Permalänk
Medlem

Slumpmässiga omstarter ASUS Z97-a.

Tänkte vända mig till Er innan dess att jag slitit av allt hår från hjässan.

Jag har nyligen uppgraderat med en 4690k och ett ASUS z97-a och har därefter fått problem.
Problemet är att min dator helt slumpmässigt fryser till och startar om. Frysningen är sådan att bilden fryser och därefter fortsätter ljudet som vanligt i någon sekund till innan dess att allt svartnar.
Detta började först när jag satt och lirade, men har nu även börjat komma när jag bara använder datorn.
Jag använder mig av ett GTX 660ti, vengeance 1600MHz minnen och ett Be Quiet agg på 430 W. Till OS använder jag Windows 8.1.

Hoppas att jag fått med all nödvändig information och att någon är klokare på det än vad jag är.

Har ännu inte uppdaterat BIOS men lär prova det imorgon i mån av tid.

Vad jag har gjort:
En komplett ominstallation av datorn.
Benchat både CPU och GPU (Funkat utmärkt med normala temperaturer).
Sökt på problemet och då inte blivit klokare.

Visa signatur

"Lite väl många muttrar över att en androidtelefon för 1500 laggar och köper sen en iPhone för 6000 och tycker den är bra och android är skit." -mr_sQuinty

SweC Fraktfritt @ Inet

Permalänk

430w? Borde iofs duga om det är kvalité agg som bequiet. Säker på att cpukylaren är i riktigt? Vad har du för temperaturer? Prövat med andra ramstickor? Annan hårddisk?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av waspen123:

430w? Borde iofs duga om det är kvalité agg som bequiet. Säker på att cpukylaren är i riktigt? Vad har du för temperaturer? Prövat med andra ramstickor? Annan hårddisk?

Skickades från m.sweclockers.com

430W lirade fint med min förra Phenom II 965Be och denna ska ju åtminstone inte dra mer ström av vad jag har läst.
Den ska vara det och tempen når upp till drygt 60 grader så det ser okej ut på den fronten, men ska kolla imorgon så att jag inte säger för mycket...
Andra ramstickor har jag inte provat, skall göra detta.
Hårddisk har jag inte heller provat i och med att den funkade fint innan jag byta, men ska prova även detta.

Tack för råden!

Visa signatur

"Lite väl många muttrar över att en androidtelefon för 1500 laggar och köper sen en iPhone för 6000 och tycker den är bra och android är skit." -mr_sQuinty

SweC Fraktfritt @ Inet

Permalänk
Medlem

Uppdatera bios. Går ju både fort och lätt.

Permalänk
Medlem

Som sagt innan uppdatera BIOS. Mitt Z97-A hade helt sjuka saker för sig när jag köpte det, men efter BIOS uppdatering flyter det på hur bra som helst.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Uppdatera bios. Går ju både fort och lätt.

Skrivet av Zeecor:

Som sagt innan uppdatera BIOS. Mitt Z97-A hade helt sjuka saker för sig när jag köpte det, men efter BIOS uppdatering flyter det på hur bra som helst.

Tack, hoppades på svar som dessa. Ville bara veta om det fanns en chans att det skulle hjälpa!

Visa signatur

"Lite väl många muttrar över att en androidtelefon för 1500 laggar och köper sen en iPhone för 6000 och tycker den är bra och android är skit." -mr_sQuinty

SweC Fraktfritt @ Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av waspen123:

430w? Borde iofs duga om det är kvalité agg som bequiet. Säker på att cpukylaren är i riktigt? Vad har du för temperaturer? Prövat med andra ramstickor? Annan hårddisk?

Du får gärna peka på ett kvalitetsagg från be quiet med effekten 430W. Mig veterligen finns det inga sådana.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Du får gärna peka på ett kvalitetsagg från be quiet med effekten 430W. Mig veterligen finns det inga sådana.

Menade alltså så länge det är inte noname märken.

Mister NegativLemon.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem

slumpmässiga omstarter är i nio fall av tio PSUn.
Minnesrelaterat kan det också vara men brukar oftast medföra en bsod.
är det att något blir för varmt så brukar systemet stänga ned sig.
Visst kan det vara ostabilt bios. Du kan prova det. Men är det så att detta händer helt random så är jag till 99% säker på att det är ditt nätagg som blivit för hårt belastat och lindningen börjar gett upp eftersom du även får omstarter i skrivbordsläge.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

slumpmässiga omstarter är i nio fall av tio PSUn.
Minnesrelaterat kan det också vara men brukar oftast medföra en bsod.
är det att något blir för varmt så brukar systemet stänga ned sig.
Visst kan det vara ostabilt bios. Du kan prova det. Men är det så att detta händer helt random så är jag till 99% säker på att det är ditt nätagg som blivit för hårt belastat och lindningen börjar gett upp eftersom du även får omstarter i skrivbordsläge.

Kanon, skall koll närmre på den då. Tycker bara att det är konstigt att den ska börja svika nu när jag har en mer strömsnål CPU. Insåg förresten att den var på 530W och att det var jag som hade fel för mig...
För varmt skall inget vara av vad jag kan utläsa och RAMen hade jag i stort sett räknat bort i och med att jag inte fått någon BSOD.
BIOS är nu uppdaterat men problemet kvarstår.
Ska se om jag inte kan få tag i ett annat nätagg så att jag kan prova det under morgondagen!

Visa signatur

"Lite väl många muttrar över att en androidtelefon för 1500 laggar och köper sen en iPhone för 6000 och tycker den är bra och android är skit." -mr_sQuinty

SweC Fraktfritt @ Inet

Permalänk
Medlem

Har monterat ur min GPU nu för att köra på prollens integrerade, det har funkat bra än så länge. Behöver bara få tag i ett nätagg nu så att jag kan få svar på om felet ligger...

Visa signatur

"Lite väl många muttrar över att en androidtelefon för 1500 laggar och köper sen en iPhone för 6000 och tycker den är bra och android är skit." -mr_sQuinty

SweC Fraktfritt @ Inet