Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Processorn är väldigt varm

Hej, min processor kör varmt hela tiden och det oroar mig lite.

i7 920 processor
H80 cpu kylare
Phantom 410 chassi

Vad jag kan tänka mig orsakar detta är att det är rätt så varmt i rummet där datorn är (vid tid av skrift är det 29.6C) kan detta ha en så stor påverkan? Min processor är runt 80 grader i idle.

Tack på förhand

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Montera om kylaren, du måste ha fått på den fel eller fått massa luftbubblor i pastan.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Montera om kylaren, du måste ha fått på den fel eller fått massa luftbubblor i pastan.

Blocket på processorn är dock väldigt varmt om man tar på det, slangarna från H80:n är väldigt varma dem med så verkar inte vara problem med värmeöverföringen..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Nixxor123:

Blocket på processorn är dock väldigt varmt om man tar på det, slangarna från H80:n är väldigt varma dem med så verkar inte vara problem med värmeöverföringen..

kollat att pumpen fungerar? Kollat så att blocket sitter tight på cpu:n? hur la du på kylpastan?

Visa signatur

Dator: Razer Blade Base(2018)

Permalänk
Medlem

Herregud, 30 grader i rummet? Frodas inte bakterier som galningar då?

On Topic så säger jag som ovanstående!

Visa signatur

Intel core i5 4690k 4.5Ghz | 2st EVGA GTX 970 SC | Corsair Vengeance 1600MHz 4Gb x4 | Corsair GT SSD 120Gb, 3 st hdds 1tb|1tb|300gb | HAF X | Corsair TX750M | Gigabyte z97x-Gaming 3 |

Permalänk
Skrivet av ianmoon123:

kollat att pumpen fungerar? Kollat så att blocket sitter tight på cpu:n? hur la du på kylpastan?

Så att pumpen fungerar? Hur gör jag det på bästa sätt isf? Blocket sitter tight på. Kylpasta la jag en klick i mitten på CPUn som vanligt (efter att ha rengjort innan med t-röd) och sen tryckte ner kylaren och satte fast den.

Skrivet av Axellie:

Herregud, 30 grader i rummet? Frodas inte bakterier som galningar då?
On Topic så säger jag som ovanstående!

Inte mycket jag kan göra åt saken.. Är 30 grader ute med och min AC är trasig

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Nixxor123:

Så att pumpen fungerar? Hur gör jag det på bästa sätt isf? Blocket sitter tight på. Kylpasta la jag en klick i mitten på CPUn som vanligt (efter att ha rengjort innan med t-röd) och sen tryckte ner kylaren och satte fast den.

Inte mycket jag kan göra åt saken.. Är 30 grader ute med och min AC är trasig

Känn lite på slangarna, känner du att det flödar vatten?

Du har inte heller glömt koppla in pumpen?

Visa signatur

Dator: Razer Blade Base(2018)

Permalänk
Skrivet av ianmoon123:

Känn lite på slangarna, känner du att det flödar vatten?

Du har inte heller glömt koppla in pumpen?

Jo kände på slangarna och dem småvibrerar lite så kan väll vara att det flödar vatten.
Den är definitivt ikopplad, antar att det är den som är molexkontakten.

Kan absolut inte vara så att det bara är varmt i rummet då?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Nixxor123:

Jo kände på slangarna och dem småvibrerar lite så kan väll vara att det flödar vatten.
Den är definitivt ikopplad, antar att det är den som är molexkontakten.

Kan absolut inte vara så att det bara är varmt i rummet då?

Processorn borde inte vara mer än max 30 grader varmare än rummet i idle, alltså 50-60 grader i ditt fall.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Skrivet av Paddan1000:

Processorn borde inte vara mer än max 30 grader varmare än rummet i idle, alltså 50-60 grader i ditt fall.

Okej.. Vad kan det vara mer då? Bör jag ta av blocket och sätta dit det igen?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nixxor123:

Okej.. Vad kan det vara mer då? Bör jag ta av blocket och sätta dit det igen?

