Permalänk
Musikälskare

Katt + fläkt...

Hallå!

Har ett lite speciellt problem haha

Katten vill gärna springa bakom datorn kl 5-6 på morronen och sätta tassarna mot den 120mm fläkten som är där låter som fan helt enkelt...

Har fläktgaller men de hjälper inte alls, finns det nått med finmaskigt?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Bygg ett staket kring datorn? Eller blockera så att katten inte kan komma in till baksidan av datorn?

Låter som en ganska nyfiken katt du har

Visa signatur

"Riktig fakta? kolla ut genom fönstret på snön och all jävlighet där har du riktig fakta, eller de som går där i kylan, idioter, det är riktig fakta" -- Ett fyllo på bussen, ganska trevlig ändå :)

Permalänk
Musikälskare

Tänkte mer nån permanent lösning blockera bakom datorn blir svårt, han hittar lätt en väg runt hahaha

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Skaffa ett högtalargaller och sätt framför fläkten? Ett för 5.25" bör vara lämpligt.

MDS Finmaskiga galler 5,25" , Högtalargaller , Monteringstillbe

Visa signatur

Luxman L-430 | Dynaudio Audience 42 | Nuforce Udac

Permalänk
Medlem

Testa tex Fläktfilter 120mm - Inet.se finns även i mindre storlekar borde inte katten kunna komma åt något. Och sätt en i insuget så slipper du katthår i datorn. Skaffade sånt filter för att dottern inte ska pillra i fläktarna. ;P

Permalänk
Medlem

Haha fick mig ett gott skratt så här på morgonen

OT får inte katten ont i tassen? Jag har själv skadat mig fleratal gånger på snurrande fläktar :X

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dbn:

Testa tex Fläktfilter 120mm - Inet.se finns även i mindre storlekar borde inte katten kunna komma åt något. Och sätt en i insuget så slipper du katthår i datorn. Skaffade sånt filter för att dottern inte ska pillra i fläktarna. ;P

Katter är jäkligt duktiga på att trycka in sina klor om de vill, och han säger att han redan har ett fläktgaller och behöver något mer finmaskigt, så jag tror inte det där är tillräckligt finmaskigt. Själv tror jag på velox förslag.

Edit: oops tröck inte på länken och trodde det var ett vanligt fläktgaller

Permalänk
Medlem

Sätt distanser på längre skruvar för att skapa ett större avstånd mellan galler och fläkt.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Musikälskare

Många bra svar, ska kolla länkarna

Distanser lär inte funka för då går han in via sidorna haha ^^

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

går det inte att göra en låda av papp som du tejpar fast på baksidan så att den täcker fläkten?, men sen att den är öppen uppåt så att katten inte kommer åt med tassen såvida han inte lägger sig på magen på chassit och petar

har själv en katt men han trivs bäst att ligga på fönsterbrädan bakom mina 2 skärmar och ovanför elementet och utblåset på datorn

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk

Ta bort gallret helt och sätt fläkten på styv kuling så lär sig katten efter en gång att det inte är nån bra idé. Motsätter du sig naturens lag och vill vara snällare mot din katt så funkar nog högtalargallret bra.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

Haha, kan du inte ta en bild på när katten står bakom datorn med tassarna mot fläkten?
Skulle verkligen förgylla min dag!

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

klorna går nog igenom där...

Mer finmaskigt metallnät från exempelvis järnia rekommenderar jag. Släpper igenom luften bättre än andra förslag och kattklorna drar inte sönder nätet heller.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Min katt gör samma sak fast en gång fastnade han och då ''mjauade'' han till rejält

Visa signatur

Phenom2 X6 1090t | Hyper 212 Plus | ASUS Crosshair V Formula | 8GB Corsair Vengeance | GTX 570 | HX 650W | Fractal Design Arc

DeviantArt: http://invation.deviantart.com/
YouTube: http://www.youtube.com/user/inVationGFX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

klorna går nog igenom där...

Fast ett sånt+distans+ett sånt till då

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Medlem

Bara o klippa dem regelbundet så borde det funka med eventuell distanslösning+kantskydd, inte färdig lösning men tror att det inte finns så mycket annat..

edit: eller kanske Chilled PC, Water Cooling, Modding - One stop shop for all your Watercooling and PC Modding

Permalänk
Medlem

Det låter som att du skulle behöva ett sånt här:

http://data.fuskbugg.se/skalman01/-1459.jpg

Satt original för bak fläkten i mitt lian li chassi, men byttes ut mot ett tråd-aktiga fläkt skyddet som länkats till i tråden.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

skjut in datorn i väggen, tror knappast han orkar flytta burken. men blir han sur kanske han välter den i stället. vem vet.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem

Klipp sönder en kabel från nätagget och se till så att den ligger emot chassit där bak.

Så kanske katten får en liten stöt och lär sig!

Permalänk
Medlem

Annars kan du ju modda dit ett sånt där ventilationsfläns-grej. Typ sån här http://biltema.se/ProductImages/25/medium/25-5340_m.jpg

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk

Har några trevliga delta fläktar jag kan låna ut så du kan lära katten att inte pilla i datorer, annars är nog ett finmaskigt metall nät bäst. Hade själv inte klarat av att veta att ett litet ESD monster leker med mina riggar.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil_AnAnAs:

Har några trevliga delta fläktar jag kan låna ut så du kan lära katten att inte pilla i datorer, annars är nog ett finmaskigt metall nät bäst. Hade själv inte klarat av att veta att ett litet ESD monster leker med mina riggar.

Jorda katten

Permalänk
Musikälskare

Hahaha sköna svar

Kan försöka skjuta tillbaka datorn lite till ^^ eller göra nån låda som ni säger

Delta fläktar ananasen, hmm nja vill inte strimla honom xD

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

haha. vet inte varför, men jag skrattade ganska gott åt det här kattproblemet.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av jycken:

Jorda katten

Hahahaha!
Riktigt skön tråd!

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

Köp en likadan låda och installera en fläkt i den. Placera den lådan nånstans där du inte störs av ljudet. Låt kissen vässa sina klor där:P

PROFIT

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

Installera en egen fläkt åt katten i hans kattlåda som den kan leka med och som bouns så får du garanterat uppleva "when the shit hits the fan" .

Permalänk

Det finns bara två lösningar på problemet.

1: Du får anställa en barsk/elak dvärg som står bakom datorn och vaktar. Skulle katten dyka upp bakom burken iaf. så väntar dryga böter och utskällning.

2: Tejpa fast katten i taket och rigga upp ett system med slangbellor och vatten-pistoler för regelbunden utfordring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av burton666:

Det finns bara två lösningar på problemet.

1: Du får anställa en barsk/elak dvärg som står bakom datorn och vaktar. Skulle katten dyka upp bakom burken iaf. så väntar dryga böter och utskällning.

2: Tejpa fast katten i taket och rigga upp ett system med slangbellor och vatten-pistoler för regelbunden utfordring.

Hahhahahah! Denna tråd bör aldrig stängas!!

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |