Vad hände med Fractal Design?

Permalänk

Vad hände med Fractal Design?

Känns som Fractal Design stagnerat.
Inte hänt mycket nytt på sistone.
Vars tog plexiglas sidorna vägen?
kan minnas fel men har något minne av att de sagt att sådant varit påväg

Det är verkligen inget fel på lådorna som säljs idag, missförstå mig inte men händer ändock inte så mycket nytt heller =/

Visa signatur

Corsair 750D, iNTEL 6950X@4Ghz, Corsair H110iGTX, Corsair 64GB 2133mhz, Asus Rampage V Edition 10 , Optane 480gb, MSI 4070 , ASUS XG-C100C, 1tb Intel ssd something =)

Permalänk
Inaktiv

Väntar fortfarande på plexi till Arc...

Permalänk
Medlem

Håller med utvecklingen verkar ha stannat upp lite förhoppningsvis händer det väll något nu framtill sommaren/tidigt höst kanske något nytt chassi på gång.
Som ovan väntar jag också på plexi fast till min R3, hoppas dom kommer sälja de löst

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Kan enbart hålla med jag också.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

För att vara så nya på marknaden som dom är så har dom växt explosionsartat, saker och ting tar tid att anpassa sig.

Jag är främst intresserad av tysta chassin, fönster och sånt bryr jag mig inte ett dugg om.
När Fractal Design Define lanserades tyckte jag dom tog tysthet, funktion, utseende och prisvärdhet till en ny nivå.
Men sedan dess har andra lanserat chassin som konkurrerar och är bättre på många områden.

Define har fått ett par uppdateringar men det har fortfarande brister idag som gör att jag inte är så pepp på att köpa ett till, framförallt svårrengjorda dammfilter...

Permalänk
Avstängd

Någon som vet vad som hände med linear tangentbordet?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon188021:

Väntar fortfarande på plexi till Arc...

Jo plexisida skulle dom kunna ha som tillval.
Det är ju iofs bara en bråkdel av alla som köper chassin som vill se insidan.
Jag gjorde i ordning min sida själv.
Kostade inte ens 200 har jag för mig & du kan ju göra precis hur du vill.
Annars tycker jag dom har bra grejer..

Mvh

Visa signatur

Asus cx55 Vibe Chromebook
MacBook Air M1 16gb/256gb
Komplett Khameleon i7 9750h gtx1660ti
Project Lian Li PC-X900 Enermax Edition
Project Fractal Design Arc Mini

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av EW200:

Jo plexisida skulle dom kunna ha som tillval.
Det är ju iofs bara en bråkdel av alla som köper chassin som vill se insidan.
Jag gjorde i ordning min sida själv.
Kostade inte ens 200 har jag för mig & du kan ju göra precis hur du vill.
Annars tycker jag dom har bra grejer..

Mvh

Jo, har kollat lite på din på och fan vad snyggt det blev! Men är inte så händig av mig när det gäller verktyg....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

För att vara så nya på marknaden som dom är så har dom växt explosionsartat, saker och ting tar tid att anpassa sig.

Jag är främst intresserad av tysta chassin, fönster och sånt bryr jag mig inte ett dugg om.
När Fractal Design Define lanserades tyckte jag dom tog tysthet, funktion, utseende och prisvärdhet till en ny nivå.
Men sedan dess har andra lanserat chassin som konkurrerar och är bättre på många områden.

Define har fått ett par uppdateringar men det har fortfarande brister idag som gör att jag inte är så pepp på att köpa ett till, framförallt svårrengjorda dammfilter...

speciellt då botten filtret som är en jäkligt dum konstruktion i ett annars rätt genom tänkt chassi

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

Det dyker säkert upp något, tror verkligen på Fractal.
Det känns alltid skoj att köpa svensktillverkat.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Det dyker säkert upp något, tror verkligen på Fractal.
Det känns alltid skoj att köpa svensktillverkat.

svensktillverkat?
knappast snarare designat i Sverige o gjort i kina

Visa signatur

"Med datorer kan man lösa problem
man inte hade tidigare" anonym

Permalänk
Medlem
Skrivet av pumba-kung:

speciellt då botten filtret som är en jäkligt dum konstruktion i ett annars rätt genom tänkt chassi

Nja, jag tycker framförallt frontfiltrena som inte går att ta loss på enkelt sätt allt.

Men att behöva gräva fram bottenfiltret bakom alla sladdar och skit med väggen i vägen är inte heller en särskilt bra lösning.

Permalänk
Medlem

På min egen R3:a så har jag tagit Högersidan och satt på vänstersidan så att det är helt fritt från fläktfästen och fula hål i sidan, skulle gärna sett att dom sålde chassi sidor separat. Eller åtminstone hade en 180mm fläkt till Arc:en-.-'

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av NinTrance:

Känns som Fractal Design stagnerat.
Inte hänt mycket nytt på sistone.
Vars tog plexiglas sidorna vägen?
kan minnas fel men har något minne av att de sagt att sådant varit påväg

Det är verkligen inget fel på lådorna som säljs idag, missförstå mig inte men händer ändock inte så mycket nytt heller =/

Det är väl bra att man inte har plexi sidor - det är ett satans otyg som stör och ställer till elände EMC mässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Det är väl bra att man inte har plexi sidor - det är ett satans otyg som stör och ställer till elände EMC mässigt.

