OC GPU = Bad Company 2 crash.

Permalänk
Medlem

OC GPU = Bad Company 2 crash.

Tjenare. Jag har lite problem. Före jag köpte BC2, så hade jag mitt kort överklockat. Men när jag sen började köra BC2, så krashade det hela tiden. När jag sedan tog bort OC:n, så slutade spelet att krasha. Finns det något sätt jag kan klocka kortet utan att jag får BF:BC2 att krasha?
Jag har ett ASUS EAH4870 512 MB.
Kör med den senaste CCC, dvs 10.4.
Jag vet att det inte har med tempen att göra eftersom jag just har installerat en Zalman VF-1000 och idle tempen ligger runt 34-35C och stresstempen ligger runt 40-45C.

Permalänk

Hur kör du vcore? hur mycket har du ökat när du klockade? och vad kör du nu?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0ptiC:

Tjenare. Jag har lite problem. Före jag köpte BC2, så hade jag mitt kort överklockat. Men när jag sen började köra BC2, så krashade det hela tiden. När jag sedan tog bort OC:n, så slutade spelet att krasha. Finns det något sätt jag kan klocka kortet utan att jag får BF:BC2 att krasha?
Jag har ett ASUS EAH4870 512 MB.
Kör med den senaste CCC, dvs 10.4.
Jag vet att det inte har med tempen att göra eftersom jag just har installerat en Zalman VF-1000 och idle tempen ligger runt 34-35C och stresstempen ligger runt 40-45C.

Anledningen att den "krashar" (<-- väldigt ospecifikt för övrigt...) är nog att spelet belastar din GPU för fullt och det är först då en överklockning testas om det är tillräckligt stabil eller inte. Försök att hitta en stabil överklock under full load, då blir det nog inga problem.

Ladda hem GPU-Z och Furmark:
FurMark: Graphics Card Stability and Stress Test, OpenGL Benchmark and GPU Temperature | oZone3D.Net
GPU-Z Video card GPU Information Utility

Sätt på GPU-Z för att övervaka temperatur medan du letar efter en klock. Senaste furmark ska ha inbyggd temp utan GPU-Z men programmet är fortfarande användbart. Börja överklockningen med programvaran som du använder. Kör små steg! Öka kanske med så lite som 10 mhz i taget eller liknande. Efter varje ökning kör du igång furmark. Vanligtvis "krashar" datorn (eller återställer kortets drivare) direkt, men kör helst någon timme iallafall.

Välj stability Test I furmark i din bildskärms upplösning. Jag brukar inte använda fullscreen då man oftare kommer undan utan att behöva starta om datorn är i windowed mode. Detta är bara min erfarenhet och kan självklart diskuteras.

Fortsätt att sakta öka överklockningen till du "krashar" under furmark/spelande. Vrid då tillbaka överklockningen 5 mhz (till exempel) och testa igen.

Tänk på att furmark gör ditt grafikkort väldigt varmt och att överklockning inte är riskfritt och lycka till! Har du några frågor citera/PM:a.

Visa signatur

Speldator: Antec 1200 | i7-930 @ 4.3Ghz+ | GTX 480 | 3x2GB RAM
Kylning: Koolance 360 @ CPU, Koolance VID-GTX480 @ GPU, XPCS RX480x2 Radiatorer, DCP 4,0 mm.
Ljud: Asus Xonar Essence STX + Sennheiser PC 360

Permalänk
Medlem

har för mig att man inte skulle köra furmark på 4k serien pga överhettade pwms
för övrigt så var bfbc2 spelet som fick mig att sänka klocken, krashar dock lite fortfarande och jag vet inte varför :S tippar på överhettning pga crossfire.

Permalänk
Medlem

Du har inte en stabil klock? Förstår inte vad du behöver hjälp med.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|