Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

AMD avslöjar nya tekniken Turbo Core

Permalänk
Melding Plague

AMD avslöjar nya tekniken Turbo Core

Nu har AMD bekräftat det som tidigare bara var rykten. Företagets kommande processorarkitektur Thuban kommer med en turbofunktion kallad Turbo Core.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

gah! spännande!!!!!!!!!!!

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Avstängd

Ser fram emot Thuban, blir spännande!

Visa signatur

Mmmarabou

Permalänk
Medlem

Ja, turbo core verkar onekligen smart, får se hur det fungerar i praktiken med strömförbrukningen.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Gief Hoppas stöd kommer finnas på mitt mobo, annars uppgraderar jag till ett http://www.inet.se/artikel/1901838/asus-m4n98td-evo-sli för Thuban

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem

Wow, ser riktigt najs ut måste jag säga! Spännade.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Väntar med spänning på test,Ser onekligen väldigt intressant ut.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk

Mycket intressant. Hoppas på prispress i 3000 kronors klassen iallafall.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

AMD blir ju bara mer och mer lockande!

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk

coolt!
kan kanske vara någonting till nästa bygge

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk

om den kan matcha en I7 920-930 så kommer det defenetivt att bli ett köp...meh vem försker jag lurar? kommer köpa en vilket fall som helst

undra hur det stavas :X

och matcha menar jag inte clock for clock and core for core utan rakt av!

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem

Hoppas dem kan konkurrera i i7 920-930s prisklass. Det skulle vara bra om Intel fick känna lite press.

Permalänk
Medlem

Gäsp...

Överklockning + Turbo Boost/Core/FancyName2K4 = FALSKT.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
Gäsp...

Överklockning + Turbo Boost/Core/FancyName2K4 = FALSKT.

Det var ju en... givande kommentar.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Dessa processorer kan bli mina första AMD processorer

Permalänk
Medlem

Jag måste bli mer aktiv, hade ingen aning om att AMD skulle släppa nya processorer om ett par veckor.

Permalänk

Blir nog en Thuban om de inte är lika långt efter i7 920 i benchmarks som min PhII 965 c3@ 4,2GHz. Har bara sett ett klockresultat på 1055T och 1090T och både gav ungefär 4,3GHz @ ~1,5vcore.
http://hwbot.org/community/submission/980946_luca_cpu_z_pheno...
http://hwbot.org/community/submission/980925_luca_cpu_z_pheno...

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Avstängd

Vad uttjatat ordet Turbo är.. vad har det med datorer att göra överhuvudtaget? Turbo är en bildel.

Permalänk
Medlem

Mmmm ... gröna laget ...

Typiskt att man ska flytta och har utlandssemester planerat, lär ju sätta käppar i "köpa-in-Thuban-planerna".

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Fasen, synd att de är en bärbar jag behöver till hösten, annars hade detta vatt en lockande uppgradering till den stationära

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
Gäsp...

Överklockning + Turbo Boost/Core/FancyName2K4 = FALSKT.

Om den är stabil oklockad och inte stiger i värme med turbo(whatever) påslaget, så förstår jag inte varför den helt plötsligt skulle göra det när du klockat den.. Dessutom kan man säkerligen pilla med hur mycket "turbo" man vill ha i bios också.

Visa signatur

Hoppla hoppla, här va de helikoptersmörgås!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
Blir nog en Thuban om de inte är lika långt efter i7 920 i benchmarks som min PhII 965 c3@ 4,2GHz. Har bara sett ett klockresultat på 1055T och 1090T och både gav ungefär 4,3GHz @ ~1,5vcore.
http://hwbot.org/community/submission/980946_luca_cpu_z_pheno...
http://hwbot.org/community/submission/980925_luca_cpu_z_pheno...

Fan båda modellerna gav ju exakt samma klockresultat, då kanske man inte behöver köra på värstingmodellen? Fast 1.58V låter lite högt.. Aja, ska nog köpa H50 eller D14 då ändå.

Visa signatur

Intel 2500K | GPU? | MSI Z77A-GD45 | 8GB | Win 7 Pro 64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av helikoptermacka
Om den är stabil oklockad och inte stiger i värme med turbo(whatever) påslaget, så förstår jag inte varför den helt plötsligt skulle göra det när du klockat den.. Dessutom kan man säkerligen pilla med hur mycket "turbo" man vill ha i bios också.

indeed, skulle vara trevligt om det går att pressa sitt system till max beroende på hur många processorer man använder för tillfället

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jfqvist
Vad uttjatat ordet Turbo är.. vad har det med datorer att göra överhuvudtaget? Turbo är en bildel.

Om man ska vara petig kommer väl ordet turbo från turbin, alltså inte en bildel.
Att det inte har mycket med datorer att göra kan jag väl hålla med dig om

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GustavRonne
Fan båda modellerna gav ju exakt samma klockresultat, då kanske man inte behöver köra på värstingmodellen? Fast 1.58V låter lite högt.. Aja, ska nog köpa H50 eller D14 då ändå.

1090T med 1,47v Jag tar resultaten med en nypa salt då det är en och samma användare som postat. Klockar de så bra köper jag en hur som helst... Min 965 har inga värmeproblem vid 1,675v och 4,2GHz Vattenkyld såklart.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

Som den simpla användare jag är behöver jag bara prestanda för spel. Ser fram emot denna nya propp från AMD. Om den kan matcha i5 och i7 kan det bli en sån i maj.

Visa signatur

Core i7 930@3.8 ghz, Prolimatech Megahalems, 2x5870 CF, 12 GB Corsair Vengeance, Corsair TX 850 W, Asus P6T SE, Dell
U2711, W7 Ultimate 64.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av treffin
Om man ska vara petig kommer väl ordet turbo från turbin, alltså inte en bildel.
Att det inte har mycket med datorer att göra kan jag väl hålla med dig om

Nu är det en turbin i en turbo, bland annat: ) enough bilsnack. Hoppas att det blir en bra processor amd har skapat.

Visa signatur

Det va bättre förr, ju förr desto bättre.

Permalänk
Medlem

Om dom har denna funktion så betyder det att kärnorna pallar mer än vanligt, alltså bör man kunna överklocka alla till denna turbo minst.

Permalänk

fördelen med amds turbo jämfört med intel är att den kan komma att funka även när man klockat processorn, då den inte utvecklar mer värme. intels turbo boost + 130 w prolle = 150 w prolle, amds turbo + 125 w prolle = 125 w prolle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
fördelen med amds turbo jämfört med intel är att den kan komma att funka även när man klockat processorn, då den inte utvecklar mer värme. intels turbo boost + 130 w prolle = 150 w prolle, amds turbo + 125 w prolle = 125 w prolle

i7 8XX = 95 W, i7 8XXs = 82 W.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8