Permalänk
Medlem

HTPC-uppgradering

Jag ska uppgradera min gamla HTPC som börjar vara alldeles till åren kommen, vad tros om detta?

Tänkte köra Windows 7 på den (har redan licens).

Har ett par funderingar:
- i3 eller duger Pentium G6950?
- Är det onödigt mycket med 4GB minne? Klarar sig Win7 med 2GB i denna tillämpning utan att det blir brist?
- Hur är stock-kylaren på i3? Håller den en acceptabel ljudnivå vid de belastningar som filmuppspelning ger (både nedladdat HD-material och flash i fullskärm från t ex svtplay)?

Det kan även lite senare bli aktuellt med en ny HTPC-låda, några tips på nån extra bra tyst och rymlig men ändå inte alldeles för stor mATX-låda?

Visa signatur

Workstation: i7 3770K | 16 GB | GTX 680 | Antec P183 | Dell U2711
Server: Synology DS918+
Hemautomation: Home Assistant | Conbee II (Trådfri-prylar & Aqara-sensorer) | Hue | Verisure | SolarEdge | ...

Permalänk

Det räcker iaf med 2 gig ram. Anänder min dator, till surfning och film och har oftast 7-8 fönster uppe, spotify, + lite andra random program igång och ramminnet har aldrig varit i närheten av att gå i taket. Använder windows 7 med.

Permalänk

2gb räcker, börja med det och lägg till mera senare om du mot förmodan behöver.

Vill du kunna spela upp Blu-Ray utan att bilden hackar (24p) så klarar inte Intels H55-moderkort detta ännu. Man hoppas att de ska fixa det i någon firmware-uppgradering framöver. Jag är skeptisk.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastforward:

Vill du kunna spela upp Blu-Ray utan att bilden hackar (24p) så klarar inte Intels H55-moderkort detta ännu. Man hoppas att de ska fixa det i någon firmware-uppgradering framöver. Jag är skeptisk.

Många rekommenderar i3an tillsammans med ett h55 moderkort och anser att detta är den bästa lösningen. Sen hör man från andra att denna setup innebär problem som du beskrev ovan. Hur ligger det till egentligen? Har frågat på ett antal datorbutiker och det finns ingen som kan ge mig ett vettigt svar. Är själv inne på att bygga en en liknande HTPC, hade tänkt mig;

Moderkort: Gigabyte GA-H57M-USB-3
Processor: Intel Core i3 530 2.93GHz
Minnen: Corsair 4GB (2x2048MB) 1600 Mhz XMS3
+ blu-ray spelare

Visserligen är det inte H55an utan H-57. Kommer jag att kringgå problemet då? Eller kommer det ändå hacka när jag kollar på full hd filmer eller tittar på blu-ray?

Permalänk
Skrivet av fastforward:

2gb räcker, börja med det och lägg till mera senare om du mot förmodan behöver.

Vill du kunna spela upp Blu-Ray utan att bilden hackar (24p) så klarar inte Intels H55-moderkort detta ännu. Man hoppas att de ska fixa det i någon firmware-uppgradering framöver. Jag är skeptisk.

Jag funderar på hur detta kan komma sig. Rent logiskt borde inte filmen hacka oavsett om GPU kan avlasta CPU eller ej, eftersom processorn är mer än tillräckligt kraftig för att själv klara av att mjukvaruavkoda full HD1080p. I så fall måste det vara moderkortsspecifikt, men det kan ju inte vara särskilt mycket som krävs i kretsväg på moderkortet för att kunna vidarebefodra bilden från processorns integrerade GPU? Kretsarna på moderkortet behöver ju bara vidarebefordra bilden, då grafikkretsen sitter i processorn.

