Ny kylare till Asus 5050 hjälp!

Permalänk

Ny kylare till Asus 5050 hjälp!

Tjenare Sweclockers!

Jag undrar om det finns någon bra kylare till mitt 5850?
vill kunna klocka lite högre...
just nu ligger min klock på 950/1180 men frågan är om den kan den bli högre med en ny kylare och är det värt pengarna?
Vad är nackdelarna och risken med att byta kylare på ett Asus kort?
min budget är 1000:-
kan inte köpa från några nätbutiker men finns det något bra ställe i göteborg där man köper sådant?

//FILLIP

Visa signatur

Asus P7P55D LE | Asus Ati Radeon HD 5850 | fractal design define r2 | Intel Core i5 750 | Corsair TX 750W | Dell U2412M IPS | Windows 7 Ultimate 64 bit | 4 GB Corsair XMS3 ddr3 | Corsair SSD Force Series 60GB | Corsair Cooling Hydro H40

Permalänk

Inet har två butiker i Gbg, en på Ringön (nära backaplan) och en i Sisjön. Kila dit och köp denna:

http://www.inet.se/artikel/6909445/scythe-musashi-vga-cooler

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Skrivet av Mackansson:

Inet har två butiker i Gbg, en på Ringön (nära backaplan) och en i Sisjön. Kila dit och köp denna:

http://www.inet.se/artikel/6909445/scythe-musashi-vga-cooler

Ser fin ut men kommer den att kyla bättre och ge mig bättre överklocknings förmåga eller kommer den bara att vara tystare(om den nu är det)?

Visa signatur

Asus P7P55D LE | Asus Ati Radeon HD 5850 | fractal design define r2 | Intel Core i5 750 | Corsair TX 750W | Dell U2412M IPS | Windows 7 Ultimate 64 bit | 4 GB Corsair XMS3 ddr3 | Corsair SSD Force Series 60GB | Corsair Cooling Hydro H40

Permalänk
Medlem
Skrivet av filip_xb95:

Ser fin ut men kommer den att kyla bättre och ge mig bättre överklocknings förmåga eller kommer den bara att vara tystare(om den nu är det)?

Den kommer med största sannolikhet både kyla bättre och vara tystare. Här har du en fin recension.

Permalänk
Skrivet av InteJag:

Den kommer med största sannolikhet både kyla bättre och vara tystare. Här har du en fin recension.

WOW!
över 50 C* skillnad på stock speed i load på en 4850!
ska skaffas!

Tack för tipset.

//FILIP

Visa signatur

Asus P7P55D LE | Asus Ati Radeon HD 5850 | fractal design define r2 | Intel Core i5 750 | Corsair TX 750W | Dell U2412M IPS | Windows 7 Ultimate 64 bit | 4 GB Corsair XMS3 ddr3 | Corsair SSD Force Series 60GB | Corsair Cooling Hydro H40

Permalänk
Medlem
Skrivet av filip_xb95:

WOW!
över 50 C* skillnad på stock speed i load på en 4850!
ska skaffas!

Tack för tipset.

//FILIP

Tveksam till att den passar och jag vill även poängtera att skillnaden på 50grader är från stock fanspeed på stockkylra vs 100% fanspeed med musashi kylaren. Borde skapa rejält oljud...

Personligen tycker jag att om du har refernskylaren från de första 5850-korten så har du en extremt bra kylning och vill du spendera mer pengar tycker jag du ska fundera på att sälja kortet och byta till 5870 istället

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuckles:

Tveksam till att den passar och jag vill även poängtera att skillnaden på 50grader är från stock fanspeed på stockkylra vs 100% fanspeed med musashi kylaren. Borde skapa rejält oljud...

Personligen tycker jag att om du har refernskylaren från de första 5850-korten så har du en extremt bra kylning och vill du spendera mer pengar tycker jag du ska fundera på att sälja kortet och byta till 5870 istället

Den funkar och att säga att referenskylningen från de första 5850 är bra är väldigt att överdriva
Har den på båda mina kort och med fläktarna på 100 så låter den väldigt lite om man jämför med stockkylning och den kyler även bättre. Det är lite krångligt att få på den med moddifiering tar max 10 min och det är helt klart värt det. Riktigt nöjd med den kylningen och kan inte annat än rekommendera.

Finns lite bilder på hur man moddar den i mitt galleri

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Skrivet av ceogar:

Den funkar och att säga att referenskylningen från de första 5850 är bra är väldigt att överdriva
Har den på båda mina kort och med fläktarna på 100 så låter den väldigt lite om man jämför med stockkylning och den kyler även bättre. Det är lite krångligt att få på den med moddifiering tar max 10 min och det är helt klart värt det. Riktigt nöjd med den kylningen och kan inte annat än rekommendera.

Finns lite bilder på hur man moddar den i mitt galleri

Ditt sätt att modda är nog det bästa, eftersom du då fortfarande kan byta tillbaka till orginal. Problemet är att man behöver lite mer verktyg.

En enklare variant är att modda orginalkylplattan (som du vill behålla). Jag använde bara handkraft. Men som sagt, då kan man inte köra orginal igen senare. Jag är dock imponerad av dem med tålamodet att ta isär orginalkylningen utan att bryta sönder plasten...

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor