Permalänk
Medlem

Varm i7 930?

Hej!

Jag satte nyligen ihop mitt nya system (som ni ser i sign.) och jag tycker att temperaturerna känns lite höga. Med allt på standard idlar den i ca 45-50 grader med stockkylaren på 2100-2200 rpm och 80 grader i load med stockkylaren i 2100-2200 rpm. Är inte det lite högt med tanke på att jag inte har något extremt grafikkort som genererar särskilt mycket värme?

Nätaggregatet sitter precis ovanför processorn i V351 (mitt chassi) och det verkar som att det blåser ner lite varmluft mot kylaren. Kan det spela stor roll?

mvh Hannes

Permalänk
Medlem

30 grader low 38 high på min i7 930 med H50 kylare

Permalänk
Medlem

H50? han har ju stock. Nej knappast onormalt. Intels stock HFS är gjord för att klara vad den är tänkt för inte en gnutta mer. Så det verkar rätt normalt tyvärr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
H50? han har ju stock. Nej knappast onormalt. Intels stock HFS är gjord för att klara vad den är tänkt för inte en gnutta mer. Så det verkar rätt normalt tyvärr.

Även när den går på "högvarv"? Jag tycker den låter ganska mycket för det lilla den gör. Fast den kanske är ganska värdelös som många här har sagt.

Permalänk
Medlem

Vill du ha en tystare och bättre så köp en ny. Intel skickar bara med de där skitkylarna bara för att skicka med något, så att man kan använda den direkt. Ungefär som ipod hörlurar.

Sen ser jag inte varför ditt grafikkort skulle göra din processor varmare. De flesta sprutar ju ut luften, och även de som inte gör det - tror jag inte kan värma chassit SÅ mycket.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av supergamer
Köp en sådan här kylare : http://www.dustinhome.se/pd_5010333878.aspx?

Funkar den för en överklock till kanske 3,4-3,6 GHz ?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h82lose
30 grader low 38 high på min i7 930 med H50 kylare

Vad har du för volt och klock då!?? samt temp i ditt rum!??

Permalänk
Medlem

ja jag vet att han hade stock kylaren, men kanske är intressant att veta ändå det är ju en 930 iaf

Permalänk
Medlem

core temp 0.99.5

visar vad jag skrev....är inte programmet tillförlitligt? jag är inte så haj på datorer..

har en amd haf låda, där orginalfläkten är flyttad till utsidan den var ju överflödig då jag monterade h50 där, och corsair fläkten suger in luften från kylaren

inte överklockad alls ännu....

är väl 19 grader inne kanske

Permalänk
Medlem

Låter som om du letar efter en Sony Ericson R290!

...OT, jag vet inte riktigt, vad har du för krav på bred och höjd då?

Visa signatur

Asus M4A79XTD | Phenom II 925 | HD4870 512 | SSD 510 120GB | Caviar Blue 500GB | 4Gb 1600mHz | Corsair VX550
EK-CoolStream RAD XTC 280 | DD-4870 | EK Supreme HF | Phobya DC-12 260 | Phobya Balancer 150

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h82lose
core temp 0.99.5

visar vad jag skrev....är inte programmet tillförlitligt? jag är inte så haj på datorer..

har en amd haf låda, där orginalfläkten är flyttad till utsidan den var ju överflödig då jag monterade h50 där, och corsair fläkten suger in luften från kylaren

inte överklockad alls ännu....

är väl 19 grader inne kanske

Load bör mätas i prime95 eller linpack då program/spel är totalt värdelösa på det när det gäller multicore processorer.

Permalänk

Jag har en i7:a. Med stockkylaren och stockinställningarna gick temperaturen upp till 85 grader med prime95. I idle låg den i 45 grader och ibland pendlade den upp till 50. Nu har jag thermalright extrem och den ligger i 33 grader idle och typ 45 i full load, utan klock.

Använder förövrigt noctua fläkt 120mm till min thermalright. När jag klockar till 4.0Ghz ligger den på 74grader full load. Jag har hyperthreading på men turbo av. Kört med 1.33vcore.

Permalänk
Medlem

Köp en Noctua eller H50 så är det lugna bullar.

Visa signatur

Derp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av furuliden
Jag har en i7:a. Med stockkylaren och stockinställningarna gick temperaturen upp till 85 grader med prime95. I idle låg den i 45 grader och ibland pendlade den upp till 50. Nu har jag thermalright extrem och den ligger i 33 grader idle och typ 45 i full load, utan klock.

Använder förövrigt noctua fläkt 120mm till min thermalright. När jag klockar till 4.0Ghz ligger den på 74grader full load. Jag har hyperthreading på men turbo av. Kört med 1.33vcore.

Är det en D0:a du har?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H.Bengtsson
Är det en D0:a du har?

Vad är det för något?

Om du undrar vilken kylare jag har så är det en thermalright extrem, som jag skrev... Haha

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av furuliden
Vad är det för något?

Om du undrar vilken kylare jag har så är det en thermalright extrem, som jag skrev... Haha

Vilken revision

Permalänk

Rev.C

Säger det dig något? ^^

Permalänk
Medlem

930 ska vara en 920 D0, typ.

Visa signatur

Derp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av furuliden
Rev.C

Säger det dig något? ^^

Nej kan du kolla i CPU-z :P?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H.Bengtsson
Nej kan du kolla i CPU-z :P?

Japp, en D0. Vad betyder det? Nu är jag lite intresserad om vad detta handlar om

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av furuliden
Japp, en D0. Vad betyder det? Nu är jag lite intresserad om vad detta handlar om

kortfattat så var de första i7 9xx av stepping c0 , d0 är en senaste steppingen
nu när i7 9xx tillverkats ett tag så är de lite effektivare kan man säga ,
behöver de behöver generellt inte lika mycket spänning för att upp nå en viss frekvens , jämfört med en c0

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devildoll
kortfattat så var de första i7 9xx av stepping c0 , d0 är en senaste steppingen
nu när i7 9xx tillverkats ett tag så är de lite effektivare kan man säga ,
behöver de behöver generellt inte lika mycket spänning för att upp nå en viss frekvens , jämfört med en c0

aha, fan vilken tur jag har!

Jag kör med 1.25vcore med 191x21=4.0 Ghz

Jag testade först klocken (skriven åvan) med 1.20vcore och det var inte stabilt- (konstigt nog ) då hoppade jag direkt till 1.25vcore eftersom jag inte orkar lägga ner timmar på att höja vcore så jäkla långsamt som guiden som swec gjort vill att man ska göra

Vilken rev har du? Och vilken vcore? Jag är idel att höra

Permalänk
Medlem

Re: Varm i7 930?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av H.Bengtsson
Hej!

Jag satte nyligen ihop mitt nya system (som ni ser i sign.) och jag tycker att temperaturerna känns lite höga. Med allt på standard idlar den i ca 45-50 grader med stockkylaren på 2100-2200 rpm och 80 grader i load med stockkylaren i 2100-2200 rpm. Är inte det lite högt med tanke på att jag inte har något extremt grafikkort som genererar särskilt mycket värme?

Nätaggregatet sitter precis ovanför processorn i V351 (mitt chassi) och det verkar som att det blåser ner lite varmluft mot kylaren. Kan det spela stor roll?

mvh Hannes

har sj ganska nyligen satt ihop ett liknande system & har precis samma temps som du... tycker också att en temp på 50c idel är ganska högt. men vad vet jag ? är lika ny på det här området som jag är på sweclockers xD

ska nog fixa en corsair h50

Permalänk
Medlem

Satte själv nyligen ihop kittet i min signatur. Låg på ungefär samma temperaturer som dig tills jag bytte till Noctua-kylaren. Så jag tycker nog dina temperaturer låter normala.

Kör kylaren med två fläktar i PnP-konfiguration och båda på 1000 rpm (knäpptyst skall sägas). Efter en timmes Linpack ( då överklockad till 3.6 Ghz) maxade jag ut på 74 Grader. Med stockfläkten vågade jag aldrig ens köra en hel timme utan slutade när tempen gick över 85 grader celsius. Idle ligger den lustigt nog kvar kring 40 grader.

Visa signatur

Antec P183 : Asus P6T v2 : i7 930+ Noctua NH-U12P : 6GB Corsair Dominator 1600 Mhz CL8 : Radeon HD 5770 : Intel X25M G2 80GB + 2x 1TB Seagate 7200.12 : Corsair HX-750

Permalänk
Medlem

Kan verifiera era uppgifter. Min sprillans i7 930 idlar i 50 grader med stock. Får köpa ny kylare nästa månad. Hade inte råd att köpa allt med en gång bara.

Visa signatur

R2UD3RCM550930577010006U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av furuliden
Jag har en i7:a. Med stockkylaren och stockinställningarna gick temperaturen upp till 85 grader med prime95. I idle låg den i 45 grader och ibland pendlade den upp till 50. Nu har jag thermalright extrem och den ligger i 33 grader idle och typ 45 i full load, utan klock.

Använder förövrigt noctua fläkt 120mm till min thermalright. När jag klockar till 4.0Ghz ligger den på 74grader full load. Jag har hyperthreading på men turbo av. Kört med 1.33vcore.

Vad kör du för hastighet på fläkten/fläktarna??? Nu känner jag mig blåst på mitt inköp av Noctua NH-U12P SE2 ju

Visa signatur

Antec P183 : Asus P6T v2 : i7 930+ Noctua NH-U12P : 6GB Corsair Dominator 1600 Mhz CL8 : Radeon HD 5770 : Intel X25M G2 80GB + 2x 1TB Seagate 7200.12 : Corsair HX-750

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tookig
Vad kör du för hastighet på fläkten/fläktarna??? Nu känner jag mig blåst på mitt inköp av Noctua NH-U12P SE2 ju

När jag kör prime95 så har jag fläktarna i chassit på full fart. Processorfläkten kan jag inte ändra hastighet på så den går alltid på fullt. Processorfläkten låter inte mycket, de andra komponenterna i datorn låter mer.

Din processorfläkt är inte sämre än min. Vad har du för temperaturer i utan klock?
Om du vill så kan jag sänka min klock från 4.0Ghz till 2.69 och se vilka temperaturer jag får med prime95 när chassifläktarna går på minimum?

Permalänk

Hej satte ihop min 930 med H50, när jag kör på skrivbordet på 1,6Ghz
så ligger jag på 50 Grader har jag lagt på för mycket paste eller.
såg någon hade skrivit 30 38.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ColorLine.
Hej satte ihop min 930 med H50, när jag kör på skrivbordet på 1,6Ghz
så ligger jag på 50 Grader har jag lagt på för mycket paste eller.
såg någon hade skrivit 30 38.

Oj då. Jag kan inte så mycket om vattenkylning men jag har ju luftkylning och ligger på 31grader i idle när processorn är oklockad.
Du borde ha samma temperatur tycker jag.
Jag tror inte det är kylpastan för en gång hade jag på jättemycket pasta (några veckor sedan) för att testa skillnaden. Det blev ingen skillnad alls, inte mätbar iallafall. Det har nog att göra med att all överflödig pasta pressas ut till sidorna när jag skruvar på kylaren.

Det enda jag kan tänka på är om du har installerat någon komponent "fel". Du kanske inte har installerat fläkten ordentligt till din h50?