Permalänk
Medlem

Musikhörlurar

Tjenare alla klockare!

Jo jag har funderat på att införskaffa mig nya hörlurar, men jag är så himla dålig på sånt här.. vad man ska leta efter och kolla noggrannare på osv...

Det jag letar efter är hörlurar med riktigt bra ljud/dunk i så att säga, vackra lurar som man kan spränga sina äckliga öron med!

Tack på förhand till er snälla själar som vill dela med er av tips o kunskap!

Permalänk
Medlem

AKG och Sennheiser är något jag kan rekommendera, sennheiser för mer hifi och akg för mer dunk dunk... annars finns ju fanny wang, vilket konkurrerar mot beats by dre..

Permalänk
Medlem

Pris, on/over/inear, öppna/slutna?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Vilken sorts musik du lyssnar på/vill ska låta bra på dem?

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Pris, on/over/inear, öppna/slutna?

Pris kan ligga på precis vad som helst, over vore nog bäst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rallyreavan91:

Vilken sorts musik du lyssnar på/vill ska låta bra på dem?

Jadå, lyssnar på allt egentligen! Det ska ju finnas bra bas men bra ljudkvalité för alla typer av musik tycker jag borde finnas.

Permalänk

Prisklass och användning? Ska det endast vara till datorn eller vill du att de ska vara portabla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Prisklass och användning? Ska det endast vara till datorn eller vill du att de ska vara portabla?

Pris kvittar, användning till dator endast är planen just nu!

Permalänk
Medlem

Menar du verkligen att pris kvittar? För resultatet då är att du kommer bli tipsad om lurar som kostar runt 10 000 kr eller mer.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk

Kan rekomendera att titta igenom denna tråd http://www.sweclockers.com/forum/77-ljud/1086941-traden-horlu...

Sen kommer du att märka att vilka lurar du vill ha beror på din smak vad gäller ljudbild. Om du vill ha en "naturlig" ljudbild finns det ett visst utbud och om du vill ha dunkadunk ljudbild så finns det andra lurar för det.

Men om du ska ha dem till datorn kan jag direkt säga att du kommer att vilja köpa [ljudkort/förstärkare till datorn + hörlurar] och inte bara [hörlurar] om du vill få bra ljud och har en budget på mer än 1000 kr.

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av daLLEEE:

Pris kvittar, användning till dator endast är planen just nu!

Skrivet av DrRotmos:

Menar du verkligen att pris kvittar? För resultatet då är att du kommer bli tipsad om lurar som kostar runt 10 000 kr eller mer.

Då tycker jag trådskaparen skall ta och kika in följande!

Stax SR-009 samt SR-007
Audez'e LCD-2
HiFiMan He-6 och HE-500
Grado PS 1000
slutligen kanske Sennheiser HD 800

Glöm inte en schysst DAC i samma prisklass så blir du nog nöjd!

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Avstängd

Humana pengar

Slutna: ATH-M50
Öppna: HD598

Permalänk

Det är nog inte bara hörlurar du är ute efter om pengar inte spelar roll, utan mer en setup. Att ha rätt förstärkning är väldigt viktigt för att de lite dyrare lurarna ska låta bra. Även ett ok ljudkort/DAC kan vara värt att skaffa.

Några exempel:

AKG K701 + Trends Audio PA-10 + Asus Xonar DX ~ 4 500 :-

Sennheiser HD 650 + Asus Xonar Essence STX ~ 4 500 :-

Beyerdynamic DT880 + Asus Xonar Essence STX ~ 3 700 :-

Sennheiser HD558 + Asus Xonar Essence STX eller Asus Xonar DX ~ 1 600 / 2 500 :-

Permalänk
Medlem

Kör själv ett Asus Xonar Essence STX och ett par Audio Technica ATH-M50

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Det är nog inte bara hörlurar du är ute efter om pengar inte spelar roll, utan mer en setup. Att ha rätt förstärkning är väldigt viktigt för att de lite dyrare lurarna ska låta bra. Även ett ok ljudkort/DAC kan vara värt att skaffa.

Några exempel:

AKG K701 + Trends Audio PA-10 + Asus Xonar DX ~ 4 500 :-

Sennheiser HD 650 + Asus Xonar Essence STX ~ 4 500 :-

Beyerdynamic DT880 + Asus Xonar Essence STX ~ 3 700 :-

Sennheiser HD558 + Asus Xonar Essence STX eller Asus Xonar DX ~ 1 600 / 2 500 :-

Om man skulle köpa lurar i den här prisklassen, eller högre prisklasser, skulle jag snarare satsa på en DAC och amp (eller kombinerad DAC/Amp) (särskilt till K701 som är notoriskt svårdriven), även om Asus Xonar-serie är bra ljudkort. Med en separat DAC och amp får man ju framförallt möjligheten att köra från andra källor lika lätt som från datorn.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Vidare rekommenderar jag TS att kolla in Denon AH-D7000 eller lillbrorsan Denon AH-D5000 (som av någon anledning inte finns på Hifi-klubbens websida).

