"Vilket grafikkort för X kronor"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Fast, just nu är jag mest sugen på att slänga ut skiten genom fönstret och bara köpa nytt.

Jag var nära att säga detsamma i mitt förra inlägg...

Kolla den billiga för 4000 kr - http://xjom.se/index.html

5570 är långsammare än 4670 som är långsammare än 5670. Dock ska sägas att skillnaden inte är enorm, men i vissa tester, så är en del spel på väg att få en ospelbar framerate på 5570-kortet. Det var därför jag rekommenderade 4670.

5570 och 4670 kan fås passivt, dock är ju Go! Green 5670 på väg in, så det är ju absolut en kandidat, om du inte har bråttom...

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xJom

Kolla den billiga för 4000 kr - http://xjom.se/index.html
/xJom

Tufft intro hehe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xJom
Jag var nära att säga detsamma i mitt förra inlägg...

Kolla den billiga för 4000 kr - http://xjom.se/index.html

5570 är långsammare än 4670 som är långsammare än 5670. Dock ska sägas att skillnaden inte är enorm, men i vissa tester, så är en del spel på väg att få en ospelbar framerate på 5570-kortet. Det var därför jag rekommenderade 4670.

5570 och 4670 kan fås passivt, dock är ju Go! Green 5670 på väg in, så det är ju absolut en kandidat, om du inte har bråttom...

Jag ska köpa ny rejäl dator så fort jag flyttat, vilket är inom en månad.
Men jag blir helt galen på det trasiga fläktsurret.
Och jag "behöver" en sekundär dator med HDMI som extra- och tv-dator i vardagsrummet sen när jag flyttat, vilket jag hade tänkt att ha den här till, iaf ett tag innan jag köper något bättre där också.

Aja, jag får se hur jag gör, lutar åt att vänta in 5670 go green om det blir att köpa nytt grafikkort till den här burken.

Tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem

Vad ska jag köra för grafikkort till min andra dator som är kopplad till en LCD TV som enbart klarar 720p? 1360*768 native resolution (nått i den stilen).

Just nu har jag ett 8800GTS till den men funderar på om det är värt att uppgradera till 5850 eller liknande? Eller är det helt bortkastat vid så låga upplösningar? Kör mycke fps och rpgs och liknande.

Tack för svar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av freethinker
Vad ska jag köra för grafikkort till min andra dator som är kopplad till en LCD TV som enbart klarar 720p? 1360*768 native resolution (nått i den stilen).

Just nu har jag ett 8800GTS till den men funderar på om det är värt att uppgradera till 5850 eller liknande? Eller är det helt bortkastat vid så låga upplösningar? Kör mycke fps och rpgs och liknande.

Tack för svar

Om du märker att det laggar så kan du väl byta ut det. HD5850 är mer än dubbelt så kraftfullt som ett 8800GTS. Avgör själv

Permalänk
Medlem

*CPU= Intel E6750
*PSU= Corsair 520W
*Moderkort= Gigabyte GA-P35-DS4, P35, Socket-775
*CF/SLi= SLi antar jag men är ej säker.
*Gränssnitt= PCI-e
*Tänker spela Heroes of Newerth och eventuellt Diablo 3, SC2 och Cataclysm när dessa släpps.
*Spelar i 1050x1680
*Min budget är runt 1000 kronor, gärna lite billigare om det är möjligt, kan ev gå upp några hundralappar om det nu skulle göra en mycket stor skillnad.
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Nja, spelar ingen större roll.
1. Är du beredd att lägga ca 200kr extra för att det ska vara tyst? Nej
2. Skulle du kunna montera en kylare själv för att få kortet tyst? Nej

Det förra grafikkortet jag hade var ett Nvidia 8800GTS 320mb som nu förmodligen har säckat ihop, har lite skojjiga artifakter på hela skärmen och det går inte att spela något spel, har kikat lite på 9800GT, är detta något man bör satsa på eller kommer processorn flaskhalsa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaM_Ki:

*CPU= Intel E6750
*PSU= Corsair 520W
*Moderkort= Gigabyte GA-P35-DS4, P35, Socket-775
*CF/SLi= SLi antar jag men är ej säker.
*Gränssnitt= PCI-e
*Tänker spela Heroes of Newerth och eventuellt Diablo 3, SC2 och Cataclysm när dessa släpps.
*Spelar i 1050x1680
*Min budget är runt 1000 kronor, gärna lite billigare om det är möjligt, kan ev gå upp några hundralappar om det nu skulle göra en mycket stor skillnad.
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Nja, spelar ingen större roll.
1. Är du beredd att lägga ca 200kr extra för att det ska vara tyst? Nej
2. Skulle du kunna montera en kylare själv för att få kortet tyst? Nej

Det förra grafikkortet jag hade var ett Nvidia 8800GTS 320mb som nu förmodligen har säckat ihop, har lite skojjiga artifakter på hela skärmen och det går inte att spela något spel, har kikat lite på 9800GT, är detta något man bör satsa på eller kommer processorn flaskhalsa?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=540798 1gb minne
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=542799 512mb minne.
De kanske finns billigare men tycker iaf att modellen borde passa dig
Du har ett crossfire moderkort eftersom socket 775 moderkort med p35 inte kan ha sli Mycket bättre alternativ än 9800gt då det stödjer nyare tekniker osv + att du kan köpa ett till i framtiden och köra crossfire. Och din processor borde klara det hyffsat den är ju faktiskt inte kass.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=540798 1gb minne
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=542799 512mb minne.
De kanske finns billigare men tycker iaf att modellen borde passa dig
Du har ett crossfire moderkort eftersom socket 775 moderkort med p35 inte kan ha sli Mycket bättre alternativ än 9800gt då det stödjer nyare tekniker osv + att du kan köpa ett till i framtiden och köra crossfire. Och din processor borde klara det hyffsat den är ju faktiskt inte kass.

Tack för svaret! Tror det blir den med 512mb, tyckte att det förra 8800GTS 320mb gjorde sitt jobb hyffsat bra så kommer nog bli helnöjd med 512mb-varianten.

Permalänk

Hej på er,

har börjat spela Battelfield Bad Company 2 och tycker inte längre att mitt Geforce 8800GTS 640MB räcker till så nu är det dags att köpa något nytt, frågan är vad. Sitter just nu med en Intel C2D E6600 men det lär bli uppgradering av cpu, mobo, minne mm någongång snart också.

Men nu vill jag bara byta grafikkort.

*CPU= Intel C2D E6600
*PSU= Targan 530W
*Moderkort= MSI P965 Platinum
*CF/SLi= CF
*Gränssnitt= PCI-E
*Battlefield 2 BC2, Heroes of Newerth
*1280x1024
*2000-2500
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? JA
Isåfall:
1. Är du beredd att lägga ca 200kr extra för att det ska vara tyst? JA
2. Skulle du kunna montera en kylare själv för att få kortet tyst? JA

Det verkar för mig som att det står mellan ett 5770 och ett 5850, men då 5850 är ca dubbelt så dyrt som ett 5770 så undrar jag om jag verkligen behöver det till min rätt låga upplösning. Dessutom vill jag ha ett så tyst kort som möjligt (datorn står i vardagsrummet och är på så gott som konstant, även när jag kollar på tv/film så ljudvolymen är viktigt).

Finns det något 5770-kort som är tystare än de andra?

Tack för hjälpen

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av distortion10000:

Hej på er,

har börjat spela Battelfield Bad Company 2 och tycker inte längre att mitt Geforce 8800GTS 640MB räcker till så nu är det dags att köpa något nytt, frågan är vad. Sitter just nu med en Intel C2D E6600 men det lär bli uppgradering av cpu, mobo, minne mm någongång snart också.

Men nu vill jag bara byta grafikkort.

*CPU= Intel C2D E6600
*PSU= Targan 530W
*Moderkort= MSI P965 Platinum
*CF/SLi= CF
*Gränssnitt= PCI-E
*Battlefield 2 BC2, Heroes of Newerth
*1280x1024
*2000-2500
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? JA
Isåfall:
1. Är du beredd att lägga ca 200kr extra för att det ska vara tyst? JA
2. Skulle du kunna montera en kylare själv för att få kortet tyst? JA

Det verkar för mig som att det står mellan ett 5770 och ett 5850, men då 5850 är ca dubbelt så dyrt som ett 5770 så undrar jag om jag verkligen behöver det till min rätt låga upplösning. Dessutom vill jag ha ett så tyst kort som möjligt (datorn står i vardagsrummet och är på så gott som konstant, även när jag kollar på tv/film så ljudvolymen är viktigt).

Finns det något 5770-kort som är tystare än de andra?

Tack för hjälpen

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=540311 denna kylaren vet jag är tyst på andra kort så den bör vara det på detta också.
5850 känns ganska överdrivet medtanke på din processor och vad du kör för upplösning. Själv klarar jag Bad company 2 utan problem med en Phenom x3 clockad till 3,15ghz och ett 4770 512mb. I 1280x1024.

Och ett kort ur 48xx serien duger ju prestandamässigt men man missar endel roliga funktioner ex eyefinity väldigt effektsnåla Och vad jag förstått så fixar ju AMD 3d snart och isåfall krävs säkert 5000 serien.

vill lägga till lite
Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

*CPU= Intel Pentium 4 @ 3.4 GHZ
*PSU= 230w, ingick i en hpdator för 5 år sedan.
*Moderkort= Asus random.
*CF/SLi= Nej
*Gränssnitt= PCI-E
*Vilka spel du ska spela= CSS, MW2 och CS 1.6. Alla i låga upplösningar.
*Vilken upplösning du spelar i= 640x480 i CS men på cod lär det bli 1280x1024
*Din ungerfärliga budget= Har ingen budget, tror inte att mitt nätagg räcker till något i dom högre prisklasserna.

Det är viktigt att grafikkortet ska kunna klara höga HZ då jag spelar CS

Permalänk
Medlem
Skrivet av zebben:

*CPU= Intel Pentium 4 @ 3.4 GHZ
*PSU= 230w, ingick i en hpdator för 5 år sedan.
*Moderkort= Asus random.
*CF/SLi= Nej
*Gränssnitt= PCI-E
*Vilka spel du ska spela= CSS, MW2 och CS 1.6. Alla i låga upplösningar.
*Vilken upplösning du spelar i= 640x480 i CS men på cod lär det bli 1280x1024
*Din ungerfärliga budget= Har ingen budget, tror inte att mitt nätagg räcker till något i dom högre prisklasserna.

Det är viktigt att grafikkortet ska kunna klara höga HZ då jag spelar CS

Ett nytt AMD HD 5750 drar ca 220W i en ordinär dator. (Hela systemet)
Blir ett hazardartat köp tyvärr.
Din PSU sätter rejäla käppar i hjulet för dig.

Du får leta efter ett så strömsnålt kort som bara finns men som ändå levererar fps.
Går det byta nätagg i en märkesdator?
Blir nog tvungen till det om det är möjligt.

Permalänk
Medlem

*CPU= i7 930
*PSU= Corsair HX 850W
*Moderkort= Asus P6T Deluxe V2
*CF/SLi= Ja/Ja
*Gränssnitt= PCI-E
*Vilka spel du ska spela. = Kör mest LoL och BFBC2 men vill kunna test allt
*Vilken upplösning du spelar i. = Spelar ingen roll
*Din ungerfärliga budget = 1000kr +/- 200kr
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Isåfall: Nej
1. Är du beredd att lägga ca 200kr extra för att det ska vara tyst? Nej
2. Skulle du kunna montera en kylare själv för att få kortet tyst? Nej

Sitter just nu med ett EVGA 8800 GTS 320mb som verkar ge upp, får skumma artefakter ibland och ibland låser den datorn. Så skulle helst vilja ha ett kort med bättre prestanda än det. Stort plus i kanten om det finns på lager hos webhallen i Sundbyberg.

Visa signatur

en dator

Permalänk
Medlem

*CPU= i5 661
*PSU= Corsair TX 750W
*Moderkort= Asus P7P55D PRO
*CF/SLi= Ja/Ja
*Gränssnitt= PCI-E
*Vilka spel du ska spela. = Crysis, BF2142, World In Conflict, Dawn of War 2, Generals Command and Conquer är det som spelas mest. Men vill kunna testa nya utan att behöva oroa mig för kortet.
*Vilken upplösning du spelar i. = 1680 x 1050l
*Din ungerfärliga budget = 3000 (möjligen 5000, men vill hellre lägga det på annat)
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Isåfall: Nej
1. Är du beredd att lägga ca 200kr extra för att det ska vara tyst? Nej
2. Skulle du kunna montera en kylare själv för att få kortet tyst? JA

Tack I förväg

/pAcKiE

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pAcKiE:

*CPU= i5 661
*PSU= Corsair TX 750W
*Moderkort= Asus P7P55D PRO
*CF/SLi= Ja/Ja
*Gränssnitt= PCI-E
*Vilka spel du ska spela. = Crysis, BF2142, World In Conflict, Dawn of War 2, Generals Command and Conquer är det som spelas mest. Men vill kunna testa nya utan att behöva oroa mig för kortet.
*Vilken upplösning du spelar i. = 1680 x 1050l
*Din ungerfärliga budget = 3000 (möjligen 5000, men vill hellre lägga det på annat)
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Isåfall: Nej
1. Är du beredd att lägga ca 200kr extra för att det ska vara tyst? Nej
2. Skulle du kunna montera en kylare själv för att få kortet tyst? JA

Tack I förväg

/pAcKiE

För ca 2700 får du ju AMD hd 5850 http://www.misco.se/Product/Product.aspx?P_ItemId=697572&hbx_... Detta har även en bra kylning.

Vill du ge 3600 så kan du hitta hd5870 eller gtx470
Nvidias fördel Funktioner som Physx cuda 3dvision. Brea minimum fps
Nackdel Väldigt effektslukande
amds fördel Funktioner som eyefinyti. Och "effektsnålt" i gämförelse med alternativet
nackdel Lite större skillnader mellan averge o minimum fps.

Men om jag hade varit dig hade jag absolut valt 5850.
Fakta är enligt Sweclockers test och kanske inte stämmer med nya drivrutiner.

Glömde lite info
Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

*CPU= amd athlon 4850e
*PSU= Corsair 400cx
*Moderkort= Gigabyte GA-MA78GM-S2H
*CF/SLi= Hybrid crossfire
*Gränssnitt= Pci-e
*Ska spela company of heroes och SC2
*Vilken upplösning du spelar i? 1920*1080
* ca: 1500kr
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Ja
1. Är du beredd att lägga ca 200kr extra för att det ska vara tyst? Möjligt
2. Skulle du kunna montera en kylare själv för att få kortet tyst? Ja

Chassiet är ett antec fusion så får nog inte plats med alltför stora heatpipes men vill ändå gärna ha ett passivt kort, är även medveten om att processorn är väldigt svag men hoppas på att inte behöva byta ut den.

Mvh Joakim

Permalänk
Medlem

Jag är ute efter en ersättare till mitt 7900GT som är på väg att ge upp. Har haft små pixelfel sedan länge, men dessa har på senaste tiden blivit mycket värre. Och en noggrann rengöring av kylflänsen hjälpte inte, så ut med det gamla och in med ett nytt!

Jag behöver egentligen bara ett kort som inte är sämre än det jag har nu. Spelar knappt någonting nu för tiden pga tidsbrist, men jag vill i alla fall ändå ha möjlighet att dra igång något spel. Men jag behöver inte köra med max ögongodis.
Min budget begränsar inte mitt val, men det känns onödigt att lägga mer än 1500 när jag knappt spelar. Så jag tänker mig en prisklass på 1000-1500kr. Nvidia eller Ati spelar ingen roll.
Att det är tyst har hög prio, i alla fall i idle. Men jag ser hellre att det har fläkt än är helt passivt kylt. Utblås utanför chassit är ett plus och jag har plats för ett kort som tar upp dubbla kortplatser.
Jag har inga planer på att överklocka eller köpa ett fabriksöverklockat. Tyst och svalt lockar mig.

Jag fick upp ögonen för Radeon HD5750 för någon dag sedan, men har inte hunnit titta närmare på det än. Kan det vara bästa alternativet just nu när det gäller mina kriterier? Har någon i så fall egen erfarenhet av något märke och dess kylares ljudvolym?

Visa signatur

| Intel Core i7 4930K | Asus P9x79 Pro | Corsair XMS3 Vegeance 16 GB | GT 640 | Samsung 840 Pro 256 GB + Corsair SSD Force Series 120GB | Be-Quiet L8 CM 530W | 2 x Benq BL2710PT |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimboSwe:

Jag är ute efter en ersättare till mitt 7900GT som är på väg att ge upp. Har haft små pixelfel sedan länge, men dessa har på senaste tiden blivit mycket värre. Och en noggrann rengöring av kylflänsen hjälpte inte, så ut med det gamla och in med ett nytt!

Jag behöver egentligen bara ett kort som inte är sämre än det jag har nu. Spelar knappt någonting nu för tiden pga tidsbrist, men jag vill i alla fall ändå ha möjlighet att dra igång något spel. Men jag behöver inte köra med max ögongodis.
Min budget begränsar inte mitt val, men det känns onödigt att lägga mer än 1500 när jag knappt spelar. Så jag tänker mig en prisklass på 1000-1500kr. Nvidia eller Ati spelar ingen roll.
Att det är tyst har hög prio, i alla fall i idle. Men jag ser hellre att det har fläkt än är helt passivt kylt. Utblås utanför chassit är ett plus och jag har plats för ett kort som tar upp dubbla kortplatser.
Jag har inga planer på att överklocka eller köpa ett fabriksöverklockat. Tyst och svalt lockar mig.

Jag fick upp ögonen för Radeon HD5750 för någon dag sedan, men har inte hunnit titta närmare på det än. Kan det vara bästa alternativet just nu när det gäller mina kriterier? Har någon i så fall egen erfarenhet av något märke och dess kylares ljudvolym?

För att få bättre prestanda så kan du köpa begagnat för under 500kr (typ 9600gt 3870osv) men vill du köpa ett nytt kort så skulle jag valt 5670 eller 5750 mycket bättre än det du har för ganska bra pris.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

"Vilket grafikkort för X kronor" [ENDA TRÅDEN]

Har fölande nu :
*CPU= (E6750 2.66 GHz )
*PSU= (Ace Raw 620W)
*Moderkort= (ASUS P5K-E)
*CF/SLi= (SLi)
*Gränssnitt= (PCI-E)
*Vilka spel du ska spela. Battlefield Bad Company 2 och nyare
*Vilken upplösning du spelar i. 1280'1024 och 1600*1200
*Din ungerfärliga budget 2-3k

Kommer uppgradera till detta inom några månader:

*CPU= (I5 750 2.66GHz)
*PSU= (Ace Raw 620W)
*Moderkort= (Gigabyte GA-P55a-UD4 P55 S-1156 ATX)
*CF/SLi= (Crossfire och SLI)
*Gränssnitt= (PCI-E)
*Vilka spel du ska spela. Battlefield Bad comapny 2 och nyare
*Vilken upplösning du spelar i. 1600*1200
*Din ungerfärliga budget 2-3k

Alltså ett kort som fungerar bra nu och som jag kan fortsätta med i nya grejorna sen:)

Visa signatur

Computa: CPU: Intel 6850K Kylare: Nocuta NH-D15S RAM: 16GB 3000MHZ Grafikkort: GTX 1070x2 Nätagg: Corsair RM750X Mobo: MSI x99A Gaming Pro Carbon Lagring: SSD1 SanDisk Extreme II 240GB + SSD2(spel-disk) Kingston HyperX 240GB

Permalänk
Medlem

*CPU= se sign
*PSU= se sign
*Moderkort= se sign
*CF/SLi= ja
*Gränssnitt= PCI-E
*Vilka spel du ska spela = GTA 4 med HIGH Textures (kräver 1 gb)
*Vilken upplösning du spelar i. 1950* (minns inte riktigt)
*Din ungerfärliga budget = 1500

Vill ha ett kort som är minst 1 GB i minne eftersom jag vill köra GTA i high textures utan att behöva lägga till massa commandlines..

Hade tänkte mig ett ATI Radeon HD 5770 1GB och undrar om det är verkligen en så stor uppgrade från mitt nuvarande kort.. och läste lite att 57** ska vara sämre än 48** stämmer detta ? (och vilka "leder" just nu, man kanske ska gå Nvidia ?)

Visa signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 4870 512 DDR 5 | 320gig HHD | 4 gig 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred

Permalänk
Medlem

*CPU= E6750
*PSU= HX620W
*Moderkort= Asus P5K iP35
*CF/SLi= CF
*Gränssnitt= PCI-E
*Vilka spel du ska spela = COD,MoH,Splinter cell,osv
*Vilken upplösning du spelar i. = 1280-1024 ibland lägre
*Din ungerfärliga budget = 2000
Oklockad PC,Antec P182,GF 8800GTS 320....har läst lite om PhysX verkar intressant men är osäker om det fungerar med min uppsättnig,man kopplar 2 kort den ena med Phsyx..eller?Tittar även på film via PC till 46 tum.
Kom med förslag till en noob vad som blir bäst.

Permalänk
Skrivet av frekish:

Har fölande nu :
*CPU= (E6750 2.66 GHz )
*PSU= (Ace Raw 620W)
*Moderkort= (ASUS P5K-E)
*CF/SLi= (SLi)
*Gränssnitt= (PCI-E)
*Vilka spel du ska spela. Battlefield Bad Company 2 och nyare
*Vilken upplösning du spelar i. 1280'1024 och 1600*1200
*Din ungerfärliga budget 2-3k

Kommer uppgradera till detta inom några månader:

*CPU= (I5 750 2.66GHz)
*PSU= (Ace Raw 620W)
*Moderkort= (Gigabyte GA-P55a-UD4 P55 S-1156 ATX)
*CF/SLi= (Crossfire och SLI)
*Gränssnitt= (PCI-E)
*Vilka spel du ska spela. Battlefield Bad comapny 2 och nyare
*Vilken upplösning du spelar i. 1600*1200
*Din ungerfärliga budget 2-3k

Alltså ett kort som fungerar bra nu och som jag kan fortsätta med i nya grejorna sen:)

HD5850, solklart val!
Men jag skulle verkligen vilja råda dig om att lköpa ett bättre nätaggregat, Ace Raw är inget att ha. De 620W:en motsvarar kanske Corsairs 450W och prisskillnaden är ändå väldigt liten dit (när dessutom corsair-agget håller bättre). Eller Fractal Design är också godkänt, finns säkert flera men Corsair är det säkraste valet.

Skrivet av Tomzi:

*CPU= se sign
*PSU= se sign
*Moderkort= se sign
*CF/SLi= ja
*Gränssnitt= PCI-E
*Vilka spel du ska spela = GTA 4 med HIGH Textures (kräver 1 gb)
*Vilken upplösning du spelar i. 1950* (minns inte riktigt)
*Din ungerfärliga budget = 1500

Vill ha ett kort som är minst 1 GB i minne eftersom jag vill köra GTA i high textures utan att behöva lägga till massa commandlines..

Hade tänkte mig ett ATI Radeon HD 5770 1GB och undrar om det är verkligen en så stor uppgrade från mitt nuvarande kort.. och läste lite att 57** ska vara sämre än 48** stämmer detta ? (och vilka "leder" just nu, man kanske ska gå Nvidia ?)

För 1500kr ska du inte köpa ett nVidia-kort. Har hittat en guldgruva:
http://www.pixmania.se/se/se/5310295/art/sapphire-technology/...
Läskigt bra kort för det priset, du hittar absolut inte bättre. Presterar bättre än ett HD5770 helt klart, inte långt ifrån ett HD5850 (som kostar 2500kr!). Om jag hade de pengarna hade iaf jag köpt det kortet, det är verkligen toppen för det priset. Kör på

Skrivet av digbit:

*CPU= E6750
*PSU= HX620W
*Moderkort= Asus P5K iP35
*CF/SLi= CF
*Gränssnitt= PCI-E
*Vilka spel du ska spela = COD,MoH,Splinter cell,osv
*Vilken upplösning du spelar i. = 1280-1024 ibland lägre
*Din ungerfärliga budget = 2000
Oklockad PC,Antec P182,GF 8800GTS 320....har läst lite om PhysX verkar intressant men är osäker om det fungerar med min uppsättnig,man kopplar 2 kort den ena med Phsyx..eller?Tittar även på film via PC till 46 tum.
Kom med förslag till en noob vad som blir bäst.

Det kortet du ska ha är antingen det jag länkade högre upp: ett HD4890:
http://www.pixmania.se/se/se/5310295/art/sapphire-technology/...
Eller så höjer du prislappen till 2500kr och köper ett HD5850. Det är de bästa valen just nu, absolut. Vet faktiskt inte om du kan använda ditt 8800GTS 320MB som PhysX-kort men det är faktiskt ingen stor skillnad, utan det är nästan bättre att bara köra ett HD5850/HD4890. Säg till om du har fler frågor

MVH
Nils B

Permalänk
Medlem

hejhej, skulle behöva hjälp med att köpa nytt graifkkort. jag spelar mest dota, wow, cod och tf2. har inte allt för mycket pengar så ja vill gärna komma undan så billigt som möljligt.. behöver inte direkt spela med maxad grafik hade ett 8600gt pci-e med 256mb innan så det var inte direkt någon höjdare. brukar spela i 1400x900 och 1280x1024 eller va det nu är. mer än 1000 kr har jag nog inte men går det att komma under det vore det ännu bättre... risiga tider som fattig

cpu: amd dual core 5600+
moderkort: MSI K9AGM2-FIH
psu: chieftec 400W

säg till om ni undrar något mer, all hjälp uppskattas!

Permalänk
Medlem

*CPU= AMD Athlon64 4800+ X2 2.5ghz (tänker köpa när jag får råd en phenom x4 eller liknande)
*PSU= 550W Corsair
*Moderkort= ASUS M4A78
*CF/SLi= Nope inte sli eller cf
*Gränssnitt= PCI-e
*Hade tänkt spela MW2, BFBC2, GTA IV + ja, "nya spel" helt enkelt. Och alla source spel (hl2, css, tf2 osv) utan lagg!
*1680x1050 skulle jag helst vela kunna köra i. 1920x1080 om det går. 1280x1024 funkar också.
*Din ungerfärliga budget : 1500
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Näe bara man inte blir döv av det. Får låta normalt. Kanske högst 30-40 decibel?

Isåfall:
1. Är du beredd att lägga ca 200kr extra för att det ska vara tyst? Nej!!!!
2. Skulle du kunna montera en kylare själv för att få kortet tyst? Nope!!

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Skrivet av kardar:

hejhej, skulle behöva hjälp med att köpa nytt graifkkort. jag spelar mest dota, wow, cod och tf2. har inte allt för mycket pengar så ja vill gärna komma undan så billigt som möljligt.. behöver inte direkt spela med maxad grafik hade ett 8600gt pci-e med 256mb innan så det var inte direkt någon höjdare. brukar spela i 1400x900 och 1280x1024 eller va det nu är. mer än 1000 kr har jag nog inte men går det att komma under det vore det ännu bättre... risiga tider som fattig

cpu: amd dual core 5600+
moderkort: MSI K9AGM2-FIH
psu: chieftec 400W

säg till om ni undrar något mer, all hjälp uppskattas!

HD5670, solklart val. Kommer få bättre prestanda än 8600gt absolut Kostar under 1000kr:
Prisjakt - Kunskap före köp

Skrivet av lambdaN:

*CPU= AMD Athlon64 4800+ X2 2.5ghz (tänker köpa när jag får råd en phenom x4 eller liknande)
*PSU= 550W Corsair
*Moderkort= ASUS M4A78
*CF/SLi= Nope inte sli eller cf
*Gränssnitt= PCI-e
*Hade tänkt spela MW2, BFBC2, GTA IV + ja, "nya spel" helt enkelt. Och alla source spel (hl2, css, tf2 osv) utan lagg!
*1680x1050 skulle jag helst vela kunna köra i. 1920x1080 om det går. 1280x1024 funkar också.
*Din ungerfärliga budget : 1500
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Näe bara man inte blir döv av det. Får låta normalt. Kanske högst 30-40 decibel?

Isåfall:
1. Är du beredd att lägga ca 200kr extra för att det ska vara tyst? Nej!!!!
2. Skulle du kunna montera en kylare själv för att få kortet tyst? Nope!!

SAPPHIRE TECHNOLOGY RADEON HD 4890 - 1 GB DDR5 - PCI-EXPRESS 2.0 (11150-11-22R) tjäna pengar hos Pixmania
Kan ju bara säga skynda skynda och köp. Presterar bättre än HD5830 som kostar 2000kr. Riktigt bra kort för de pengarna, du hittar inget bättre!

Permalänk
Medlem

Ny speldator vilket grafikkort skall jag välja

Hej

Håller på att sätta ihop en ny speldator i mellan klassen, detta är väl det som jag harvalt ut hitills.

Motherboard Gigabyte GA-P55M-UD2 mATX 929 SEK

HDD 500GB Western Digital Caviar Black SATA II 579 SEK

RAM Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 1 359 SEK

CPU Intel i5 750 2.66GHz 1899 SEK

Chassi Antec Mini P180 Performance One, Svart 849 SEK

PSU Corsair TX 650W 80+ 969 SEK

DVD Burner Samsung 22X DL SH-S223C, Svart 249 SEK

Windows 7 Home Premium 64-bit English OEM 1 159 SEK

Gränsnitt PCI-E

Det jag kommer att spela absolut mest är World of Warcraft och det äter ju processor kraft idag så jag satsar lite mer på processorn än på grafikkortet. Det är ju den ständiga frågan Nvidia (bättre för WoW säger vissa) eller ATI. Jag har en budget på ca 1500 för grafiken och det står mellan dessa just nu om inte ni kommer med något annat klokt förslag

1 GPU Gigabyte GeForce GTS 250 Green 1GB 1 219 SEK
2 Radeon HD 4890 1 Gb GDDR5 1 339 SEK

Tacksam för synpunkter och svar

Niclas

Visa signatur

|| Intel Core i3 530 (@2.93GHz) || Gigabyte GA-P55M-UD2|| XFX Radeon 5830 (@800 Mhz/1120 Streampipes/2000Mhz) || Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 || Corsair VX 550W 80+ || Antec P180 mini || 500GB Western Digital Caviar Black SATA II ||

Permalänk

CPU: DualCore AMD Athlon 64X 2800MHz 5600+
PSU: Axpertec (AXP) 630Watt
Moderkort: Asus Crosshair
CF/SLi: SLi
Gränssnitt: PCI-e
Spelar: Just nu, har jag dammat av Oblivion 4. Men vill ju kunna spela det mesta. Lite framtids säkert är ju bra.
Budget: ca 2000kr (+ ca500kr om det ger en markant ökning)

Har ett Gainward GeForce 8800GTS 640MB i nu. Funderar även på om man ska börja uppdatera resten, men det är dyrt och jag vet inte riktigt var jag ska börja, kanske någon som vill tipsa? Men ett nytt grafikkort ska det bli då jag vill ha HDMI.

Tack

Permalänk
Medlem

Ser att INET säljer HD5830 för 1999kr.
Har dom fixat drivrutinerna så att det presterar mellan 5770 och 5850? eller är det fortfarande bara lite bättre än 5770?

Det va ju ovärt för 2500kr men för 1999kr e det kanske ok?

För att få ett 5850 kort så är ju steget typ 1300kr till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dykis:

Ser att INET säljer HD5830 för 1999kr.
Har dom fixat drivrutinerna så att det presterar mellan 5770 och 5850? eller är det fortfarande bara lite bättre än 5770?

Det va ju ovärt för 2500kr men för 1999kr e det kanske ok?

För att få ett 5850 kort så är ju steget typ 1300kr till.

Precis vad jag funderar över också.

Sitter och funderar mellan dessa 2 och det skiljer ju bara 300,kr förutom att man får 2,st spel på köpet också med 5830 paketet.

XFX Radeon HD 5770 1GB GDDR5
samt
XFX Radeon HD5830 1GB + Aliens vs Predator + Stormrise

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Skrivet av Pendarlon:

CPU: DualCore AMD Athlon 64X 2800MHz 5600+
PSU: Axpertec (AXP) 630Watt
Moderkort: Asus Crosshair
CF/SLi: SLi
Gränssnitt: PCI-e
Spelar: Just nu, har jag dammat av Oblivion 4. Men vill ju kunna spela det mesta. Lite framtids säkert är ju bra.
Budget: ca 2000kr (+ ca500kr om det ger en markant ökning)

Har ett Gainward GeForce 8800GTS 640MB i nu. Funderar även på om man ska börja uppdatera resten, men det är dyrt och jag vet inte riktigt var jag ska börja, kanske någon som vill tipsa? Men ett nytt grafikkort ska det bli då jag vill ha HDMI.

Tack

HD5850 är ett bra kort för de pengarna (strax över 2500kr) men om du vill hålla budgeten så är två HD5750 annars väldigt bra val. Men då måste du ju ha ett moderkort som stödjer Crossfire, hmm, nej köp ett HD5770, så får du köpa ett till senare när du uppgraderat moderkortet (till ett CF-mobo), då det ändå är dags att byta processor efter ett HD5770. Vet inte vilka cpu:er som stöds av asus crosshair men det kan du kolla på asus hemsida, och så köper du en Phenom II-processor

Skrivet av Dykis:

Ser att INET säljer HD5830 för 1999kr.
Har dom fixat drivrutinerna så att det presterar mellan 5770 och 5850? eller är det fortfarande bara lite bättre än 5770?

Det va ju ovärt för 2500kr men för 1999kr e det kanske ok?

För att få ett 5850 kort så är ju steget typ 1300kr till.

Skrivet av Camridge:

Precis vad jag funderar över också.

Sitter och funderar mellan dessa 2 och det skiljer ju bara 300,kr förutom att man får 2,st spel på köpet också med 5830 paketet.

XFX Radeon HD 5770 1GB GDDR5
samt
XFX Radeon HD5830 1GB + Aliens vs Predator + Stormrise

HD5830 är inte prisvärt, inte ens för 2000kr (om du ska köpa stormrise och AvP så jo kanske) utan det bättre valet är två stycken HD5750. HD5830 presterar inte ens som HD4890 utan är läskigt nära HD4870. Så nej, kör på ett HD5850/HD5770CF/HD5750CF istället.