Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Du gamer: varför ha stationär dator när man kan ha bärbar?

Permalänk

Du gamer: varför ha stationär dator när man kan ha bärbar?

Jag är en konsolspelare sedan över 25 år tillbaka som funderar på att göra hoppet till PC. Med tanke på min okunskap om PC-formatet så har jag en fråga gällande stationär vs bärbar dator.

Frågan är: Varför vill man ha stationär?

Frågan riktar sig främst till alla er som spelar PC som ”man spelar konsol*. Alltså. som jag förstår det hela spelar många med en xbox360-kontroll (bortsett från RTS-spel, CS etc) via Steam, där man numera lätt kan överföra upplevelsen till TV:n via big picture mode. Om man nu inte tycker det är snyggt med en stor stationär burk ståendes i vardagsrummet, är det då inte idealiskt att ha en bärbar dator som du bara kopplar in i TVn via HDMI när du känner för det? Dessutom har du fördelen att du kan ta med datorn någon annanstans vid behov.

Har jag missförstått något? Eller varför har inte de flesta en bärbar PC och kopplar till TVn, istället för en stor burk, skärm, datorskrivbord från ikea samt billig kontorstol i skinnimitation från Jysk? Vad är grejen?

Obs! Ärlig fråga, förlåt min okunskap, är konsolspelare som sagt.

(Vet inte om jag placerade tråden rätt, valde att lägga den här då det kändes logiskt med många stationära datorägare. Flytta gärna om det är fel.)

Permalänk

nå jag är pc spelare sedan 94 och som jag set detså1 det är kul att bygga sin egen dator
2 jag kan enkelt uppgradera min dator
3 jag kan få den helt knäpptyst
4 den kan vara nästan lika liten som en bärbar

andra kan säkert fylla i med mer men dessa är det viktigaste för mig

Permalänk
Medlem

Är rätt stort hopp i prestanda per krona. Är säkert den mest vanliga anledningen. Sen prestanda överlag då.

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baba Ghannouj:

Jag är en konsolspelare sedan över 25 år tillbaka som funderar på att göra hoppet till PC. Med tanke på min okunskap om PC-formatet så har jag en fråga gällande stationär vs bärbar dator.

Frågan är: Varför vill man ha stationär?

Frågan riktar sig främst till alla er som spelar PC som ”man spelar konsol*. Alltså. som jag förstår det hela spelar många med en xbox360-kontroll (bortsett från RTS-spel, CS etc) via Steam, där man numera lätt kan överföra upplevelsen till TV:n via big picture mode. Om man nu inte tycker det är snyggt med en stor stationär burk ståendes i vardagsrummet, är det då inte idealiskt att ha en bärbar dator som du bara kopplar in i TVn via HDMI när du känner för det? Dessutom har du fördelen att du kan ta med datorn någon annanstans vid behov.

Har jag missförstått något? Eller varför har inte de flesta en bärbar PC och kopplar till TVn, istället för en stor burk, skärm, datorskrivbord från ikea samt billig kontorstol i skinnimitation från Jysk? Vad är grejen?

Obs! Ärlig fråga, förlåt min okunskap, är konsolspelare som sagt.

(Vet inte om jag placerade tråden rätt, valde att lägga den här då det kändes logiskt med många stationära datorägare. Flytta gärna om det är fel.)

En laptop kommer inte i närheten av samma prestanda och utökningsmöjligheten du kan få i en stationär för priset.
En stationär kan du byta delar och uppgradera lite när du vill, en laptop funkar inte lika enkelt.
prestanda mot pris slår en stationär en laptop stort när man ska spela.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Av samma anledning som restauranger har 20-liters-fritöser istf 2-liters-fritöser. Inte för att de är snyggare eller utför en annan syssla, utan för att de utför sysslan bättre och mer.

Stationära datorer kan forsla mycket mer luft och kan därför rymma mycket mer datorkraft utan att brinna upp. Vill du spela med hög upplösning och fler bilder per sekund så väljer du hellre än stationär än en bärbar.

Permalänk
Medlem

laptop suger.
blir varmt, låter förjävligt, liten skärm, typ ingen uppgraderingsmöjlighet, kostar skjortan.

Ska man inte flytta runt datorn en massa är stationär the way to go.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Varför jag väljer stationär för att spela och inte ens vill ta i laptop med tång när det gäller spel är man får mycket mer för pengarna i en stationär speldator än en bärbar speldator, varför betala mer för samma prestanda helt enkelt.

Sen skärm, vad jag vet finns det ingen laptop som har en skärmpanel som klarar av 144hz, kan mycket väl finnas, jag håller mig inte uppdaterad på bärbar marknaden, men för mig är det direkt no-go. Och om man ska koppla in extern skärm så tycker jag det är bättre att köpa stationär, annars försvinner ju hela konceptet med en laptop.

För mig har det alltid varit, stationär, stor i storlek, men stark prestanda och man kan lätt uppgradera den vid behov, vilket inte alltid är lätt att göra med laptop.

Men som tidigare sagt, prestanda är det viktiga ordet i frågan.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

why not both?

bärbar är väl inget roligt, får ju hela datorn redo. stationär är ett klart roligare projekt, får överlägsen prestanda i samma prisklass och ger mig stora möjligheter att göra som jag vill. har ändå en bärbar som jag använder mycket också.

Permalänk
Medlem

En stationär maskin krävs om du vill spel 3d-spel med högsta möjliga kvalité och flyt, pga grafikkort(en). Det går att få duglig prestanda med en bärbar också, men du får räkna med dubbla kostnaden för att som bäst få halva prestandan av en ordentlig stationär (åtminstone var det så senast jag jämförde prestanda för stationärt kontra bärbart).

Nu spelar jag inte framför tv:n, men om jag gjorde det skulle jag ha en ordentlig stationär htpc. Svårt att få det bekvämt med tangentbord + mus dock, det är bland annat därför jag inte spelar framför tv:n. Handkontroller är inget för mig.

För övrigt går det att bygga en ordentlig stationär i väldigt litet format, om man väljer rätt chassi och komponenter.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Ja du, det har väl mest med vad man personligen föredrar. Vissa gillar väl att sitta bakåtlutad i soffan 5m från en stor 50" TV medan andra gillar att sitta närmare en mindre skärm som är lättare att fokusera på.

Varför man just oftast väljer stationär över bärbar har i 99% av fallen med prestanda att göra, även fast en bärbar har en i7 och en stationär har en i5 så innebär inte det att den bärbara är starkare, tvärtom t.o.m. Bärbara i7 har som den stationära i5 fyra kärnor och trots att en stationär i7 har HT vilket gör att den har 8 virtuella kärnor kan en bärbar i7 inte använda sig av detta och har därför endast 4 kärnor, sen är den också ner klockad så att den inte ska dra för mycket ström o.s.v.

Sen när det kommer till mobilitet, visst en bärbar kommer alltid att gå lättare att flytta från plats till plats men i dagens läge kan man bygga en så liten dator så att man lätt kan koppla loss den, lägga ner den i en väska och åka iväg med den för att sedan sätta upp den på en annan plats med skärm och diverse annan kringrustning.

En annan anledning till att många gillar stationära över bärbara är att det är lätt att några år efter att man byggt datorn kunna bara byta ut grafikkortet i stället för att köpa allt nytt medan vid bärbara är man väldigt begränsad med uppgraderingar och man behöver oftast köpa helt nytt även fast halva datorn fortfarande var helt okej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baba Ghannouj:

Jag är en konsolspelare sedan över 25 år tillbaka som funderar på att göra hoppet till PC. Med tanke på min okunskap om PC-formatet så har jag en fråga gällande stationär vs bärbar dator.

Frågan är: Varför vill man ha stationär?

Frågan riktar sig främst till alla er som spelar PC som ”man spelar konsol*. Alltså. som jag förstår det hela spelar många med en xbox360-kontroll (bortsett från RTS-spel, CS etc) via Steam, där man numera lätt kan överföra upplevelsen till TV:n via big picture mode. Om man nu inte tycker det är snyggt med en stor stationär burk ståendes i vardagsrummet, är det då inte idealiskt att ha en bärbar dator som du bara kopplar in i TVn via HDMI när du känner för det? Dessutom har du fördelen att du kan ta med datorn någon annanstans vid behov.

Har jag missförstått något? Eller varför har inte de flesta en bärbar PC och kopplar till TVn, istället för en stor burk, skärm, datorskrivbord från ikea samt billig kontorstol i skinnimitation från Jysk? Vad är grejen?

Obs! Ärlig fråga, förlåt min okunskap, är konsolspelare som sagt.

(Vet inte om jag placerade tråden rätt, valde att lägga den här då det kändes logiskt med många stationära datorägare. Flytta gärna om det är fel.)

Jag vet inte om det verkligen är så många som i dagsläget spelar på PC "som man spelar konsol"? Jag misstänker iaf att det är här resonemanget haltar.

Mus och tangentbord är väl för de flesta de primära tillhyggena (inte nödvändigtvis för att de inte har någon handkontroll men för att mus+tangentbord är att föredra i de flesta sammanhang), vilket väl jag skulle peka ut som en stor anledning till att att folk tenderar att sitta vid ett skrivbord snarare än i en soffa.

Vad gäller bärbart så är väl de mest uppenbara problemen att: det blir dyrare i förhållande till prestanda och aldrig riktigt konkurrenskraftig grafikprestanda.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

jadu...
144hz/skärmen i huvudtaget, mycket tystare, MYCKET bättre prestanda/krona, bekvämare att sitta vid, uppgraderingsmöjligheter...

Enda anledningen jag ser till att ha laptop är att kunna bära med sig den... Vilket jag ändå gör sällan

Permalänk
Medlem

Anledningarna till jag kör stationär har redan nämnts men kan också flika in med att du inte tvunget behöver ha ett jättechassi vid tv:n om du tycker det är fult. Finns många små stilrena chassin som passar bra i en tv-bänk men som man ändå får in högpresterande komponenter i.

Visa signatur

Chassi: NZXT H200 MoBo: Asus X470 Strix CPU: Ryzen 2600X GPU: MSI RTX 2070 RAM: Corsair Vengeance 16 GB PSU: EVGA Supernova G3 550W SSD: Samsung 970 Evo

Permalänk
Medlem

Billigare och bättre prestanda. Bättre kylning. Enklare att uppgradera.

Tror ärligt inte särskilt många använder en handkontroll och kopplar sin PC till TV:n, men visst det är en fördel att man kan göra det.
Har själv en 360 kontroll som jag använder ibland, men jag har skrivbord och skärm, delvis för att när jag spelar PC vill jag göra det med tangentbord och mus. Vill jag spela framför TV:n, i soffan med handkontroll så har jag mitt PS4.

Om du nu tycker att en stationär är för stor att ha framför TV:n, köp en mini-ITX, tar ju inte upp mycket plats alls, plus att du får alla fördelar med stationär.

"Har jag missförstått något? Eller varför har inte de flesta en bärbar PC och kopplar till TVn, istället för en stor burk, skärm, datorskrivbord från ikea samt billig kontorstol i skinnimitation från Jysk? Vad är grejen?"

Alltså hela poängen med att spela på PC är ju att man får mycket bättre precision med tangentbord+mus. Det är väl därför man sitter vid ett skrivbord istället för i soffan.

Visa signatur

4670K, 8GB RAM, MSI 760

Permalänk

Tack för alla svar! Känns som man borde kunna räknat ut det själv som många nämner, att man får mer prestanda för pengarna i en stationär dator. Men som konsolspelare tycker jag bara det känns så idealiskt att ha en liten platt burk kopplad till TVn via HDMI, som jag samtidigt kan plugga ur och ta med mig in i sängen och surfa på när jag bara vill slappa, eller åker bort tex.

Går det ens att hitta värdiga gaminglaptops under 10000?

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Jag vet inte om det verkligen är så många som i dagsläget spelar på PC "som man spelar konsol"? Jag misstänker iaf att det är här resonemanget haltar.

Kanske skulle postat i laptop-delen istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baba Ghannouj:

Tack för alla svar! Känns som man borde kunna räknat ut det själv som många nämner, att man får mer prestanda för pengarna i en stationär dator. Men som konsolspelare tycker jag bara det känns så idealiskt att ha en liten platt burk kopplad till TVn via HDMI, som jag samtidigt kan plugga ur och ta med mig in i sängen och surfa på när jag bara vill slappa, eller åker bort tex.

Då är det en Steam Machine-liknande maskin du är ute efter. Finns redan, men det kommer fler med tiden, och krymper i storleken trots fullfjädrad hårdvara.

Edit: ok, du kanske menade med inbyggd skärm. Det lär nog aldrig komma (hoppas jag).

Skrivet av Baba Ghannouj:

Går det ens att hitta värdiga gaminglaptops under 10000?

Nej, enligt mig. Personligen tycker jag inte att en för 20k duger heller. Eller 30k. Eller 40k.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

Prestandan som tonvis med folk ovanför redan nämnt är överlägsen hos en stationär gentemot en laptop. Den enda orsaken varför jag sitter på min laptop just nu istället för min stationära är pga. att rummet jag bor i just nu bara har wifi (och extremt dåligt Wifi för den delen). Stationära är bättre i nästan allt.. Idag kan du (om du verkligen vill) tom. få stationära i sådana små format att du kan bära den omkring. Med en laptop så sitter du där med överprisad prestanda och absolut noll chans att uppgradera när din laptop inte hänger med om två år. En laptop är BARA att föredra om man är på resande fot eller studerar (som i mitt fall) och bär omkring på datorn hela dagen.

Skrivet av backfeed:

Då är det en Steam Machine-liknande maskin du är ute efter. Finns redan, men det kommer fler med tiden, och krymper i storleken trots fullfjädrad hårdvara.

Edit: ok, du kanske menade med inbyggd skärm. Det lär nog aldrig komma (hoppas jag).

Nej, enligt mig. Personligen tycker jag inte att en för 20k duger heller. Eller 30k. Eller 40k.

Alltså rekommenderar du en glorifierad HTPC?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Baba Ghannouj:

Tack för alla svar! Känns som man borde kunna räknat ut det själv som många nämner, att man får mer prestanda för pengarna i en stationär dator. Men som konsolspelare tycker jag bara det känns så idealiskt att ha en liten platt burk kopplad till TVn via HDMI, som jag samtidigt kan plugga ur och ta med mig in i sängen och surfa på när jag bara vill slappa, eller åker bort tex.

Går det ens att hitta värdiga gaminglaptops under 10000?

Det är vid 10000kr som brytpunkten liger skulle jag säga.
Strax över 10000 skulle jag spendera om jag verkligen skulle vilja ha ha en gaminglaptop.

Angående bekvämligheten så tycker jag att man kan kompensera för det med ännu en enhet som inte är gjord för gaming utan bara för just surf och enklare saker.
I mitt fal så har jag ju min best till speldator som aldrig flyttas och ger en maximal spelupplevelse samt en liten surfplatta/laptop för några tusen kronor som jag "slappar" med när jag vill det.

På detta sätt så tjänar man en väldig massa prestanda/krona istället för att vara så bnekväm av sig ttt man vill ha allting i en enhet.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baba Ghannouj:

Tack för alla svar! Känns som man borde kunna räknat ut det själv som många nämner, att man får mer prestanda för pengarna i en stationär dator. Men som konsolspelare tycker jag bara det känns så idealiskt att ha en liten platt burk kopplad till TVn via HDMI, som jag samtidigt kan plugga ur och ta med mig in i sängen och surfa på när jag bara vill slappa, eller åker bort tex.

Går det ens att hitta värdiga gaminglaptops under 10000?

Ja, är man en sorts "gamer" som inte märker eller bryr sig när spelet går på halvdan grafik, i 30fps, och utan möjlighet att njuta av innovation, eller att vara tävlingsinriktad så är det väl idealet..

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Då är det en Steam Machine-liknande maskin du är ute efter. Finns redan, men det kommer fler med tiden, och krymper i storleken trots fullfjädrad hårdvara.:D

Jo, steam machine tycker jag låter rätt tilltalande (en av få verkar det som, att döma av responsen när de presenterades). Problemet med den är ju dock att den fortfarande är stationär. Tänkte att jag skulle kunna göra mer grejer än att bara spela på datorn. Sitta och skriva på forum på en balkong i Spanien t.ex, som jag gör nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baba Ghannouj:

Tack för alla svar! Känns som man borde kunna räknat ut det själv som många nämner, att man får mer prestanda för pengarna i en stationär dator. Men som konsolspelare tycker jag bara det känns så idealiskt att ha en liten platt burk kopplad till TVn via HDMI, som jag samtidigt kan plugga ur och ta med mig in i sängen och surfa på när jag bara vill slappa, eller åker bort tex.

Går det ens att hitta värdiga gaminglaptops under 10000?

Jag rekar extremt starkt denna om du vill ha en hyfsat portabal 14-tummare som ändå kan mätas med en ganska bra stationär:

http://www.overclockers.co.uk/showproduct.php?prodid=LT-015-G...

Lite över budget men tro mig... det är den värd.

Permalänk

För att skrivbord + skärmar, mekaniskt tangentbord, mus och stor musmatta, Kinnarpsstol (eller likvärdig) gör att du presterar bra mycket bättre än om du sitter som en säck potatis i en soffa med en handkontroll.

(Sen allt annat om prestanda.)

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Alltså rekommenderar du en glorifierad HTPC?

Med i7 4770K + GTX 980 + 600W psu?

Vad menar du?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sisyfos:

Det är vid 10000kr som brytpunkten liger skulle jag säga.
Strax över 10000 skulle jag spendera om jag verkligen skulle vilja ha ha en gaminglaptop.

Angående bekvämligheten så tycker jag att man kan kompensera för det med ännu en enhet som inte är gjord för gaming utan bara för just surf och enklare saker.
I mitt fal så har jag ju min best till speldator som aldrig flyttas och ger en maximal spelupplevelse samt en liten surfplatta/laptop för några tusen kronor som jag "slappar" med när jag vill det.

På detta sätt så tjänar man en väldig massa prestanda/krona istället för att vara så bnekväm av sig ttt man vill ha allting i en enhet.

Detta.

Varför låsa fast sig vid en enhet?
Bättre att ha en ordentlig "battle station" och en billig laptop bredvid

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baba Ghannouj:

Jag är en konsolspelare sedan över 25 år tillbaka som funderar på att göra hoppet till PC. Med tanke på min okunskap om PC-formatet så har jag en fråga gällande stationär vs bärbar dator.

Frågan är: Varför vill man ha stationär?

Frågan riktar sig främst till alla er som spelar PC som ”man spelar konsol*. Alltså. som jag förstår det hela spelar många med en xbox360-kontroll (bortsett från RTS-spel, CS etc) via Steam, där man numera lätt kan överföra upplevelsen till TV:n via big picture mode. Om man nu inte tycker det är snyggt med en stor stationär burk ståendes i vardagsrummet, är det då inte idealiskt att ha en bärbar dator som du bara kopplar in i TVn via HDMI när du känner för det? Dessutom har du fördelen att du kan ta med datorn någon annanstans vid behov.

