Permalänk
Medlem

Idle temp sjukt låg!

Tjenare alla sweclockers! det är så att jag precis har installerat hela min rigg! med H50 osv

som ni ser på bilden så ligger jag på 11 - 12 grader i idle! har en intel i5 750 som jag överklockat till 4,0GHz
* Jag har 48-50 grader i load har testat prime i 8 timmar samt kört memtest i 2 timmar och intel burn test och allt är stabilt :)!

*så jag tänkte fråga er om jag kan höja min klock lite till typ 4,5? eller vad tror ni? som att jag har en väldigt låg temp så måste ju det gå? eller?????

Jag är tacksam för alla era svar

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 4770K 4.5 GHz (Haswell) Mobo: ASUS Z87-DELUXE ATX GPU: MSI GeForce GTX 780 Ti 3GB Minne: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 2133MHz : Win7 Ultimate: x64 Spelar: DayZ

Besök gärna mig på
http://www.twitch.tv/sowztv

Permalänk
Medlem

Kan ju direkt säga att din temp inte stämmer... Tror inte ens du får det med en riktigt vattenkylning.

Provat med något annat program? Hwmonitor, eversest?

EDIT: Har själv en i5 750 med Noctua NH-D14, den ska prestera lite bättre än H50 enligt tester och min idle är ca 22C idle och 49C load stock. När jag klockat den till 4GHz med 1.30 Vcore är load ca 72C.

Visa signatur

~Intel Core i5 2.66GHz~ ~Radeon HD5770~

Permalänk
Medlem

Har man 11 - 12 grader, så är det ju självklart att det är nått som inte stämmer, man kan ju inte anta att 11-12c är en riktig avläst temp, om man inte har flytande kväve kylt eller liknade.

Det är helt enkelt givaren som ger felaktiga data for temp, testa nått några mer program för att se om det är lika där, ta även en titt i bios om det är orimlig temp där också

Att uppdatera bios kan hjälpa ibland

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

om du har luft kylning kan du inte få lägre än rumstemperatur, och låter lite kallt att ha 12 grader i rummet..

Visa signatur

Intel Core i7 12700K, 64GB RAM, 2TB SSD, RTX3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av adsa:

om du har luft kylning kan du inte få lägre än rumstemperatur, och låter lite kallt att ha 12 grader i rummet..

Detsamma gäller väl för vatten också? Nu vet jag inte hur det fungerar i praktiken, men med en SSD borde det väl gå att boota och starta Coretemp på några sekunder. Prollen lär väl inte ha blivit så varm ännu då? Det är ju minimumtempen som uppmätts som är 11 grader.

Permalänk
Medlem

Som adsa sa, enda sättet att gå under rumstemp är "exotiska" kylningsbyggen

Permalänk
Medlem

Ingen som har whinat på Coretemp ännu vad jag kan se. Snarare har folk konstaterat att det troligen är informationen som blir fel innan den hämtas upp av Coretemp. Huruvida Coretemp och Everest fungerar hos dig har väl inget med hur det fungerar hos andra?

EDIT: Påpekar åter igen, det är inte idle temp som är 11 grader. Det är den lägsta uppmätta. Ivarjefall så vitt jag vet.

Kommentarer till borttaget inlägg borttagna.
Permalänk
Medlem

Säg några program så skall jag printa och lägga upp dom här!

Kommentarer till borttaget inlägg borttagna.
Visa signatur

CPU: Intel Core i7 4770K 4.5 GHz (Haswell) Mobo: ASUS Z87-DELUXE ATX GPU: MSI GeForce GTX 780 Ti 3GB Minne: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 2133MHz : Win7 Ultimate: x64 Spelar: DayZ

Besök gärna mig på
http://www.twitch.tv/sowztv

Permalänk
Medlem

Din temp ligger vid tidpunkten av screen på mellan 22-36 grader beroende på kärna. 11 grader är den lägsta uppmätta temperaturen. Inte IDLE.

Kommentarer till borttaget inlägg borttagna.
Permalänk

Kolla med realtemp och hwmonitor, visar de samma eller lika felaktiga värden så är sensorn kass. Inget att göra åt saken.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

nu har jag även tat print på Everest och har satt mina fläktar på 3000 rpm som snurrar för fullt nu i bara 3 min! och då ligger min cpu på ungefär 11-17 grader! det går långsamt neråt men det funkar!!!! och ni som inte tror mig fortfarande. Fråga nån som vet isåfall!!!

här har ni i allafall bilden

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 4770K 4.5 GHz (Haswell) Mobo: ASUS Z87-DELUXE ATX GPU: MSI GeForce GTX 780 Ti 3GB Minne: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 2133MHz : Win7 Ultimate: x64 Spelar: DayZ

Besök gärna mig på
http://www.twitch.tv/sowztv

Permalänk

Okey, då kan vi enkelt komma fram till att dina sensorer inte fungerar som de ska.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil_AnAnAs:

Okey, då kan vi enkelt komma fram till att dina sensorer inte fungerar som de ska.

