Piratskydd från NEC i MPEG-7

Permalänk
Melding Plague

Piratskydd från NEC i MPEG-7

NEC:s teknik för att identifiera upphovsrättskyddade videoklipp dyker upp i den kommande videostandarden MPEG-7.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så dog mpeg.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Göteborgaren:

Så dog mpeg.

Exakt det jag tänkte Synd att det blir såhär

Permalänk
Skrivet av Göteborgaren:

Så dog mpeg.

Det blir nog så...
Fattar inte varför nec är så dum i huvet. Dom fattar väl att mpeg kommer dö..

Permalänk
Musikälskare

Är det så enkelt? Bara strunta i mpeg?

Vad sysslar NEC med?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Vad innebär detta egentligen? Kommer man inte kunna lägga in filmer på sin iPod t.ex. för att programmet tror att den är piratkopierad (fastän den inte är det)?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Annars finns ju fria alternativa containers såsom matroska (mkv). Det är ju knappast så att de som skapar "piratvideo" kommer att kopiera dessa metadata till sina kopior. Men det kanske är något som bakas in i bilden eller ljudet på något sätt så att det inte går att filtrera bort? Hur funkar det rent tekniskt?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av ronnylov:

Annars finns ju fria alternativa containers såsom matroska (mkv). Det är ju knappast så att de som skapar "piratvideo" kommer att kopiera dessa metadata till sina kopior. Men det kanske är något som bakas in i bilden eller ljudet på något sätt så att det inte går att filtrera bort? Hur funkar det rent tekniskt?

I praktiken innebär det att svennebanan inte ska kunna klippa ut en videosnutt, lägga på lite eget material och slanga upp på Youtube. Pirater kan bara encoda om filmen till annat format för att bli av med allt.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Inaktiv

I vilket fall så kan man ju ändå spara framebuffern till en ny i ogg theora eller något så detta är helt pucko.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

I praktiken innebär det att svennebanan inte ska kunna klippa ut en videosnutt, lägga på lite eget material och slanga upp på Youtube. Pirater kan bara encoda om filmen till annat format för att bli av med allt.

mums!

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Som många andra har sagt, så dör MPEG, fast jag måste nog komma och påstå att MPEG redan är död som en vettig enconding-format tyvärr, så, good going NEC?

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Göteborgaren:

Så dog mpeg.

japp..

Och företaget NEC, för vem kommer köpa sån här skärm ? (vare sig man är pirat eller inte).

Permalänk
Medlem

Förstår jag eller missförstår jag nu. Hårdkodar MPEG-7 in signaturen i bildrutan eller är det något som görs i själva filformatet på annat sätt? Om nu filformatet gör detta så är det ju här helt effektlöst. Personer som knäcker dessa skydd ser det här säkert som en utmaning och förr eller senare dyker ett sätt att koda om filmen upp. Troligen så kommer det här ge gemene man lite problem med youtube-uppladdningar men överlag så kommer det här ha liten eller ingen effekt. Ett år senare efter implementering så har nog detta glömts av gissar jag.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Okej? Låter hyffsat lätt att kringå.

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

I praktiken innebär det att svennebanan inte ska kunna klippa ut en videosnutt, lägga på lite eget material och slanga upp på Youtube. Pirater kan bara encoda om filmen till annat format för att bli av med allt.

Ok, men om man då själv har en film på sin dator i mpeg7 så kan inte de kontrollera den på nåt sätt (som t.ex. när apple raderade filmer från någons iTunes-konto)?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Undrar om inte detta är något som efterfrågas av just TV-sändningar och kanske inte direkt för film och internet?

Känns ändå som om att vad det än är för kopieringsskydd som skulle komma så kommer man komma runt det. Så har det ju varit hittils iaf.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

Jag lyser frid över mpegs minne och i samma andedrag.... från mobilltelefoner har NEC kommit och mobiltelefoner skall NEC åter bliva....må de två vila i frid, tillsammans ska vi minnas med glädje de tider som flytt och den glädje de skänkt oss och aldrig önska oss tillbaka ....

Permalänk
Medlem

Det är ju så.

Dessa skydd är till för att stoppa nybörjarsvenssons, dem har inte en chans att påverka fildelare eller erfarna personer som kan det. Eller folk som håller på att lära sig och är medel-kunniga.

Permalänk
Medlem

Borde ju bara vara att koda om filmen i ett annat format som inte har stöd för den tekniken som XviD eller h.264 så borde det gå bort.

Men utvecklingen känns inte bra...

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

japp..

Och företaget NEC, för vem kommer köpa sån här skärm ? (vare sig man är pirat eller inte).

Eller hur vad finns det för anledning att lägga pengar på hårdvara som är begränsad?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

NEC nu igen?
Bara att koda i annat format då.
Theora, Dirac, x264, xvid, det räcker

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Det är ju så.

Dessa skydd är till för att stoppa nybörjarsvenssons, dem har inte en chans att påverka fildelare eller erfarna personer som kan det. Eller folk som håller på att lära sig och är medel-kunniga.

Jag tror nog i och med att de tar till sådana metoder kommer snart även en apa att lära sig hantera vettiga format =P

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Tänk all reklam som filmer och musikvideos blir av med när dessa klipp försvinner från youtube Skulle tro detta kommer göra mer skada än nytta.
För några dagar sen såg jag ett klipp från nån film som hade musik från Infected mushroom och vips så visade det sig att Infected mushroom hade 2 skivor som jag gillade. Tänk om klippet hade tagits bort med hjälp av detta. Ett fan mindre för det bandet.

Permalänk
Inaktiv

.

Permalänk
Medlem

Fattar inte nyttan med det, jag skyr alla "för skyddade" format som pesten, kanske dom som kör streamat skulle ha användning för detta, fast dom flesta har ju gått över till flash nu.
Ändå det är ju bara att koda om det hela till ett annat format, så är detta borta, och har lite svårt att se nån framtid för mpeg om detta läggs till

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

mmmm självmål, mmmm
ska blir intressant att se vad som händer med h264(kan ha fel på siffrorna) om dom börja ta beltat för det så där den standaren med.
är inte så hig på media, så jag vet inte om h/x264 är en container eller nått annat

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Skrivet av Majora:

Tänk all reklam som filmer och musikvideos blir av med när dessa klipp försvinner från youtube Skulle tro detta kommer göra mer skada än nytta.
För några dagar sen såg jag ett klipp från nån film som hade musik från Infected mushroom och vips så visade det sig att Infected mushroom hade 2 skivor som jag gillade. Tänk om klippet hade tagits bort med hjälp av detta. Ett fan mindre för det bandet.

Ja vafan håller med, känns inte som att det hjälper att muta alla dessa filmer på YouTube. Det är ju knappast som man går in och ser på någon sekvens från ett spel eller liknande bara för att man vill höra låten och om man tycker en låt är bra så lär man ju knappast bara lyssna på den en gång. Jag menar känner ni någon som går och letar efter typ pvp/raid/etc videor bara för att ni vet att låt X från band X finns i den videon så att ni kan höra låten. Oftast är det ju inte hela låtar heller i dessa videos utan lite ut klippt från ett par olika låtar.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk

Bra då slipper man mpeg.

Detta är framtaget för att branchen efterfrågar det helt enkelt. I praktiken är alla dessa försök att kontrollera internet endast kontraproduktiva, när marknaden ändras så måste man anpassa sin försäljningsstrategi efter marknaden. Inte försöka anpassa marknaden efter sin försälningsstrategi, det borde även film/musik branchen fatta tycker man.

Permalänk
Medlem

Måste väl bli rätt mycket overhead i filerna genom att ha signaturer till VARJE bildruta. Låter som en lösning som desperat tagits fram för att fjäska för filmbranschen.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Yeah yeah pirater, upphovsrättsmakarna har väl all rätt att skydda sina verk, tror inte direkt ALLA kommer att ta bort alla videos med något upphovsskyddat i. Dock en underbar teknik för t.ex. scientologer, felaktiga nyheter, bloopers och pinsamma historier - enkelt att städa upp efter sig