Ja, om du har ny pasta att lägga på, så är det ju värt att prova iaf. Hur är luftflödet i övrigt i lådan?

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Ja, om du har ny pasta att lägga på, så är det ju värt att prova iaf. Hur är luftflödet i övrigt i lådan?

Luftflödet är bra skulle jag säga iaf..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Nixxor123:

Luftflödet är bra skulle jag säga iaf..

Hur kör du fläktarna på radiatorn? Blåser du luft innifrån ut eller luft utifrån in?

Visa signatur

Dator: Razer Blade Base(2018)

Permalänk
Skrivet av ianmoon123:

Hur kör du fläktarna på radiatorn? Blåser du luft innifrån ut eller luft utifrån in?

Blåser ut luften, men det har jag alltid gjort och det har funkat utmärkt förut. Har bara varit såhär varm efter jag flyttade.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Nixxor123:

Blåser ut luften, men det har jag alltid gjort och det har funkat utmärkt förut. Har bara varit såhär varm efter jag flyttade.

När jag hade 30 grader i lägenheten var min i7 920 ändå runt 40 som mest idle. Jag skulle tro att kontakten mellan kylaren och CPU är dålig. Kanske fick datorn sig en smäll när du flyttade? Helt klart värt ett försök att montera om, om du har kylpasta liggandes.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nixxor123:

Så att pumpen fungerar? Hur gör jag det på bästa sätt isf? Blocket sitter tight på. Kylpasta la jag en klick i mitten på CPUn som vanligt (efter att ha rengjort innan med t-röd) och sen tryckte ner kylaren och satte fast den.

Inte mycket jag kan göra åt saken.. Är 30 grader ute med och min AC är trasig

Trodde du bodde i Sthlm, där är långt ifrån 30 grader ute.
I alla fall , lägg om kylpastan, som ett riskorn ungefär.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Inaktiv

Du la kanske på alldeles för mycket kylpasta. Som ovanstående sa, som ett riskorn räcker. För mycket försämrar överföringen

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

När jag hade 30 grader i lägenheten var min i7 920 ändå runt 40 som mest idle. Jag skulle tro att kontakten mellan kylaren och CPU är dålig. Kanske fick datorn sig en smäll när du flyttade? Helt klart värt ett försök att montera om, om du har kylpasta liggandes.

Jag hade datorn i delar när jag flyttade (tog med det i resväskor på flyger). Har kylpasta men inget bra att rengöra gammal pasta med.. Något tips med något bra som alla har hemma att rengöra med?

Skrivet av f@boy:

Trodde du bodde i Sthlm, där är långt ifrån 30 grader ute.
I alla fall , lägg om kylpastan, som ett riskorn ungefär.

Varför trodde du att jag bor i Stockholm? Jag bor i Chicago om du måste veta.

Skrivet av anon179202:

Du la kanske på alldeles för mycket kylpasta. Som ovanstående sa, som ett riskorn räcker. För mycket försämrar överföringen

Nja gjorde ungefär ett riskorn som jag brukar.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nixxor123:

Något tips med något bra som alla har hemma att rengöra med?

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-av-processorer/578082-faq-kylpasta/

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Nixxor123:

Jag hade datorn i delar när jag flyttade (tog med det i resväskor på flyger). Har kylpasta men inget bra att rengöra gammal pasta med.. Något tips med något bra som alla har hemma att rengöra med?

Varför trodde du att jag bor i Stockholm? Jag bor i Chicago om du måste veta.

Nja gjorde ungefär ett riskorn som jag brukar.

Han trodde nog att du bodde i Stockholm eftersom det står såhär vid dit nick:
Nixxor123
Medlem
Plats: Stockholm

Har du ren alkohol kan du rengöra med det, annars fungerar det ganska bra med bara en luddfri trasa.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

Han trodde nog att du bodde i Stockholm eftersom det står såhär vid dit nick:
Nixxor123
Medlem
Plats: Stockholm

Har du ren alkohol kan du rengöra med det, annars fungerar det ganska bra med bara en luddfri trasa.

