Roaches, overpowered eller bra?

Permalänk
Medlem

Roaches, overpowered eller bra?

Är det bara jag som spelar random och inte har speciellt svårt att vinna så länge det inte är ZVZ? Roaches är helt klart något som är tokigt. Jag kan inte få ihjäl en Zerg 1v1 och samtidigt förlorar jag inte själv som Zerg 1v1.

10st ranged gubbar med bra liv och damage på 6 minuter? 10 till <2 minuter senare. Whats up with that?

/P

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem
Skrivet av sCaz:

Är det bara jag som spelar random och inte har speciellt svårt att vinna så länge det inte är ZVZ? Roaches är helt klart något som är tokigt. Jag kan inte få ihjäl en Zerg 1v1 och samtidigt förlorar jag inte själv som Zerg 1v1.

10st ranged gubbar med bra liv och damage på 6 minuter? 10 till <2 minuter senare. Whats up with that?

/P

Om du kör Protoss borde du kunna skaffa snabbt Immortals, dom är väldigt bra mot Roaches.

Som terran vet jag inte riktigt, men en handfull Marauders borde väl gå?

Permalänk
Medlem

Jag förlitade mig totalt på roaches i början, uppckte dock ganska fort att dom inte är så bra som jag först tyckt. Självklart har dom en viktig roll i zergen och är en bra Unit att ha i sin mix. Men sen att försöka vinna med dom är svårt då det är andra T1.5 units som contrat dom, enda alternativen är att köra en timing push eller att möta en noob. Annars är det som sagt svårt.

I ZvZ kan du enkelt försvara dig mot en mob roachers med din Queen, lings, spine crawler och 2-3 roaches, bara att blocka din ramp medans du techar t2 så äger du upp han med en hydra mix eller med ett gäng mutad. Gör du bara rätt så kommer du ligga långt förre och hans maass roachers är kontrade. Annars ska banelings bara en bra conter!

Edit: ursäkta stavnigen med skriver på mobilen.

Visa signatur

[System] |Crosshair lll formula | BEx4 955 3.2Ghz | HD 6870 | 8gig ddr3 | X25-M 80gig G2 | 2x1TB | Antec 1200 | Corsair 650W | 24' '+ 24'' | win7 x64
[Laptop TimlineX 4820] 14'' | 5650 | i7

Permalänk

Roaches har blivit nerfade många gånger, men nu är de äntligen balanserade. Problemet är bara att zerglings gör för lite skada för att kunna användas som i sc1

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Roaches har blivit nerfade många gånger, men nu är de äntligen balanserade. Problemet är bara att zerglings gör för lite skada för att kunna användas som i sc1

haha jo dom gör ju det, dock ligger styrkan i dess snabbhet och man kan enkelt få in en surround på sin motståndare medans man låter sin övriga mix göra damage. Sen är dom bra att fånga upp units som försöker fly

Visa signatur

[System] |Crosshair lll formula | BEx4 955 3.2Ghz | HD 6870 | 8gig ddr3 | X25-M 80gig G2 | 2x1TB | Antec 1200 | Corsair 650W | 24' '+ 24'' | win7 x64
[Laptop TimlineX 4820] 14'' | 5650 | i7

Permalänk
Medlem

Techa mutaliskt, då blir det ett jävla helvete för dem roaches

Permalänk
Skrivet av Joppes:

haha jo dom gör ju det, dock ligger styrkan i dess snabbhet och man kan enkelt få in en surround på sin motståndare medans man låter sin övriga mix göra damage. Sen är dom bra att fånga upp units som försöker fly

Absolut. Men möter man en zerg som har mycket zerglings är det en bra idé med mycket roaches då roaches >zerglings. Men man får inte få en surround utan chokes är absolut bäst, annars springer zerglings förbi och in i ens bas och man själv måste springa efter

^ = random tips från en drabbad

Skrivet av linppan:

Techa mutaliskt, då blir det ett jävla helvete för dem roaches

Fast om man är lurig kör man hydralisk då de flesta kör mutalisk, eftersom man inte behöver så mycket gas för hydras utan kan stanna i en bas och försvara vilket gör bl.a muta harass värdelösa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppes:

Jag förlitade mig totalt på roaches i början, uppckte dock ganska fort att dom inte är så bra som jag först tyckt. Självklart har dom en viktig roll i zergen och är en bra Unit att ha i sin mix. Men sen att försöka vinna med dom är svårt då det är andra T1.5 units som contrat dom, enda alternativen är att köra en timing push eller att möta en noob. Annars är det som sagt svårt.

I ZvZ kan du enkelt försvara dig mot en mob roachers med din Queen, lings, spine crawler och 2-3 roaches, bara att blocka din ramp medans du techar t2 så äger du upp han med en hydra mix eller med ett gäng mutad. Gör du bara rätt så kommer du ligga långt förre och hans maass roachers är kontrade. Annars ska banelings bara en bra conter!

Edit: ursäkta stavnigen med skriver på mobilen.

Isåfall måste jag ha haft en rackarns tur med dom jag mött, på sin höjd ett par par marines och nån marauder som kraftigast har jag stött på när jag knallat in med 7st och haft bra många på G ner/upp. Det lär väl märkas när man avancerar i ligorna. Som "tur" är kan man bli demoted

/P

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk

Suck förlorade precis en match, roach rushade mot protoss. Blockerad av sentry vid trappan...

Permalänk

Marauders > Roach helt sjukt bra. Tyvärr är det inte lika kul när mutaliskerna kommer

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Medlem

Hur kontrar man Stalkers bäst med respektive ras (inkl Protoss) ? Har en vän med stor förkärlek att pumpa Stalkers varje gång vi möts utan att jag lyckas klämma åt honom särskilt bra.

Visa signatur

Desktop: i7 3770 @4,2ghz, H100 | Maximus V Gene | Vengeance LP 16GB 1600MHz | Asus GTX 970 Strix | Corsair HX750

Permalänk
Skrivet av hanou:

Hur kontrar man Stalkers bäst med respektive ras (inkl Protoss) ? Har en vän med stor förkärlek att pumpa Stalkers varje gång vi möts utan att jag lyckas klämma åt honom särskilt bra.

Blockera så han inte kan skjuta med alla samtidigt.

Mot terran: Stalker är allmänt dålig mot marine och maruder som man får i early game, så det borde väl inte vara något problem så länge man inte kör reaper/flygande.

Mot Zerg: roach, roach, roach och bra micro

Mot Protoss: I början zealot med hjälp av sentrys sköld.

Ovan är bara mina erfarenheter

Permalänk
Hedersmedlem

roaches är bra mot stalkers så länge de inte har blink. Med en del micro och blink upgrade så tar man de främsta bakerst en efter en. Det är mitt tips mot coach attack. Det bästa med dessa stalkers är att de både håller zergs roach och mutas i schack vilket inte immortals gör. Men de är micro-krävande och ganska klena i hälsa så lite zealot-skydd framför eller centry-sköldar är ingen dum idé.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Är underbart att bygga många roaches i ZvT, först bygger motståndaren några marines för att de är rädda för en zergling rush, sedan bygger de några marauders. När man då kommer med en grupp roaches så vinner man om han/hon byggt för många marines. Om fienden byggt massa marauders istället kan man retirera lite men ställa sig strax utanför deras choke och springa fram ibland och småskjuta lite och backa igen (då byggs det en jävla massa marauders av rädsla för en roachinvasion). Men det är då man uppgraderar till lair och spire och BAM you can do nothing you stupid terran, i've got mutas lololololol :):):)

Protoss är lite knepigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av overheated:

Blockera så han inte kan skjuta med alla samtidigt.

Mot terran: Stalker är allmänt dålig mot marine och maruder som man får i early game, så det borde väl inte vara något problem så länge man inte kör reaper/flygande.

Mot Zerg: roach, roach, roach och bra micro

Mot Protoss: I början zealot med hjälp av sentrys sköld.

Ovan är bara mina erfarenheter

Ska försöka med detta. Tror jag har mest chans med Zerg och roaches faktiskt i så fall. Har mest kört med Protoss själv när jag mött hans stalkers och det har jämt slutat illa trots att jag haft rätt mycket zealots och sentrys. Men att det går som det går då har väl mer med att jag är värdelös på allt vad micro innebär. Kör inte med hotkeys än men ska börja skola in mig nu innan det är försent.

Visa signatur

Desktop: i7 3770 @4,2ghz, H100 | Maximus V Gene | Vengeance LP 16GB 1600MHz | Asus GTX 970 Strix | Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Skrivet av hanou:

Ska försöka med detta. Tror jag har mest chans med Zerg och roaches faktiskt i så fall. Har mest kört med Protoss själv när jag mött hans stalkers och det har jämt slutat illa trots att jag haft rätt mycket zealots och sentrys. Men att det går som det går då har väl mer med att jag är värdelös på allt vad micro innebär. Kör inte med hotkeys än men ska börja skola in mig nu innan det är försent.

Tror faktiskt inte riktigt på det här. Tycker snarare att du ska techa upp till Immortal mot hans Stalkers. Har du 3 Immortal ska du köra focus fire med dessa på hans enheter med mycket hälsa kvar. Immortals tar stalkers på 3 skott så har du 3 one-shotar du hans stalkers med full hälsa. Ha med ett par zealots och sentrys för att uppehålla hans stalkers medan dina Immorals dödar allt!

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk

Roaches är absolut inte imba, känner iaf jag som terran-spelare då bl.a. marauders kontrar dem bra. Du måste köra med hotkeys(!), i alla fall de typ 3-4 vanligaste, även om det säkert är lite svårare om man kör random.

