Sprillans nytt HD 5770 drivar problem!

Permalänk
Medlem

Sprillans nytt HD 5770 drivar problem!

Så... vänder mig nu till er kära sweclockers! Det är så att jag fick hem mitt nya kort idag och satte i det utan problem och när jag då skulle installera drivarna till det så fungerar det inte.

Laddade ner nyaste drivarna från ATI version 10.3 och när jag då försöker installera dom här drivarna så kommer jag till menyn där man väljer antingen Installera eller Avinstallera och när jag då trycker på Installera så arbetar datorn i någon sekund sedan får jag upp en ruta som säger " Windows upptäckte att det här programmet inte fungerade som det skulle" nånting sånt i alla fall. Sen stängs installationen av. Notera att detta med rutan händer endast efter att jag sweepat i driver sweeper och då efter restart poppar denna ruta upp första gången jag försöker. Men gör jag om samma procedur igen händer samma fel fast ingen ruta poppar upp installationen stängs alltså bara ner. Enligt Driver sweeper vilket också är nyaste versionen så säger finns ATI Display med i listan samt NVIDIA display NVIDIA Physx och NVIDIA Chipset.

Jag finner detta konstigt då dessa drivrutiner inte existerar på datorn. Körde med ett Nvidia Geforce 9700 GTX innan och kanske viktigt att veta är att jag inte avinstallerade drivarna till det innan jag satte i nya 5770 kortet. Dock avinstallerade jag dom efteråt och gick till och med in i felsäkert läge och rensade bort rester av Nvidia display drivaren. Har provat med äldre versioner av drivarna och samma sak där. Samt skivan som följde med men samma problem. Det finns inte längre nåt att sweepa i driver sweeper fast än att namnen på alla de drivarna finns kvar men inga "fysiska" drivare existerar.

En annan sak är att när jag försökte Sweepa NVIDIA Chipset så gick det inte att starta windows så jag blev tvungen att återställa datorn till en tidigare punkt av nån anledning. Kanske inte har nåt med grafikkortet att göra men jag ville få bort allt med Nvidia att göra

Använder för övrigt Windows 7 64-bitars

Är det nåt ni måste veta för att lösa detta så fråga gärna

http://img691.imageshack.us/img691/7411/felh.png bild på meddelandet som kommer upp

/MVH Tobbe

Permalänk
Medlem

Kompabilitetsproblem får mig bara att tänka på en sak, är drivrutinerna till 32bit alternativ annat OS. Annars otroligt klurigt problem sweeper brukar funka finemang för mig. Kanske prova att köra drivarna i XP/vista kompabilitet bara för att se om det är det som hakar sig ?
Lycka till och komigen sweclockers mer svar

Permalänk
Medlem

Har du testat installera om Windows? Jag fick samma problem efter jag använt Driver Sweeper när jag installerade mina 5870.

Edit: Körde du Driver Sweeper i felsäkert läge? samt har du öppnat enhetshanteraren och valt ditt grafikkort under Bildskärmskort, högerklickat och testat avinstallera?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Avstängd

Känns som att en formatering är det bästa när man gjort en sån uppgradering:)

Visa signatur

Asus Commando Q6600@3,6GHZ Coolermaster Gemini2 8GB Corsair Dominator Intel X25-V 40GB Samsung 250gb Gainward GTX295(på garantibyte) Win 7 Home Premium X64.......

Permalänk

Nvidia chipset är för ditt moderkort och bör INTE avinstalleras, Nvidia physX brukar behövas av diverse program (ja, även om du har ett ATI kort) så ta inte bort det heller. Jag gissar att du laddat ner fel drivare, t.ex 32bit fast du ska ha 64bit eller drivare till fel Operativsystem.

Permalänk
Medlem

Hej och tack för alla försök att lösa det här men jag har lyckats få det att fungera nu. Det var simplare än vad jag trodde. Det var faktiskt windows 7 som gjorde att jag hittade felet. Det kom upp ett flertal felmeddelanden i verktygsfältet som jag då kikade mig närmare på och windows sökte då efter en lösning till det här drivarproblemet och hittade en tråd om det här på en sida. Ganska imponerad av hjälpsystemet i windows 7. Det här problemet visade då vara ett känt problem för just ATI drivare då Visual basic och ATI drivare krockade för dom använde sig av samma fil. Jag läste inte så noga igenom allt men det var att Visual basic och ATI drivarna använde samma module.dll eller nåt liknande och på den här sidan fanns också en hotfix som jag installerade och efter det funkade det utmärkt.