Western Digital släpper 750 GB för bärbara

Permalänk
Melding Plague

Western Digital släpper 750 GB för bärbara

Den rymligaste 2,5"-hårddisken hittills med standardtjockleken 9,5 mm är på väg ut från Western Digitals fabriker.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Blir intressant att se hur de löst strömförbrukningen för de vill nog inte att den ska bli som högkapacitetsmodellerna i 3.5 tums formatet.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Blir intressant att se hur de löst strömförbrukningen för de vill nog inte att den ska bli som högkapacitetsmodellerna i 3.5 tums formatet.

Sen när drar en hårddisk mer ström bara för att den har högre densitet per platta?

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Blir intressant att se hur de löst strömförbrukningen för de vill nog inte att den ska bli som högkapacitetsmodellerna i 3.5 tums formatet.

Vad är problemet med strömförbrukningen på 3.5" diskarna?

Om du syftar på Load Cycle Count "problemet" så skulle jag gissa på att de löst det på exakt samma sätt, för det är så man brukar lösa det på 2.5" diskar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillpeparoni
Sen när drar en hårddisk mer ström bara för att den har högre densitet per platta?

När de har fler plattor syftar jag på, 2TB modellerna av WG GP drar mycket. Plattornas storlek har inte betydelse.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av masi
Vad är problemet med strömförbrukningen på 3.5" diskarna?

Om du syftar på Load Cycle Count "problemet" så skulle jag gissa på att de löst det på exakt samma sätt, för det är så man brukar lösa det på 2.5" diskar.

De större diskarna drar väldigt mycket. Det är något man definitivt inte vill att 2.5 tums diskarna ska göra. 2.5W är max i en laptop.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
De större diskarna drar väldigt mycket. Det är något man definitivt inte vill att 2.5 tums diskarna ska göra. 2.5W är max i en laptop.

Hmm... En 4-plattors 2TB disk drar väl ungefär samma som en 4-plattors 1TB eller för den delen en 4-plattors 500GB? Eller har jag missat något?

Eller med större, menar du 3.5" vs 2.5"? I så fall borde väl inte en 2-plattors 750GB skilja sig särskilt mycket i förbrukning mot en 2-plattors 250GB heller...

Edit: Vad jag vill säga är att det är inte kapacitet (GB, TB...) som drar ström utan hur mycket massa man skall få att rotera => 2.5" drar förmodligen mycket mindre än 3.5" i alla fall (förutsatt samma rotationshastighet etc etc...)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av masi
Hmm... En 4-plattors 2TB disk drar väl ungefär samma som en 4-plattors 1TB eller för den delen en 4-plattors 500GB? Eller har jag missat något?

Eller med större, menar du 3.5" vs 2.5"? I så fall borde väl inte en 2-plattors 750GB skilja sig särskilt mycket i förbrukning mot en 2-plattors 250GB heller...

Edit: Vad jag vill säga är att det är inte kapacitet (GB, TB...) som drar ström utan hur mycket massa man skall få att rotera => 2.5" drar förmodligen mycket mindre än 3.5" i alla fall (förutsatt samma rotationshastighet etc etc...)

Idle strömförbrukningen har i vissa fall blivit något sämre med de större diskarna även om antalet plattor är det samma men det antalet plattor i sig är inte bra för strömförbrukning att de ökar på för det har betydelse särskilt för en laptop disk.
http://www.silentpcreview.com/article927-page4.html
Det skulle vara fatalt för en laptop om strömförbrukningen jämnades ut uppåt.

Dessutom är det motsägelsefullt om 2.5 tums diskarna kompromissar så mycket med fysisk storlek och lagringsutrymme att gränserna suddas ut och disken heller inte kan användas i alla laptops. Låt laptopdiskar vara laptopdiskar, behöver man så mycket utrymme är det bättre att man skaffar sig en extern disk.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

ge en till min ps3.-

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz