Steve Jobs tankar om Flash

Permalänk
Hedersmedlem

Steve Jobs tankar om Flash

Läs, njut, spara och ta fram om 5 år när ingen kommer att minnas vad det där irriterande Flash var för något:

Citat:

I wanted to jot down some of our thoughts on Adobe’s Flash products so that customers and critics may better understand why we do not allow Flash on iPhones, iPods and iPads. Adobe has characterized our decision as being primarily business driven – they say we want to protect our App Store – but in reality it is based on technology issues.

Thoughts on Flash

Creds till hr Jobs för att han dödar Adobe Flash som fenomen på internet.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk

Dagens läsning. Hur lyckas han få allting han säger att låta så självklart; och allt annat bara fånigt?

Permalänk
Medlem

Det som irriterar mig är att alla verkar tänka Flash = Uppspelning av video & skapande av animeringar, när man i själva verket kan göra så mycket mer via Flash.

Ett exempel.

Sedan tycker jag det är lite magstarkt när SJ kommer dragandes med den här typen av utsagor:

Citat:

Adobe’s Flash products are 100% proprietary. They are only available from Adobe, and Adobe has sole authority as to their future enhancement, pricing, etc. While Adobe’s Flash products are widely available, this does not mean they are open, since they are controlled entirely by Adobe and available only from Adobe. By almost any definition, Flash is a closed system.

Det är väl ändå att kasta sten i glashus då Apple tillverkar och säljer en av de mest låsta plattformar som finns. Jag köper nog inte att Apple skulle vara en förkämpe för open source...

Sedan kan jag hålla med om att Adobe borde lägga mer krut på att optimera Flash för alla plattformar om dom nu menar allvar med pratet om plattformsoberoende, oavsett vad tekniken används för.

Permalänk
Medlem

Jag håller med Steve Jobs till fullo om att alla standarder på Internet borde vara open source.

Permalänk
Avstängd

äsch, fet chans. Steve Jobs är en man med storhetsvansinne och dålig självinsikt. Läste också artikeln och tyckte på sin höjd att han, som vanligt, var mest patetisk. Apple som sådana är inte stora nog att påverka utan orsakar bara irritation bland sina användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krimz:

Jag köper nog inte att Apple skulle vara en förkämpe för open source...

Apple - Open Source
Open Source - Releases
Så klart så har de proprietära komponenter också, men det är inget konstigt för ett sådant här företag.

Skrivet av Damodred:

äsch, fet chans. Steve Jobs är en man med storhetsvansinne och dålig självinsikt. Läste också artikeln och tyckte på sin höjd att han, som vanligt, var mest patetisk. Apple som sådana är inte stora nog att påverka utan orsakar bara irritation bland sina användare.

Skulle vilja påstå att de är stora nog att påverka något sådant när det kommer till mobila enheter där de har ganska stor marknadsandel.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av b0bzor!:

Skulle vilja påstå att de är stora nog att påverka något sådant när det kommer till mobila enheter där de har ganska stor marknadsandel.

Communities Dominate Brands: Mobile Phone Market Shares for year of 2009 and last quarter 2009

Stor marknadsandel? Kan man kanske tro men bara för det är det inte sant...

Permalänk
Avstängd

Hmm ändå var det tre märken i den listan som jag inte kände till. Trodde nog Apple hade en större marknadsandel än så, även om jag aldrig gissat fram en siffra. Tycka vad man vill om Apple, men jag tror ändå inte att de skulle göra något halvdant, dvs skippa flash på en plattform och ha det fungerande på en annan. Det är väl inte riktigt så de arbetar. Allt eller inget är mer deras melodi, personligen anser jag att tomma burkar låter högst.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sensuella Sven:

Communities Dominate Brands: Mobile Phone Market Shares for year of 2009 and last quarter 2009

Stor marknadsandel? Kan man kanske tro men bara för det är det inte sant...

Nu pratar vi förstås smartphones och inte alla telefoner (de har ändå inte flash i vilket fall).

~25% är inte helt lite.
comScore Reports January 2010 U.S. Mobile Subscriber Market Share - comScore, Inc

Sen skiljer det så klart mot internationell statistik.. Men det är ju framföralt USA's marknad som påverkar Apples beslut.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk

Microsoft weighs in: 'the future of the web is HTML5'

Microsoft weighs in: 'the future of the web is HTML5'

"This is where it gets good, because he literally repeats one of Jobs' six pillars of Flash hate: "reliability, security, and performance" are not as good as Microsoft would like them."

