Skall jag köpa en MBP till min 14årige son?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thornblom:

Vad menar du med att 4GB ram låser framtida uppgraderingar? Den har stöd för 8GB ram, så bara proppa i mer.
Nej inte samma typ av chassi, men det blir en bättre känsla än plast.
Äger själv en MBP 15.4" C2D 2.66 med 9600GT och vet hur jävla perfekta dom är . Men samtidigt är det inget för spel...

Jag läste att max ram var 4GB, missade jag ngt?

Ja bättre en plast det blir det säkert, och det är inte fel även om det inte är samma klass som mbp.

Vad kan du lira med din MBP?

Visa signatur

HP LP3065 | Samsung SyncMaster 2233 | Intel Core i7 920 | 12 GB PC3 12800 7-7-7-24 | GeForce GTX280 @ 640Mhz | ASUS P6T Deluxe X58 | Seasonic S12-600W | Antec P182 B | Logitech Z5500 | Logitech Mx518 | Logitech Ultra-X | SteelSeries | Ubuntu 9.10 | MacBook Pro 13 (2.53GHz, Juni-09) 10.6

Permalänk
Medlem
Skrivet av TTB:

En Mac ska ALDRIG köpas för att spela på enligt mig...
Jämfört med en dator så får du inte i närheten av samma prestanda till priset, samt att kompatibiliteten mellan spel och OSX inte är den bästa.

Mac för media och PC för spel.

Om man hårdrar det så har du rätt.

Men som jag nämnt så fungerar wow kanon på macen så det beror ju lite vad man spelar

Visa signatur

HP LP3065 | Samsung SyncMaster 2233 | Intel Core i7 920 | 12 GB PC3 12800 7-7-7-24 | GeForce GTX280 @ 640Mhz | ASUS P6T Deluxe X58 | Seasonic S12-600W | Antec P182 B | Logitech Z5500 | Logitech Mx518 | Logitech Ultra-X | SteelSeries | Ubuntu 9.10 | MacBook Pro 13 (2.53GHz, Juni-09) 10.6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legio_74:

Jag läste att max ram var 4GB, missade jag ngt?

Ja bättre en plast det blir det säkert, och det är inte fel även om det inte är samma klass som mbp.

Vad kan du lira med din MBP?

Det stor lite olika, men max är 8GB. Då man till och med kan konfigurera den med 8GB.

Jag har inte spelat så mycket på den då jag har en stationär som speldator. De spelen jag testat är dock COD MW2 (Win7) och WoW (OSX). WoW fungerar hur bra som helst, MW2 fungerar bra med medium inställningar.
Dock har min MBP 15" bättre grafikkort än nya MBP 13" och billigaste 15.4" modellen...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Något som jag uppmärksammade var hur man kan ställa krav i tråden utifrån sina egna erfarenheter och inte utifrån vad sonen har fått erfara, nog för att ni är av samma gener men låt han gå igenom tråden och läsa till sig lite, precis som du nämnde innan.

Är det en LAN-maskin som efterfrågas i grund och botten är en bärbar PC den enda vägen att gå, du kommer aldrig lyckas med att krama ur lika mycket prestanda/kr som med den och att den ska vara mer framtidssäker prestandamässigt blir den inte mindre rättvisa.

Sedan om du föredrar tystheten i en svag maskin framför en best med mycket värre komponenter som kräver mera kylning och fläktar på högre varvtal för att leda bort värmen är helt irrelevant enligt mig då den inte lär låta så pass mycket att det blir outhärdligt då han förmodligen sitter med ett headset på sig och pratar via Skype eller dylikt även också.

Så jag tycker du ska köra på en bärbar PC, och ja, jag har inte uteslutit alla andra behov av textredigerare etc, om du vill få det optimalt för alla dina krav, ställ ner fläktarna i ett freewareprogram kallat speedfan och använd ett OS X tema så får du även med DX-grafiken på köpet då det är windows-OS.

(Hoppas detta inte upplevs som ett påhopp men känns som att han ska få vad som är anpassat för hans behov och känns som det är dina krav som kommer fram och att du inte ser till hans behov fullt ut utan delvis efter dina, trots att du har insikten i att beräkningskraften i grafiken möjligen kommer att bli lidande vid val av Apple.)

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk

Var ett tag sen jag läste tråden, såg denna annons o tänkte på dig iaf:
http://www.sweclockers.com/annons/48576-apple-macbook-pro-13-...

Visa signatur

Cooler master 1000 | Silent Pro M700 | Intel Core 2 Quad Q9550 | Gigabyte GA-EP45-UD3P | 16 GB Aeneon DDR2-800 CL2.5 RAM | systemdisk Western Digital VelociRaptor WD3000GLFS - 300GB 10000rpm 16MB | 4 st Samsung SpinPoint F1 HD103UJ - 1TB 7200rpm 32MB | PowerColor Radeon HD 4850 PCS 2048MB PCIe 2xDVI/TV | | 2 st Samsung SyncMaster 2493HM | PS3:a med Samsung Spinpoint M6S HM500LI - 500GB 5400rpm 8MB 2.5zoll - SATA300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thornblom:

Det stor lite olika, men max är 8GB. Då man till och med kan konfigurera den med 8GB.

Jag har inte spelat så mycket på den då jag har en stationär som speldator. De spelen jag testat är dock COD MW2 (Win7) och WoW (OSX). WoW fungerar hur bra som helst, MW2 fungerar bra med medium inställningar.
Dock har min MBP 15" bättre grafikkort än nya MBP 13" och billigaste 15.4" modellen...

Enligt MSI så stödjer den bara 4GB, kan du ge en källa som säger 8?

http://eu.msi.com/index.php?func=prodtmpspec&prod_no=1998

Visa signatur

HP LP3065 | Samsung SyncMaster 2233 | Intel Core i7 920 | 12 GB PC3 12800 7-7-7-24 | GeForce GTX280 @ 640Mhz | ASUS P6T Deluxe X58 | Seasonic S12-600W | Antec P182 B | Logitech Z5500 | Logitech Mx518 | Logitech Ultra-X | SteelSeries | Ubuntu 9.10 | MacBook Pro 13 (2.53GHz, Juni-09) 10.6

Permalänk
Medlem
Skrivet av RazerBlader:

Något som jag uppmärksammade var hur man kan ställa krav i tråden utifrån sina egna erfarenheter och inte utifrån vad sonen har fått erfara, nog för att ni är av samma gener men låt han gå igenom tråden och läsa till sig lite, precis som du nämnde innan.

Japp skall tvinga honom läsa igenom allt!

Skrivet av RazerBlader:

Är det en LAN-maskin som efterfrågas i grund och botten är en bärbar PC den enda vägen att gå, du kommer aldrig lyckas med att krama ur lika mycket prestanda/kr som med den och att den ska vara mer framtidssäker prestandamässigt blir den inte mindre rättvisa.

Du menar en stationär, eller?

Skrivet av RazerBlader:

Sedan om du föredrar tystheten i en svag maskin framför en best med mycket värre komponenter som kräver mera kylning och fläktar på högre varvtal för att leda bort värmen är helt irrelevant enligt mig då den inte lär låta så pass mycket att det blir outhärdligt då han förmodligen sitter med ett headset på sig och pratar via Skype eller dylikt även också.

Om det låter när man spelar är en sak, men om den låter vid surf och skolarbete är det illa, jag tycker det är värre än om det inte fungerar att spela de värsta spelen. Det är som så många har sagt, gaming är stationärt.

Skrivet av RazerBlader:

Så jag tycker du ska köra på en bärbar PC, och ja, jag har inte uteslutit alla andra behov av textredigerare etc, om du vill få det optimalt för alla dina krav, ställ ner fläktarna i ett freewareprogram kallat speedfan och använd ett OS X tema så får du även med DX-grafiken på köpet då det är windows-OS.

Om man ställer ned fläktarna kan det få oönskade sidoeffekter, som att datorn blir överhettad. Finns väl en anledning till att tillverkarna har designat datorn efter en viss belastning. Att låta fläktarna vara tysta till en högre gräns innan den slår över är en sak, men det gör att värmen stiger till en högre nivå pch sen får fläktarna jobba desto hårdare. Har inte sett ett OS X tema på windows (win 7 eller?) har du ngn länk vore kul att se.

Skrivet av RazerBlader:

(Hoppas detta inte upplevs som ett påhopp men känns som att han ska få vad som är anpassat för hans behov och känns som det är dina krav som kommer fram och att du inte ser till hans behov fullt ut utan delvis efter dina, trots att du har insikten i att beräkningskraften i grafiken möjligen kommer att bli lidande vid val av Apple.)

Nej det är lungt, meningen är att vi skall diskutera. Jag vill ha tips, då jag är ute efter alt då jag tror att MBPn kan vara för klen GPU mässigt, vore dumt att klaga när folk hjälper mig med detta.

Men jag är fortfarande lite förvånad över att nästan alla inlägg handlar uteslutande om gaming datorer och inte datorer som är ganska bra på allt.

Visa signatur

HP LP3065 | Samsung SyncMaster 2233 | Intel Core i7 920 | 12 GB PC3 12800 7-7-7-24 | GeForce GTX280 @ 640Mhz | ASUS P6T Deluxe X58 | Seasonic S12-600W | Antec P182 B | Logitech Z5500 | Logitech Mx518 | Logitech Ultra-X | SteelSeries | Ubuntu 9.10 | MacBook Pro 13 (2.53GHz, Juni-09) 10.6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fridaybrew:

Var ett tag sen jag läste tråden, såg denna annons o tänkte på dig iaf:
http://www.sweclockers.com/annons/48576-apple-macbook-pro-13-...

Din dator eller?

Den gamla MBP är för långsam för hans behov, det fungerar till det mesta idag men får kämpa för mkt, dvs det finns inga marginaler och ett spel som Crysis är inte spelbart som jag ser det.

Den nya är ju betydligt snabbare (på grafik) och ett bättre val, dessutom bara 2k över den begagnade du länkar till. En SSD kostar mer än det smakar för hans del.

Jag själv har funderat på SSD, men de är för små för att täcka mina behov för den kostnaden jag är beredd att lägga på en hårdisk (då det finns ganska stora men väldigt dyra SSD)

Visa signatur

HP LP3065 | Samsung SyncMaster 2233 | Intel Core i7 920 | 12 GB PC3 12800 7-7-7-24 | GeForce GTX280 @ 640Mhz | ASUS P6T Deluxe X58 | Seasonic S12-600W | Antec P182 B | Logitech Z5500 | Logitech Mx518 | Logitech Ultra-X | SteelSeries | Ubuntu 9.10 | MacBook Pro 13 (2.53GHz, Juni-09) 10.6

Permalänk

pyttsan

Skrivet av Legio_74:

Din dator eller?

LOL knappast! Enda anledningen för mig att köpa något apple gjort är om jag får betalt för det

Ber om ursäkt om mitt tips inte var dugligt nog, var inte meningen att lägga mig i

Visa signatur

Cooler master 1000 | Silent Pro M700 | Intel Core 2 Quad Q9550 | Gigabyte GA-EP45-UD3P | 16 GB Aeneon DDR2-800 CL2.5 RAM | systemdisk Western Digital VelociRaptor WD3000GLFS - 300GB 10000rpm 16MB | 4 st Samsung SpinPoint F1 HD103UJ - 1TB 7200rpm 32MB | PowerColor Radeon HD 4850 PCS 2048MB PCIe 2xDVI/TV | | 2 st Samsung SyncMaster 2493HM | PS3:a med Samsung Spinpoint M6S HM500LI - 500GB 5400rpm 8MB 2.5zoll - SATA300

Permalänk
Medlem

För han kommer ju lira wc3 och runespace för alltid!?

Tänk lite...

Permalänk
Medlem
Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Legio_74:

Du menar en stationär, eller?

Om man ställer ned fläktarna kan det få oönskade sidoeffekter, som att datorn blir överhettad. Finns väl en anledning till att tillverkarna har designat datorn efter en viss belastning. Att låta fläktarna vara tysta till en högre gräns innan den slår över är en sak, men det gör att värmen stiger till en högre nivå pch sen får fläktarna jobba desto hårdare. Har inte sett ett OS X tema på windows (win 7 eller?) har du ngn länk vore kul att se.

Men jag är fortfarande lite förvånad över att nästan alla inlägg handlar uteslutande om gaming datorer och inte datorer som är ganska bra på allt.

Menar bärbart men helst med integrerad GPU också som man kan skifta till, dock har jag inte hittat någon motsvarighet till Nvidias Optimus-teknik ännu så att skiftet sker per automatik om man kör på ATi-kort, men någon annan kanske har erfarenhet av det, får gärna komma med tips den som har.

Om inte annat har jag för mig jag läst någonstans att ATis kort klockar ner sig per automatik, iaf mitt ifrån nya 5xxx-serien gör det, dock kör jag stationärt, kanske inte helt jämförbart med bärbara motsvarigheten.

gamingen är ju det som slukar prestanda, så därför har jag mest kraftigare GPU i åtanke och så, sedan så har det ju börjat komma spel som stödjer flera kärnor än två så där börjar det bli intressantare och intressantare med fyrkärnigt.

http://patrickgs.deviantart.com/art/Vista-OS-X-09-VS-71496545
Finns kanske inte sp mycket information just där men gör du en sökning på google som innehåller orden "Vista OS X" hittar du desto mer, tror det fungerar i win 7 med kompatibilitetsläge, hoppas det ser ut som ett trevligt alternativ, dock går ju inteallt att få som OS X, Annars kanske en "hackintosh" upplevs som mera ultimat.

