Adobe Flash 10.1 snart här

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv
ok, så nu går du runt och förklarar vad folk kan och inte kan som en nonchalant flashkille med rik farsa och lever livet på stureplan som tror han är något.

jag har skrivit men inte påstått nåt om flash. förutom att det tär på krafterna onödigt mycket,

förutom ditt gnälliga språk så gav du mig ändå information som jag skulle kunna relatera till men inte referera.
tack

Att gå in på det tekniska med folk som inte är insatta, inte vill vara insatta, inte visar förståelse och inte kan diskutera saken på samma nivå är självklart ingen mening, det är inte heller schysst mot alla de andra. Och att gå igenom hela mjukvaran är knappast värt. Det är inte ett dugg gnälligt. Du hade inte varit intresserad av en teknisk genomgång. Jag arbetar inte med flash och lever i relativ fattigdom. Nörd kan man vara för det. Det är nonchalant att tro att alla kan och vill hänga med utan förkunskaper. Det är inte heller rätt tråd för det. Flash på mobiler hade redan berörts, men du visade inte på något intresse, när det är just Flash Lite (3.1) din SE förmodligen har (eller tidigare lite-varianter). Självklart var det bara reflektioner, vill du veta mer kan du läsa utvecklarnas bloggar, men vi berörde inte saken på den nivån, länken jag gav är också av intresse som man kan referera till. Finns inte mer förhandsinformation än så. Men man ska ha klart för sig att det inte är samma produkt på mobilen som på skrivbordet. Arkitekturen är inte densamma och flash skulle aldrig klara att göra allt i mjuvara (cpu) på en mobil. Hur vida de lyckas med saken är som påpekat något framtiden får utröna. Jag kan bara visa på att de inte lyckades med Lite-varianterna eller 9.4 för mobiler.

Programkoden i flashspel är AS3 som bygger på ecma/javascript. Det är tolkad kod och precis som Javascript-motorerna i webbläsarna är det inte världens snabbaste och effektivaste som finns. Grafiken får egentligen ingen hjälp av gpun på skrivbordsdatorer. För tung AS3-kod kommer självklart inte 10.1 att klara på mobiler. Enda riktiga förbättringen på Windowsdatorer är bitströms-acceleration, alltså avkodning av video speciellt i HD-upplösning med hjälp av hårdvara. I övrigt kommer det fortsätta att vara ganska tungt. Pga hur Flash är uppbyggt kommer video fortfarande vara tyngre än systemets egna hårdvaruaccelererade avkodare/videospelare. Det är ingen total omredning och dessa features kommer ju saknas för OS X och Linux. Flash Lite nämndes i inlägget du citera där du sa att du hade Flash, så där var jag inte ett dugg spydig. Sen behöver du inte känna dig så träffade då jag inte riktade kritiken mot konspirationsteorierna mot dig. Det du kommentera som jag svarade på var ett inlägg om Flash på mobiler, inte datorer. Du antog - Jag gav en länk till hur långt Adobe kommit än så länge (ingen skarp release). Nog är det inte gnälligt att referera till fakta. Adobe har ännu inte haft den här produkten på mobiler. När den inte finns och ni (mer han du kommentera än du själv) bara relaterar till desktopvarianten som inte är identisk ut denna synpunkt så blir det myter. En produkt som inte finns kan självklart inte utvärderas, inte heller kan den stoppas. Särskilt inte pga några ekonomiska eller marknadsmässiga skäl. Apple och Adobe har för övrigt väldigt bra samarbete när det gäller andra produkter än Flash Player. Flash-teamens problem är inte hela Adobes problem. Men du kan ju testa youtube (inte mobilvarianten, för där har du en nerskalad variant) på din mobil om du tror den kan allt. Att anta saker om flash ska man inte göra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Att gå in på det tekniska med folk som inte är insatta, inte vill vara insatta, inte visar förståelse och inte kan diskutera saken på samma nivå är självklart ingen mening, det är inte heller schysst mot alla de andra. Och att gå igenom hela mjukvaran är knappast värt. Det är inte ett dugg gnälligt. Du hade inte ..........................

fair enough!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Hehe, jag undrar också vad dom håller på med. Men i och med HTML5 så kanske flash inte blir 32 bit exklusivt ?

Vi får väl hoppas, känns som om flash just nu är största som håller tillbaka 64-bitars webbläsare i windows-plattformen.

För linux släppte de efter stora påtryckningar en prerelease av version 10 i 64-bitars version, men har totalt vägrat släppa något nyare/uppdaterat, vilket är ett litet *** då distarna oftast inte släpar med en 64-bitars version och en 32-bitars så som windows gör med IE.

Permalänk
Medlem

Silverlight har inte heller gjorts i 64-bit version än (trots ny release häromdagen). Microsoft säger att det inte finns någon marknad eller något som skulle rättfärdiga att lägga ner tid/pengar på en 64-bit version. Personligen så hade jag nog tyckt de borde vara lite mer vågade med Silverlight om den ska få någon som helst marknad. En 64-bit version hade kanske gillats av de som vill vara på bleeding edge.
http://arstechnica.com/microsoft/news/2010/01/why-microsoft-i...

Har testat den litegrann och streamingen är imponerande, men kan inte säga att något annat är det direkt. Kollade in SGU-sidan med Silverlight+Photosynth men tycker den sög. Vilket förstås mest beror på arbetet nerlagt på tillämpningen och inte Silverlight i sig dock.
http://stargate.mgm.com/photosynth/

Permalänk
Medlem

På Windows spelar det ingen roll då man ändå kör 32-bit browsers, på OS X spelar det ingen roll då browsern stödjer 32-bit plugin cleant. På linux finns det däremot ingen klockren metod för att köra 32-bit plugin i 64-bit browser och köra 32-bit browser i 64-bit distro är inte heller klockrent. Vad man nu ens ska med flash till när det ändå fungerar så dåligt, en Tegra-tablet med Android (linux-kernel) klarar 1080p fint då 10.1 har hårdvaruacceleration på mobila enheter, en linuxdesktop har problem med 480p. Är bättre att hacka något annat sett att se på på skiten.