Microsoft weighs in: 'the future of the web is HTML5' -- Engadget

Permalänk
Medlem

Det är kul att se att Jobs har ett sinne för humor i alla fall.
Jag menar, kritik för att det är instängt från högsta hönset i det användarfängelse som är apple? Det måste ju vara ett skämt.

På det faktiska ämnet så tycker jag bara han är bakom flötet. Det handlar inte om att flash är dåligt, det är faktiskt någonting jag håller med om. Men det är sak samma att flash är kasst. Ända fram till HTML5 tågar in och slår KO på flash så är det flash som folk vill ha vilket gör att denna idiotiska vägran att förse folk med vad de vill ha inte är någonting annat än användarfientligt dravel. Det är inget annat än ytterligare ett exempel på apple och Jobs numera klassiska översittarattityd och i slutändan är det användarna som får betala för dessa arroganta barnsligheter. Jobs är en skam för allt vad användarvänlighet står för.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Det är kul att se att Jobs har ett sinne för humor i alla fall.
Jag menar, kritik för att det är instängt från högsta hönset i det användarfängelse som är apple? Det måste ju vara ett skämt.

På det faktiska ämnet så tycker jag bara han är bakom flötet. Det handlar inte om att flash är dåligt, det är faktiskt någonting jag håller med om. Men det är sak samma att flash är kasst. Ända fram till HTML5 tågar in och slår KO på flash så är det flash som folk vill ha vilket gör att denna idiotiska vägran att förse folk med vad de vill ha inte är någonting annat än användarfientligt dravel. Det är inget annat än ytterligare ett exempel på apple och Jobs numera klassiska översittarattityd och i slutändan är det användarna som får betala för dessa arroganta barnsligheter. Jobs är en skam för allt vad användarvänlighet står för.

Men samtidigt så måste man ju börja få fram HTML5 också! Ska man bara vänta på att det händer kommer det ju aldrig att hända, man måste ha någon med pengar som mer eller mindre tvingar fram det för att det ska slå igenom tror jag. Den rollen har väll apple tagit, dock hade det varit sjukt bra om youtube också pushar aktivt för HTML5

Permalänk
Medlem

Jag håller till viss del med Jobs, men å andra sidan tycker jag att det är fånigt att inte ge stöd för en väldigt utbredd teknik bara för att man inte gillar tänket. Tänk ifall microsoft skulle blockera användandet av quicktime på windows? Samma pelare om säkerhet och stabilitet skulle kunna användas som argument.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Men samtidigt så måste man ju börja få fram HTML5 också! Ska man bara vänta på att det händer kommer det ju aldrig att hända, man måste ha någon med pengar som mer eller mindre tvingar fram det för att det ska slå igenom tror jag. Den rollen har väll apple tagit, dock hade det varit sjukt bra om youtube också pushar aktivt för HTML5

Självklart. Men HTML5 är ju fortfarande långt ifrån att vara redo för att ersätta vad vi har idag. Det jobbas ju på det men om inte Jobs kan trolla med knäna och få ut fullt fungerande och vidspritt HTML5-användande inom säg, de närmaste 2 åren så är det ju ändå bara gnälligt tjafsande om att hellre satsa på det. Jag menar hur många kommer ha kvar Iphone 3G eller 3GS om 2-3 år? Så varför inte ge folk det dem vill ha när Jobs vet precis lika väl som alla andra att hur mycket man än önskar och jobbar för att HTML5 ska komma så snabbt som möjligt så är det fortfarande långt kvar.

Det finns ju ingenting som hindrar honom att göra båda, mer än hans egna tjurskallighet då.

Edit**
Det han gör är ju precis samma sak som "Ska jag köpa grafikkort X eller vänta på Y som släpps snart"... Visst, är det precis runt hörnet så är det en sak att vänta lite, men ska man vänta hela generationer (av apple-produkter som det faktiskt handlar om) så kommer man ju behöva vänta för alltid.