Själv har jag ett par Denon AH-D2000 (ytterligare ett småsyskon ur samma serie) som jag är utomordentligt nöjd med.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Skrivet av DrRotmos:

Om man skulle köpa lurar i den här prisklassen, eller högre prisklasser, skulle jag snarare satsa på en DAC och amp (eller kombinerad DAC/Amp) (särskilt till K701 som är notoriskt svårdriven), även om Asus Xonar-serie är bra ljudkort. Med en separat DAC och amp får man ju framförallt möjligheten att köra från andra källor lika lätt som från datorn.

Går alltid att byta ut ljudkortet mot en DAC eller både förstärkaren och ljudkortet mot en kombinerad DAC om man så vill. Det var bara ett exempel på en förstärkare som klarar av att driva K701 samt ett väldigt prisvärt ljudkort. DAC har ju precis som du säger fördelen med att den är lättare att använda till fler enheter men ljudkort ger oftast mer valuta för pengarna.

HD 650 och DT 880 är inte lika tungdrivna och ska (från vad jag hört) fungera bra med ett Essence STX. Det finns ju självklart andra lösningar med men då får man lägga ut ganska mycket mer pengar för att få en hörbar skillnad.

Permalänk
Medlem

Koss KSC75 (hög bang/buck)
JVC HA-RX700
Panasonic HTF600

Permalänk
Medlem

Hade jag fått välja ett par hade jag nog tagit Denon AH-D7000. Vidare kan du kolla här: http://www.head-fi.org/products/category/over-ear

Permalänk
Medlem

Denon AH-D2000 (om dom går att få tag på fortfarande) samt http://epiphany-acoustics.co.uk/our-products/ehp-o2d-miniatur...
Har Denon AH-D2000 och dom kan spela gott med bas vid behov samt att dom (med EQ) låter bra till all annan musik också.

Håll dig borta från AKG K701 om du vill ha bastunga lurar. Visst, dom låter korrekt men vill man ha bastunga lurar så är det helt fel grejor.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Ska det vara billigt så kör på AKG K518 DJ... sjukt bra ljud för pengen.

Permalänk
Skrivet av Kalium:

Denon AH-D2000 (om dom går att få tag på fortfarande) samt http://epiphany-acoustics.co.uk/our-products/ehp-o2d-miniatur...
Har Denon AH-D2000 och dom kan spela gott med bas vid behov samt att dom (med EQ) låter bra till all annan musik också.

Håll dig borta från AKG K701 om du vill ha bastunga lurar. Visst, dom låter korrekt men vill man ha bastunga lurar så är det helt fel grejor.

Kan bara hålla med, äger ett par K 701 själv som låter jävligt bra men är inget för den som vill ha mycket bas.

Beror förstås helt vad man är van med, är du van vid iPod-lurar så låter de ju hur bastunga som helst. Av den anledning bör man testa ett par neutrala (typ K701 och DT 880) såväl som ett par lite mer basboostade lurar (typ HD 650) för att få en uppfattning om vad man är ute efter. Bäst är ju om man kan testa just de lurar man är intresserad av men det är inte alltid möjligt.

Permalänk
Skrivet av daLLEEE:

Tjenare alla klockare!

Jo jag har funderat på att införskaffa mig nya hörlurar, men jag är så himla dålig på sånt här.. vad man ska leta efter och kolla noggrannare på osv...

Det jag letar efter är hörlurar med riktigt bra ljud/dunk i så att säga, vackra lurar som man kan spränga sina äckliga öron med!

Tack på förhand till er snälla själar som vill dela med er av tips o kunskap!

Om du är intresserad av Sennheiser HD650 så kan du ju kolla in min annons på ett par i nyskick. Jag har ett Asus Xonar Essence STX som driver dom och det låter riktigt bra. http://www.sweclockers.com/annons/67143-sennheiser-hd650-nysk...

Permalänk
Medlem

Beyerdynamics 80 ohm, om du har hörlursförstärkare kan jag rekommendera samma lurar fast 250 ohm.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=18751 <-- 80 ohm

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=164504 <-- 250 ohm

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Eller dessa kanske, prisvärt med tanke på att man får både DAC, stärkare och lur
http://www.hifistallet.se/hifi/andrahand/sennheiser-oprheus-h...

Till mina seriösa förslag

Två lurar som är kända som riktigt bra allround-lurar är:

Sennheiser HD650; Försök att hitta den "nya" modellen om du inte köper nytt (ca 3k:- nya), den "gamla" (före -07) låter lite väl mörk för de flesta. Du får ett par i nyskick för under 2k:- t.ex. här: http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=50489 (känner han som säljer så jag vet att de är i nyskick)
Växer med kringutrustningen, finns folk som bygger anläggningar för 30-50.000:- runt denna lur ^^
Du kan m.a.o. inte bara plugga in dem direkt i ett ljudkort och tro att du ska få ut något super-ljud, men den kan man å andra sidan inte med någon lur..

Denon AH-D5000; Mer lättdriven än HD650 (går i värsta fall att köra direkt från ett bra ljudkort, iaf tillfälligt), men dyrare. Går att hitta beggad i nyskick för 3500-4000:-. Säljs tyvärr inte nya längre. Mer bas, men inte riktigt lika neutralt ljud som HD650.

/ ChriG

Edit: Om du lyssnar mycket på elektronisk musik och vill ha djup/hård/snabb bas, kolla på Ultrasone Pro 900!