Köprråd: Vilken TV gäller just nu? [Budget ~ 8000] 2010-04-23

Permalänk
Medlem

Köprråd: Vilken TV gäller just nu? [Budget ~ 8000] 2010-04-23

Hej, jag står som många andra i valet mellan olika TV-apparater. Hittade ingen tråd som kändes ny så jag skapade denna tråd med datum. På så sätt ser man lätt när den tappat relevans.

Jag har letat runt en hel del och har dragit följande slutsatser:

Plasma är på utdöende men är där man får mest bildyta för pengarna. Där står valen mellan...

LG 50PQ2000 - 50" HD-ready som snart går ur lager för de flesta återförsäljare. Mediamarkt kör en drive på 4990 kr
LG 50PS3000 50" Full-HD som går att köpa av Dustinome med medföljande väggfäste för 7790 kr

Sedan kommer de mer framtidssäkra LCD:na där man får betydligt mindre bildyta för pengarna...

LG 42LH3000 42" Full-HD är en mycket populär TV som har en attraktiv prislapp på 5490 kr
LG 47LH3000 47" Full-HD är nästa steg av samma version som kostar 7749 kr

Nu blev det bara LG:s. Det är inte avsiktligt utan det bara blev så. Finns det några andra TV-apparater innom samma prisspann som konkurerar med dem jag tagit fram? Hur tänker ni och vad skulle ni välja?

Permalänk
Medlem

Bara för att det är en LCD så är den på inget vis mer framtidssäker än en Plasma.
Jag hade dock inte köpt en billig några år gammal plasma, det har gjorts stora framsteg senaste året bara.
LG har i år t.ex. mycket bättre svärta och mindre inbränningsproblem av olika slag jämfört med bara förra årets modeller.
Panasonics plasmor från förra generationen är dock tillräckligt bra men jag skulle ändå satsat på årets generation även där.

Panasonic Viera TX-P50X20E för 8 650:- hos netonnet är en väldigt attraktiv stor TV i den lägre prisklassen.

Men för 8000 skulle jag själv hållit mig lite mindre för att få en något bättre TV istället. Men det är väldigt svårt för mig att ge tips där, jag har ingen koll personligen och dom tv-apparater som fått bra omdömen på dom ställena jag har kollat in på sistone har bara varit dyrare grejer.

Limited Label Beluga fick dock rätt goda omdömen i senaste Hemmabiotidningen, den var långt ifrån bäst i test men kostade och hälften jämfört med dom den blev slagen av. Dom skrev ändå positivt om den även om den var väldigt basic så var det bra, bara en bra bit ifrån bäst.
Limited Label Beluga 4020FHD, 6000 kronor och cykel på köpet hos Siba!

Permalänk
Medlem

Okej, det kanske jag skulle berättat redan från början, Men jag är inte extremt petig med bilden. Jag jämför mot optoma HD65 och LG 42PQ6000 som jag har haft tillgång till tidigare. Vet att det finns många här på forumet som inte kan tänka sig TN-paneler då de tycker IPS är det bästa som finns. Men jag är mer den typen som klarar sig med det lite sämre så länge det inte är helt hemskt.

Hoppas ni hänger mer på vad jag menar.

Permalänk
Medlem

Ok, då tycker jag du ska kolla på prislappen helt enkelt. Eller ja, jag hade ändå inte köpt en såpass billig plasma, ghosting, inbränningar och andra störigheter kan kännas rätt störigt.

Dom två LG-apparaterna ser ju väldigt bra ut, bara att välja om du nöjer dig med 42 tum eller tycker 46 tum är värt drygt 2000 kronor extra.
Jag tror du kommer bli mycket nöjd med ditt köp i vilket fall som helst.

Jag är inte heller så kinkig med bilden egentligen så jag förstår precis vad du menar.

Permalänk
Medlem

Tror du har rätt. Det handlar nog mer om pris och storlek för min del då jag inte är så kräsen. Sedan så har väl plasma kommit ganska långt med förhindrandet av inbränning? Den 42PQ6000 jag nämnde tidigare har inga inbränningar trots elak behandling (barnfamilj med barnprogram som fryser en stillbild vid sändningsuppehåll, vilket glöms bort ibland).

Permalänk
Medlem

Hur blir det med HD-ready och bild från dator? Blir inte det ganska ihoptryckt? Bara det kanske är en anledning att avstå från 50" plasman? Har sett fenomenet då msn-listan knappt kan visa 5 kontakter. Det är ju inte helt kul.

Svara gärna snabbt. Blir förmodligen ett varv till stan idag

EDIT: Jag har uteslutit Full-hd plasman då den nästan kostar lika mycket som 47" LCD:n. De som är mest intressanta är 50" plsaman p.g.a. priset och 47" LCD:n p.g.a. tekniken.

Permalänk
Medlem

Jo, HD-ready ger otroligt ihoptrykt datorbild om man ska använda sig av det.
Och ja, plasmorna har kommit en lång bit påväg mot att bekämpa inbränningar, men lite äldre och billigare LG-apparater har ganska mycket problem med tillfälliga inbränningar och sånt.

Att säga att LCD är bättre än Plasma rakt av är helt fel, i just det här fallet tror jag att LCD-TVn är bättre än Plasma TVn, men det finns gott om rätt billiga Plasmor som är mycket bättre än den 47" LCDn.

Permalänk
Medlem

http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/... har själv denna modell i 42-tum och den är riktigt bra efter lite bildinställningar (tar ca 10-15 min) så är bilden kanon. Tycker inte du ska hänga dig upp på LCD/Plasma eftersom de nuförtiden har likadan bild (omöjligt att avgöra med blindtest, tom HDReady och FULLHD är svårt att se skillnad mellan när det gäller film). Med rätt inställningar och bra meny inställningar så kan vilken TV som helst få riktigt bra bild. Så Sony TV faller bort, iaf när man kollar på deras 32 tummare som kompisen har VÄRDELÖS bild och inställningar!

Led tv från Phillips: http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/... dock 9900:-

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jo, HD-ready ger otroligt ihoptrykt datorbild om man ska använda sig av det.
Och ja, plasmorna har kommit en lång bit påväg mot att bekämpa inbränningar, men lite äldre och billigare LG-apparater har ganska mycket problem med tillfälliga inbränningar och sånt.

Att säga att LCD är bättre än Plasma rakt av är helt fel, i just det här fallet tror jag att LCD-TVn är bättre än Plasma TVn, men det finns gott om rätt billiga Plasmor som är mycket bättre än den 47" LCDn.

Det verkar vara rätt schysst bildprocessering på min LG PJ350 (HDReady), den skalar om vilken upplösning man än kastar på den, så vill man få plats med många msnkontakter är det bara ställa upplösningen till 1920*1080.

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk

När det gäller prisklassen vi talar om här säger jag plasma utan tvekan. LCD tycker jag personligen är väldigt plastiga och onaturliga i sina färger, eftersläpningar är heller ingen höjdare. Inbränningar i idag inte längre ett problem på plasma, det du däremot kan uppleva är så kallad ghosting, dvs att vissa saker kan dröja kvar en kort stund, exempelvis en textremsa eller liknande. Detta försvinner dock efter en kort stund.

All in all, jag föredrar plasma alla dagar i veckan oavsett prisklass, men när vi här dessutom pratar <8000 får du väldigt mycket mer för pengarna om du väljer en plasma. En lcd för dessa pengar är ingen rolig upplevelse överhuvudtaget. Dessutom, häng inte upp dig på full HD vs HD ready, i storlekar mindre än 50" kommer du inte att märka någon större skillnad alls. Såvida du inte sitter 1.5m från tvn är det pengar rätt i sjön enligt mig.

Men som med allt annat, saker upplevs olika från person till person så mitt råd är att utgå ifrån de åsikter du får här i tråden och sen titta på lite olika apparater live, gärna hos en mindre handlare som vet hur man ställer in en tv korrekt.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 | Intel Core i7 950 | Prolimatech Super Mega | Corsair XMS3 Vengeance 12GB | Asus GeForce GTX 970 Strix DCII | Samsung 830 256GB | Samsung F3 500GB | Corsair AX 1200W | Corsair 800D | Scythe Kaze Master Pro | Windows 10 | Ducky Shine Mech Brown | Logitech G502 Proteus Spectrum | Acer Predator XB241H | Samsung Galaxy S6 Edge 64GB
"Carai an Caldazar! Carai an Ellisande! Al Ellisande!"

Permalänk
Medlem

Hej allihopa och tack för hjälpen. Idag fick jag verkligen en ahaupplevelse. Visst har jag både sett och förstått att det skiljer en del mellan olika TV-apparater. Men att det var sådan markant skillnad trodde jag aldrig. Även med mitt otränade öga så kunde jag inte köpa 47lh3000 p.g.a. hur suddig bilden blev vid rörliga objekt. Insåg att smakar det så kostar det. Hem kom jag med en Samsung 46" LCD-TV LE46B625. Dock var den över min budget trotts nedsatt pris. 8888kr på mediamarkt.

Permalänk

Gratulerar till inköpet, nu får vi hoppas att du blir nöjd med nyförvärvet!

Kan tillägga att jag håller med dig till fullo gällande 42/47LH3000, det är verkligen inget att lägga några pengar på. Där hade du ett lysande exempel på varför jag inte vill rekommendera billiga lcd-apparater till någon ;).

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 | Intel Core i7 950 | Prolimatech Super Mega | Corsair XMS3 Vengeance 12GB | Asus GeForce GTX 970 Strix DCII | Samsung 830 256GB | Samsung F3 500GB | Corsair AX 1200W | Corsair 800D | Scythe Kaze Master Pro | Windows 10 | Ducky Shine Mech Brown | Logitech G502 Proteus Spectrum | Acer Predator XB241H | Samsung Galaxy S6 Edge 64GB
"Carai an Caldazar! Carai an Ellisande! Al Ellisande!"

Permalänk
Medlem

Jo, den är kanon. Hade den här effekten som gjorde att filmnerna kändes som att de var filmade med hemmakamera. Fick bort det och ska finlira lite nu.

Permalänk

Hej! äntligen en aktuell tråd om ämnet! har sökt runt en del men här går det ju så fort så både modeller och pris skiljer sig markant från tex hösten 2009. Låter intresant med Mediamarc. Synd att man inte kan se priser osv på deras hemsida. Samsung gör ju bäst tv enligt många. skall kika på den du köpt fast i 42 om den finns. Annars har jag stått mellan lh3000 för priset och Philips PFL8404H 42 för att den verklar snygg o cool med ambilight men många säger svartan är dålig osv.Samtidigt kostar PFL8404H runt 8500 just nu o för en tusenlapp till nu får man ju en samsung led på 40... Svårt val. skillnaden mellan 6000 och 8500 är ju ganska stor om man jämför med 8500 och 10000. Jag har iaf bestämt mej för en lcd om man inte hoppar upp den tusenlappen till en led dvs. frågan är väl då värt det eller inte?

Så va säger ni? halvdan tv för 6000 eller ganska bra lcd för runt 8500 som den trådskaparen hittade eller lägga på lite cash o få en led?

Har som sagt hållt mej på 40 och 42 tums.

Permalänk
Medlem

Tjena!

Jag fick upp ögonen för Samsung LE46B625 i söndags då jag var på MM här i Norrköping. Som jag ser det klarar jag mig utan mediafunktionerna som t.ex. 650 och de andra modellerna i 6-serien har, då jag klarat mig hittills på att spela upp filmer från datorn. Sparar gärna den tusenlappen och lägger de till en Ps3 istället. Smaken är som baken!

Ni som äger den Samsung LE46B625: Är ni fortfarande nöjda? Har ni testat att koppla in PCn till tvn, funkar det bra? Tänkte nämligen då jag köpt den bl.a. köra lite Bf: BC 2 på den om möjligt.

@ Kladdeman: Fundera på dina behov. Kollar du sällan på tv kanske det duger med en halvdan. Kollar du mycket varje dag så köp en bättre om ekonomin tillåter. Vad gäller LED anser jag i alla fall i dagsläget att det inte verkar vara värt de par extra tusenlappar som det kostar. Jag kör hellre en Samsung LCD i 46" än en Samsung LED i 40" för samma pengar. Men det är min behov. Vilka är dina?

Mvh
Pär

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Gainward GeForce RTX 2080 Triple Fan | Gigabyte Aorus Z390 Elite | Intel Core i7 9700K | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 2x8GB | Samsung 970 EVO Series | NZXT H440W NE

Permalänk
Skrivet av Kladdeman:

Hej! äntligen en aktuell tråd om ämnet! har sökt runt en del men här går det ju så fort så både modeller och pris skiljer sig markant från tex hösten 2009. Låter intresant med Mediamarc. Synd att man inte kan se priser osv på deras hemsida. Samsung gör ju bäst tv enligt många. skall kika på den du köpt fast i 42 om den finns. Annars har jag stått mellan lh3000 för priset och Philips PFL8404H 42 för att den verklar snygg o cool med ambilight men många säger svartan är dålig osv.Samtidigt kostar PFL8404H runt 8500 just nu o för en tusenlapp till nu får man ju en samsung led på 40... Svårt val. skillnaden mellan 6000 och 8500 är ju ganska stor om man jämför med 8500 och 10000. Jag har iaf bestämt mej för en lcd om man inte hoppar upp den tusenlappen till en led dvs. frågan är väl då värt det eller inte?

Så va säger ni? halvdan tv för 6000 eller ganska bra lcd för runt 8500 som den trådskaparen hittade eller lägga på lite cash o få en led?

LH3000 är ärligt talat inget bra köp, visst har du en väldigt begränsad budget och tvunget måste ha en LCD så fungerar det ju självklart, men knappast tillfredställande.

Eftersom att du verkar ha bestämt dig för en LCD vill jag påstå att du bör lägga dom där 8500 om du har möjlighet.

När det gäller LCD vs "LED" är valet enligt mig mycket enkelt. Det som tillverkarna kallar "LED-TV" är i själv verket inget annat än en vanlig lcd-panel, alltså exakt samma teknik som i den ts köpte. Skillnaden ligger i att en vanlig lcd har en sorts lysrör (CCFL eller EEFL) som bakgrundsbelysning, medans "LCD-LED" har lysdioder, därav "LED". Dessa kan sitta olika beroende på tvn, variant ett är längs med kanterna, kallat "edge-lit". Variant två är "back-lit", alltså bakom skärmen.

Fördelarna med "LCD-LED" är en tunn tv med låg energiförbrukning, men det finns också många nackdelar. En av dessa är sk "clouding", vilket är när bakgrundsbelysningen syns igenom och bildar ett molnliknande fält.

Det finns säkert dom som tycker att det är värt pengarna, men jag anser att det inte är det. Mitt råd är att köpa en bra traditionell LCD och lägga pengarna du sparar på ett ljudsystem, eller kanske gå upp en storlek eller två!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 | Intel Core i7 950 | Prolimatech Super Mega | Corsair XMS3 Vengeance 12GB | Asus GeForce GTX 970 Strix DCII | Samsung 830 256GB | Samsung F3 500GB | Corsair AX 1200W | Corsair 800D | Scythe Kaze Master Pro | Windows 10 | Ducky Shine Mech Brown | Logitech G502 Proteus Spectrum | Acer Predator XB241H | Samsung Galaxy S6 Edge 64GB
"Carai an Caldazar! Carai an Ellisande! Al Ellisande!"

Permalänk
Medlem

Väldigt många LED-LCDs har inte problem med clouding och det finns även andra fördelar.
Men om man har en begränsad budget är det väldigt sällan värt pengarna.

Permalänk

Jag kan inte rekommenderar inte någon att köpa en "LED" utan att dom är medvetna om vad det egentligen är dom köper, oavsett budget. Det är helt enkelt inte vad folk tror att det är.

Självklart finns det modeller som inte lider av clouding i samma utsträckning. Problemet är dessutom mer utbrett på större paneler, och då ofta om dessa är väggmonterade. Anledningen är mycket enkel, panelen blir varmare när den hänger mot en vägg, varför vissa blir av med problemet genom att ha tvn fritt stående istället.

Självklart finns det fördelar, några av dom är som jag skrev låg energiförbrukning, tunnhet samt bättre svärta jämfört med en vanlig lcd. Men jag tycker inte att det är i närheten uppväger nackdelarna och priset, inte när man ser till vad man kunde ha fått istället.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 | Intel Core i7 950 | Prolimatech Super Mega | Corsair XMS3 Vengeance 12GB | Asus GeForce GTX 970 Strix DCII | Samsung 830 256GB | Samsung F3 500GB | Corsair AX 1200W | Corsair 800D | Scythe Kaze Master Pro | Windows 10 | Ducky Shine Mech Brown | Logitech G502 Proteus Spectrum | Acer Predator XB241H | Samsung Galaxy S6 Edge 64GB
"Carai an Caldazar! Carai an Ellisande! Al Ellisande!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av perperub:

Tjena!

Jag fick upp ögonen för Samsung LE46B625 i söndags då jag var på MM här i Norrköping. Som jag ser det klarar jag mig utan mediafunktionerna som t.ex. 650 och de andra modellerna i 6-serien har, då jag klarat mig hittills på att spela upp filmer från datorn. Sparar gärna den tusenlappen och lägger de till en Ps3 istället. Smaken är som baken!

Ni som äger den Samsung LE46B625: Är ni fortfarande nöjda? Har ni testat att koppla in PCn till tvn, funkar det bra? Tänkte nämligen då jag köpt den bl.a. köra lite Bf: BC 2 på den om möjligt.

@ Kladdeman: Fundera på dina behov. Kollar du sällan på tv kanske det duger med en halvdan. Kollar du mycket varje dag så köp en bättre om ekonomin tillåter. Vad gäller LED anser jag i alla fall i dagsläget att det inte verkar vara värt de par extra tusenlappar som det kostar. Jag kör hellre en Samsung LCD i 46" än en Samsung LED i 40" för samma pengar. Men det är min behov. Vilka är dina?

Mvh
Pär

Fungerar kanon ihop med datorn. Har dock inte spelat spel. Men allt som allt är jag väldigt nöjd. Om det är något speciellt du vill veta så kan jag försöka kolla upp det.

EDIT: Ser nu att Komplett sänkt priset rejält. Kostar nu 7990kr! Bara att slå till, själv blev jag just sugen på att slå till väggen. Det här händer alltid mig. Dagen efter jag köper något så kommer prissänkningen.

Permalänk
Medlem

Tack, schyst Polomononen! Det låter ju kanon! Jag slog faktiskt till och beställde tvn igår från Komplett för att precis som du upptäcka idag att de sänkt priset. Jag ska försöka lösa det, aldrig att jag betalar 8990kr då jag inte ens fått den. Dock är 8888kr "bara" 500kr mer då frakten kostar över 350kr. Men jag förstår din frustration! Hoppas att du fortsätter att vara nöjd med tvn!

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Gainward GeForce RTX 2080 Triple Fan | Gigabyte Aorus Z390 Elite | Intel Core i7 9700K | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 2x8GB | Samsung 970 EVO Series | NZXT H440W NE

Permalänk
Medlem
Skrivet av perperub:

Tack, schyst Polomononen! Det låter ju kanon! Jag slog faktiskt till och beställde tvn igår från Komplett för att precis som du upptäcka idag att de sänkt priset. Jag ska försöka lösa det, aldrig att jag betalar 8990kr då jag inte ens fått den. Dock är 8888kr "bara" 500kr mer då frakten kostar över 350kr. Men jag förstår din frustration! Hoppas att du fortsätter att vara nöjd med tvn!

Jo, det är ju sant. Men med bensin och hyra av kärra är jag nog uppe i 350kr frakt trotts allt. Men jag får bita i det sura äpplet. Du däremot borde kunna få TV:n till det nedsatta priset utan problem. Det vore löjligt ifall de bråkade om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kompressor:

Jag kan inte rekommenderar inte någon att köpa en "LED" utan att dom är medvetna om vad det egentligen är dom köper, oavsett budget. Det är helt enkelt inte vad folk tror att det är.

