Trasig hårddisk, vad bör bli nästa steg?

Permalänk
Medlem

Trasig hårddisk, vad bör bli nästa steg?

Hej
Sitter här med en trasig SATA-hårddisk. I sin ursprungliga dator var den systemdisk, så den datorn går alltså inte att starta. Har därför flyttat disken till en dator med fungerande systemdisk. Den strulande disken syns i bios ungefär varannan gång, och varannan gång inte. När jag startar datorn går allt som det ska, förutom att det tar en evighet att ladda windows. Väl inne så hittar jag inte disken i Denhär datorn, inte i enhetshanteraren och inte e diskhanteraren. De "hitta-förlorad-data-program" som jag har testat har inte hittat disken och alltså inte kunna återskapa någon data. Har även testat att boota från någon Paragon Recovery CD men inte heller då kunde jag komma åt disken.

Finns det något mer jag bör testa, eller är nästa steg att skicka iväg den till IBAS?

Permalänk
Medlem

har läst någonstans på forumet om getbackdata, har du provat den?

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av qhrizz:

har läst någonstans på forumet om getbackdata, har du provat den?

GetDataBack kommer inte hjälpa om han inte lyckas få OSet eller resuce miljön att hitta hårddisken. Låter som om hårddisken är ganska kaputt :/

Finns ju ett par företag som håller på med dataåterskapning som du kanske kan kolla på om de verkligen innehåller viktiga filer (Har för mig att något av dem har en deal för 1.4-1.5kkr som tar en vecka men mer eller mindre garanterat filerna tillbaka ifall disken går att rädda)

Visa signatur

"Riktig fakta? kolla ut genom fönstret på snön och all jävlighet där har du riktig fakta, eller de som går där i kylan, idioter, det är riktig fakta" -- Ett fyllo på bussen, ganska trevlig ändå :)

Permalänk
Medlem

Kollar man runt här på forumet låter det som att IBAS är det enda rätta, men det verkar vara väldigt få som har någon erfarenhet av dem. Har telefonerat med dem nu och det kostar tydligen 10 - 25 k om man vill ha sina grejer på en vecka. Låter mycket, borde finnas billigare alternativ. Jag tar gärna emot rekommendationer!

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Det var IBAS jag menade och jag kom ihåg fel, det var bara analysen som kostade 1300kr och är gjord på en vecka. Sen kostade det 5000-10000kr att rekonstruera datan under ytterligare en vecka.

Visa signatur

"Riktig fakta? kolla ut genom fönstret på snön och all jävlighet där har du riktig fakta, eller de som går där i kylan, idioter, det är riktig fakta" -- Ett fyllo på bussen, ganska trevlig ändå :)

Permalänk
Medlem

Ahlberg Data verkar något billigare, endast 5 - 9k för en normaltrasig disk. De håller dessutom till i Stockholm och inte i Norge som det dyrare IBAS. Spännande

Permalänk
Medlem

mauriz:
Var har du fått Norge ifrån?
Varför står det då Uppsala på länken?
Kontakta Ibas Laboratories AB — Ibas Laboratories AB

Permalänk
Medlem
Skrivet av shenjin:

GetDataBack kommer inte hjälpa om han inte lyckas få OSet eller resuce miljön att hitta hårddisken. Låter som om hårddisken är ganska kaputt :/

Finns ju ett par företag som håller på med dataåterskapning som du kanske kan kolla på om de verkligen innehåller viktiga filer (Har för mig att något av dem har en deal för 1.4-1.5kkr som tar en vecka men mer eller mindre garanterat filerna tillbaka ifall disken går att rädda)

den hittades ju ibland?

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av qhrizz:

den hittades ju ibland?

Har man viktiga filer bör man inte mecka själv med risk att förvärra situationen.

Om disken hittas i BIOS och inte försvinner på en halvtimme-timme kan man prova testdisk, Googlaner, finns även på UBCD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

mauriz:
Var har du fått Norge ifrån?
Varför står det då Uppsala på länken?
Kontakta Ibas Laboratories AB — Ibas Laboratories AB

Läste någonstans att labbet låg i Norge, men det är ju bra om så inte är fallet.

Skrivet av qhrizz:

den hittades ju ibland?

Den syns i bios ibland under ett namn bestående av konstiga siffror och bokstäver. Har dock aldrig lyckats få någon kontakt med den när datorn väl är igång.

Permalänk
Medlem

Den brukar uppföra sig exakt så när den håller på att gå sönder.
Var försiktigt för snart kommer den inte synas i bios heller.

Permalänk

Jag skulle tanka en live cd av t.ex. Ubuntu och prova med den.
Då körde du hela operativet på Cd-skivan utan någon installation.
Man kan då starta ubuntu och hitta disken via det, kanske funkar ?

https://help.ubuntu.com/community/LiveCD

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Har man viktiga filer bör man inte mecka själv med risk att förvärra situationen.

ok, good to know

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

Hddguru

Surfa till HDDGURU: Laptop and Desktop Hard Disk Drives, Tests, Software, Firmware, Tools, Data Recovery, HDD Repair så kan de kanske hjälpa dig. Ett gäng proffs som samlas för att dela med sig av sina erfarenheter. Jag tror att det är ett elektronikfel på kretskortet. Det går helt klart att åtgärda men med dagens teknik är det oftast inte att bara byta kretskort från en likadan modell, utan man måste även programmera om en av kretsarna när man bytt kretskortet. (Det finns en del på hårddisken som kallas för Service Area, SA, som innehåller viss information och den måste matcha den information som finns på kretskortet). Det finns minst två killar på hddguru som sysslar med att programmera om kretskort så att du kan byta ut det på din disk.
Har du tur är det bara någon av TVS-dioderna som gått åt pipan men förmodligen är det missmatch mellan firmware och SA.

PCimage.co.uk är duktiga och löser uppgiften till en rimlig peng och är dessutom aktiva på olika siter för att hjälpa sina medmänniskor.
IBAS är imho mycket duktiga men tar hutlöst betalt. IBAS har dock ett samarbete med Elgiganten och blir därmed mer tillgängliga.

Permalänk
Medlem

Jag har provat Technilab.. Undersökningen är gratis och du får en offert så kan du själv välja om det är värt priset. Dom har 40% rabatt för privatpersoner. För mig gick det på 4200:- men det tog ganska lång tid, ca. 5v. Enligt dom berodde det på hög arbetsbelastning och att företag och akutfall går före i kön.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | Intel Core I5 3570K | Gigabyte GA-Z77M-D3H | GTX 1060 3Gb | Corsair Vengeance LP 8GB | Corsair 620W |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Creedo:

Jag har provat Technilab.. Undersökningen är gratis och du får en offert så kan du själv välja om det är värt priset. Dom har 40% rabatt för privatpersoner. För mig gick det på 4200:- men det tog ganska lång tid, ca. 5v. Enligt dom berodde det på hög arbetsbelastning och att företag och akutfall går före i kön.

Tusen tack för det tipset! Även om mina backuprutiner klarat mig från olyckor hittills är det alltid bra att ha flera alternativ.:)

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro