Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Gamla PC datorer

Permalänk
Medlem

Gamla PC datorer

Någon här på forumet som vet ifall de gamla ibm pc 5150, 286, 386, 486 går att få tag på nu förtiden.
Får man i såna fall köpa olika delar och sätta ihop själv eller har man sån tur att de här modellerna
fortfarande går att få tag på nuförtiden?

/Niklas

Permalänk
Medlem

Det står säkert gamla burkar ute i stugorna, i förråd, vindsutrymmen och liknande. Hos företag står det nog också bortglömda vrak i förvaringsutrymmen. Fråga runt i bekantskapskretsen, vetja!

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HP Elitebook 2570p Windows XP
HP Elitebook 2560p Windows vista
HP Elitebook 820 G3 Windows 7 - I5 Skylake

Permalänk
Hedersmedlem

386'an ska man nog hålla sig ifrån. Det är väldigt svårt att hitta expansionskort till den eftersom den bara har MCA.
När det gäller 486'or så skulle jag försöka få tag på en som har PCI-platser. Det ökar chanserna att få tag på bra grafikkort och liknande ordentligt. 486'an ovan har bara ISA.

Edit: Det är lite synd att detta efterfrågas just nu. Jag flyttade vid årsskiftet och i slutet av förra året körde jag en gammal 486'a och två Pentium maskiner till tippen eftersom det inte var någon som var intresserad av dem. Jag sitter dock fortfarande på ett par ISA och PCI expansionskort om någon är intresserad, tex två Voodoo 2 grafikkort inkl SLI kabel, ett par andra grafikkort (bara PCI), ljudkort och nätverkskort.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

1. IBM sålde aldrig några PCI-korts baserade 486or (finns knappt några överhuvudtaget, jag har bara sett ett moderkort med Socket 3 med 1st PCI-kortplats och tre ISA)
2. Voodoo kort är alldeles för nytt för det som efterfrågas
3. MCA kort kryllar det av på Ebay

Visa signatur

HP Elitebook 2570p Windows XP
HP Elitebook 2560p Windows vista
HP Elitebook 820 G3 Windows 7 - I5 Skylake

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Det står säkert gamla burkar ute i stugorna, i förråd, vindsutrymmen och liknande. Hos företag står det nog också bortglömda vrak i förvaringsutrymmen. Fråga runt i bekantskapskretsen, vetja!

Tack för tips och råd!
Är själv väldigt nybörjare på retrodatorer, har mest börjat samla på mig gamla 8-bitsdatorer hittills.
Men skulle gärna vilja ha tag i en pc dos dator. Har inte någon som helst aning vilken som är en bra
nybörjardator. Vill gärna kunna lira spel och liknande på dom...

386a http://www.tradera.com/ibm-ps-2-55sx...0854_190763381

Denna fick jag faktiskt upp ögonen för. Dock verkar säljaren inte så snabb på att svara.
Någon som kan rada upp lite info på IBM PS/2 55SX 386 modellen?
När kom den och var den vanlig?

Har för mig att det fanns 486: or i skolan när jag gick i låg/mellanstadiet någongång
men tekniska specifikationer är jag rätt så dålig på när det gäller gamla PC Dos datorer.
Verkar det t.ex. finnas ljudkort/grafikkort i denna modell från Tradera?
Är operativsystemet windows 3.1?

Hälsningar,
Niklas

Permalänk
Medlem
Skrivet av NickeP86:

386a http://www.tradera.com/ibm-ps-2-55sx...0854_190763381

Denna fick jag faktiskt upp ögonen för. Dock verkar säljaren inte så snabb på att svara.
Någon som kan rada upp lite info på IBM PS/2 55SX 386 modellen?
När kom den och var den vanlig?

Har för mig att det fanns 486: or i skolan när jag gick i låg/mellanstadiet någongång
men tekniska specifikationer är jag rätt så dålig på när det gäller gamla PC Dos datorer.
Verkar det t.ex. finnas ljudkort/grafikkort i denna modell från Tradera?
Är operativsystemet windows 3.1?

Hälsningar,
Niklas

Hej Niklas,
Jag får bara upp en 404 (att sidan inte hittas) på den länken.

Men gällande grafikkort, så är det så att alla datorer som ska kunna visa bild på en skärm måste ha någon form av grafikkort.
Däremot så var det så att på 286, 386, 486 och tidiga Pentium att grafikkortet var ett rent 2D grafikkort. Det användes helt enkelt för att få bild på skärmen, så du kan se dina kommandon i dos och dina ikoner, fönster och dyl i Windows.

Även på den tiden hade grafikkort olika mycket minne.
Exempelvis så hade jag ett grafikkort i min 486 på 1MB (1024kB).
Detta minne användes för något som kallas framebuffer, som helt enkelt är en buffert för att lagra bilden som ska skickas till skärmen. Storleken på grafikminnet påverkar vilken upplösning och färgdjup man kan välja.
För mig som hade en hel MB i grafikminne så innebar det att jag kunde välja:
640x480 16 miljoner färger
800x600 i 65536 färger
1024x768 i 256 färger.
1280x1024 i 16 färger.

Har man mindre minne så innebär det färre färger och lägre max upplösning och mer minne tillåter mer färger i högre upplösning (Däremot så kan kortets högsta upplösning vara lägre än vad mängden grafikminne skulle tillåta).

Det stämmer säkert inte 100%, men lite förenklat kan vi säga:

Grafikkort med 256kB - 2048kB (2MB) grafikminne - rena 2D kort
CPU sköter alla grafikberäkningar

Grafikkort med 4MB - 8MB grafikminne - har primitiv hårdvaruaccelerering av 2D och/eller 3D
Spel för dessa kort går ofta att välja mellan software renderer (att CPU sköter alla grafikberäkningar) eller hårdvaru accelerering. Men hårdvaruaccelereringen är så dålig att skillnaden i prestanda eller effekter mot software renderer är liten.

Grafikkort med 16MB grafikminne eller mer
Har hårdvaruaccelerering och i de fall det går att välja mellan software renderer eller hårdvaruaccelerering så är skillnaden i prestanda och antal effekter betydande.

För en 386 så skulle ett grafikkort med 512kB grafikminne vara passande.
Då är det möjligt att köra 1024x768 i 16 färger eller 256 färger i antingen 640x480 eller 800x600.

Som jämförelse så skulle 32MB grafikminne räcka till att köra i upplösning 4096x2160 i 16M färger.
Anledningen att moderna grafikkort har mer än 32MB grafikminne är för att de har mera funktioner än att bara visa bilden på skärmen, som accelerering av 2D och 3D, video accelerering, GPGPU och dyl.
Annars hade de flesta fortfarande klarat sig på ett 32MB grafikkort.

Gällande ljudkort så var det ovanligt med ljudkort på 386. Vad man hade var PC speaker. En enklare högtalare som kunde ge diverse pipljud. Det finns exempel på lite mer avancerat ljud genom PC speaker, men ofta var de enklare pip och datorer som Amiga 500 och Atari ST, ja till och med Commodore 64 var överlägsna PC när det kom till ljud.

På 486 tiden, när många nya datorer var på en 50-66MHz så började "multimedia paket" med ljudkort, enklare högtalare och CD-ROM bli vanligt.

Personligen tycker jag att det är med 486 DX2, minst 8MB RAM och ljudkort som PC börjar bli roligt (Det går fortfarande bra att köra Dos 5.x eller 6.x och Windows 3.1 / 3.11 på en 486). Annars är det roligare med andra hemdatorer som Commodore, Amiga, Atari o dyl.

Permalänk
Medlem

Wow! Tack så hemskt mycket för ditt mycket intressanta inlägg!! TACK!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Personligen tycker jag att det är med 486 DX2, minst 8MB RAM och ljudkort som PC börjar bli roligt (Det går fortfarande bra att köra Dos 5.x eller 6.x och Windows 3.1 / 3.11 på en 486). Annars är det roligare med andra hemdatorer som Commodore, Amiga, Atari o dyl.

Vad intressant att du nämnde just 486 DX2. Ändrade planerna från en 386 till en 486 och det var just den modellen du beskrev.
Det var 8MB RAM om jag inte minns fel och med ljudkort som jag inte minns vad det var för nåt just nu.
Väntar på att få hem den nu, ska bli skitskoj!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NickeP86:

Vad intressant att du nämnde just 486 DX2. Ändrade planerna från en 386 till en 486 och det var just den modellen du beskrev.
Det var 8MB RAM om jag inte minns fel och med ljudkort som jag inte minns vad det var för nåt just nu.
Väntar på att få hem den nu, ska bli skitskoj!

Jag hade släktingar och vänner som hade 386 back in the days. Men första egna PC var med AMD 486 DX2 66MHz och ett multimedia paket med Sound Blaster 16 och Double Speed CD-ROM.
Från början hade jag bara 4MB RAM, uppgraderingen till 8MB gjorde stor skillnad både i DOS 6.22 och i Windows 3.11.
Eller, i DOS gjorde det väl ingen direkt skillnad när man bara skrev kommandon i dos prompten och sånt. Men när man ville köra DOS spel gjorde det stor skillnad.
Minnet uppgraderades vidare och slutade till sist på 32MB (hade tänkt att nöja mig med 24MB, 16+8, men de minnesmodulerna tyckte inte om varandra, så jag fick byta 8MB + pengar mot en till 16MB).
8MB till 16MB gjorde också en del skillnad, bl.a. så fungerade det generellt bättre om man fick för sig att starta DOS spel från Windows.

Att gå från 16MB till 32MB har jag för mig att det inte gjorde någon större skillnad i de flesta fall.
I kombination med en Pentium/Pentium MMX eller AMD K5/K6 och Windows 95/98 hade det gjort stor skillnad.
Men på en 486 med MS DOS 6.22 och Windows 3.11 så var 32MB lite overkill (körde visserligen OS/2 ett tag).

Jag har kvar processorn och har för mig att jag har kvar det mesta av multimedia paketet (sålde något barnspel). Jag har dessutom kvar chassi och nätagg, men det uppgraderades med Socket 7 moderkort, Pentium processor, SDRAM.
Resten av 486an har nog gått till skroten.

Alltid kul när man väntar på att få hem något och sen när man får hem det.
Hade själv lite 'mini-julafton' idag. Fick hem Robocop 2 originalspel till Commodore 64 och lite cykelprylar.

När du fått hem din 486 så får du skriva lite om den och kanske lägga upp några bilder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag hade släktingar och vänner som hade 386 back in the days. Men första egna PC var med AMD 486 DX2 66MHz och ett multimedia paket med Sound Blaster 16 och Double Speed CD-ROM.
Från början hade jag bara 4MB RAM, uppgraderingen till 8MB gjorde stor skillnad både i DOS 6.22 och i Windows 3.11.
Eller, i DOS gjorde det väl ingen direkt skillnad när man bara skrev kommandon i dos prompten och sånt. Men när man ville köra DOS spel gjorde det stor skillnad.
Minnet uppgraderades vidare och slutade till sist på 32MB (hade tänkt att nöja mig med 24MB, 16+8, men de minnesmodulerna tyckte inte om varandra, så jag fick byta 8MB + pengar mot en till 16MB).
8MB till 16MB gjorde också en del skillnad, bl.a. så fungerade det generellt bättre om man fick för sig att starta DOS spel från Windows.

Att gå från 16MB till 32MB har jag för mig att det inte gjorde någon större skillnad i de flesta fall.
I kombination med en Pentium/Pentium MMX eller AMD K5/K6 och Windows 95/98 hade det gjort stor skillnad.
Men på en 486 med MS DOS 6.22 och Windows 3.11 så var 32MB lite overkill (körde visserligen OS/2 ett tag).

Jag har kvar processorn och har för mig att jag har kvar det mesta av multimedia paketet (sålde något barnspel). Jag har dessutom kvar chassi och nätagg, men det uppgraderades med Socket 7 moderkort, Pentium processor, SDRAM.
Resten av 486an har nog gått till skroten.

Alltid kul när man väntar på att få hem något och sen när man får hem det.
Hade själv lite 'mini-julafton' idag. Fick hem Robocop 2 originalspel till Commodore 64 och lite cykelprylar.

När du fått hem din 486 så får du skriva lite om den och kanske lägga upp några bilder.

Kul info!
Ja, hade gärna gjort det men det verkar som om säljaren helt plötsligt inte går att nå.
Han skickade datorn med bussgods för ca 2 veckor sedan, fick det sista mejlet från honom för typ 9 dagar sedan
sen då han sa att han hade paket-id för paketet i sin bil och skulle skicka mig det dagen därpå.
Har försökt påminna honom den senaste veckan men får inget svar! Hur svårt ska det vara!!??
Har jag paket id så kan jag i alla fall ringa till bussgods och kolla upp vart paketet är.
För snart så lär väl paketet returneras. Fattar inte vad som är problemet. Har absolut inte fått hem någon avi
angående det här heller. Någon som varit med om samma problem tidigare? Det enda jag vet är att fortfarande har
annonser på Tradera och är ifrån Göteborg. Själv bor jag i Katrineholm. Vet inte heller hur lång tid frakten är med bussgods
men inte lär det ta 2 veckor att frakta ett paket från gbg till katrineholm??
Vill bara få hem min 486:a nu!

/Niklas

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NickeP86:

Kul info!
Ja, hade gärna gjort det men det verkar som om säljaren helt plötsligt inte går att nå.
Han skickade datorn med bussgods för ca 2 veckor sedan, fick det sista mejlet från honom för typ 9 dagar sedan
sen då han sa att han hade paket-id för paketet i sin bil och skulle skicka mig det dagen därpå.
Har försökt påminna honom den senaste veckan men får inget svar! Hur svårt ska det vara!!??
Har jag paket id så kan jag i alla fall ringa till bussgods och kolla upp vart paketet är.
För snart så lär väl paketet returneras. Fattar inte vad som är problemet. Har absolut inte fått hem någon avi
angående det här heller. Någon som varit med om samma problem tidigare? Det enda jag vet är att fortfarande har
annonser på Tradera och är ifrån Göteborg. Själv bor jag i Katrineholm. Vet inte heller hur lång tid frakten är med bussgods
men inte lär det ta 2 veckor att frakta ett paket från gbg till katrineholm??
Vill bara få hem min 486:a nu!

/Niklas

Låter som att du har blivit blåst.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Låter som att du har blivit blåst.

Tänkte det först också men om han skriver att han har paket-id fast inte hade det tillgängligt just då
så verkar det som om han har skickat det. Men paketet returneras väl efter en tid?
Och om jag nu skulle blivit blåst så skulle han väl inte fortsätta att sälja på Tradera? Inte jag iaf om jag nu skulle vara lagd åt det hållet.
För man måste ju ha paket-id för att dom på bussgods ska kunna hitta det. Inte för att ombudet för bussgods
här i K-holm är särskilt stort men jag antar att dom inte bryr sig om att kolla om det kommit något paket i mitt namn...
Vad skulle ni ha gjort?

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått reda på vad som var felet! Jag lyckades få tag i bussgods som sa till mig att dom hade aviserat mig via mitt telefonnummer men det knepigaste var att dom hade fått ett hemnummer vilket jag inte har, bara mobil så det var därför dom inte
hade kunnat nå mig. Märkligt!! Men, men, nu har jag äntligen fått hem min 486:a!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NickeP86:

Men, men, nu har jag äntligen fått hem min 486:a!