Hoppas verkligen ni lyckas hitta något som passar, good luck

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fridaybrew:

LOL knappast! Enda anledningen för mig att köpa något apple gjort är om jag får betalt för det

Ber om ursäkt om mitt tips inte var dugligt nog, var inte meningen att lägga mig i

Ta det inte så, tacksam för all hjälp!

Visa signatur

HP LP3065 | Samsung SyncMaster 2233 | Intel Core i7 920 | 12 GB PC3 12800 7-7-7-24 | GeForce GTX280 @ 640Mhz | ASUS P6T Deluxe X58 | Seasonic S12-600W | Antec P182 B | Logitech Z5500 | Logitech Mx518 | Logitech Ultra-X | SteelSeries | Ubuntu 9.10 | MacBook Pro 13 (2.53GHz, Juni-09) 10.6

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhitNe:

För han kommer ju lira wc3 och runespace för alltid!?

Tänk lite...

Hade jag trott att dessa spel var nog hade jag inte startat den här tråden då dessa spelen fungerar fint på min MBP.

Visa signatur

HP LP3065 | Samsung SyncMaster 2233 | Intel Core i7 920 | 12 GB PC3 12800 7-7-7-24 | GeForce GTX280 @ 640Mhz | ASUS P6T Deluxe X58 | Seasonic S12-600W | Antec P182 B | Logitech Z5500 | Logitech Mx518 | Logitech Ultra-X | SteelSeries | Ubuntu 9.10 | MacBook Pro 13 (2.53GHz, Juni-09) 10.6

Permalänk
Medlem

Hej, tack för tipsen.

Den första ser intresssant ut

+
Blu-ray
Prestanda (CPU/GPU)
LED skärm
eSata
ASUS kvalité

-
Batteritid
Stor skärm
Max 4GB RAM
Inga belysta tangenter

Den andra har för stor skärm för våra behov.

En av de allra bästa kandidaterna hittills, tackar för detta!

Visa signatur

HP LP3065 | Samsung SyncMaster 2233 | Intel Core i7 920 | 12 GB PC3 12800 7-7-7-24 | GeForce GTX280 @ 640Mhz | ASUS P6T Deluxe X58 | Seasonic S12-600W | Antec P182 B | Logitech Z5500 | Logitech Mx518 | Logitech Ultra-X | SteelSeries | Ubuntu 9.10 | MacBook Pro 13 (2.53GHz, Juni-09) 10.6

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst igenom hela tråden, men om din son vill ha en portabel och kraftfull dator så är ASUS UL30JT ett starkt kort som kommer ut senare i år, alternativt Acer TimelineX 3820TG

http://www.sweclockers.com/forum/112-koprad/924300-asus-ul30j...

EDIT: Ännu ett alternativ är HP Envy-serien, dock har 13-tummaren i Envy-serien klenare prolle och grafikkrets
Egenskaper för HP Envy 13-1099eo

EDIT2: NotebookGuru gör väldigt prisvärda gaminglaptops, ta en titt här
Guru FIRE i7 - Notebookguru - High Performance Notebooks
Du kan också hitta många trådar om folk som beställt från Notebookguru om du är orolig för utländska märken

Permalänk
Medlem
Skrivet av RazerBlader:

Menar bärbart men helst med integrerad GPU också som man kan skifta till, dock har jag inte hittat någon motsvarighet till Nvidias Optimus-teknik ännu så att skiftet sker per automatik om man kör på ATi-kort, men någon annan kanske har erfarenhet av det, får gärna komma med tips den som har.

Om inte annat har jag för mig jag läst någonstans att ATis kort klockar ner sig per automatik, iaf mitt ifrån nya 5xxx-serien gör det, dock kör jag stationärt, kanske inte helt jämförbart med bärbara motsvarigheten.

gamingen är ju det som slukar prestanda, så därför har jag mest kraftigare GPU i åtanke och så, sedan så har det ju börjat komma spel som stödjer flera kärnor än två så där börjar det bli intressantare och intressantare med fyrkärnigt.

Vista OS X '09 VS by ~patrickgs on deviantART
Finns kanske inte sp mycket information just där men gör du en sökning på google som innehåller orden "Vista OS X" hittar du desto mer, tror det fungerar i win 7 med kompatibilitetsläge, hoppas det ser ut som ett trevligt alternativ, dock går ju inteallt att få som OS X, Annars kanske en "hackintosh" upplevs som mera ultimat.

Hoppas verkligen ni lyckas hitta något som passar, good luck

ATI skall vara duktiga på att kocka ned sig vet inte om det är bättre än att köra med två kort?

Få Win7 att se ut som OS X känns lite fel, Win 7 är ganska ok som det är. För mig som kör OS X och Win7 uppskattar skillnaderna. Hade jag inte haft möjlighet att köra OS X hade jag nog föredragit dualboot med Win7 och Linux, där Linuxen hade sett ut som OS X. Det var så min Mac övergång började förra våren.

Synd att ändra för mkt på win 7 som står sig ganska ok, även om jag föredrar OS X utseendet.
Det är mer för att allt hänger ihop på ett mkt stilrent och bra sätt.

ASUS N61JA maskinen som nämndes är inte fel och den kör med ATIs kort, kanske med hackintosh.

Tack för dina tips och tankar!

Visa signatur

HP LP3065 | Samsung SyncMaster 2233 | Intel Core i7 920 | 12 GB PC3 12800 7-7-7-24 | GeForce GTX280 @ 640Mhz | ASUS P6T Deluxe X58 | Seasonic S12-600W | Antec P182 B | Logitech Z5500 | Logitech Mx518 | Logitech Ultra-X | SteelSeries | Ubuntu 9.10 | MacBook Pro 13 (2.53GHz, Juni-09) 10.6

Permalänk

Nu har jag visserligen inte läst igenom hela tråden men jag läste dom 2 första sidorna och även den sista.

Jag har uppfattat att det är ett svårt val för eran del och jag vet inte riktigt om jag har något att tillföra för att hjälpa er på vägen, men jag har några frågor:

1. Vad är det som är "fel" med att en bärbar dator har för "stor" skärm? Jag uppskattar storlek och upplösning väldigt mycket när jag t.ex. surfar eller spelar. Men jag är även den typ av människa som gärna vill ha god batteritid men som ändå sedan kör med adaptern i 98% av den bärbara datorns liv (vilket tar död på dom flesta batterierna).

2. Vad behöver ni mer än 4gb ram-minne till? Har säkert missat något i tråden men det skadar väl inte att fråga.. Själv jobbar jag en del i photoshop, redigerar film och pysslar med webdesign och jag har aldrig känt ett behov av mer ramminne.

Jag äger själv ingen Mac (har dock en iPhone och den älskar jag) men min bror har 3st. En gammal macbook, en ny iMac och en ännu nyare macbook pro och jag måste säga att jag gillar dom skarpt. Du får nog diskutera en hel del med din son innan ni kommer fram till nått. Jag är övertygad om att mbp:n kommer att vara användbar mycket längre än en "vanlig" bärbar dator när det kommer till "nyttigt användande", men om det är coolhet, fräcka färger, dioder och spelande som kommer dominera när det gäller användandet så passar nog t.ex. en alienware bättre.

Känns som att jag inte tillförde något till diskussionen alls nu när jag kommit till slutet på mitt inlägg. Men jag kan säga att om det var jag som skulle köpa dator och om jag var 14 år så hade det defenitivt blivit en alienware-liknande sak. Efter pubertetsyran så hade det förmodligen blivit en mac.

Spela gör man på stationära. Men visst är det kul att kunna lira några spel på sin bärbara. Skulle jag köpa en bärbar dator i nuläget så skulle jag se till att den pallade med StarCraft 2 och det kommande Diablo 3. Båda dom spelen släpps även till mac (blizzard vet vad dom sysslar med).

Efter att ha suttit här och skrivit nu så är jag nog lika kluven som du är.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av jkrohn:

Nu har jag inte läst igenom hela tråden, men om din son vill ha en portabel och kraftfull dator så är ASUS UL30JT ett starkt kort som kommer ut senare i år, alternativt Acer TimelineX 3820TG

http://www.sweclockers.com/forum/112-koprad/924300-asus-ul30j...

EDIT: Ännu ett alternativ är HP Envy-serien, dock har 13-tummaren i Envy-serien klenare prolle och grafikkrets
Egenskaper för HP Envy 13-1099eo

EDIT2: NotebookGuru gör väldigt prisvärda gaminglaptops, ta en titt här
Guru FIRE i7 - Notebookguru - High Performance Notebooks
Du kan också hitta många trådar om folk som beställt från Notebookguru om du är orolig för utländska märken

Hej och tack för ditt inlägg.

ASUSen såg fin ut, dock 310M GPU, den nya i MBP13 som är en 320M (dock ej GT) sägs vara ngt snabbare än 310M GT. Ser dock att denna har dedikerat grafikminne vilket torde göra den snabbare, men det är trots allt en 1:a i andra siffra. Jag tror att den GPUn inte särskiljer maskinen nog, dvs väljer man bort MBP så torde PC alternativet vara bättre, tycker inte skälv att denna är bättre än MBP13, tack ändå!

HP Envy tycker jag personligen är en dålig kopia. Var på Sibas HP hörna och tittade på Envy serien och tyckte de hade lite lustiga lösningar. Musplattan skall inte bara ngn höjdare heller om jag minns rätt.

Notebook gurun ser kraftig ut men lite för kraftig med den konfigurationen, säkert en kanon gaming dator dock. Skall erkänna att jag är lite skeptisk till lite mer okända märken, även om du mkt väl kan ha rätt i att det är en bra dator. Tack för länkarna, om denna är intressant för min son skall jag kolla vidare i dess omdömmen.

Tycker nog att ASUS maskinen som föreslogs i några inlägg bak är den som ser mest frestande ut om man ställer dem mot MBP13.

Visa signatur

HP LP3065 | Samsung SyncMaster 2233 | Intel Core i7 920 | 12 GB PC3 12800 7-7-7-24 | GeForce GTX280 @ 640Mhz | ASUS P6T Deluxe X58 | Seasonic S12-600W | Antec P182 B | Logitech Z5500 | Logitech Mx518 | Logitech Ultra-X | SteelSeries | Ubuntu 9.10 | MacBook Pro 13 (2.53GHz, Juni-09) 10.6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windestål:

Nu har jag visserligen inte läst igenom hela tråden men jag läste dom 2 första sidorna och även den sista.

Ja tråden blev ganska stor, skall kanske uppdatera 1:a inlägget

Skrivet av Windestål:

Jag har uppfattat att det är ett svårt val för eran del och jag vet inte riktigt om jag har något att tillföra för att hjälpa er på vägen, men jag har några frågor:

1. Vad är det som är "fel" med att en bärbar dator har för "stor" skärm? Jag uppskattar storlek och upplösning väldigt mycket när jag t.ex. surfar eller spelar. Men jag är även den typ av människa som gärna vill ha god batteritid men som ändå sedan kör med adaptern i 98% av den bärbara datorns liv (vilket tar död på dom flesta batterierna).

En liten bärbar är smidig att hantera och gör den mer mobil, den är lättare att ha i sängen. Jag löser det genom att koppla in en extern skärm när jag jobbar stationärt med den. Personligen funderar jag på en MBP15 då dess högre upplösning 1680x1050 är helt ok att jobba med även när man är mobil. En 17 tycker jag är för stor. Min MBP13 som jag har idag är dock väldig smidig, den är verkligen bärbar, men MBP15 har en bra skärm och ett riktigt fint grafikkort så det kan lätt bi nästa maskin för mig.

Skrivet av Windestål:

2. Vad behöver ni mer än 4gb ram-minne till? Har säkert missat något i tråden men det skadar väl inte att fråga.. Själv jobbar jag en del i photoshop, redigerar film och pysslar med webdesign och jag har aldrig känt ett behov av mer ramminne.

4GB helt ok idag, tänker framåt. Personligen slår jag i 4GB taket då och då med min mbp, speciellt när jag kör virtuella os i den. Tycker det är synd att köpa en dator som inte klarar mer då det inte är otroligt att man önskar mera om 2 år.

Skrivet av Windestål:

Jag äger själv ingen Mac (har dock en iPhone och den älskar jag) men min bror har 3st. En gammal macbook, en ny iMac och en ännu nyare macbook pro och jag måste säga att jag gillar dom skarpt. Du får nog diskutera en hel del med din son innan ni kommer fram till nått. Jag är övertygad om att mbp:n kommer att vara användbar mycket längre än en "vanlig" bärbar dator när det kommer till "nyttigt användande", men om det är coolhet, fräcka färger, dioder och spelande som kommer dominera när det gäller användandet så passar nog t.ex. en alienware bättre.

Jag älskar min iPhone med Men jag gillar nog min MBP ännu mer. Har du väl börjat mer mac så tror jag de flesta är fast, ordentligt. Jag tror med att den kommer hålla längre och ha ett högre andrahandsvärde.

Ja jag diskuterar för fullt, han läser i tråden och blir det en Alienware så blir det. Men när jag pratar med honom så känns det som en MBP räcker.

Coolheten är nog i en blinkande dator i hans ålder, men det kanske ändrar sig om två år när han är 16, vet faktiskt inte, glad att han överväger mac.

Skrivet av Windestål:

Känns som att jag inte tillförde något till diskussionen alls nu när jag kommit till slutet på mitt inlägg. Men jag kan säga att om det var jag som skulle köpa dator och om jag var 14 år så hade det defenitivt blivit en alienware-liknande sak. Efter pubertetsyran så hade det förmodligen blivit en mac.

Du för en nykter diskussion om ämnet och det tas tacksamt emot. Jo, kanske är det så att en alienware passar ungdomar mera (inte många vuxna skulle överväga en sådan om man inte är ute efter ren gaming)

Skrivet av Windestål:

Spela gör man på stationära. Men visst är det kul att kunna lira några spel på sin bärbara. Skulle jag köpa en bärbar dator i nuläget så skulle jag se till att den pallade med StarCraft 2 och det kommande Diablo 3. Båda dom spelen släpps även till mac (blizzard vet vad dom sysslar med).

Ja Blizzard e goa gubbar som inte begränsar sig till win, de släpper dessuom patchar efter decennier med ett gammalt spel, helt otroligt...

Han har en stationär med så han kommer säkerligen kunna spela ev spel som inte fungerar på den bärbara som han kommer välja. Men han kommer ju lira på den så den måste ju klara av att spela med.

Skrivet av Windestål:

Efter att ha suttit här och skrivit nu så är jag nog lika kluven som du är.

Ja vi förstår nog varandra, se nu till att köpa en Mac så kommer du få den dator du förtjänar, rek MBP15 med HiRes skärmen, men det är ca 19000 men vilka goa maskiner det är!

Visa signatur

HP LP3065 | Samsung SyncMaster 2233 | Intel Core i7 920 | 12 GB PC3 12800 7-7-7-24 | GeForce GTX280 @ 640Mhz | ASUS P6T Deluxe X58 | Seasonic S12-600W | Antec P182 B | Logitech Z5500 | Logitech Mx518 | Logitech Ultra-X | SteelSeries | Ubuntu 9.10 | MacBook Pro 13 (2.53GHz, Juni-09) 10.6

Permalänk
Medlem

Ursäkta om följande dator redan har tagits upp (nej, jag orkar inte bläddra igenom 8 sidor wall of text), men om det ska vara en liten bärbar dator som han kan ha med sig så är en Macbook givetvis bra.

Men eftersom spelandet kommer på tal hela tiden så har jag tittat en del på Dells Alienware M11x. Den är ett riktigt kraftpaket när det gäller spelande, och den är fortfarande väldigt liten (med en skärm på 12,1"... eller var det 11,6"?). Jag har funderat på en liknande dator (inte minst för just LAN), och den verkar gedigen.

Visa signatur

Stationärt: i5 2500K | XFX HD6950 OC | 16GB RAM, 1600MHz | Asus P8P67-M B3 | FD Define R3
Bärbart: MacBook Air 11" '12 - i5 1,7GHz, 128GB
Kamera: Canon EOS 5D Mk II | Div. ƒ/1.4-gluggar
Andra enheter: iPhone 5, iPad 4, Galaxy Nexus, Nexus 7
http://twenty-ten.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanks:

Ursäkta om följande dator redan har tagits upp (nej, jag orkar inte bläddra igenom 8 sidor wall of text), men om det ska vara en liten bärbar dator som han kan ha med sig så är en Macbook givetvis bra.

Men eftersom spelandet kommer på tal hela tiden så har jag tittat en del på Dells Alienware M11x. Den är ett riktigt kraftpaket när det gäller spelande, och den är fortfarande väldigt liten (med en skärm på 12,1"... eller var det 11,6"?). Jag har funderat på en liknande dator (inte minst för just LAN), och den verkar gedigen.

Ja den har vart på tal, lite klen cpu kanske. Han tyckte om utsendet. Personligen tycker jag att den är rena skämtet men jag är kanske för gammal för att vara i dess målgrupp.

Tack dock för tipset!

Visa signatur

HP LP3065 | Samsung SyncMaster 2233 | Intel Core i7 920 | 12 GB PC3 12800 7-7-7-24 | GeForce GTX280 @ 640Mhz | ASUS P6T Deluxe X58 | Seasonic S12-600W | Antec P182 B | Logitech Z5500 | Logitech Mx518 | Logitech Ultra-X | SteelSeries | Ubuntu 9.10 | MacBook Pro 13 (2.53GHz, Juni-09) 10.6

Permalänk
Medlem

Så nu har min son tvingats läsa igenom alla inlägg och han sa följande.

Jag vill verkligen ha en ha en Mac Book Pro och den är bra nog till spelen jag spelar nu.

Jag nämnde att framtidens spel kanske var betydligt mer krävande och att han fick en bättre speldator om han valde ASUS datorn som nämndes i denna tråd.