Har jag missförstått något? Eller varför har inte de flesta en bärbar PC och kopplar till TVn, istället för en stor burk, skärm, datorskrivbord från ikea samt billig kontorstol i skinnimitation från Jysk? Vad är grejen?

Obs! Ärlig fråga, förlåt min okunskap, är konsolspelare som sagt.

(Vet inte om jag placerade tråden rätt, valde att lägga den här då det kändes logiskt med många stationära datorägare. Flytta gärna om det är fel.)

Jag byggde precis ihop min första stationära efter 4 år med bärbar så jag fattar din synvinkel av det. Skillnaden mellan stationär och bärbar är enorm.

Om man inte behöver flytta runt datorn särskilt ofta är stationär ett mycket bättre val av flera anledningar:
Skillnaden i kostnad/prestanda är enorm
Kan uppgraderas väldigt lätt.
Flexibilitet med flera skärmar, 144hz, olika upplösningar och liknande.
Mycket bättre kylning och mycket tystare i spel om man har bra fläktar.

En bärbar som duger till att spela på har jag svårt att kalla bärbar också. I mina ögon är den mer släpbar.

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Baba Ghannouj:

Tack för alla svar! Känns som man borde kunna räknat ut det själv som många nämner, att man får mer prestanda för pengarna i en stationär dator. Men som konsolspelare tycker jag bara det känns så idealiskt att ha en liten platt burk kopplad till TVn via HDMI, som jag samtidigt kan plugga ur och ta med mig in i sängen och surfa på när jag bara vill slappa, eller åker bort tex.

Går det ens att hitta värdiga gaminglaptops under 10000?

Finns säkerligen. Beror väl på vad man menar med "värdig gaminglaptop".
Jämför man med konsoler så är det nog inga bekymmer. Är inte så insatt i nuvarande utbud men det finns säkerligen något för under 10k där.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Med i7 4770K + GTX 980 + 600W psu?

Vad menar du?

Menar att den har presenterats av mer än en person som det vore någon form av superkonsol men i verkligheten är det bara ännu ett eller flera företag som sätter ihop en kraftig HTPC. Finns absolut ingenting med en steam machine (ja, förutom OS som går att fixa om man så önskar) som gör den speciell..

Skrivet av Serzarian:

Detta.

Varför låsa fast sig vid en enhet?
Bättre att ha en ordentlig "battle station" och en billig laptop bredvid

Det roliga är att du får en hyfsad gaming stationär och en billig laptop för de gånger man vill "sitta på en balkong i Spanien" för samma pris (ja nästan) som man får en hyfsad gaming laptop. Tål att tänkas på egentligen.

Skrivet av Söderbäck:

Finns säkerligen. Beror väl på vad man menar med "värdig gaminglaptop".
Jämför man med konsoler så går det säkerligen. Är inte så insatt i nuvarande utbud men det finns säkerligen något för under 10k där.

MSI har ett par hyfsade för kring 8.000:-

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Viliktotr:

För att skrivbord + skärmar, mekaniskt tangentbord, mus och stor musmatta, Kinnarpsstol (eller likvärdig) gör att du presterar bra mycket bättre än om du sitter som en säck potatis i en soffa med en handkontroll.

(Sen allt annat om prestanda.)

Är inte så mycket för att prestera (i MP-spel låter det som du menar). Tänker mer på att chilla och spela Dark Souls 2 eller annat gött SP-lir i min ensamhet.

Permalänk
Skrivet av CFSsss:

Jag rekar extremt starkt denna om du vill ha en hyfsat portabal 14-tummare som ändå kan mätas med en ganska bra stationär:

http://www.overclockers.co.uk/showproduct.php?prodid=LT-015-G...

Lite över budget men tro mig... det är den värd.

Ser go ut, ska fördjupa mig i den lite. Tackar!