Du har nog rätt där skulle jag tro.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Tog precis bort kylaren, rengjorde pastan, la på lite ny pasta och installerade kylaren igen. Samma resultat. Tror inte felet ligger med CPU kylaren faktiskt. Hur viktigt är övrigt luftflöde i lådan för värme på processorn?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nixxor123:

Tog precis bort kylaren, rengjorde pastan, la på lite ny pasta och installerade kylaren igen. Samma resultat. Tror inte felet ligger med CPU kylaren faktiskt. Hur viktigt är övrigt luftflöde i lådan för värme på processorn?

Hyfsat viktigt, men även om du bara har en fläkt i övrigt så skall inte processorn visa 80C idle. Hur har du kollat temperaturen, med vilket program?

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Skrivet av netbuddy:

Hyfsat viktigt, men även om du bara har en fläkt i övrigt så skall inte processorn visa 80C idle. Hur har du kollat temperaturen, med vilket program?

CoreTemp samt RealTemp.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nixxor123:

Tog precis bort kylaren, rengjorde pastan, la på lite ny pasta och installerade kylaren igen. Samma resultat. Tror inte felet ligger med CPU kylaren faktiskt. Hur viktigt är övrigt luftflöde i lådan för värme på processorn?

Skrivet av Nixxor123:

CoreTemp samt RealTemp.

Det är antingen fel på sensorn eller kylaren och då du skriver att du kan känna att det är väldigt varmt så skulle jag säga kylaren till 100%.
Om remontering inte hjälpt och du är säker på att du monterat den korrekt bör du kolla efter en ny kylare.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av Nixxor123:

CoreTemp samt RealTemp.

Har du kollat så du inte kör något program i bakgrunden? Vad visar BIOS för temperatur i systemet eller processorn?

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

Jättedum fråga: Tog du med dig datorn från Sverige till USA, och i sådant fall, har problemet uppkommit i direkt samband med flytten eller har det uppstått efter en tid?

Permalänk
Skrivet av gamefreak:

Har du kollat så du inte kör något program i bakgrunden? Vad visar BIOS för temperatur i systemet eller processorn?

Lite smågrejer körs men cpu:n är ca 1-2% load.
Bios visar ungefär samma.

Skrivet av Bonius:

Jättedum fråga: Tog du med dig datorn från Sverige till USA, och i sådant fall, har problemet uppkommit i direkt samband med flytten eller har det uppstått efter en tid?

Nä det har varit endast i USA som den har varit såhär varm. Innan jag tog isär datorn i Sverige var det ca 40C i idle. Men vet inte hur troligt det är att kylaren är trasig direkt.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nixxor123:

Nä det har varit endast i USA som den har varit såhär varm. Innan jag tog isär datorn i Sverige var det ca 40C i idle. Men vet inte hur troligt det är att kylaren är trasig direkt.

Jättedumma fråga nummer två: Har du kollat så du har rätt kablage och att din PSU och kylaren är specade att köra både 120v @ 60hz och 240v @ 50hz? Jag är inte elektriskt skarp överhuvudtaget så någon får gärna rätta mig, men kan det inte vara så att om komponenterna inte är specade att köras i 120v @ 60hz så orkar de väl inte driva sig själv fullt ut? Eller skulle systemet helt enkelt inte boota alls?

Permalänk
Skrivet av Bonius:

Jättedumma fråga nummer två: Har du kollat så du har rätt kablage och att din PSU och kylaren är specade att köra både 120v @ 60hz och 240v @ 50hz? Jag är inte elektriskt skarp överhuvudtaget så någon får gärna rätta mig, men kan det inte vara så att om komponenterna inte är specade att köras i 120v @ 60hz så orkar de väl inte driva sig själv fullt ut? Eller skulle systemet helt enkelt inte boota alls?

PSU:n som jag har har autorange så spelar ingen roll om det är 120 eller 240v.

Visa signatur

Citera för svar!