Hittar faktiskt ingen med det problem du beskriver, ens efter Googling, men däremot har jag hittat flera trådar där de rent allmänt klagar på dåligt stöd för Blue-Ray uppspelning i XP i Intels drivrutiner till deras integrerade chipset (skall tydligen funka i Vista/W7) och ett par som har svårt att få Blue-Ray uppspelning att fungera i äldre versioner av PowerDVD än 9.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Skrivet av d-z:

Många rekommenderar i3an tillsammans med ett h55 moderkort och anser att detta är den bästa lösningen. Sen hör man från andra att denna setup innebär problem som du beskrev ovan. Hur ligger det till egentligen? Har frågat på ett antal datorbutiker och det finns ingen som kan ge mig ett vettigt svar. Är själv inne på att bygga en en liknande HTPC, hade tänkt mig;

Moderkort: Gigabyte GA-H57M-USB-3
Processor: Intel Core i3 530 2.93GHz
Minnen: Corsair 4GB (2x2048MB) 1600 Mhz XMS3
+ blu-ray spelare

Visserligen är det inte H55an utan H-57. Kommer jag att kringgå problemet då? Eller kommer det ändå hacka när jag kollar på full hd filmer eller tittar på blu-ray?

Jo, i3+H55 är en väldigt bra lösning - men endast på pappret. Det man bör veta om 24p-felet med denna setup är att det endast uppstår om man uppfyller samtliga av dessa tre kriterier:
1. Man har byggt sig en HTPC med i3/H55 och inte bara läst om det
2. Man har en TV som klarar att spela upp film i 24Hz (eller valfri multipel)
3. Man är uppmärksam på hack i uppspelningen

Många som rekommenderar i3/H55 på diverse forum uppfyller inte alla dessa kriterier och därför bör man ta deras råd med en nypa salt.

Personligen brukar jag följa denna tråd på AVS-forum för uppdateringar i frågan:
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1172451&page=...
Det finns en del riktigt avancerade användare där som faktiskt testar saker innan de uttalar sig i frågan.

Felet är samma för H57 och Q57 så det är ingen lösning. Hårdvaran är inte problemet, Intel har bara klantat sig med drivrutinerna.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Skrivet av WrongTarget:

Jag funderar på hur detta kan komma sig. Rent logiskt borde inte filmen hacka oavsett om GPU kan avlasta CPU eller ej, eftersom processorn är mer än tillräckligt kraftig för att själv klara av att mjukvaruavkoda full HD1080p. I så fall måste det vara moderkortsspecifikt, men det kan ju inte vara särskilt mycket som krävs i kretsväg på moderkortet för att kunna vidarebefodra bilden från processorns integrerade GPU? Kretsarna på moderkortet behöver ju bara vidarebefordra bilden, då grafikkretsen sitter i processorn.

Hittar faktiskt ingen med det problem du beskriver, ens efter Googling, men däremot har jag hittat flera trådar där de rent allmänt klagar på dåligt stöd för Blue-Ray uppspelning i XP i Intels drivrutiner till deras integrerade chipset (skall tydligen funka i Vista/W7) och ett par som har svårt att få Blue-Ray uppspelning att fungera i äldre versioner av PowerDVD än 9.

Det är inte prestandan som inte räcker till, det är drivrutinerna som gör en feltolkning av signalen. Blu-Ray ska spelas upp i 24 Hz (egentligen 23,xxx någonting) men H55-kortet skickar ut fel med några tiondels Hz. Detta får till uttryck att man får för många eller för få bildrutor per minut. Då får man plocka bort eller duplicera en bildruta här och var för att få ihop det - varpå man får hack i filmen. Det är på samma sätt med vissa TV-apparater - de klarar bara av 50Hz och då får man duplicera den 24:e bildrutan för att få 25 bilder, dessa 25 bilder kör man sedan två gånger var under en sekund för att få 50 Hz. Då blir det ett hack en gång i sekunden. I i3/H55-fallet sker hacket en eller ett par gånger per minut så det är inte lika illa, men man stör sig fortfarande på det om man är medveten om det.

Angående att du inte hittat någon som haft dessa fel efter googling så hänvisar jag till mitt svar ovan.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Hur allvarligt är problemet med mismatchad frekvens egentligen? Känns klart onödigt att lägga till ett grafikkort om det bara är något som händer nån frame i minuten, men är det ett stort problem kan man ju nästan lika gärna ta ett AMD-system + HD5450.
Har du själv sett när det händer?

Visa signatur

Workstation: i7 3770K | 16 GB | GTX 680 | Antec P183 | Dell U2711
Server: Synology DS918+
Hemautomation: Home Assistant | Conbee II (Trådfri-prylar & Aqara-sensorer) | Hue | Verisure | SolarEdge | ...

Permalänk
Skrivet av Gide0n:

Hur allvarligt är problemet med mismatchad frekvens egentligen? Känns klart onödigt att lägga till ett grafikkort om det bara är något som händer nån frame i minuten, men är det ett stort problem kan man ju nästan lika gärna ta ett AMD-system + HD5450.
Har du själv sett när det händer?

Nej, jag har inte sett det själv men jag vet att jag skulle störa mig på det

Det är en del användare på AVS-forumet ovan som kompletterat sina i3-system med 5450-kort bara pga detta och det säger väl en del.

Jag håller dock med om att det inte är ett jätteallvarligt fel men om man nu bygger en HTPC som har stöd för HD-bild och -ljud så är det nog perfektion man strävar efter. Annars hade man väl klarat sig med DVD-kvalitet...

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Ja, då är det nog värt att ha i åtanke. Men jag är nog för sugen på att bygga systemet kring den i övrigt superba i3 530, så jag tar nog risken att i framtiden behöva sätta i ett 5450 som jag ändå skulle behövt köpa om jag byggde ett annat system.
Innan jag har bytt TV är problemet i alla fall akademiskt, just nu sitter jag fortfarande på min gamla 42"-plasma som jag förköpte mig på 2004 då HD fortfarande bara var ett fint ord om en lovande framtida teknik

Visa signatur

Workstation: i7 3770K | 16 GB | GTX 680 | Antec P183 | Dell U2711
Server: Synology DS918+
Hemautomation: Home Assistant | Conbee II (Trådfri-prylar & Aqara-sensorer) | Hue | Verisure | SolarEdge | ...

Permalänk
Skrivet av fastforward:

Jo, i3+H55 är en väldigt bra lösning - men endast på pappret. Det man bör veta om 24p-felet med denna setup är att det endast uppstår om man uppfyller samtliga av dessa tre kriterier:
1. Man har byggt sig en HTPC med i3/H55 och inte bara läst om det
2. Man har en TV som klarar att spela upp film i 24Hz (eller valfri multipel)
3. Man är uppmärksam på hack i uppspelningen

Många som rekommenderar i3/H55 på diverse forum uppfyller inte alla dessa kriterier och därför bör man ta deras råd med en nypa salt.

Personligen brukar jag följa denna tråd på AVS-forum för uppdateringar i frågan:
Core i7, i5 & i3 LGA1156 Processors Thread: Clarkdale Supports HD Audio Bitstreaming! - Page 89 - AVS Forum
Det finns en del riktigt avancerade användare där som faktiskt testar saker innan de uttalar sig i frågan.

Felet är samma för H57 och Q57 så det är ingen lösning. Hårdvaran är inte problemet, Intel har bara klantat sig med drivrutinerna.

OK, jag har läst sidan du länkat till, men hittar bara en person som har problem med i3 530 oklart varför....finns det möjligtvis någon ledtråd till vad som är problemet i övriga 100+ sidor, som jag ärligt talat inte orkar läsa. Om det är allt du har att komma med så är jag inte direkt övertygad. du kan ju hitta motsvarande frågeställningar om allt från ipod till nylonkallingar.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Skrivet av WrongTarget:

OK, jag har läst sidan du länkat till, men hittar bara en person som har problem med i3 530 oklart varför....finns det möjligtvis någon ledtråd till vad som är problemet i övriga 100+ sidor, som jag ärligt talat inte orkar läsa. Om det är allt du har att komma med så är jag inte direkt övertygad. du kan ju hitta motsvarande frågeställningar om allt från ipod till nylonkallingar.

Mitt mål är inte att övertyga dig, du får tro precis vad du vill. Men det finns många som klagar på samma problem om du söker i AVS-tråden. Direkt när senaste drivrutinerna kom ut rapporterade flera användare att 24p-problemet fortfarande inte var löst. Jag väljer att lita mer på dessa användare som faktiskt testar sina system till fullo (AVS har t.ex. sin egen "Test pattern disc" som testar bl.a. 24p) än någon stressad recension som på sin höjd spelar upp en rippad mkv på en tjock-TV.

Men om du inte är övertygad - köp en i3:a och testa själv. Ingen skulle bli gladare än jag om det visar sig att problemet inte existerar.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~