Permalänk

Temperaturer är ett måste för ett sådant här galleri. 3p.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Varför köper man ett HAF om man störs av ljudnivån, det är något jag inte förstår. Fläkten där fram kan du antagligen ta bort för den tillför väldigt lite luftflöde, antagligen försumbart. Sen förstår jag inte varför du valt att placera de statiskt starka fläktarna i chassin snarare än på processorkylflänsen?

Har tidigare kommenterat valet av chassi i tråden. Fläkten där bak sänker CPU tempen med ca 3 grader när den är igång på väldigt lågt flöde och vid platsen jag sitter vid datoranvädning så påverkas inte ljudet mätbart (dvs ljudhöjningen är under 0.10dB(A)). Anledningen till att 140mm fläktarna är monterade i chassit istället för på processorkylaren är pga att de inte får plats på denna, samt att chassits uttag är för 140mm fläktar, vilket var anledningen till att dessa införskaffades.

Skrivet av Rickard11:

Temperaturer är ett måste för ett sådant här galleri. 3p.

Hade helt glömt att lägga upp temperaturer, dessa är nu tillagda. Gör detta att man får bonuspoäng ?.

Temp:
CPU-idle: 36 C
CPU-load: 59 C
GPU-idle: 28 C
GPU-load: 53 C

För att vara väldigt tyst dator samt överklockad till 3.7 GHz är min åsikt att dessa temperaturer är väl godkända då de håller sig långt ifrån extremvärdena.

Skrivet av gaston:

Så här ska det låta!
Helt i min smak. Dvs inget onödigt lull-lull utan en rejäl tanke bakom och ett bra genomförande.
Finnas men inte märkas. Synd att det ska vara så dyrt att få det så bara...

Skrivet av MarkSix:

Snyggt jobb!

Tackar för betygen :).

Visa signatur

| i5 750 (@3.7GHz, 1.28V) | P7P55D | Radeon 5850 | 4GB Ram | 500GB HD | Corsair HX520W | Noctua NH-U12P | Prolima MK-13 |
| Nintendo DS(33/66) @ ARM7: 57MHz, ARM9: 113MHz |
| HP 6735s | Sempron 3600+ | 3200HD | 2GB Ram | 160GB HD |

Permalänk
Medlem

Hur många kortplatser tar grafikkortet, fläktar och kylare upp? 4? 5?

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ufos85:

Sidonotis: Fläkten som blåser ut nedåt är till för att hålla undan damm under datorn, då nätagget suger luft från undersidan av chassit.

TYST! TPS 3.0

Bara en undran: Varför vänder du inte bara på nätagget så den hämtar luften innifrån?
Då får du samma funktion och en fläkt mindre, lär ju kyla lika bra ändå eftersom den, som det är nu, ändå tar av utluften från bottenfläkten.

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klimpen2:

Hur många kortplatser tar grafikkortet, fläktar och kylare upp? 4? 5?

Är väll ca 4½ kortplats kan man säga, dock går det att montera fläktarna vertikalt i ställningen så det tar mindre kortplatser, men detta kräver att man kör fläktarna på högre varvtal för att klara kyla kortet.
Kolla flashfilmen längst ner på tillverkarens sida under "Installation": MK-13

Skrivet av Johnnymann:

Bara en undran: Varför vänder du inte bara på nätagget så den hämtar luften innifrån?
Då får du samma funktion och en fläkt mindre, lär ju kyla lika bra ändå eftersom den, som det är nu, ändå tar av utluften från bottenfläkten.

Tanken var att nätagget skulle hämta in så lite varm luft som möjligt och jag kan känna att luften runt grafikkortet är varmare, dock lovar jag att undersöka detta noggrannare om jag kan låna hem en kalibrerad termometer från jobb, och är fallet så att det enbart skiljer någon enstaka grad så ska jag fundera på att byta. Dock är det rätt skönt att slippa dammsuga under datorn ;).

Visa signatur

| i5 750 (@3.7GHz, 1.28V) | P7P55D | Radeon 5850 | 4GB Ram | 500GB HD | Corsair HX520W | Noctua NH-U12P | Prolima MK-13 |
| Nintendo DS(33/66) @ ARM7: 57MHz, ARM9: 113MHz |
| HP 6735s | Sempron 3600+ | 3200HD | 2GB Ram | 160GB HD |

Permalänk

Ser ut som ett nice bygge - imponerande låga ljudnivåer!

Jag har samma chassi som dig och funderar på hur mycket tystare det verkligen blev att köra med andra fläkter än 230mm! Jag kör dem själv med 7v dämpare och dom snurrar utan problem utan att höras. Det som hörs är framförallt min WD black som är "hårsnoddsupphängd" i 5.25" platserna.

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.