Han sa att var det så så får det bli till att upgradera den stationära och spela dessa på denna.

Jag köpte en MacBook Pro 13 på Mediamarkt för 11495 kr då de hade ett kampanj erbjudande.

Nu har han haft den i några dagar och han är storm förtjust i den.

Lite prestanda tester.
Min äldre MBP 13 med nVidia 9400 i parantes, i övrigt är de lika med undantag av CPUn som är 2.53 GHz mot hans 2.40 GHz, dvs min gammla har ngt snabbare CPU.

Counter strike source grafiktest: ca 170 fps (59 fps)
Crysis 1280x800 low settings DX9 x64: 40-60 fps (ej spelbart i den upplösningen, vid lägsta möjliga inställningar 25-35 fps)
WOW default settings 1280x800: 70-90 fps, väldigt varierande dock. (högre fps vid betydligt lägre inställngar)

Ganska imponerande, förvånad att den var så mkt snabbare mot min gammla även om inte allt var helt jämförbart.

Tack till alla för er hjälp och era synpunkter, framförallt så besluta han att behålla den stationära för framtidens spel.

Visa signatur

HP LP3065 | Samsung SyncMaster 2233 | Intel Core i7 920 | 12 GB PC3 12800 7-7-7-24 | GeForce GTX280 @ 640Mhz | ASUS P6T Deluxe X58 | Seasonic S12-600W | Antec P182 B | Logitech Z5500 | Logitech Mx518 | Logitech Ultra-X | SteelSeries | Ubuntu 9.10 | MacBook Pro 13 (2.53GHz, Juni-09) 10.6

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Legio_74:

Så nu har min son tvingats läsa igenom alla inlägg och han sa följande.

Jag vill verkligen ha en ha en Mac Book Pro och den är bra nog till spelen jag spelar nu.

Jag nämnde att framtidens spel kanske var betydligt mer krävande och att han fick en bättre speldator om han valde ASUS datorn som nämndes i denna tråd.

Han sa att var det så så får det bli till att upgradera den stationära och spela dessa på denna.

Jag köpte en MacBook Pro 13 på Mediamarkt för 11495 kr då de hade ett kampanj erbjudande.

Nu har han haft den i några dagar och han är storm förtjust i den.

Lite prestanda tester.
Min äldre MBP 13 med nVidia 9400 i parantes, i övrigt är de lika med undantag av CPUn som är 2.53 GHz mot hans 2.40 GHz, dvs min gammla har ngt snabbare CPU.

Counter strike source grafiktest: ca 170 fps (59 fps)
Crysis 1280x800 low settings DX9 x64: 40-60 fps (ej spelbart i den upplösningen, vid lägsta möjliga inställningar 25-35 fps)
WOW default settings 1280x800: 70-90 fps, väldigt varierande dock. (högre fps vid betydligt lägre inställngar)

Ganska imponerande, förvånad att den var så mkt snabbare mot min gammla även om inte allt var helt jämförbart.

Tack till alla för er hjälp och era synpunkter, framförallt så besluta han att behålla den stationära för framtidens spel.

Att han valde kombon med stationär för spel och Mac:en för de spel den klarar av var ett bra val.:) Efter några år kommer han nog att ge upp spelandet då de flesta "mognar" (vissa gör aldrig det;)) och kommer nog tappa intresset för spel/använda datorn till annat!^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Att han valde kombon med stationär för spel och Mac:en för de spel den klarar av var ett bra val.:) Efter några år kommer han nog att ge upp spelandet då de flesta "mognar" (vissa gör aldrig det;)) och kommer nog tappa intresset för spel/använda datorn till annat!^^

Jag tillhör de som aldrig mognar, men jag gillar mac för det. Men jag är verkligen impad av den nya MBP 13'' prestanda, den är helt ok i spel.

Stationära slår ju bärbara i prestanda men nya bärbara är ganska hyggliga de med. Jag har som sagt en Core i7 men sitter som oftast på macen ändå. Lite bökigt att ha flera datorer eg, en MBP 15 hade nog räckt fint för mitt spelande och övrigt datorgöra.

Grabben är helnöjd, det är ju det viktiga.

Visa signatur

HP LP3065 | Samsung SyncMaster 2233 | Intel Core i7 920 | 12 GB PC3 12800 7-7-7-24 | GeForce GTX280 @ 640Mhz | ASUS P6T Deluxe X58 | Seasonic S12-600W | Antec P182 B | Logitech Z5500 | Logitech Mx518 | Logitech Ultra-X | SteelSeries | Ubuntu 9.10 | MacBook Pro 13 (2.53GHz, Juni-09) 10.6