Visst, när de släpper Iphone/Ipad generation 6-7 eller liknande när HTML5 är på intåg inom kort så kan de ju vara lämpligt att säga att nu skiter vi i flash. Men vad ska de göra när HTML5 kommer då? Vänta på HTML6 istället? Jag menar det är ju säkert bara ett halvt decennie eller så bort efter att 5an dykt upp.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Men samtidigt så måste man ju börja få fram HTML5 också! Ska man bara vänta på att det händer kommer det ju aldrig att hända, man måste ha någon med pengar som mer eller mindre tvingar fram det för att det ska slå igenom tror jag. Den rollen har väll apple tagit, dock hade det varit sjukt bra om youtube också pushar aktivt för HTML5

Fast nu är väl utvecklingen av HTML5 redan fastslagen, har för mig att det talas om 2012 för "final draft" och då räknar dom konservativt att det kan dröja ända tills 2022 innan det finns några egentliga rekommendationer tillgängliga:

HTML 5 Editor Ian Hickson discusses features, pain points, adoption rate, and more | Programming and Development | TechRepublic.com

Så det verkar som om flash-motståndarna är lite för snabba att jubla...

Edit: Var lite långsam, Belga hann före.

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Jag håller till viss del med Jobs, men å andra sidan tycker jag att det är fånigt att inte ge stöd för en väldigt utbredd teknik bara för att man inte gillar tänket. Tänk ifall microsoft skulle blockera användandet av quicktime på windows? Samma pelare om säkerhet och stabilitet skulle kunna användas som argument.

Om du läser brevet en gång till ser du att det var mer än tänket som ledde till beslutet, batteritid och att flash inte är snappigt på en mobil enhet spelar nog också in en hel del

Windows 7 och Mac OS X är inte riktigt samma som Windows Mobile 7 och iPhone OS, det är inte riktigt någon som approvar alla program där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjohansson:

Om du läser brevet en gång till ser du att det var mer än tänket som ledde till beslutet, batteritid och att flash inte är snappigt på en mobil enhet spelar nog också in en hel del

Windows 7 och Mac OS X är inte riktigt samma som Windows Mobile 7 och iPhone OS, det är inte riktigt någon som approvar alla program där.

Sant, de är skilda saker och går inte riktigt att jämföra. Personligen är jag ganska glad att flash inte finns på min iPhone, för jag tycker surfandet är segt som det är. Men om det nu är så att anledningen egentligen är att iPhone/iPad är för långsamma för flash (vilket de troligen är) så tycker jag de kan stå för det. Det är inget konstigt med det, flera flashsidor är sega på min bärbara vilken torde vara långt mer kraftfull än en telefon. Att skylla på att man inte gillar tänket tycker jag är dåligt.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Sant, de är skilda saker och går inte riktigt att jämföra. Personligen är jag ganska glad att flash inte finns på min iPhone, för jag tycker surfandet är segt som det är. Men om det nu är så att anledningen egentligen är att iPhone/iPad är för långsamma för flash (vilket de troligen är) så tycker jag de kan stå för det. Det är inget konstigt med det, flera flashsidor är sega på min bärbara vilken torde vara långt mer kraftfull än en telefon. Att skylla på att man inte gillar tänket tycker jag är dåligt.

iphone och ipad är för långsamma för flash, men inte för att maskinerna är långsamma - du kan ju koda det du vill ha i Cocoa Touch eller HTML5 och få det att smida fint. Så snarare för att flash inte är vidare optimerat

Och igen, det är inte bara tänket, andra saker tas ju upp också, som saknat stöd för touch eller multi touch, batteritid, säkerhet -- och eftersom flash är multi plattform är apple rädda för att utvecklarna, i strävan att få sin app att fungera på så många plattformar som möjligt, väljer att stödja lägsta möjliga nämnare ..

Tänk dig att du ska utveckla ett spel till både Sony PSP och Nintendo DS, dvs ett spel och inte två versioner utav samma spel -- hur göra? Du kan inte göra för bra grafik för då klarar DS inte av det, och du får inte använda dig av touch-grejjer eller multi-display för då går det inte köra på Sony PSP -- Det kommer bli fail helt enkelt, samma med flash

Permalänk
Medlem

Jag är så glad att Steve kan bestämma vad som är bra och inte bra, för jag klarar det inte själv! Vad hade jag gjort utan honom? Önskar man kunde betala honom för hans vilja och tankar så man slipper ha egna.. Oh wait..

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasy:

Läs, njut, spara och ta fram om 5 år när ingen kommer att minnas vad det där irriterande Flash var för något:
Thoughts on Flash

Creds till hr Jobs för att han dödar Adobe Flash som fenomen på internet.

War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength!

Permalänk
Medlem

Hans punkter är, såvitt jag kan se, helt giltiga.
Sedan är de naturligtvis inte hela sanningen. Det klart att det också finns goda affärsmässiga skäl att blockera Flash, inte bara tekniskt grundade.

Ur PR synpunkt hade det nog varit smartare att strunta i att Flash är en Adobeägd produkt, och sidsteppa åtminstone en del av de automatiska "Men Apple har ju en massa sluten IP..." svaren. Att han faktiskt tar upp Apples egen IP och gör distinktioner var sådan är på sin plats och var den inte är det är intressant i sig själv, men ignoreras naturligtvis av de som vill ironisera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Hans punkter är, såvitt jag kan se, helt giltiga.
Sedan är de naturligtvis inte hela sanningen. Det klart att det också finns goda affärsmässiga skäl att blockera Flash, inte bara tekniskt grundade.

Ur PR synpunkt hade det nog varit smartare att strunta i att Flash är en Adobeägd produkt, och sidsteppa åtminstone en del av de automatiska "Men Apple har ju en massa sluten IP..." svaren. Att han faktiskt tar upp Apples egen IP och gör distinktioner var sådan är på sin plats och var den inte är det är intressant i sig själv, men ignoreras naturligtvis av de som vill ironisera.

Om du med "ignoreras" menar analyserat och förkastat som ologiskt ja. Men att tro att detta handlar om något fundamentalt tekniskt problem är att lura sig själv. Steve Jobs vill ha kontroll och har alltid velat ha kontroll, det handlar inte om något annat.

Permalänk
Skrivet av Megol0:

Om du med "ignoreras" menar analyserat och förkastat som ologiskt ja. Men att tro att detta handlar om något fundamentalt tekniskt problem är att lura sig själv. Steve Jobs vill ha kontroll och har alltid velat ha kontroll, det handlar inte om något annat.

På ett sätt är det ett tekniskt problem. Att få flash att köras, visst det är möjligt, men att få det att köras med vettig prestanda, det är inte lika lätt. Vi får se hur det fungerar på androidlurarna här framöver, när det rullar fint på dem så vet vi att den tekniska biten är avklarad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megol0:

Om du med "ignoreras" menar analyserat och förkastat som ologiskt ja. Men att tro att detta handlar om något fundamentalt tekniskt problem är att lura sig själv. Steve Jobs vill ha kontroll och har alltid velat ha kontroll, det handlar inte om något annat.

Det spelar alltså ingen roll vad Steve Jobs skriver eller att han förklarar Apples ståndpunkt. Det handlar ju ändå bara om irrationellt kontrollbehov. Och det påståendet befriar från all förpliktelse att faktiskt bemöta hans argument.

Hater, anyone?

Självklart vill Apple kontrollera plattformen, och Steve Jobs framför här argument VARFÖR de vill det vad just Adobe Flash anbelangar. (Sedan finns det naturligtvis argument som han väljer att inte föra till torgs.)

Permalänk
Avstängd

Det handlar inte om att vara en hater eller ej, det är allmänt känt att även Apples datorer inte gillar flash. Det fanns nyligen någon nyhet här på Swec ang att flash fick en Mac Pro att svettas. Skall i konstellationen ställas mot att Flash fungerar på de allra flesta smartphones sedan flera år tillbaka, SE W950/960, Nokia N97 och flertalet andra äldre modeller klarade av det med bravur. Likaså gör Nokia 5800 och SE Satio, som kanske får anses som "gårdagens" telefoner det utan bekymmer. Så nog går det rent teknologiskt, men det gäller att ta ståndpunkt till om hans argument är trovärdiga eller ej och i mina ögon är de inte det utan det intressanta är som vanligt det han inte säger.

Permalänk
Medlem

Alltså, det är roligt att folk helt skippar Jobs argument om säkerhetshistorien för Flash, och att hårdvarudekodning är effektivare (det vet alla som kör CPU-decode av 1080p kontra via hårdvara och hur krävande det blir för datorn i sin helhet) och att H.264 är en standard sen tidigare...

Sen vill jag gärna själv se lite exempel på där flash används för navigering eller vad det nu är som är så otroligt häftigt och som man behöver... kör med flashblock och dom siter jag besöker fungerar bra :/ Att Adobe skiter i Apple är rätt uppenbart om man hängt med sedan pre-OSX-tiden och hur otroligt lång tid det tog för Adobe att fixa vettiga versioner av CS-suiten till OSX.

Fast Adobe verkar inte vara så mån om att följa UI-standarder, egna widgets för allting och egna fönsterkontroller -_-
Adobe UI Gripes är ett bra exempel på att dom inte riktigt kan koda ordentligt, och nej jag kan inte bättre (eller jag skulle nog faktiskt kunna koda en fungerande progress-bar) men precis som med EA&Dice och deras jävla FAIL i BC2 som fortfarande har buggar så förväntar jag mig högre kvalitet än det dom spottar ur sig...

Adobe UI Gripes eller vad är det här för skit från ett så stort företag som Adobe?
Vars är Adobes öppna version av Flash då? Att någon har reverse-engineerat det är som att kalla NTFS för OSS bara för att det finns fungerande implementationer. Fast om Adobe spotade ur sig sourcen skulle vi nog se en sjuhelvetes massa exploits. Men men, Apple gör vad dom vill med sin platform givetvis, ser gärna att flash drar åt helvete och vi får vettigare video på nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Det handlar inte om att vara en hater eller ej, det är allmänt känt att även Apples datorer inte gillar flash. Det fanns nyligen någon nyhet här på Swec ang att flash fick en Mac Pro att svettas. Skall i konstellationen ställas mot att Flash fungerar på de allra flesta smartphones sedan flera år tillbaka, SE W950/960, Nokia N97 och flertalet andra äldre modeller klarade av det med bravur. Likaså gör Nokia 5800 och SE Satio, som kanske får anses som "gårdagens" telefoner det utan bekymmer. Så nog går det rent teknologiskt, men det gäller att ta ståndpunkt till om hans argument är trovärdiga eller ej och i mina ögon är de inte det utan det intressanta är som vanligt det han inte säger.

Det är inte Mac:ar som inte klarar Flash. Det är Adobe som inte klarar skriva en vettig Flash-implementation för något annat än Windows. Linux-användare lider av samma sak.

Nu försöker man lösa sin dåligt optimerade produkt med grafikkortsacceleration. Nä, jag tycker allt att alla som lägger till HTML5-stöd för videos på nätet gör helt rätt.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Avstängd

Men är det verkligen ett säkerhetsproblem och behövs det "hårdvaruavkodning" för flash? En sak är väl att läsa 5.1 profiler i h/x.264 men inte ens det är ju svettigt för dagens datorer. 1080p var tungt hösten 2007 men nu har det gått ytterligare 30 månader och det är egentligen inget problem, oavsett om det är grafikkortet eller processorn som ska göra jobbet.

Men visst är det givet att Adobe och Apple kanske inte är bästa vänner, båda två vill mångt och mycket använda stängda plattformar.

Citat:

Det är inte Mac:ar som inte klarar Flash. Det är Adobe som inte klarar skriva en vettig Flash-implementation för något annat än Windows. Linux-användare lider av samma sak.

Det är aldrig Apples fel enligt dig va? Det kontrollbehov som Apple har, som det alltid argumenteras för när det ska pratas positivt om Apple och hur de kan passa ihop mjukvara och hårdvara , biter sig plötsligt i baken när de inte längre kan kontrollera vad som ska användas på deras Macar. Plötsligt står man där handfallen och vet inte hur man ska göra. Det är väl bra att HTML5 kommer att lösa problemet (för det kan vi väl utgå från) men de som använder produkten idag behöver en lösning idag, inte ursäkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Det är aldrig Apples fel enligt dig va? Det kontrollbehov som Apple har, som det alltid argumenteras för när det ska pratas positivt om Apple och hur de kan passa ihop mjukvara och hårdvara , biter sig plötsligt i baken när de inte längre kan kontrollera vad som ska användas på deras Macar. Plötsligt står man där handfallen och vet inte hur man ska göra. Det är väl bra att HTML5 kommer att lösa problemet (för det kan vi väl utgå från) men de som använder produkten idag behöver en lösning idag, inte ursäkter.

Klart saker och ting "kan vara Apples fel", men i detta fallet är det uppenbarligen inte så. Är det Apples fel att Adobe inte lyckats fixa en vettig Flash-implementation till *nix? Självklart kan inte Apple styra Adobes proprietära mjukvara. Skärpning nu..

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)