Självklart finns det modeller som inte lider av clouding i samma utsträckning. Problemet är dessutom mer utbrett på större paneler, och då ofta om dessa är väggmonterade. Anledningen är mycket enkel, panelen blir varmare när den hänger mot en vägg, varför vissa blir av med problemet genom att ha tvn fritt stående istället.

Självklart finns det fördelar, några av dom är som jag skrev låg energiförbrukning, tunnhet samt bättre svärta jämfört med en vanlig lcd. Men jag tycker inte att det är i närheten uppväger nackdelarna och priset, inte när man ser till vad man kunde ha fått istället.

Vad är nackdelarna förutom kanske priset om man inte har cloudingproblem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Vad är nackdelarna förutom kanske priset om man inte har cloudingproblem?

Vad är fördelarna med LED (oavsett clouding eller ej). Den enda fördelen jag kommer på är att de är tunnare än Plasmor eller traditionella LCDs. Annars finns det inga fördelar.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Rekommenderar tråden "Skall du köpa "LED-TV"? LÄS FÖRST" till er som funderar kring "LED-tv":
Skall du köpa "LED-TV"? LÄS FÖRST - Minhembio forum

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Gainward GeForce RTX 2080 Triple Fan | Gigabyte Aorus Z390 Elite | Intel Core i7 9700K | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 2x8GB | Samsung 970 EVO Series | NZXT H440W NE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Vad är fördelarna med LED (oavsett clouding eller ej). Den enda fördelen jag kommer på är att de är tunnare än Plasmor eller traditionella LCDs. Annars finns det inga fördelar.

Att besvara en fråga med en motfråga är en riktigt trist argumentationsteknik och forumhyfs.
Jag vet inte om jag påstått att det finns fördelar som ska ifrågasättas på det viset. Har jag det?
Kompressor pratar starkt om att det finns massa nackdelar och jag undrar över vad dessa är.

De drar också mindre ström och kan ge mjukare och bättre ljus än CCFL är några andra fördelar jag känner till.

Och om man har backlit så kan man ha local dimming vilket ger väldigt bra svärta, men eventuellt mer eller mindre halo-artefakter.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Vad är nackdelarna förutom kanske priset om man inte har cloudingproblem?

Det är ju en LCD, behöver jag säga mer?
Nej, skämt åsido så rekommenderar jag dig och alla som är intresserade att läsa tråden som perperub länkar till, där står det mesta man kan tänkas undra över :).

Skrivet av perperub:

Rekommenderar tråden "Skall du köpa "LED-TV"? LÄS FÖRST" till er som funderar kring "LED-tv":
Skall du köpa "LED-TV"? LÄS FÖRST - Minhembio forum

Detta är en länk som alla som överhuvudtaget funderar på en "LED" bör läsa!

Skrivet av Kilroy:

Att besvara en fråga med en motfråga är en riktigt trist argumentationsteknik och forumhyfs.
Jag vet inte om jag påstått att det finns fördelar som ska ifrågasättas på det viset. Har jag det?
Kompressor pratar starkt om att det finns massa nackdelar och jag undrar över vad dessa är.

De drar också mindre ström och kan ge mjukare och bättre ljus än CCFL är några andra fördelar jag känner till.

Och om man har backlit så kan man ha local dimming vilket ger väldigt bra svärta, men eventuellt mer eller mindre halo-artefakter.

Jag vill inte påstå att jag har sagt att det finns massor av nackdelar, men dom finns och man bör vara medveten om dom. På samma sätt som alla tekniker har sina egna problem, även om jag är plasma-förespråkare går det inte att sticka under stol med att plasmor såväl som vanliga LCDer har sina egna teknikspecifika problem.

Det jag vill ha sagt är att om man är intresserad av att införskaffa sig en "LED-LCD" bör man först ha klart för sig vad det egentligen är man köper, och vilka för och nackdelar som finns med just den tvn.

