Permalänk
Medlem

Silverstone FT02 - bygglogg

Hej allesammans!

Jag sitter idag på ett Bitfenix Prodigy, men sedan ett antal månader vägrar datorn att fungera med ett grafikkort inkopplat. Jag har inte med säkerhet lyckats lokalisera felet. Det skulle kunna vara nätaggregatet, men det lutar åt pci-porten. Nu har jag tröttnat på att inte kunna spela, så det har blivit dags att bygga nytt. Den här byggloggen kommer att dra ut på tiden, då ekonomin sätter vissa begränsningar.

Målet är att bygga en så tyst spelrigg som möjligt.

Tänkt hårdvara enligt nedan, där X markerar de delar jag redan har.

Chassi: Silverstone Fortress FT02 (X)
Moderkort: Gigabyte Z97X Gaming G1
CPU: Intel Core i5 4690K
Nätaggregat: EVGA G2 750W (X)
Grafikkort: MSI GeForce GTX 980 Gaming
Minne: G.Skill Ares Low Profile 1866Mhz, 8GB (X)
CPU-kylare: Phanteks PH-TC14PE (X)
SSD: ADATA Premier Pro SP900 256GB
Fläktkontroll: Lamptron FC5 V2

Lite mer funderingar och planer kommer under respektive bild. Kom gärna med synpunkter på delar och utförande!

Silverstone FT02 - bygglogg

Visa signatur

|| Fractal Define C || EVGA Supernova G2 750W || Gigabyte Z97X Gaming G1 || Intel Core i5 4690K @stock || Dark Rock Pro 3 || 8GB G.Skill Ares Low Profile 1866Mhz || MSI GTX 970 || Samsung 850 Pro 256GB || Win 10 ||

Permalänk
Medlem

Ser riktigt schysst ut!

Har du testat mattorna innan eller vet du om dom fungerar bra?

Permalänk
Inaktiv

5 av 5!
älskar såna här byggen, tyst ska det vara!
Får gärna länka inköps lista till chassi, ljuddämpning m.m

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Ser riktigt schysst ut!

Har du testat mattorna innan eller vet du om dom fungerar bra?

Tack! Ja, jag har använt dem i två byggen tidigare. Det är naturligtvis väldigt svårt att säga något exakt om vilken nytta de gör jämfört med andra material, men jag upplever att de är bättre än de jag testat tidigare, t.ex. bequiets. De är inte lika tunga som de som kommer med Fractal Design (endast testat R2), men kombinationen av skumgummiliknande material och ett lager bitumen-liknande material, gör att de dämpar både ljud och vibrationer.

Skrivet av jojjeofc:

5 av 5!
älskar såna här byggen, tyst ska det vara!
Får gärna länka inköps lista till chassi, ljuddämpning m.m

Ja, argumentet "använd hörlurar" funkar dåligt på mig Chassit beställde jag från Webhallen, som i sin tur verkar ha fått det från Caseking av emballaget att döma. Ljuddämpningsmattor och block köpte jag hos quietpc.com

Ska försöka få till en uppdatering ikväll när barnen väl somnat

Visa signatur

|| Fractal Define C || EVGA Supernova G2 750W || Gigabyte Z97X Gaming G1 || Intel Core i5 4690K @stock || Dark Rock Pro 3 || 8GB G.Skill Ares Low Profile 1866Mhz || MSI GTX 970 || Samsung 850 Pro 256GB || Win 10 ||

Permalänk
Medlem

Kul bygge ska följas, kan du skriva sen om ljuddämpningen är bra. Lite sugen på att byta orginal.

Om du inte gillar plastbiten til nätagget går det att köra utan. Visste inte om att den fanns förns du visade bild
Har haft ft02 i drygt 4 år och har funkat bra.

Hur ska du göra med fläktarna i botten?
Än om du sänker hastigheten, kör med
motstånd så kommer du höra dom. Draget som blir och sitter du riktigt nära så blir det rätt kallt också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PierreB:

Kul bygge ska följas, kan du skriva sen om ljuddämpningen är bra. Lite sugen på att byta orginal.

Om du inte gillar plastbiten til nätagget går det att köra utan. Visste inte om att den fanns förns du visade bild
Har haft ft02 i drygt 4 år och har funkat bra.

Hur ska du göra med fläktarna i botten?
Än om du sänker hastigheten, kör med
motstånd så kommer du höra dom. Draget som blir och sitter du riktigt nära så blir det rätt kallt också.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för dina kommentarer! När det gäller fläktarna så är planen att koppla dem till en fläktkontroller och så får jag se vad jag tycker om resultatet. Om de är för högljudda är alternativet att byta ut dem, eventuellt mot dessa: http://www.aquatuning.se/luftkylning/flaektar/11379/phobya-g-silent-18-700rpm-red-led-180x180x32mm?c=5429

Hur har du själv gjort?

Visa signatur

|| Fractal Define C || EVGA Supernova G2 750W || Gigabyte Z97X Gaming G1 || Intel Core i5 4690K @stock || Dark Rock Pro 3 || 8GB G.Skill Ares Low Profile 1866Mhz || MSI GTX 970 || Samsung 850 Pro 256GB || Win 10 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekscha:

Tack för dina kommentarer! När det gäller fläktarna så är planen att koppla dem till en fläktkontroller och så får jag se vad jag tycker om resultatet. Om de är för högljudda är alternativet att byta ut dem, eventuellt mot dessa: http://www.aquatuning.se/luftkylning/flaektar/11379/phobya-g-silent-18-700rpm-red-led-180x180x32mm?c=5429

Hur har du själv gjort?

Haft detta chassit i 4 år här också, fint och välbyggt men låter en del. Jag har också dämpat vid de optiska platserna och sänkt AP fläktarna ned till 300 rpm. Men de låter en del där nere också tyvärr.

Permalänk

Supersnyggt. Vart har du fått tag på fästena för kablarna som sitter baktill?
http://i.imgur.com/HNXthn5.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av M4D4SS:

Supersnyggt. Vart har du fått tag på fästena för kablarna som sitter baktill?
http://i.imgur.com/HNXthn5.jpg

I tillägg till mitt PM nyss, så hittade jag dem på ett ställe. Hoppas det är OK att länka här:

http://www.coldzero.eu/83-p-clips

Visa signatur

|| Fractal Define C || EVGA Supernova G2 750W || Gigabyte Z97X Gaming G1 || Intel Core i5 4690K @stock || Dark Rock Pro 3 || 8GB G.Skill Ares Low Profile 1866Mhz || MSI GTX 970 || Samsung 850 Pro 256GB || Win 10 ||

Permalänk
Skrivet av ekscha:

I tillägg till mitt PM nyss, så hittade jag dem på ett ställe. Hoppas det är OK att länka här:

http://www.coldzero.eu/83-p-clips

Tack!! Får jag fråga vilken storlek som passar bäst? Använder man skruvar från någon byggvarubutik typ?

Permalänk
Medlem

@M4D4SS: Skruvarna har jag för mig är standard som följt med diverse chassin. Har inte den exakta storleken i huvudet. Finns ju lite olika skruvkit att köpa hos de flesta datorbutiker.

Visa signatur

|| Fractal Define C || EVGA Supernova G2 750W || Gigabyte Z97X Gaming G1 || Intel Core i5 4690K @stock || Dark Rock Pro 3 || 8GB G.Skill Ares Low Profile 1866Mhz || MSI GTX 970 || Samsung 850 Pro 256GB || Win 10 ||

Permalänk
Skrivet av ekscha:

@M4D4SS: Skruvarna har jag för mig är standard som följt med diverse chassin. Har inte den exakta storleken i huvudet. Finns ju lite olika skruvkit att köpa hos de flesta datorbutiker.

Men storleken på själva fästet? Såg att det fanns typ 6st olika.