CPU startar med endast P4-kontakt. Behöver jag P8?

Permalänk

CPU startar med endast P4-kontakt. Behöver jag P8?

Mors!
Min A10-6800K startar med endast 24-pinskontakten och P4-kontakten inkopplad på moderkortet, som dock har kontakt för P8 vilket inte mitt nätagg har (BeQuiet SFX Power 2). Behöver jag då P8 till någonting, är det värt att skaffa en adapter för t ex molex --> P4 eller är det fine om prollen startar? Har dock aldrig kört med den under längre än start. Är P8 bara till för mer strömtörstiga saker?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

4 pins räcker, 8 pinnar är bra för strömhungriga CPU och/eller vid överklockning.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Enkelt svar: Det går bra att köra med bara p4 konstakten.

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

4 pins räcker, 8 pinnar är bra för strömhungriga CPU och/eller vid överklockning.

Skrivet av JimmBoow:

Enkelt svar: Det går bra att köra med bara p4 konstakten.

Wohoo!
Men vad finns det i praktiken för fm2/fm2+ prollar som kräver P8 då?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marzupilami:

Wohoo!
Men vad finns det i praktiken för fm2/fm2+ prollar som kräver P8 då?

Kan även vara så att det ger bättre resultat vid överclockning. Denna kom ju redan på Intel socket 775 tiden och även fast inget krävde denna då så kunde man ha nytta av den vid lite mer extrema OC förhållanden

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marzupilami:

Mors!
Min A10-6800K startar med endast 24-pinskontakten och P4-kontakten inkopplad på moderkortet, som dock har kontakt för P8 vilket inte mitt nätagg har (BeQuiet SFX Power 2). Behöver jag då P8 till någonting, är det värt att skaffa en adapter för t ex molex --> P4 eller är det fine om prollen startar? Har dock aldrig kört med den under längre än start. Är P8 bara till för mer strömtörstiga saker?

Mer till strömhungriga grejor som vid t.ex överklockning, har för mig att vissa nyare moderkort behöver 8-pin EATX.

Har själv extra strömförsörjnings kontakt (floppy) till Ramminnena + extra strömförsörjnings kontakt till PCIe 3.0 x16.

Tillägg i text.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Skrivet av BM-Mods:

Kan även vara så att det ger bättre resultat vid överclockning. Denna kom ju redan på Intel socket 775 tiden och även fast inget krävde denna då så kunde man ha nytta av den vid lite mer extrema OC förhållanden

Skrivet av seville57:

Mer till strömhungriga grejor som vid t.ex överklockning, vissa nyare moderkort behöver 8-pin EATX.

Har själv extra strömförsörjnings kontakt till Ramminnena + extra strömförsörjnings kontakt till PCIe 3.0 x16.

Okay, ska själv inte ha några "extrema" oc-förhållanden tror jag
Men det låter som den kan vara bra "utifall att" för lite dittan och dattan. Jag har en oanvänd floppykontakt på agget samt en oanvänd floppy-hane och lite gamla nätaggskablar. Är det värt att tota ihop en extra kabel tycker ni "utifall att"?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marzupilami:

Okay, ska själv inte ha några "extrema" oc-förhållanden tror jag
Men det låter som den kan vara bra "utifall att" för lite dittan och dattan. Jag har en oanvänd floppykontakt på agget samt en oanvänd floppy-hane och lite gamla nätaggskablar. Är det värt att tota ihop en extra kabel tycker ni "utifall att"?

Så länge datorn startar/funkar behövs det inte.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.