Vet man det och fortfarande anser att det är en "LED" man ska ha, ja då ska man naturligtvis köpa en sådan. Jag kanske uppfattades som väldigt anti-LED, men så är inte fallet.
Dock är jag emot den marknadsföring som tillverkarna kör med, och som uppenbarligen fungerar mycket bra eftersom att man dagligen hör folk prata om att köpa en "LED" som är så mycket bättre än en gammal plasma eller LCD...

Hoppas detta redde ut några frågetecken!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 | Intel Core i7 950 | Prolimatech Super Mega | Corsair XMS3 Vengeance 12GB | Asus GeForce GTX 970 Strix DCII | Samsung 830 256GB | Samsung F3 500GB | Corsair AX 1200W | Corsair 800D | Scythe Kaze Master Pro | Windows 10 | Ducky Shine Mech Brown | Logitech G502 Proteus Spectrum | Acer Predator XB241H | Samsung Galaxy S6 Edge 64GB
"Carai an Caldazar! Carai an Ellisande! Al Ellisande!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kompressor:

Massa text

Nej, det redde ju inte ut ett enda frågetecken då du inte svarade på frågan.

Det som fick mig att undre över vilka nackdelarna är var när du skrev det här:

Citat:

Självklart finns det fördelar, några av dom är som jag skrev låg energiförbrukning, tunnhet samt bättre svärta jämfört med en vanlig lcd. Men jag tycker inte att det är i närheten uppväger nackdelarna och priset,[...]

Om dom fördelarna nu inte ens i närheten väger upp nackdelarna, vilka är dessa nackdelar?

Nu verkar det som du påstår att det inte finns fler nackdelar vilket gör uttalandet motsägelsefullt och märkligt.

Jag antar att du bara uttrycker dig felaktigt och klumpigt som svar på dom felaktiga och klumpiga formuleringarna som marknadsföringen av LED bjuder på?

EDIT: Förlåt om jag är tråkig, men jag är lite trött på att en massa självutnämnda experter dissar LED minsta lilla chans dom får. Det är så fjantigt. Det finns konstruktiv kritik att ta till mot hur det marknadsförs osv men det får så löjliga överdrifter. Det finns gott om LED-LCDs som får väldigt goda omdömen av väldigt seriösa och bra testare och experter också liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Att besvara en fråga med en motfråga är en riktigt trist argumentationsteknik och forumhyfs.
Jag vet inte om jag påstått att det finns fördelar som ska ifrågasättas på det viset. Har jag det?
Kompressor pratar starkt om att det finns massa nackdelar och jag undrar över vad dessa är.

De drar också mindre ström och kan ge mjukare och bättre ljus än CCFL är några andra fördelar jag känner till.

Och om man har backlit så kan man ha local dimming vilket ger väldigt bra svärta, men eventuellt mer eller mindre halo-artefakter.

Det må vara trist men när man inte presenterar några starka fördelar i jämförelse med andra tekniker. (Visst, den är tunn, men har det något med bild/bildkvalitet att göra?)

Om man har en LED som är backlit så är den inte alls lika tunn så då försvinner ett av de starkaste argumenten för LED-LCD. Det ger bättre svärta, men fortfarande inte i närheten av plasmorna.

Strömförbrukningen är rätt intressant att titta på, normfallet är maxförbrukning (i plasmans fall vid 100% vitt, i LCD/LEDs fall samma hela tiden).

Den dagen när LED-LCDs ger bättre bild för samma peng så lämnar jag plasman, men det lär inte ske, och framförallt inte i konsumentsegmentet (läs kostnad 25-30kkr)

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Komplett.se - Panasonic 42" Plasma-TV TX-P42S20E

må vara plasma men har själv precis den och har ALDRIG vart med om skuggbilder eller liknande.. inte äns efter ca 6 timmars spelade av CoD mw2

och panasonic är att föredra då det är ett av dom bästa märkena på marknaden (om inte det bästa).. var själv inne på en 50 tummare men köpte denna och lovar dig att du inte blir besviken

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Nej, det redde ju inte ut ett enda frågetecken då du inte svarade på frågan.

Inte det? Allt står i länken som jag dessutom citerade i mitt förra inlägg. Såvida du nu inte väntar på att jag personligen ska skriva om alltihop själv för att verka duktig på internet. Nu har jag inte det behovet, varför jag helt enkelt tyckte att intresserade kunde läsa själva, och då dessutom skrivet av någon som kan det hela bättre än vad jag gör.

Skrivet av Kilroy:

Om dom fördelarna nu inte ens i närheten väger upp nackdelarna, vilka är dessa nackdelar?

Nu verkar det som du påstår att det inte finns fler nackdelar vilket gör uttalandet motsägelsefullt och märkligt.

Den största nackdelen är enligt mig clouding, det är inte acceptabelt på en tv för så pass mycket pengar. En annan är att vissa apparater har haft dålig färgstabilitet, samt förstås det faktum att man betalar för något som inte alls är så speciellt som dom vill få det att framstå som. Det finns säkerligen mer nackdelar än detta, men förstås också fler fördelar. Jag är på intet sätt expert i ämnet, och har för övrigt inte ägt någon "LED" personligen.

Vidare håller jag inte med om att mitt påstående skulle vara motsägelsefullt och märkligt eftersom att vi alla bedömer för och nackdelar olika tungt. För min del räcker det med endast en nackdel i form av clouding för att få mig att avstå. Om så tvn hade haft 25 andra fördelar varav en var att servera dryck och tilltugg hade det inte uppvägt den nackdelen för mig.

Du verkar tycka att 3 nackdelar enkelt vägs upp av 4 fördelar, men riktigt så enkelt är det ju knappast.

Skrivet av Kilroy:

Jag antar att du bara uttrycker dig felaktigt och klumpigt som svar på dom felaktiga och klumpiga formuleringarna som marknadsföringen av LED bjuder på?

Var har jag uttryckt mig felaktigt? Jag föreslår att du läser vad jag egentligen har skrivit en gång till, utan att medvetet lägga tonvikt på eventuella syftningsfel eller mindre passande uttryck.

Skrivet av Kilroy:

EDIT: Förlåt om jag är tråkig, men jag är lite trött på att en massa självutnämnda experter dissar LED minsta lilla chans dom får. Det är så fjantigt. Det finns konstruktiv kritik att ta till mot hur det marknadsförs osv men det får så löjliga överdrifter. Det finns gott om LED-LCDs som får väldigt goda omdömen av väldigt seriösa och bra testare och experter också liksom.

Tråkig är du inte, ett forum är till för diskussioner vilket jag är en stor förespråkare av.

Jag har aldrig utgivit mig för att vara någon sorts expert, och jag har heller inte "dissat LED". Konstruktiv kritik är viktigt, det är nog alla överens om. Dock är detta ett forum, där folk för det mesta tenderar att lägga lite extra tonvikt på sitt egna tyckte och smak, så även jag.

Än en gång, läs vad jag egentligen har skrivit. Är ditt sista stycka riktat mot mig så kan jag bara beklaga, antingen misslyckas jag brutalt i att framföra vad jag menar, eller också misslyckas du med att faktiskt läsa vad jag skriver. I vilket fall, LED-LCD har sina för och nackdelar precis som alla tekniker. Tycker man att det är värt dom extra slantarna så kör på, det är dessutom snygga apparater.

Än en gång, jag vill bara att man ska vara medveten om vad det är man köper. Vi vet båda två att "Svensson" inte har den blekaste aning om vad en "LED-TV" faktiskt är.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 | Intel Core i7 950 | Prolimatech Super Mega | Corsair XMS3 Vengeance 12GB | Asus GeForce GTX 970 Strix DCII | Samsung 830 256GB | Samsung F3 500GB | Corsair AX 1200W | Corsair 800D | Scythe Kaze Master Pro | Windows 10 | Ducky Shine Mech Brown | Logitech G502 Proteus Spectrum | Acer Predator XB241H | Samsung Galaxy S6 Edge 64GB
"Carai an Caldazar! Carai an Ellisande! Al Ellisande!"