Grattis

Du får skriva lite om den när du grejat med den.
Är det Dos 6.22 ?
Windows 3.1 / 3.11 ?

Om det är minst 8MB ram så kan det funka att köra Windows 95 på den. Men jag tycker att Dos 6.x och Windows 3.x är mer lämpat för 486 och att Windows 95/98 passar bättre på Pentium maskiner.
OS/2 är lite tufft också, går även att installera Windows 3.x över OS/2 så att man kan starta Windows från OS/2 eller t.o.m. starta Windows program direkt från OS/2 utan att starta Windows först.
Men du får förstås köra vad du vill på den.

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag tvärtom, att det är PC/XT som är mest intressant, möjligen 286. Nyare än så börjar prestanda-racet, man vill uppgradera till bästa möjliga hårdvara, man jämför gärna med nyare Pentium osv och det är lätt att "tappa fokus". Bäst är kanske om man har en av varje, en XT-kompatibel med 4,77 Hz 8088 och 640 kB minne och en Pentium 166 MHz med 64 MB.

Permalänk
Skrivet av giplet:

386'an ska man nog hålla sig ifrån. Det är väldigt svårt att hitta expansionskort till den eftersom den bara har MCA.
När det gäller 486'or så skulle jag försöka få tag på en som har PCI-platser. Det ökar chanserna att få tag på bra grafikkort och liknande ordentligt. 486'an ovan har bara ISA.

Edit: Det är lite synd att detta efterfrågas just nu. Jag flyttade vid årsskiftet och i slutet av förra året körde jag en gammal 486'a och två Pentium maskiner till tippen eftersom det inte var någon som var intresserad av dem. Jag sitter dock fortfarande på ett par ISA och PCI expansionskort om någon är intresserad, tex två Voodoo 2 grafikkort inkl SLI kabel, ett par andra grafikkort (bara PCI), ljudkort och nätverkskort.

vad gjorde du för kul med voodoo 2 korten... du ska väl inte slänga dom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zapac:

Själv tycker jag tvärtom, att det är PC/XT som är mest intressant, möjligen 286. Nyare än så börjar prestanda-racet, man vill uppgradera till bästa möjliga hårdvara, man jämför gärna med nyare Pentium osv och det är lätt att "tappa fokus". Bäst är kanske om man har en av varje, en XT-kompatibel med 4,77 Hz 8088 och 640 kB minne och en Pentium 166 MHz med 64 MB.

Vart får man egentligen tag på alla äldre PC modeller nuförtiden? Många har säkerligen gått förlorade till återvinningscentraler kan jag tro.
Skulle till exempel vara hur fint som helst att få tag på en gammal 5150 modell!

Jag har ju som jag redan skrivit en 486:a nu. Men om man vill ha de viktigaste PC modellerna som kom på 80-talet och framåt, vilka är det som gäller då förutom 5150. Är det 286:a? 386? Något mer? Är personligen mycket inne på ämnet spel i fråga och ha en så bred kompatibilitet vore hur nice som helst.
Tandy 1000 ska tydligen ha varit populär (har jag sett via youtube) då amiga och atari st var som störst men den datormodellen verkar bara ha getts ut i USA? Någon som har testat en sån? Värt att inköpa? Tips på olika datormodeller tas tacksamt emot! Från modell 5150 och uppåt! Vore sjukt intressant!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zapac:

Själv tycker jag tvärtom, att det är PC/XT som är mest intressant, möjligen 286. Nyare än så börjar prestanda-racet, man vill uppgradera till bästa möjliga hårdvara, man jämför gärna med nyare Pentium osv och det är lätt att "tappa fokus". Bäst är kanske om man har en av varje, en XT-kompatibel med 4,77 Hz 8088 och 640 kB minne och en Pentium 166 MHz med 64 MB.

Ja, en XT-kompatibel dator kanske är lättare att hitta komplett än en 5150 modell kanske? Vill gärna undvika monokrom skärm också.