Visa signatur
Permalänk
Entusiast

För 75M 25G känns väl roaches lite väl saftiga. Men ingenting som inte kan kontras med ett par immortals.

Lite bittert och tråkigt när man möter mass rauders**roaches**/hydras för 511 gången dock, som att Zerg inte hade några andra enheter.

**edit**

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Skrivet av Firkraag:

För 75M 25G känns väl roaches lite väl saftiga. Men ingenting som inte kan kontras med ett par immortals.

Lite bittert och tråkigt när man möter mass rauders**roaches**/hydras för 511 gången dock, som att Zerg inte hade några andra enheter.

**edit**

Mm jo men tyvärr har zerg lite för få enheter. Är ju bara roaches/hydras som är ground units (infestor=spell caster, zerglings skadar inte så roligt utan dör mest, ultralisk suger osv) :/

Iofs en buff på banelings vore kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Mm jo men tyvärr har zerg lite för få enheter. Är ju bara roaches/hydras som är ground units (infestor=spell caster, zerglings skadar inte så roligt utan dör mest, ultralisk suger osv) :/

Iofs en buff på banelings vore kul

Zerglings är ju helt imba.. bra scouts, bra att harass, och tänk på att du får ungefär 5 zerglings på en marauder osv. Ofta har jag brist på gas som zerg och med alla queens som nu finns kan man ju ganska lätt fylla resterande platserna (av de 200) med zerglings...

Ultralisker är ju också ok i slutet om motståndaren har stora mark-arméer. De tar dock ett tag innan de är aktuella och 90% av alla matcher är ju slut innan dess. Men de har mer hp än en bc!!

Angående roaches så använder jag dem inte så ofta. Gillar mer mutas + zergling + baneling eller massor av hydras :P. Fast jag spelar absolut mest terran så jag vet inte riktigt vad jag sysslar med när jag kör zerg i vissa situationer...

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Skrivet av m1n1h0p:

Mm jo men tyvärr har zerg lite för få enheter. Är ju bara roaches/hydras som är ground units (infestor=spell caster, zerglings skadar inte så roligt utan dör mest, ultralisk suger osv) :/

Iofs en buff på banelings vore kul

Enligt min åsikt så är zerglings och banelings riktigt bra och behöver inte någon buff. Mot Marine/Marauder-arméer gör ling / bling väldigt bra ifrån sig, särskilt om du kastar in en Infestor i leken också. Om han har lite anti-air fungerar ling / muta jäkligt bra också.

Permalänk
Skrivet av StillRooney:

Enligt min åsikt så är zerglings och banelings riktigt bra och behöver inte någon buff. Mot Marine/Marauder-arméer gör ling / bling väldigt bra ifrån sig, särskilt om du kastar in en Infestor i leken också. Om han har lite anti-air fungerar ling / muta jäkligt bra också.

Jo, kanske inte är särskilt balanserat att ge dem en buff men med tanke på att så extremt många zergspelare använder roaches så kanske det behövdes något drastiskt för att folk ska använda banelings (har spelat kanske 100 matches SC2 och aldrig sett en baneling från någon annan än mig själv).

Men ni har nog rätt

Permalänk
Medlem

Mutas mot Tozz är grymmt bra. har du fått ut 7-8 stycken dödar man lätt Stalkers. och så pumpar du på mot hans bas. du ska inte ta dem på öppet fält utan bland byggnaderna. då sprider dem ut sig och man sätter shift attack så man dödar 1 åt gången. dom går ner ruggigt fort. kör micro på dina mutas så dom inte dör. så fort han bytar target så flyttar du den och sen nästa osv. vunnit nästan alla matcher så. glöm inte visa lite lings vid ingången innan du börjar med mutas. så han håller sig inne och bunkrar upp med lottas. då vinner du de flesta matcherna i copper och början av silver ligan

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uibi:

Mutas mot Tozz är grymmt bra. har du fått ut 7-8 stycken dödar man lätt Stalkers. och så pumpar du på mot hans bas. du ska inte ta dem på öppet fält utan bland byggnaderna. då sprider dem ut sig och man sätter shift attack så man dödar 1 åt gången. dom går ner ruggigt fort. kör micro på dina mutas så dom inte dör. så fort han bytar target så flyttar du den och sen nästa osv. vunnit nästan alla matcher så. glöm inte visa lite lings vid ingången innan du börjar med mutas. så han håller sig inne och bunkrar upp med lottas. då vinner du de flesta matcherna i copper och början av silver ligan

Inte bättre att han lär sig vad som funkar i diamond league istället? i copper och silver league kan man ju för fan vinna genom att bara göra mass ravens och sen döda byggnader med SCVs..

Permalänk
Medlem

Som terran tycker jag endast void ray rush är svårt =/
Mutas för man enkelt ned med thors och vikings

Tycker att de borde ge kokonger mindre hp/armor

Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu