Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Stänga luckan på bärbar + TV

Har nyligen köpt en ny bärbar dator (Sony Vaio VPC-EB1M1E)

Grejen är den att när jag ska kolla på film så kopplar jag in en HDMI kabel från min TV till bärbara datorn. Då kör jag med utökat skrivbord så att jag ser Windows skrivbordet på min bärbara dator och den utökade bilden (filmen i detta fall) på TV:n (Fn knappen + F7 -> Utvidga)
När jag sedan fäller ner skärmen helt på min bärbara dator så ändrar den bildläge så att Windows skrivbordet visas på TV:n (TV:n blir primär skärm). Så vill jag inte ha det!

Kan nämna att jag redan har ändrat inställningarna under:
Kontrollpanelen->Energialternativ->När locket stängs = Gör ingenting

Tidigare så gick datorn i viloläge när jag stängde ner locket (skärmen)

Nu till frågan:
Går det att ändra så att datorn ej ändrar bildläge när jag fäller ner skärmen?

Permalänk

Men du stänger ju av ena bildskärmen?

Då finns det bara 1st bildskärm. Kan inte bli mycket annat då.

Det är som om du skulle dra ut hdmi kabeln till tvn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjornligan
Men du stänger ju av ena bildskärmen?

Då finns det bara 1st bildskärm. Kan inte bli mycket annat då.

Det är som om du skulle dra ut hdmi kabeln till tvn

Men om han skulle stänga av tvn skulle det utökade vara kvar. Jag har inte hittat någon inställning i windows som kan lösa det. När man stänger locket är det som om sladden till skärmen i laptopen dras ut. Jag antar att det inte finns någon bra lösning på problemet men det kan vara värt att slänga en blick i bios.

Permalänk

Sitter med en Envy och har samma problem. Grymt irriterande, vill kunna ha igång filmen på tv med locket stängt. Vad är det för grafikkort i Sonyn? Nvidia ?

Visa signatur

ris är nyttigt för hälsan

Permalänk

För att det ska fungera för mig så måste jag ha tex. extern mus inkopplad(eller trådlöst tangentbord om man vill slippa sladd), då laptop panelen stängs av när man stänger luckan(obs datorn går ej ner i viloläge men panelen stängs av, och stängs main av så stängs ju såklart även extended av). Så bara stäng locket sen efter ngn sekund klicka med musen så går panelen igång igen och vips så funkar det. Iaf på min hp dv6'a(ati 4650m)

Funkar det inte om ni kör tv'n som main ens?

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

För att det ska fungera för mig så måste jag ha tex. extern mus inkopplad(eller trådlöst tangentbord om man vill slippa sladd), då laptop panelen stängs av när man stänger luckan(obs datorn går ej ner i viloläge men panelen stängs av, och stängs main av så stängs ju såklart även extended av). Så bara stäng locket sen efter ngn sekund klicka med musen så går panelen igång igen och vips så funkar det. Iaf på min hp dv6'a(ati 4650m)

Funkar det inte om ni kör tv'n som main ens?

Tror inte vi pratar samma språk nu.
Det jag och trådskaparen har problem med är att vi vill ha kvar extended display som extended display när vi stänger locket på våra laptops. Just nu när jag stänger locket så slocknar laptop displayen som main display och flyttas över till externa, vilket jag inte vill. Måste vara någon bugg med hdmi, aldrig haft problem med detta med vga. :S

Visa signatur

ris är nyttigt för hälsan

Permalänk

Hmm, det är inte någon inställning i CCC då? Jag kör via hdmi, har också en hp men ingen envy utan en dv6'a(4650m). Inga problem med vga? Envy har väl inte ens vga ut? du kanske menar på ngn annan dator.

Det är ATI 5650 i sonyn.

Ska ta och kolla igenom mina inställningar bildskärm och i CCC.

[edit, obs uppdaterat]
I energialternativ har jag följande:

Kör jag på energiläget "rekommenderas av hp" så byter min också till tv'n som primär. Men på "hög prestanda" går det med följande inställningar.

Strömbrytare och lock, alla alternativ på viloläge

Bildskärm -> Anpassande bildskärm: Både nät och batteri: AV

Multimediainställningar -> När media delas, Nätansluten: Tillåt att datorn försätts i passivt läge. (har ej provat om de funkar vid battridrift)

Permalänk

Måste bara fråga varför det är negativt att tv'n blir primär skärm?
Och vad är det som inte fungerar när den blir primär skärm, det är väl bara att kolla på film på den ändå?

Permalänk
Skrivet av mel0dy:

Måste bara fråga varför det är negativt att tv'n blir primär skärm?
Och vad är det som inte fungerar när den blir primär skärm, det är väl bara att kolla på film på den ändå?

Ställde mig också den frågan men tänkte att jag svarar istället Varför är det negativt att tv'n blir primär egentligen?

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Hmm, det är inte någon inställning i CCC då? Jag kör via hdmi, har också en hp men ingen envy utan en dv6'a(4650m). Inga problem med vga? Envy har väl inte ens vga ut? du kanske menar på ngn annan dator.

Det är ATI 5650 i sonyn.

Ska ta och kolla igenom mina inställningar bildskärm och i CCC.

[edit, obs uppdaterat]
I energialternativ har jag följande:

Kör jag på energiläget "rekommenderas av hp" så byter min också till tv'n som primär. Men på "hög prestanda" går det med följande inställningar.

Strömbrytare och lock, alla alternativ på viloläge

Bildskärm -> Anpassande bildskärm: Både nät och batteri: AV

Multimediainställningar -> När media delas, Nätansluten: Tillåt att datorn försätts i passivt läge. (har ej provat om de funkar vid battridrift)

Skulle du kunna skicka en screen på alla värden? Provade det där men funkar fortfarande inte.

Anlednings till att det är en nackdel är att jag oftast chattar/surfar medan jag kollar på serier/filmer, om jag ska hålla på att stänga och öppna locket så hoppar filmen ur fullskärmsläge och hamnar på primärskärmen, slipper flimret också när den ställer om.

Visa signatur

ris är nyttigt för hälsan

Permalänk
Medlem

OMG!!!

Detta måste va de största I-landsproblemet någonsin. Nästa steg är ju att gnälla om att du måste trycka på tangenterna för att text ska dyka upp på skärmen när du vill skriva.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk

Sluta gnäll och kom med något konkret istället. Enligt dig är Sweclockers ett stort I-landsproblem?

Visa signatur

ris är nyttigt för hälsan

Permalänk
Medlem

Enlig mej så är Sweclockers AWSOME.

men jag kan inte förstå varför du absolut måste stänga skärmen?

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Skrivet av Ant3:

Enlig mej så är Sweclockers AWSOME.

men jag kan inte förstå varför du absolut måste stänga skärmen?

Jag vill slippa se ljuset från skärmen när jag kollar på film. Ja jag kan vänta på laptopen, ja jag kan täcka för den, ja jag kan dimma ner den men jag vill stänga locket.

Visa signatur

ris är nyttigt för hälsan

Permalänk
Skrivet av rice_boiler:

Jag vill slippa se ljuset från skärmen när jag kollar på film. Ja jag kan vänta på laptopen, ja jag kan täcka för den, ja jag kan dimma ner den men jag vill stänga locket.

Men du får inte göra det, du ska lida och störa dig på detta

Skämt åsido, du har pm.

Permalänk
Medlem

---Off topic---

Jag börjar känna mig gammal men jag har aldrig fattat varför man ska chatta medans man ser på film. Själv skulle jag bli galen om jag hela tiden var tvungen att svara på en massa meddelanden. Och sitta och surfa samtidigt? Varför? Om filmen är så tåkig att du måste roa dig med något annat varför ser du den?

Ni kan ignorera detta inlägg, jag kände bara att jag var tvungen att fråga.

--- Tillbaks till tråden---

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | Intel Core I5 3570K | Gigabyte GA-Z77M-D3H | GTX 1060 3Gb | Corsair Vengeance LP 8GB | Corsair 620W |

Permalänk
Skrivet av Creedo:

---Off topic---

Jag börjar känna mig gammal men jag har aldrig fattat varför man ska chatta medans man ser på film. Själv skulle jag bli galen om jag hela tiden var tvungen att svara på en massa meddelanden. Och sitta och surfa samtidigt? Varför? Om filmen är så tåkig att du måste roa dig med något annat varför ser du den?

Ni kan ignorera detta inlägg, jag kände bara att jag var tvungen att fråga.

--- Tillbaks till tråden---

Mycket bra fråga, ibland händer det att serier, dokumenterär blir sega men att man måste trögla sig genom får att få se slutet Ett bra exempel är anime, provat se hundra avsnitt med fillers? (utfyllnadsavsnitt)

Visa signatur

ris är nyttigt för hälsan

Permalänk
Medlem

Hej jag har ett problem!

När jag kopplar datorn till förstärkaren för att använda laptopen som en "HTPC" så funkar det bra förutom när jag stänger luckan.

Då visas bara en fjärdel av bilden på tv'n när jag spelar upp en fil med MPC-HC

Dator: Dell Inspiron N5010 Win 7 64

Grafikkort: ATI Mobility Radeon HD 5470

Förstärkare: Onkyo tx-sr 508

Dator--Förstärkare---TV med HDMI

Tacksam för alla svar och tips

Sorry för bump!

Permalänk

Har ett liknande problem, men mitt är att när jag stänger locket så blinkar det till och oftast ändrar upplösning på tvn, nu är ena problemet löst med upplösningen.
Men varför måste det blinka till och ändra till samma upplösning nu :S ?
Vill kunna stänga locket och ha det orört, för som sagt ibland kan filmen ändras till minimerad och helt enkelt störa.

Har sett att det funkar på Asus/Acer! Har en HP med intel graphics card 4000.
Hade varit skönt om någon kan komma på en lösning, har kikat igenom alla sorters olika sketprogrsm jag har här på laptopen. Catalyst, HP center, och skärmupplösning på W7 64-bit