Hur ställer det till det EMC mässigt?

Visa signatur

Asus cx55 Vibe Chromebook
MacBook Air M1 16gb/256gb
Komplett Khameleon i7 9750h gtx1660ti
Project Lian Li PC-X900 Enermax Edition
Project Fractal Design Arc Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av QwQ:

svensktillverkat?
knappast snarare designat i Sverige o gjort i kina

Så dumt det blev när man råkar skriva fel.
Menade självklart svenskdesignat som du sa.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Nja, jag tycker framförallt frontfiltrena som inte går att ta loss på enkelt sätt allt.

Men att behöva gräva fram bottenfiltret bakom alla sladdar och skit med väggen i vägen är inte heller en särskilt bra lösning.

jo visseligen men dom är då enklare att rengöra än bottenfiltret då det sitter bakom ett meshat hål
har en gammal tandborste för attt rengöra frontfiltren
getto style
men det funkar

till TS
så ja det känns som dom stagnerat och känns som dom måste komma med något nytt snart för att hålla sig "up to date" så att säga
skulle gärna vilja se något större chassi så som define XL

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Inaktiv

Skickade iväg en Fråga till FD NA på facebook om Plexi sida till arc, men inget svar än. Hoppas på svar snart, och då skriver jag dom såklart i tråden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon188021:

Skickade iväg en Fråga till FD NA på facebook om Plexi sida till arc, men inget svar än. Hoppas på svar snart, och då skriver jag dom såklart i tråden!

Själv frågade jag om plexi till R3, dom sa att den "will arrive in a few weeks"
Vi får väl se vad dom menar med det...

Permalänk
Entusiast

Annars skulle ju R4'a vara nice, en rejäl uppdatering hoppas jag på

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Skrivet av MrAdde:

Annars skulle ju R4'a vara nice, en rejäl uppdatering hoppas jag på

tror du någon "R4" kommer snart då, för jag har tänkt att köpa en R3.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av PCnörden:

tror du någon "R4" kommer snart då, för jag har tänkt att köpa en R3.

Ingen aning, bara spekulerar

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCnörden:

tror du någon "R4" kommer snart då, för jag har tänkt att köpa en R3.

Kommer inte komma på ett tag, om alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Nja, jag tycker framförallt frontfiltrena som inte går att ta loss på enkelt sätt allt.

Men att behöva gräva fram bottenfiltret bakom alla sladdar och skit med väggen i vägen är inte heller en särskilt bra lösning.

Ja! Hur får man bort filterna där fram? Känns som att man ska bryta sönder plasten.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sacrum:

Själv frågade jag om plexi till R3, dom sa att den "will arrive in a few weeks"
Vi får väl se vad dom menar med det...

Om R3:an får Plexi kanske Arc också få, Skulle vara riktigt bra då man gärna vill visa upp sitt "mästerverk"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DAoG:

Ja! Hur får man bort filterna där fram? Känns som att man ska bryta sönder plasten.

Jag ha för mig att man måste skruva loss massa grejer och det är skitkrångligt...
Jag har aldrig gjort det själv.

Permalänk
Medlem

byggde i ett define R3 chassi idag.. har aldrig i hela mitt liv sett så kass kvalitet på insidan i ett chassi, vafan? de där gummigångarna för kabeldragning bara gick av och deras snabbfästen för 3.5 tums enheter kändes sådär.. iaf känns de bra på utsidan tycker dock mitt cooler master är mer rejält ändå om det är fult som stryk med alla röda LED fläktar :/

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna vilja se lite nytt på chassi fronten. De har dock gjort en ny fläktserie, jag hoppas dem blir bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

byggde i ett define R3 chassi idag.. har aldrig i hela mitt liv sett så kass kvalitet på insidan i ett chassi, vafan? de där gummigångarna för kabeldragning bara gick av och deras snabbfästen för 3.5 tums enheter kändes sådär.. iaf känns de bra på utsidan tycker dock mitt cooler master är mer rejält ändå om det är fult som stryk med alla röda LED fläktar :/

Att det är ett budgetchassi råder det inga tvivel om. Hade faktiskt väntat mig en lite bättre känsla efter att ha fingrat på det.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Recall:

Att det är ett budgetchassi råder det inga tvivel om. Hade faktiskt väntat mig en lite bättre känsla efter att ha fingrat på det.

jo jag tycker det med, kändes så enkelt och stilrent i teorin med enkel design och ändå hög kvalitet men nädå, var ju knappt så man vågade dra igenom kablar och hd audio kabeln var allt för kort för Asrock moderkort som har uttaget <-- längst bak mot pci platserna

letar iaf efter ett stilrent chassi med gott om fläktplatser i normal miditower storlek, vad finns det? högst 1500kr

http://www.inet.se/produkt/6901531/antec-performance-one-p280...

hittat detta men finns de något bättre?