i usb utan att datorn stängs av.. jag har min mus och tangentbord inkopplat och det fungerar, men när usb åker in stängs datorn av. likadant var det när jag skulle ladda iphonen genom datorn. då stängdes datorn av och min iphone går inte längre att ladda. Hjälp mig någon!

har testat alla olika usb uttag, sen när jag tar ut usbet så är det väldigt varmt, bränns när man tar på det.

kortslutning nånstans mellan usb & nätagget. sämsta du kan göra är att testa det igen.

kontrollera allt usbminne, usb-kablar. kontakter. är allt ok?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Sötast

Om den stängs av _omedelbart_ som du sätter i sladden så är det mest troligt en kortslutning!

Permalänk
Medlem

Händer detta både i portarna på framsidan och portarna på baksidan?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Händer detta både i portarna på framsidan och portarna på baksidan?

alla portar :/

Permalänk
Medlem

Förmodligen en kortslutning som alla andra säger då den stängs av direkt och usb:en känns väldigt varm. Dock kan detta som sagt leda till att något skadas, så det är ingen bra idé att leka med usb-portarna, för innehållet i usb:n och usb:n själv kan ta skada. Om inte delar i datorn gör det också, så det är nog bäst att inte leka tills någon som har erfarenhet inom just detta kan beskriva en lösning till ditt problem

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Forumledare

*rubrik ändrad*

Har förtydligat rubriken. På så sätt hoppas jag tråden får mer uppmärksamhet.

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaKerS:

Förmodligen en kortslutning som alla andra säger då den stängs av direkt och usb:en känns väldigt varm. Dock kan detta som sagt leda till att något skadas, så det är ingen bra idé att leka med usb-portarna, för innehållet i usb:n och usb:n själv kan ta skada. Om inte delar i datorn gör det också, så det är nog bäst att inte leka tills någon som har erfarenhet inom just detta kan beskriva en lösning till ditt problem

yes jag väntar tills någon erfaren inom detta kommenterar!

Skrivet av NordhNet:

*rubrik ändrad*

Har förtydligat rubriken. På så sätt hoppas jag tråden får mer uppmärksamhet.

Okej tack!

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

Permalänk
Medlem

Gjorde du / hände det något innan du fick problemet?
Har du alltid haft problemet sen du byggde datorn?
Hur länge har du haft felet jämfört med datorn ålder?

Har ditt moderkort Firewire (IEEE 1394)?
Vad är det för moderkort?

Vi behöver mer historia bakom felet. De andra har rätt att du inte får koppla något förrän du berättat mer.

Permalänk
Medlem

kan vara i/o plåten som har en böjd pinne så det jordar när du trycker in usb minne,
eller om något usb uttag sitter snett, så kolla att usbminnet inte jordar/tar nånstans i chassit

Visa signatur

Intel Core i7-3930K @ 4,5 Ghz (Extreme) || GTX1080 || Cooler master HAF X ||Corsair vengeance 16GB || Eizo Ips x2 || Corsair HX1050 ||Asrock Extreme9 X79 || Corsair H100 || Samsung 256gb PRO 950 x3 || Freenas server 12tb || DELL 1950 samt MD1000, HP580DL G5

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Gjorde du / hände det något innan du fick problemet?
Har du alltid haft problemet sen du byggde datorn?
Hur länge har du haft felet jämfört med datorn ålder?

Har ditt moderkort Firewire (IEEE 1394)?
Vad är det för moderkort?

Vi behöver mer historia bakom felet. De andra har rätt att du inte får koppla något förrän du berättat mer.

specs, http://www.inet.se/kundvagn/visa/6540788/2014-03-01

ddet har inte alltid varit så det hände först när jag försökte ladda telefonen genom datorn.

Permalänk
Medlem

Är du säker på att du inte varit inne i chassit och hållit på några månader tidigare?
Hur gammal är felet jämfört med datorns ålder?

Annars blir du tvungen att ta ut moderkortet och kolla alla portar, kontakter, hållare mm efter skador böjda pinnar mm. Kolla om distanserna sitter fel mellan moderkortet och chassit.

Troligen inte FireWire misstaget om du inte gjort något i datorn. Misstaget innebär att man blandat ihop USB och FireWire när chassit portar kopplades till moderkortet. ALLT man sätter i chassit USB portar steks/bränns/förstörs. Ibland också portarna mm.