Piratskydd från NEC i MPEG-7

Permalänk
Medlem

Bojkotta MPEG-7

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Inaktiv

Detta är till för att tvinga folk att betala för att flytta filer från en maskin till en annan, för att betala time shift och liknande. Har inget med pirater att göra utan är där för att råna betalande kunder. Det är därför det finns lagar som förbjuder en att kringgå skydd även om man har laglig rätt (backup, time shift och liknande). Bara ett sätt att blockera kunders rättigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluffmajster:

mmmm självmål, mmmm
ska blir intressant att se vad som händer med h264(kan ha fel på siffrorna) om dom börja ta beltat för det så där den standaren med.
är inte så hig på media, så jag vet inte om h/x264 är en container eller nått annat

h.264 är ett kodningsformat och x264 är en implementation av det.
Såvitt jag vet så förblir h.264 royalty free för massorna ända tills 2016 i alla fall.
Sen får vi se vad som händer efter det.
Synd att dom skulle dryga ut detta beslutet, för om dom tagit det tidigare så hade firefox, chrome och alla andra webbläsare enats om en standard i html5 för video.
Just nu så har ju firefox stöd för theora video och chrome, safari och opera har jag för mig, som har stöd för h.264 i html5-implementationen.

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Bra då slipper man mpeg.

Detta är framtaget för att branchen efterfrågar det helt enkelt. I praktiken är alla dessa försök att kontrollera internet endast kontraproduktiva, när marknaden ändras så måste man anpassa sin försäljningsstrategi efter marknaden. Inte försöka anpassa marknaden efter sin försälningsstrategi, det borde även film/musik branchen fatta tycker man.

Men lägg ner det här tramset med att "marknaden ändras".
Ni tar saker utan att betala för er, då är marknadskrafterna satta ur spel. Punkt slut.

Hur många affärer skulle börja rea ut sina varor till halva priset bara för att de under åren utsatts för upprepade stölder? Nej, man satsar istället på förbättrade säkerhetssystem, mer personal och mer väktare.

Dessutom skulle de flesta fortsätta ladda ner även om priserna halverades, den stora majoriteten är ju inte ens beredda att betala en hundring i månaden för Spotify!
Endast 2-4% av Spotifyanvändarna betalar för sig, en del av dessa har då fått Premiumtjänsten via Telia eller något annat företag i samband med ett köp av något annat...

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Bah, NEC är verkligen stendöda nu. Synd bara att de skulle förstöra mpeg också...

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;10090936']Men lägg ner det här tramset med att "marknaden ändras".
Ni tar saker utan att betala för er, då är marknadskrafterna satta ur spel. Punkt slut.

Hur många affärer skulle börja rea ut sina varor till halva priset bara för att de under åren utsatts för upprepade stölder? Nej, man satsar istället på förbättrade säkerhetssystem, mer personal och mer väktare.

Dessutom skulle de flesta fortsätta ladda ner även om priserna halverades, den stora majoriteten är ju inte ens beredda att betala en hundring i månaden för Spotify!
Endast 2-4% av Spotifyanvändarna betalar för sig, en del av dessa har då fått Premiumtjänsten via Telia eller något annat företag i samband med ett köp av något annat...

spotify är ett steg i den rätta riktningen.
Själv stör jag mig inte så mycket av reklamen på spotify dock.
släng ihop spotify och voddler, och dra ner det till 50kr/mån så skulle jag kunna tänka mig betala

sen att jämföra stöld i en affär och fildelning på internet, ehm, inte direkt samma sak
stöld i en affär är mycket lättare att kontrollera, men att försöka kontrollera flödet på internet är rätt lönnlöst särskilt när mycket av saker som postas på youtube egentligen fungerar till produktionsbolagens fördel genom att promota filmer/musik. Fast det ser man såklart inte

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Avstängd

Jag tycker att det är roligt att Hollywood (läs: film- och musikbranschen) tror att alla som verkar på scenen (om de ens vet vad scenen är) är dumma i huvudet.

Permalänk

Känns som om den här nyheten är något missvisande? MPEG 7-standarden finns redan och kom för länge sen... Antar att det som menas är att NEC's algoritm kan användas tillsammans med MPEG-7. En snabbkoll på wiki så får man även koll på att MPEG-7 inte är en videoencoding-standard utan mer verkar vara ett tilläggsformat för att kunna använda metadata tillsammans med video.

Btw, väldigt kul att folk dömer ut allt så snabbt utan att kolla upp nånting samt ha koll på vad en container är och vad ett videoformat är. Att påstå att MPEG är dött eller redan dött, då har man inte alla indianer i kanoten då nästan allt/väldigt mycket som encodas nu förtiden görs så i MPEG-4 AVC-standarden.

Permalänk

Bara skrämskott det här, känns det som. Oroar mig inte det minsta

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;10090936']Men lägg ner det här tramset med att "marknaden ändras".
Ni tar saker utan att betala för er, då är marknadskrafterna satta ur spel. Punkt slut.

Hur många affärer skulle börja rea ut sina varor till halva priset bara för att de under åren utsatts för upprepade stölder? Nej, man satsar istället på förbättrade säkerhetssystem, mer personal och mer väktare.

Dessutom skulle de flesta fortsätta ladda ner även om priserna halverades, den stora majoriteten är ju inte ens beredda att betala en hundring i månaden för Spotify!
Endast 2-4% av Spotifyanvändarna betalar för sig, en del av dessa har då fått Premiumtjänsten via Telia eller något annat företag i samband med ett köp av något annat...

Sluta jämföra med spotify, de har långt ifrån all musik som jag vill lyssna på så varför ska lägga 99:- i månaden för att lyssna på några skivor när jag kan köpa dem för 99:- EN GÅNG och lyssna på dem resten av livet?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xwerty:

Eller hur vad finns det för anledning att lägga pengar på hårdvara som är begränsad?

Jag säger bara en sak, iPhone.

Verkar funka rätt så bra att begränsa saker tycker jag iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Bra då slipper man mpeg.

Detta är framtaget för att branchen efterfrågar det helt enkelt. I praktiken är alla dessa försök att kontrollera internet endast kontraproduktiva, när marknaden ändras så måste man anpassa sin försäljningsstrategi efter marknaden. Inte försöka anpassa marknaden efter sin försälningsstrategi, det borde även film/musik branchen fatta tycker man.

Jag har länge funderat på varför just branschen gång på gång försöker anpassa marknaden efter sina små försäljningsstrategier. Det är inte dumt folk som jobbar som strateger åt stora företag men ändå så görs denna typ av självmål gång på gång. Är det teknikinkompetenta typer som fortfarande anser att internet är det nästa stora?

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk

Nät facismen är ett faktum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Jag tror nog i och med att de tar till sådana metoder kommer snart även en apa att lära sig hantera vettiga format =P

Intressant. Berätta mera om den här apan är du hygglig. Är den utbildad i videokompression?

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Jag tror nog i och med att de tar till sådana metoder kommer snart även en apa att lära sig hantera vettiga format =P

Det är ju meningen med det NEC håller på med. Dom vill att Svenssons kunskap ökar. Tror inte dom har gjort det för att upptäcka piratkopierade snuttar på Youtube. Sååå elaka är dom inte
Jag tycker att alla som kann skall visa NEC att dom lyckades med spridningen om kunskap inom Video codering.
Tror att NEC vill ha bekräftelse att dom har lyckats med kunskapsspridningen bland alla Svenssons.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Nät facismen är ett faktum

Skrivet av Deathdancer:

Bah, NEC är verkligen stendöda nu. Synd bara att de skulle förstöra mpeg också...

Skrivet av nino:

Bojkotta MPEG-7

Det är tragiskt att se så många verkligen ta i från tårna för att kräkas på allt som har med antipirat att göra i detta forum.
Jag tycker inte filmbolagen eller musikbolagen alltid gör rätt, är också tveksam till dess intresseorganisationer.
Men många "pirater" på detta forum går bara alldeles för långt enligt mig.

NEC verkar skörda ganska fina framgångar med deras USB3.0 chip just nu?

Jag läser väldigt sällan nyhetstrådarna nuförtiden här på SweC då de innehåller så mycket dumheter.
Gör något kreativt istället för att kasta ur er så mycket dumt utan att tänka till för fem öre...

Permalänk

undrar hur dom löser det. om man spelar av filmsnutten med t.ex fraps och sen borde ju kodningen vara borta eller?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av datoriserad:

Det är tragiskt att se så många verkligen ta i från tårna för att kräkas på allt som har med antipirat att göra i detta forum.
Jag tycker inte filmbolagen eller musikbolagen alltid gör rätt, är också tveksam till dess intresseorganisationer.
Men många "pirater" på detta forum går bara alldeles för långt enligt mig.

NEC verkar skörda ganska fina framgångar med deras USB3.0 chip just nu?

Jag läser väldigt sällan nyhetstrådarna nuförtiden här på SweC då de innehåller så mycket dumheter.
Gör något kreativt istället för att kasta ur er så mycket dumt utan att tänka till för fem öre...

Vad är det som går för långt? Det är just sådan här teknik som släpps som går för långt. Allt för att fiska så mycket pengar som möjligt eftersom dom säkert ser guldgruvan hos dom stora filmbolagen. Tycker det är hemskt att sådan här teknik släpps. Allt kommer bli strikt och tråkigt och 100% styrt av filmbolagen. Hur tråkigt hade inte te.x youtube varit med denna tekniken på alla deras filmer?

Sedan att dom släpper andra tekniker som är bra är en helt annan sak, och hör inte till artikeln.

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Nät facismen är ett faktum

Särskrivning är ett faktum.

Permalänk
Skrivet av astrob0y:

Jag har länge funderat på varför just branschen gång på gång försöker anpassa marknaden efter sina små försäljningsstrategier. Det är inte dumt folk som jobbar som strateger åt stora företag men ändå så görs denna typ av självmål gång på gång. Är det teknikinkompetenta typer som fortfarande anser att internet är det nästa stora?

Internet är bara en fluga, går snart över

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

undrar hur dom löser det. om man spelar av filmsnutten med t.ex fraps och sen borde ju kodningen vara borta eller?

Man vet aldrig. Även hur vattentäta tekniker kan se ut på pappret så är piraterna där och har en lösning innan den officiella produkten knappt hunnit nå ritbordet. Om man ska vara lite rolig.

Permalänk
Medlem

Nu ska vi kleta lite bajs i inredningen på alla bilar, så det är säkert att vi gjort dem.

Permalänk
Medlem

Det känns löjeväckande. Det kanske sätter förhinder för genomsnittsanvändaren i början innan det kommer program som denne förstår sig på.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Jag tolkar det som att de försöker komma åt den mest vanliga piraten. De som hyr en film och sedan rippar den med något vanligt program utan att bry sig vilket format den blir i.
Men hur skall de kunna skydda sig mot t ex VLC som samtidigt som den spelar upp filmen kan kopiera varje frame till disken? Tvivlar att VLC kommer bry sig om deras fina XML

Permalänk
Medlem

Haha , vad trevlig med en ny teknik kanske lite mer folk börjar med att faktiskt köpa filmerna ...
Finns tydligen en hel del snåla gnidare som försöker rättfärdiga sitt nedladdande här ... Ladda ner , vist men tro inte att det är någon mänsklig rätt att stjäla det som andra sliter för... Sen börjar människor skrika om kontroll samhälle och facsim med ? Vad är det frågan om ...
Klart filmbolagen vill ha sina pengar.

Visa signatur

-||-Asus P8Z68-V/GEN3-||- Intel Core i5 2500K @ 4,5 Ghz -||-XFX Radeon HD 7970||- Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8GB CL8 -||-Corsair H50 -||- 4x Samsung F3-||- Corsair SSD Force Series 120GB -||- Corsair HX 750W -||- FD define R2 -||- Creative X-fi Music -||

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Annars finns ju fria alternativa containers såsom matroska (mkv). Det är ju knappast så att de som skapar "piratvideo" kommer att kopiera dessa metadata till sina kopior. Men det kanske är något som bakas in i bilden eller ljudet på något sätt så att det inte går att filtrera bort? Hur funkar det rent tekniskt?

mkv är en container som används flitigt idag med att lagra h.264 filmer (mpeg4).

Skrivet av Sanazin:

Som många andra har sagt, så dör MPEG, fast jag måste nog komma och påstå att MPEG redan är död som en vettig enconding-format tyvärr, så, good going NEC?

Är du seriös? Typ ALLT HD-material på nätet är i h.264 och nästan alla mobiltelefoner och mp3spelare klarar av att spela upp h.264.
Idag lever mpeg4 mer än någonsin och i stort sett hela världen använder det till allt möjligt. Allt från youtube till mobiltelefoner och mp3spelare.

Vad tänkte du är vettigare format? Xvid?

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Kommer ta ett par dagar, sen har nån haxxat sönder det där så det inte spelar nån roll. Eller så skiter man i att använda MPEG-7 när man rippar, det är nog lättast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Kommer ta ett par dagar, sen har nån haxxat sönder det där så det inte spelar nån roll. Eller så skiter man i att använda MPEG-7 när man rippar, det är nog lättast.

Det kommer inte drabba pirater. Det är riktat mot lilla Frida 13 år som ska lägga ut Backstreet Boys videos på youtube.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Skrivet av Pimpim666:

Det kommer inte drabba pirater. Det är riktat mot lilla Frida 13 år som ska lägga ut Backstreet Boys videos på youtube.

+1

Det verkar dock vara svårt att förstå för en del