GeForce GTX 4xx-tråden (GF100)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Du glömde hans andra två videor:

http://www.youtube.com/watch?v=yx69O-HY9DI&feature=channel
http://www.youtube.com/watch?v=SlEA8E9NomM&feature=channel

Rätt trevligt sätt att jämföra framerate mellan två grafikkort.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Du glömde hans andra två videor:

http://www.youtube.com/watch?v=yx69O-HY9DI&feature=channel
http://www.youtube.com/watch?v=SlEA8E9NomM&feature=channel

Rätt trevligt sätt att jämföra framerate mellan två grafikkort.

Jag tycker att det inte var så nödvändigt att ta med just dom 2 eftersom resultaten av Crysis/Vantage finns i recensionerna. Men visst är det trevligt att se hur FPSen är i olika partier av benchmarks.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Jag tycker att det inte var så nödvändigt att ta med just dom 2 eftersom resultaten av Crysis/Vantage finns i recensionerna. Men visst är det trevligt att se hur FPSen är i olika partier av benchmarks.

Med tanke på att ATi:s kort visade vad det kunde klara, så är jag faktiskt överraskad att inte GTX 480 vann testen.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Heaven 1.0 det borde väl räcka... eller så var det kanske för att ATI vann i de andra testerna.

http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6236&page=11

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Medlem

Det verkar som om Nvidia inte fått riktigt ordning på DirectCompute i sina drivare än, GTX480 presterar riktigt uselt i benchmark testet Directcompute 1.0. Detta måste dock vara en drivrutins fråga så det får anses vara klart att något inte är som det skall med DirectCompute 5.0 i de nuvarande drivrutinerna.

"DirectX 11 Compute Shader benchmark
Based on Fluid3D demo by Jan Vlietinck

Download here: http://www.friendsea.com/ComputeMark

ComputeMark is first 100% DirectX 11 Compute Shader benchmark. With Windows 7 and DirectX 11, we can use huge performance of our graphic cards for more (real life, daily used) applications. With ComputeMark we are able to measure this power of our graphic cards and tell which one is better.

ComputeMark typically utilizes 99% of GPU (it's ultimate GPUs ass kicker, great for after-overclocking stability tests) and 0-1% of CPU. Windows 7, DirectX 11 and DX11 graphic card are required."

Mer information angående resultat kan läsas i tråden http://www.semiaccurate.com/forums/showthread.php?t=2142

Ett 5870 ger i runda tal 2300 vilket då skall jämföras mot de knappa 800 som ett GTX480 ger (ett 5770 ger tom över 1000) så nånting är helt klart inte rätt.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av havoc
Det verkar som om Nvidia inte fått riktigt ordning på DirectCompute i sina drivare än, GTX480 presterar riktigt uselt i benchmark testet Directcompute 1.0. Detta måste dock vara en drivrutins fråga så det får anses vara klart att något inte är som det skall med DirectCompute 5.0 i de nuvarande drivrutinerna.

"DirectX 11 Compute Shader benchmark
Based on Fluid3D demo by Jan Vlietinck

Download here: http://www.friendsea.com/ComputeMark

ComputeMark is first 100% DirectX 11 Compute Shader benchmark. With Windows 7 and DirectX 11, we can use huge performance of our graphic cards for more (real life, daily used) applications. With ComputeMark we are able to measure this power of our graphic cards and tell which one is better.

ComputeMark typically utilizes 99% of GPU (it's ultimate GPUs ass kicker, great for after-overclocking stability tests) and 0-1% of CPU. Windows 7, DirectX 11 and DX11 graphic card are required."

Ett 5870 ger i runda tal 2300 vilket då skall jämföras mot de knappa 800 som ett GTX480 ger (ett 5770 ger tom över 1000) så nånting är helt klart inte rätt.

Det skulle kunna vara så att drivrutinerna inte är riktigt 100% p.g.a att dom lanserades så nyligen. Sen så litar jag inte alls på den där siten du länka till sist, då det finns saker som pekar på att dom har fått pengar ifrån AMD plus att det snackas så mycket skit där att man tror att man har hamnat på aftonbladet x1000.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Hjälpsam

Tror också på drivrutinerna.
Nu är iofs inte problemet med ATI vad gäller GPGPU ,att det är långsamt, det är det inte, det är ruskigt snabbt.
Problemet är att Nvidia (Cuda) har ett mycket bättre programeringsstöd, vad gäller verktyg och kunskap, det gör också att det finns fler projekt som stödjer Nvidia än ATI, det är också lättare att få tag i utvecklare för Nvidias GPGPU än ATI:s.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Den siten eller rättare sagt de som skriver på den har haft mer rätt än någon angående lanseringen av GF100 och det är inklusive Nvidias VD Jen-Hsun Huang. Finns vad jag vet inget som talar för att S|A har tagit pengar för att vara speciellt godvilliga mot AMD, finns det det så skulle jag vara tacksam om du länkar till bevis för detta annars är det tyvärr bara snack.
Det man dock helt klart kan säga är att Charlie inte gillar Nvidia men det har mer att göra med att Nvidia's PR folk tydligen skall vara omöjliga att jobba med än att han har en speciellt bra relation med AMD, Nvidia PR folk har helt enkelt den otrevliga vanan att ljuga folk rakt upp i ansiktet (när tom VD'n gör det offentligt så säger det nått om företagskulturen).

Men oavsett vilket så är detta rätt ointressant då benchmark programmet görs av en de som driver czechgamers.com och shaderkoden finns tillgänglig för de som är intresserade (det är samma för AMD och Nvidia), det som är intressant är att det finns buggar i en av de mer centrala delarna av drivrutinerna och frågan är vad dessa beror på.

Detta är i alla fall en sak som författaren till benchmarket Robert Varga har skrivit ang. de låga poängen.

""Originally Posted by Avery
[gtx480] EVGA precision reported 99% GPU usage."
"Great info, that was my first question when "low score on gtx480" popped up.

So, it must be some problem on Nvidia side with Direct Compute. Maybe some emulation or some additional layer between DXAPI and [card]. Maybe some cuda fuda translations... Indeed, 99% utilization on GTX 480 is important information.""

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av havoc
Den siten eller rättare sagt de som skriver på den har haft mer rätt än någon angående lanseringen av GF100 och det är inklusive Nvidias VD Jen-Hsun Huang. Finns vad jag vet inget som talar för att S|A har tagit pengar för att vara speciellt godvilliga mot AMD, finns det det så skulle jag vara tacksam om du länkar till bevis för detta annars är det tyvärr bara snack.
Det man dock helt klart kan säga är att Charlie inte gillar Nvidia men det har mer att göra med att Nvidia's PR folk tydligen skall vara omöjliga att jobba med än att han har en speciellt bra relation med AMD, Nvidia PR folk har helt enkelt den otrevliga vanan att ljuga folk rakt upp i ansiktet (när tom VD'n gör det offentligt så säger det nått om företagskulturen).

Kan du länka till bevis då ? "Annars är det bara snack att NVIDIA's PR folk är otrevliga", vilket jag tvekar att dom är.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av havoc
Men oavsett vilket så är detta rätt ointressant då benchmark programmet görs av en de som driver czechgamers.com och shaderkoden finns tillgänglig för de som är intresserade (det är samma för AMD och Nvidia), det som är intressant är att det finns buggar i en av de mer centrala delarna av drivrutinerna och frågan är vad dessa beror på.

Detta är i alla fall en sak som författaren till benchmarket Robert Varga har skrivit ang. de låga poängen.

""Originally Posted by Avery
[gtx480] EVGA precision reported 99% GPU usage."
"Great info, that was my first question when "low score on gtx480" popped up.

So, it must be some problem on Nvidia side with Direct Compute. Maybe some emulation or some additional layer between DXAPI and [card]. Maybe some cuda fuda translations... Indeed, 99% utilization on GTX 480 is important information.""

Jo, något verkar inte funka så bra. Vi ser nog stora förbättring i kommande drivrutiner precis som AMD och deras HD5xxx serie.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Iom att det mest som Charlie skriver har visat sig stämma väljer jag att tro att det han säger om att Nvidias PR folk är omöjliga att jobba med också helt enkelt stämmer.

För bevis om att dom ljuger klicka dock på "See video of Jen-Hsun Huang announcing Fermi" på http://www.nvidia.com/object/fermi_architecture.html
Det räcker liksom.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Kan du länka till bevis då ? "Annars är det bara snack att NVIDIA's PR folk är otrevliga", vilket jag tvekar att dom är. ..

Personen som tagit över efter Dave Baumann på B3D, kallad "Rys" har inte alls samma nära kontakt med AMD och är betydligt närmare nVidia än tidigare.
Trots det ljög nVidias tekniska personal (bl a chefsingenjören för hela GF100) Rys rätt upp i ansiktet innan lanseringen om flera saker, bl a chipets storlek. Stackars Rys blev förudmjukad inför hela forumet när det visade sig att Demerjian haft rätt och Rys kontakt fel.
Just denna gången var det alltså chefsingenjören som sagt det och därför var givetvis killen tvärsäker på att det stämde (och sagt under NDA).

Vill du hitta det får du leta själv. B3D är otroligt bra så passa på att läsa lite mer samtidigt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Funderar på att avbeställa mina 2 EVGA GTX470, har liksom tappat sugen.. Leveransdatum framflyttat till 1/6 (ursprungligt datum 1/5 beställdes 2/4)

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkSix
Funderar på att avbeställa mina 2 EVGA GTX470, har liksom tappat sugen.. Leveransdatum framflyttat till 1/6 (ursprungligt datum 1/5 beställdes 2/4)

Korten kan ju likväl komma tidigare. Kör du på Gigabyte korten istället?

Permalänk
Medlem

Har presentkort på Komplett som jag tänkte utnyttja för detta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av havoc
Iom att det mest som Charlie skriver har visat sig stämma väljer jag att tro att det han säger om att Nvidias PR folk är omöjliga att jobba med också helt enkelt stämmer.

Oavsett om har har rätt eller inte så fattar jag inte hur en person orkar tillägna sitt liv åt att gräva upp så mycket skit som möjligt om ett företag, dvs om han inte får betalt för sitt FUD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkSix
Funderar på att avbeställa mina 2 EVGA GTX470, har liksom tappat sugen.. Leveransdatum framflyttat till 1/6 (ursprungligt datum 1/5 beställdes 2/4)

Ett tips
http://www.dustinhome.se/pd_5010400520.aspx

Jag avbeställde de ja hade förbokat och beställde detta istället, och nu är kortet på väg

Edit: Såg nu att du hade ett presentkort :S

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd

Stackars jävel som fick presentkort på Komplett, dom är inte särskilt fina längre.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkSix
Funderar på att avbeställa mina 2 EVGA GTX470, har liksom tappat sugen.. Leveransdatum framflyttat till 1/6 (ursprungligt datum 1/5 beställdes 2/4)

Det kan ju komma små leveranser men det är så att dom redan är bokade av dig och en massa andra, så dom kan ju skickas innan.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkSix
Funderar på att avbeställa mina 2 EVGA GTX470, har liksom tappat sugen.. Leveransdatum framflyttat till 1/6 (ursprungligt datum 1/5 beställdes 2/4)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av facedark
Det kan ju komma små leveranser men det är så att dom redan är bokade av dig och en massa andra, så dom kan ju skickas innan.

Som sagt, eftersom du bokat tidigt ligger du nog bättre till än det verkar.
1/6 gäller dom som beställer i dag, men du ligger mycket längre fram i kön.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Kört mitt gtx 480 nu i 2 dagar, väldigt nöjd måste jag säga
Låter inte mer en förra kortet och funkar hur bra som helst!

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Medlem

Lite mer än å brassa plattan på 6:an (gamla "svart platte spisen ~600W)

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte54:

Kört mitt gtx 480 nu i 2 dagar, väldigt nöjd måste jag säga
Låter inte mer en förra kortet och funkar hur bra som helst!

Kan du köra lite benchmarks och kolla på temp/ljud nivå?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Fick min Gigabyte GTX 470 igår och hade skoj med att testa den på mina spel
BF:BC2 kunde köras på högsta settings np just cause 2, assassin's creed 2 också ^_^ va najs!!

Men, mitt gamla goa "Final Fantasy XI" laggar som fan när bara några stycken modeller poppar upp (NPCs, PCs, Mobs etc.).
Har någon hört liknande problem med GTX470/480 på äldre spel? Är Nvidia på G med en driver som fixar detta?
Lite sjukt att mitt gamla 7950 kort presterar bättre än mitt GTX 470 :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cellsplitter:

Fick min Gigabyte GTX 470 igår och hade skoj med att testa den på mina spel
BF:BC2 kunde köras på högsta settings np just cause 2, assassin's creed 2 också ^_^ va najs!!

Men, mitt gamla goa "Final Fantasy XI" laggar som fan när bara några stycken modeller poppar upp (NPCs, PCs, Mobs etc.).
Har någon hört liknande problem med GTX470/480 på äldre spel? Är Nvidia på G med en driver som fixar detta?
Lite sjukt att mitt gamla 7950 kort presterar bättre än mitt GTX 470 :S

Eftersom "Final Fantasy XI" är ett DX8 spel så, men jag har läst att dom fixade det i någon ny release av drivrutinerna.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cellsplitter:

Fick min Gigabyte GTX 470 igår och hade skoj med att testa den på mina spel
BF:BC2 kunde köras på högsta settings np just cause 2, assassin's creed 2 också ^_^ va najs!!

Men, mitt gamla goa "Final Fantasy XI" laggar som fan när bara några stycken modeller poppar upp (NPCs, PCs, Mobs etc.).
Har någon hört liknande problem med GTX470/480 på äldre spel? Är Nvidia på G med en driver som fixar detta?
Lite sjukt att mitt gamla 7950 kort presterar bättre än mitt GTX 470 :S

Håller med, detta fixas säkert med drivisuppdateringar. Så det är bara att vänta, vilket ju inte verkar svårt med tanke på vad som timat med hårdvaran

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd

Kanske dumt att dra upp frågan, men jag kommer är jävligt tveksam ifall GTX 480 är bättre val än 5870 till min speldator, är det någon som kan ge mig en tillförlitlig recension där man kan jämföra minimum fps? Och ni kanske har andra saker man ska tänka på? Om ett år kommer jag antagligen köpa ett kort till och köra sli/cf beroende på hur prestandan sjunker med nyare spel osv.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av facedark:

Kanske dumt att dra upp frågan, men jag kommer är jävligt tveksam ifall GTX 480 är bättre val än 5870 till min speldator, är det någon som kan ge mig en tillförlitlig recension där man kan jämföra minimum fps? Och ni kanske har andra saker man ska tänka på? Om ett år kommer jag antagligen köpa ett kort till och köra sli/cf beroende på hur prestandan sjunker med nyare spel osv.

Eftersom du redan har ett HD5870 förstår jag inte varför du skulle använda GTX480, är du missnöjd med det? Dock kommer båda företagen ut med nytt under denna tid, så du kan ju avvakta, såvida dina pengar inte bränner i fickan?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jalle64:

Eftersom du redan har ett HD5870 förstår jag inte varför du skulle använda GTX480, är du missnöjd med det? Dock kommer båda företagen ut med nytt under denna tid, så du kan ju avvakta, såvida dina pengar inte bränner i fickan?

Jag har ett XFX 5870 dålig fläkt modell - det är inskickat till komplett och jag avvaktar ifall jag får pengarna tillbaks då jag inte visste om att denna modell var helt annorlunda jämfört med det riktiga 5870 kortet. Så jag sitter nu och funderar på att beställa ett nytt 5870 av referensmodell (som är betydligt bättre än den versionen jag fick av XFXs kort där man inte ens kan ändra volten), eller ett 480. Det lutar lite mot 480 men jag vill se minimum-fps i spel som bc2 innan jag bestämmer mig helt..

Permalänk
Medlem

Äntligen en GTX 470 SLI Review. Ännu en bra objektiv recension gjord av HardwareCanucks.
Test setupen är med följande kort: GTX470 SLI vs 5970, 5870CF, 5850CF, GTX480, GTX470, HD5870, HD5870