Helt klart den troligaste förklaringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil_AnAnAs:

Okey, då kan vi enkelt komma fram till att dina sensorer inte fungerar som de ska.

jag ska göra detta med när min h50 kommer på fredag ska vi se om mina är "paj" med lol!!!!!!!!!!!!!

Visa signatur

Cpu: I5 750@ 3.3Ghz | Mobo: Gigabyte P55A-UD3 | Ram: 2x2Gig A-Data 1600Mhz gaming | Graffe: Asus 250Gts DK | Nätdel: Corsair HX650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil_AnAnAs:

Okey, då kan vi enkelt komma fram till att dina sensorer inte fungerar som de ska.

Eller så är det så att du aldrig eller har aldrig kommit ner i den tempuraturen! du vet säkert inte heller vad mineral olja är för nått och vad det kan göra! utan att söka på google!

min nästa datorn skall bestå av bara mineral olja

och då kan jag komma ner i ungefär 8-10 grader

Btw ka säga såhär mina sensorer är inte paj och jag är inte den första som ligger på 11-17 grader på min cpu! finns många mer som ligger på den tempen med H50 bara att dom inte vill lägga upp här på enna sidan för dom fattar väl att ni är så korkade en del utav er att dom inte pallar med er!!! kan det vara så kanske???

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 4770K 4.5 GHz (Haswell) Mobo: ASUS Z87-DELUXE ATX GPU: MSI GeForce GTX 780 Ti 3GB Minne: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 2133MHz : Win7 Ultimate: x64 Spelar: DayZ

Besök gärna mig på
http://www.twitch.tv/sowztv

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkah:

eller så är det så att du aldrig eller har aldrig kommit ner i den tempuraturen! Du vet säkert inte heller vad mineral olja är för nått och vad det kan göra! Utan att söka på google!

Min nästa datorn skall bestå av bara mineral olja

och då kan jag komma ner i ungefär 8-10 grader

btw ka säga såhär mina sensorer är inte paj och jag är inte den första som ligger på 11-17 grader på min cpu! Finns många mer som ligger på den tempen med h50 bara att dom inte vill lägga upp här på enna sidan för dom fattar väl att ni är så korkade en del utav er att dom inte pallar med er!!! Kan det vara så kanske???

+100

Visa signatur

Cpu: I5 750@ 3.3Ghz | Mobo: Gigabyte P55A-UD3 | Ram: 2x2Gig A-Data 1600Mhz gaming | Graffe: Asus 250Gts DK | Nätdel: Corsair HX650W

Permalänk
Medlem

"ungefär 11-17 grader!" Kan ju vara rätt (om du har den på balkongen) annars är det som det skrevs omöjligt att få kallare än den lufttemp som passerar kylningen (om du inte använder någon form av värmeväxlare). Kort sagt fel på givare.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem

Ni anklagar alltså SweClockers lagledare i HWBOT för att inte ha koll på kylning? Dessutom tror jag att det strider mot fysikens lagar att kyla ned något med luft till lägre temp än luften omkring, särskilt när det genererar värme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jarl:

"ungefär 11-17 grader!" Kan ju vara rätt (om du har den på balkongen) annars är det som det skrevs omöjligt att få kallare än den lufttemp som passerar kylningen (om du inte använder någon form av värmeväxlare). Kort sagt fel på givare.

hur ska dom kunna vara paj då har inte äns haft den i 1 vecka ( köpte den samtidigt som henke )

Visa signatur

Cpu: I5 750@ 3.3Ghz | Mobo: Gigabyte P55A-UD3 | Ram: 2x2Gig A-Data 1600Mhz gaming | Graffe: Asus 250Gts DK | Nätdel: Corsair HX650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkah:

Säg några program så skall jag printa och lägga upp dom här!

Tänk efter lite, hur stor är chansen att du fått någon superkylare som presterar sjukt mycket bättre än alla andra H50-kylare?

Om du fortfarande står fast vid det kan du väll vara snäll och skicka in den till Corsair så kan dom ju kolla vad som är så sjukt bra med din kylare och tillverka sådana ist.

Kommentarer till borttaget inlägg borttagna.
Visa signatur

~Intel Core i5 2.66GHz~ ~Radeon HD5770~

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Jag har tagit bort en del inlägg som var otrevliga och inte bidrog till tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av acc3pt:

Tänk efter lite, hur stor är chansen att du fått någon superkylare som presterar sjukt mycket bättre än alla andra H50-kylare?

Om du fortfarande står fast vid det kan du väll vara snäll och skicka in den till Corsair så kan dom ju kolla vad som är så sjukt bra med din kylare och tillverka sådana ist.

har du hört talas om en 3000rpm fläkt som är 120mm stor? ta 2 såna sätt dom på varsin sida å kör push n´ pull!!

Kommentarer till borttaget inlägg borttagna.
Visa signatur

Cpu: I5 750@ 3.3Ghz | Mobo: Gigabyte P55A-UD3 | Ram: 2x2Gig A-Data 1600Mhz gaming | Graffe: Asus 250Gts DK | Nätdel: Corsair HX650W

Permalänk
Medlem

du kan fortfarande inte utvinna kyla ur tomma intet , i så fall skulle inte det finnas nåt behov kompressor till kyl/frys
blås på maten så blir den kall

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

du kan fortfarande inte utvinna kyla ur tomma intet...

vrf ha fläktar då? :S

Visa signatur

Cpu: I5 750@ 3.3Ghz | Mobo: Gigabyte P55A-UD3 | Ram: 2x2Gig A-Data 1600Mhz gaming | Graffe: Asus 250Gts DK | Nätdel: Corsair HX650W

Permalänk
Skrivet av henkah:

Eller så är det så att du aldrig eller har aldrig kommit ner i den tempuraturen! du vet säkert inte heller vad mineral olja är för nått och vad det kan göra! utan att söka på google!

min nästa datorn skall bestå av bara mineral olja

och då kan jag komma ner i ungefär 8-10 grader

Btw ka säga såhär mina sensorer är inte paj och jag är inte den första som ligger på 11-17 grader på min cpu! finns många mer som ligger på den tempen med H50 bara att dom inte vill lägga upp här på enna sidan för dom fattar väl att ni är så korkade en del utav er att dom inte pallar med er!!! kan det vara så kanske???

Just det, jag har aldrig varit nere kring 10C... Har faktiskt hänt några gånger faktisk, brukar passera lite snabbt när min cascaden går ner till -100C eller när min tub för flytande kväve drar ner till -190C... -.-

Förövrigt kan du aldrig komma ner till under rumstemp oavsett vilken j*vla olja du doppat datorn i. Oljan, luftkylaren eller radiatorn till vattenkylningen kommer med rediga fläktar vara nära den kringliggande luftens temp.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sammi90:

vrf ha fläktar då? :S

för att cirkulera luften i rummet som annars skulle stå still och bli uppvärmd kring kylaren och därmed inte kyla

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sammi90:

vrf ha fläktar då? :S

För att få mer luftflöde så att du kan kyla närmare den temperatur ditt rum har. Du kan aldrig kyla lägre än rumstemp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

för att cirkulera luften i rummet som annars skulle stå still och bli uppvärmd kring kylaren och därmed inte kyla

så om jag skulle sätta 2x 3000rpm fläktar rakt mot ditt ansikte skulle inte ditt ansikte bli kalllare då?

Visa signatur

Cpu: I5 750@ 3.3Ghz | Mobo: Gigabyte P55A-UD3 | Ram: 2x2Gig A-Data 1600Mhz gaming | Graffe: Asus 250Gts DK | Nätdel: Corsair HX650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sammi90:

har du hört talas om en 3000rpm fläkt som är 120mm stor? ta 2 såna sätt dom på varsin sida å kör push n´ pull!!

Man kan fortfarande inte få en temperatur under rumstemperaturen. Eller du kanske bor i ett skjul någonstans i Norrland?

Känns verkligen inte bra att jag som är 15 förstår detta och inte du.

Visa signatur

~Intel Core i5 2.66GHz~ ~Radeon HD5770~

Permalänk
Skrivet av Sammi90:

så om jag skulle sätta 2x 3000rpm fläktar rakt mot ditt ansikte skulle inte ditt ansikte bli kalllare då?

Kallare än vad det var förut men aldrig kallare än den kringliggande luften. Om folk i tråden tar det lite lugnt och inte får den stängd kan jag demonstrera vad den absolut kraftigaste luftkylningen kan dra ner en cpu i stock till. Ska bara rota fram mina två delta fläktar...

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06