Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Överklockning av Geforce 9800 GTX+

Permalänk
Inaktiv

Överklockning av Geforce 9800 GTX+

Hej,

håller på att överklocka mitt GTX+, använder mig av MSI afterburner för klockning och MSI kombuster för att kolla stabilitet. Har tagit stopp vid:

Core: 810 Mhz
Shader: 1915 Mhz
Minne: 1300 Mhz

Är sugen på att fortsätta överklockningen, problemet är att jag inte hittar något program som stödjer höjning av spänningen till kortet. I t.ex. afterburner är "core voltage" gråfärgad även om jag bockar i "unlock voltage control".

Kan det ha att göra med att kortet använder sig av 55nm tekniken?
Finns det något sätt att komma runt det här problemet?

Kylningen är ingen problem, har en riktigt fet kylare monterad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon98710:

Hej,

håller på att överklocka mitt GTX+, använder mig av MSI afterburner för klockning och MSI kombuster för att kolla stabilitet. Har tagit stopp vid:

Core: 810 Mhz
Shader: 1915 Mhz
Minne: 1300 Mhz

Är sugen på att fortsätta överklockningen, problemet är att jag inte hittar något program som stödjer höjning av spänningen till kortet. I t.ex. afterburner är "core voltage" gråfärgad även om jag bockar i "unlock voltage control".

Kan det ha att göra med att kortet använder sig av 55nm tekniken?
Finns det något sätt att komma runt det här problemet?

Kylningen är ingen problem, har en riktigt fet kylare monterad.

kortet måste ha stöd för spänningsmodifikation via mjukvara (afterburner och dyl) för att det ska gå .
inte så insatt i 9800gtx , men jag har för mig att sånt här blev poppis lite efter det kortet kom ut.

nått som troligvis går är att flasha kortet med modifierat bios där spänningen är ändrad.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

Varken genom BIOS flash eller mjukvara kan man ändra vcore. Ända sättet för att höja vcore är genom hardmode (fysiskt ingrepp) på 9800GTX+.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Inaktiv

Okej, det var tråkigt att läsa, så avancerat är jag inte beredd att gå;P

Finns det några andra knep för att öka kortets prestanda?

Permalänk

Du måste gå in i afterburners CFG fil och skriva enable to "unofficialoverclock".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zeuxlarsson:

Du måste gå in i afterburners CFG fil och skriva enable to "unofficialoverclock".

Testade det där nu mha denna guiden: GUIDE to Enabling "Unofficial Overclocking" in MSI Afterburner - Overclock.net - Overclocking.net, men det ville sig inte ändå.