Permalänk
Medlem

Den äldsta IBM PC kompatibla datorn jag har är en Commodore PC20-III som var familjens första XT/PC kompatibla dator som jag sparat genom åren, den har en 8088 på 4,7MHz, 640KB ram, 20MB hårddisk och hercules monokrom med en pyttleiten 8-9" svartvit skärm och en 5,25" floppy. samt en monokrom liten Commodore 1901 skärm.

Jag har nyligen restorerat batteriläckage skador på moderkortet och funderar på att sätta i ett CGA kort samt en 8087 FPU (så jag kan köra CAD ) sen går tankarna på en 512KB eller 1MB ram via ISA expansion men det är oehört bökigt att få fungerande för en vettig peng med drivrutiner till :/

Jag samlar på retro datorer/konsoller och vill ha en ur varje generation så tidsenlig som möjligt

Så här ser skönheten ut!

Jag har fått ett par fina bud för maskinen men den kommer stanna hos mig för alltid!

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Fantastiskt! Det var en riktig juvel i samlingen må jag säga!

Skrivet av som99:

Jag samlar på retro datorer/konsoller och vill ha en ur varje generation så tidsenlig som möjligt

Det är exakt så jag tänker också angående min samling. Den tidigaste datorn jag har är dock en Commodore VIC-20 och den äldsta konsolen
är den svenska varianten på Channel F från -76.

Du gör helt rätt som behåller den!!

En PC XT - Model 5160 skulle inte vara fel för egen del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Den äldsta IBM PC kompatibla datorn jag har är en Commodore PC20-III som var familjens första XT/PC kompatibla dator som jag sparat genom åren, den har en 8088 på 4,7MHz, 640KB ram, 20MB hårddisk och hercules monokrom med en pyttleiten 8-9" svartvit skärm och en 5,25" floppy. samt en monokrom liten Commodore 1901 skärm.

Jag har nyligen restorerat batteriläckage skador på moderkortet och funderar på att sätta i ett CGA kort samt en 8087 FPU (så jag kan köra CAD ) sen går tankarna på en 512KB eller 1MB ram via ISA expansion men det är oehört bökigt att få fungerande för en vettig peng med drivrutiner till :/

Jag samlar på retro datorer/konsoller och vill ha en ur varje generation så tidsenlig som möjligt

Så här ser skönheten ut!
http://www.richardlagendijk.nl/foto/cip/computer_pc20iii_01.j...

Jag har fått ett par fina bud för maskinen men den kommer stanna hos mig för alltid!

Vilken pärla!

Förresten, vad gör du med datorn annars?

Visa signatur

Main: Intel i5 4670K | ASUS Geforce GTX 970 | Corsair Vengeance 16 GB DDR3 | Phanteks P400 | Cryorig H7 | EVGA Supernova G2 650W
Retro: AMD Athlon XP 2200+ | Nvidia Geforce 3 Ti200 | 3DFX Voodoo 2 (SLI) | 512MB DDR | Soundblaster Live! | Windows 98 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av NickeP86:

Fantastiskt! Det var en riktig juvel i samlingen må jag säga!

Det är exakt så jag tänker också angående min samling. Den tidigaste datorn jag har är dock en Commodore VIC-20 och den äldsta konsolen
är den svenska varianten på Channel F från -76.

Du gör helt rätt som behåller den!!

En PC XT - Model 5160 skulle inte vara fel för egen del.

En Channel F var absolut inte illa, hemsk Joystick dock men ett par bra spel finns det! Jag vet att en gammal bekant hade en sådan kanske dags att ringa till Berlin och fråga honnom
Min äldsta spelmaskin är faktiskt en Olympus Pong maskin med stålkulor man flyttar för att räkna poäng, men bland "riktiga" spelmaskiner så är faktiskt Darth Vader (Atari 2600) min tidigaste och det var även min första spelmaskin med kasetter

Skrivet av Vusan:

Vilken pärla!

Förresten, vad gör du med datorn annars?

Jag har många system jag använder, men självklart så är särskilt äldre IMB PC kompatbnila datorer lite mer begränsade vad jag kan ha dem till, då jag inte behöver maskinen för ordbehandling (har original av Symantec Q&A till den) men kör faktitskt ibland lite äldre spel men inte allt för ofta den är mestadels en fin prydnad

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

En Channel F var absolut inte illa, hemsk Joystick dock men ett par bra spel finns det!
Min äldsta spelmaskin är faktiskt en Olympus Pong maskin med stålkulor man flyttar för att räkna poäng, men bland "riktiga" spelmaskiner så är faktiskt Darth Vader (Atari 2600) min tidigaste och det var även min första spelmaskin med kasetter

Jag har många system jag använder, men självklart så är särskilt äldre IMB PC kompatbnila datorer lite mer begränsade vad jag kan ha dem till, då jag inte behöver maskinen för ordbehandling (har original av Symantec Q&A till den) men kör faktitskt ibland lite äldre spel men inte allt för ofta den är mestadels en fin prydnad

Hehe, tycker Channel F joysticken är rätt ball och rätt bra i styrningen med tanken på att spelen är så pass primitiva.
Har spelkassetterna 1-6 än så länge. Tycker boxarna med dess regnbåge färger är riktigt snygga.

Vilket år är Olympus Pong maskinen ifrån? Darth Vader modellen är riktigt snygg! Köpte först en trämodell med 6 spakar men tyckte att en Darth Vader var på sin plats i samlingen så det fick bli en sån också, både från USA.

Vilka spel har du till de äldsta IBM PC kompatibla datorerna?

/Niklas

Permalänk
Medlem

Om ni skulle rekommendera en tidig PC modell, låt oss säga om man ska ha en dator som täcker perioden 1981-1986 typ, (tills 286:an tog över) Vilken IBM PC modell är då den bästa om man gärna vill ha en med färg skärm? Eller det kanske fungerar med en nyare skärm till dessa?

I min omgivning finns inte exempelvis 5150-5160 modell att hitta på långa vägar (vilket är förståeligt) så jag vet inte hur stora chanserna kan vara att få tag i en sån.
Har kollat på ebay men verkar bara finnas tillgängligt i USA för $245.25 + frakt typ $110. Vill inte ens tänka på vad tullen tar då.
Dessa datorer brukar oftast säljas som otestade dessutom så jag vet inte om det ens är möjligt att få tag i en. Är chanserna lika med noll tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Jag har många system jag använder, men självklart så är särskilt äldre IMB PC kompatbnila datorer lite mer begränsade vad jag kan ha dem till, då jag inte behöver maskinen för ordbehandling (har original av Symantec Q&A till den) men kör faktitskt ibland lite äldre spel men inte allt för ofta den är mestadels en fin prydnad

Jepp, rätt skoj att lira i en sån underbar dator!

Spelar du? Alley Cat, Paratrooper eller något annat?

Visa signatur

Main: Intel i5 4670K | ASUS Geforce GTX 970 | Corsair Vengeance 16 GB DDR3 | Phanteks P400 | Cryorig H7 | EVGA Supernova G2 650W
Retro: AMD Athlon XP 2200+ | Nvidia Geforce 3 Ti200 | 3DFX Voodoo 2 (SLI) | 512MB DDR | Soundblaster Live! | Windows 98 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av NickeP86:

Hehe, tycker Channel F joysticken är rätt ball och rätt bra i styrningen med tanken på att spelen är så pass primitiva.
Har spelkassetterna 1-6 än så länge. Tycker boxarna med dess regnbåge färger är riktigt snygga.

Kan hända jag enbart hat spelat på lite väl slitna kontroller dock Får ge den en chans igen när jag får tag på en Channel F

Skrivet av NickeP86:

Vilket år är Olympus Pong maskinen ifrån? Darth Vader modellen är riktigt snygg! Köpte först en trämodell med 6 spakar men tyckte att en Darth Vader var på sin plats i samlingen så det fick bli en sån också, både från USA.

det är faktiskt för att vara exakt en Videomaster Olympic VM3-D MK2 från 1975, vridpotentiometerna har torkat ur och nygra små brytare skall bytas så rullar den på fint igen!

Skrivet av NickeP86:

Vilka spel har du till de äldsta IBM PC kompatibla datorerna?/Niklas

Jag har rätt många faktiskt, för många för att göra en lista utan att gå igenom kartongerna på vinden i garaget men det äldsta som jag har på 5,25" till för 8088'an är nog Othello från 1982

Skrivet av Vusan:

Jepp, rätt skoj att lira i en sån underbar dator!
Spelar du? Alley Cat, Paratrooper eller något annat?

Har rätt många men kan nämna några jag kommer ihåg från minnet, 3-Demon, Star Wars, tidiga Ultima spelen, Zork spelen, Car builder, pipe, pac man, några av de äldre Star Trek spelen, Rouge, gulf strike etc etc listan går göra lång

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Kan hända jag enbart hat spelat på lite väl slitna kontroller dock Får ge den en chans igen när jag får tag på en Channel F

Får du en chans så tycker jag definitivt att du ska införskaffa en Channel F!

Skrivet av som99:

det är faktiskt för att vara exakt en Videomaster Olympic VM3-D MK2 från 1975, vridpotentiometerna har torkat ur och nygra små brytare skall bytas så rullar den på fint igen!

Coolt! Min samling saknar dessvärre en Pong maskin, men är definitivt intresserad av att införskaffa en!

Skrivet av som99:

Jag har rätt många faktiskt, för många för att göra en lista utan att gå igenom kartongerna på vinden i garaget men det äldsta som jag har på 5,25" till för 8088'an är nog Othello från 1982
Har rätt många men kan nämna några jag kommer ihåg från minnet, 3-Demon, Star Wars, tidiga Ultima spelen, Zork spelen, Car builder, pipe, pac man, några av de äldre Star Trek spelen, Rouge, gulf strike etc etc listan går göra lång

Oj, oj, oj! Det var inte illa! Du har en riktigt imponerande samling spel minsann!

Angående Commodores PC modeller, fungerar dom som en IBM PC? På ett ungefär?

/Niklas

Permalänk
Medlem
Skrivet av NickeP86:

Får du en chans så tycker jag definitivt att du ska införskaffa en Channel F!

Det skall jag absolut göra!

Skrivet av NickeP86:

Coolt! Min samling saknar dessvärre en Pong maskin, men är definitivt intresserad av att införskaffa en!

Det tycker jag absolut, titta runt lite och ta en som du tycker passar dig, finns väldigt många olika

Skrivet av NickeP86:

Oj, oj, oj! Det var inte illa! Du har en riktigt imponerande samling spel minsann!

Man tackar

Skrivet av NickeP86:

Angående Commodores PC modeller, fungerar dom som en IBM PC? På ett ungefär?

/Niklas

Precis som vilken IBM pc som du kan hitta Har inte stött på några problem alls dock är de äldre Commodore PC serie maskinerna rätt svåra att få tag på idag och vikten är inte nådig om men skall hitta en på ebay :/ Men helt klart en fin maskin som jag tycker bra om i min samling!

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Som99

Hur många datorer och (Commodore) "amigor" har du just nu? Jag ville bara undra, har nämligen ingen Amiga. Men planerar att skaffa en i framtiden!

Visa signatur

Main: Intel i5 4670K | ASUS Geforce GTX 970 | Corsair Vengeance 16 GB DDR3 | Phanteks P400 | Cryorig H7 | EVGA Supernova G2 650W
Retro: AMD Athlon XP 2200+ | Nvidia Geforce 3 Ti200 | 3DFX Voodoo 2 (SLI) | 512MB DDR | Soundblaster Live! | Windows 98 SE