Annonsblockeringen och animerade annonser

Permalänk
Medlem

Annonsblockeringen och animerade annonser

Jag förstår givetvis att ni är annonsberoende och att ni behöver pengarna för att kunna driva sajten, men ni måste också ställa er frågan varför man blockerar annonser. För min del handlar det egentligen bara om att jag har svårt att koncentrera mig på texten på grund av de animerade annonserna. Dessa stjäl tyvärr alltför mycket uppmärksamhet från innehållet och gör sajtupplevelsen näst intill outhärdlig. Kanske är det en generationsfråga (jag är på andra sidan 40-strecket) men annonser i dagstidningar och magasin har jag inte några som helst problem med.

Så min poäng är att om ni tog bort eller på något sätt begränsade de animerade annonserna skulle i alla fall jag inte ha några problem med att slå av adblocken.

Visa signatur

ASUS ProArt B550-CREATOR
AMD Ryzen 9 5950X 3.4 GHz 72MB
G.Skill 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Svart
ASUS GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC
Noctua NH-D15S Chromax Svart

Permalänk
Geeks
SweClockers

Hej kirre777,

Vi förstår givetvis varför vissa väljer att blockera annonser, och jag håller med dig om att det ibland kan vara störande. Vi har tyvärr mycket liten möjlighet att påverka annonsernas utformning. Annonserna går ofta på flera sajter samtidigt och kostar mycket att producera/skapa. Det är den verklighet vi befinner oss i och måste handskas med.

Hälsningar,
Andreas

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Jag har hittat ett steg i rätt riktning för oss som blockerar allt!

1) Använd Adblock, men fyll i "Använd inte på sweclockers.com"

Nu syns alla annonser på Swec, även animerade. Men nu kommer nästa steg:

2) Installera Flashblock. Nu är alla annonser som är flash blockerade! Dvs alla animerade annonser är blockade. (Förutom Gif-animationer då).

Flashblock till Firefox: https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/433
Flashblock till Chrome: https://chrome.google.com/extensions/detail/cdngiadmnkhgemkim...

Jag hoppas Sweclockers redaktion ser detta som en positiv "lösning", då med denna metod så syns i alla fall statiska reklam bilder!

Permalänk
Medlem

Det finns inget bra adblock program som fortfarande visar att man har laddat bilden (och därmet gett värde för er) medans man slipper se skiten? Riktigt trött på alla flashiga annonser och "extrema priser" faktist. Jag impulsköper inte datordelar och därmed har reklamen 0 inverkan på mig personligen. Förr hade jag alltid adblocker på men avaktiverade den faktist efter att Ni bad om det. Men överväger att sätta igång det igen då 50% av sidan är ju annonser som blinkar, flyger och far.

Permalänk

Är faktiskt bara den stora reklamen till höger i bild på första sidan som stör nått in i både hälla råg och vete.
Övriga reklamer är rätt stillsamma och smälter bra in. förutom annonsen högst upp. känns lite felplacerad känns som man kommit till komplett/inet whatever.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FelixJ:

Det finns inget bra adblock program som fortfarande visar att man har laddat bilden (och därmet gett värde för er) medans man slipper se skiten? Riktigt trött på alla flashiga annonser och "extrema priser" faktist. Jag impulsköper inte datordelar och därmed har reklamen 0 inverkan på mig personligen. Förr hade jag alltid adblocker på men avaktiverade den faktist efter att Ni bad om det. Men överväger att sätta igång det igen då 50% av sidan är ju annonser som blinkar, flyger och far.

Om det finns och dom svarat dig skulle du se att dom skulle tappat en hel del av sina annonsörer och kanske rent av bli återbetalningsskyldiga för kontraktsbrott.

Ett annat förslag som jag har är att man kan bli bonusmedlem eller nått.
Betala en viss summa pengar, typ 100 kronor om året, och slippa se reklamen när man är inloggad. Kanske även ha några simpla bonusfunktioner mest för skojs skull.

Jag vet en del sidor som har har den modellen ganska framgångsrikt, men jag vet också sidor som provat på det och misslyckats eftersom folk blivit sura för att dom varit tvungna att betala för funktioner eller inte tyckt att det var värt pengarna eftersom det gav för lite mervärde.
Svår balansgång.

Permalänk
Medlem

Ja sen kan det ju alltid komma in en kommentar av en forummedlem och kanske inte utav chefsredaktören?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FelixJ:

Ja sen kan det ju alltid komma in en kommentar av en forummedlem och kanske inte utav chefsredaktören?

Och den medlemmen bör bli varnad och inlägget borttaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Och den medlemmen bör bli varnad och inlägget borttaget.

Varför? Om ett plugin bara hindrar reklamen från att renderas, men ändå laddar ner och registrerar som en visning så är det ju ingen förlust för swec överhuvudtaget, det underlättar ju bara för läsaren.
Sen finns det heller ingen regel som relateras till adblockering.

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem

Fick denna nyss på förstasidan:
"Vi har upptäckt att du blockerar annonser. SweClockers.com finansieras av annonser och vi arbetar aktivt för att hålla dessa så relevanta och givande som möjligt. Vi ber dig att avaktivera blockeringen och därmed hjälpa oss att underhålla och utveckla webbplatsen. Läs mer."

Nej. Jag har varken adblock eller flashblock eller något för att dölja reklam - Chrome, win7 64.

Permalänk
Medlem

Enligt skaparen av AdThwart (plugin för Google Chrome):

Citat:

Seeing some ads momentarily as the page loads? Extensions can only remove resources after they are loaded, not stop Chrome from fetching them. The Chrome developers are working on remedying this.

Så om man använder Google Chrome som webläsare så spelar det ingen roll om man har AdBlock eller inte. Annonserna kommer att bli nedladdade i alla fall.

Lägga till länk.