AMD storsatsar på bärbara datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Nackdelen med Atom är väl att tillhörande moderkort har ett energihungrigt chipset så det äter upp det som Atom sparar in på.

Eller har detta ändrats?

Med Atom Pineview så har man ju stoppat in grafikkretsen i processorn så får man får en 2-chips plattform istället för 3 vilket har visat sig vara effektivare. Med det så kan man också skippa nordbryggan.

Prestandan är ju densamma i princip med den är snålare.

Intel bumps Pineview Atom to 1.83GHz - News - Linux for Devices

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Nvidia släppte ju ett alternativ till intels eller är Ion bara grafik? Och den kanske är mer energieffektiv?

Jo stämmer nog bra det, jag som är ouppdaterad angående Atom
Tänkte på när den var ny och kom med Intels då 'omoderna' chipset.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Nvidia släppte ju ett alternativ till intels eller är Ion bara grafik? Och den kanske är mer energieffektiv?

ION innehåller hela biddivitten:

Nvidia Ion - Wikipedia, the free encyclopedia

Så fan vet varför inte AMD hittat på ett bättre alternativ än dubbelAtom + ION.

Saknar min Duron som överklockade 100%, skulle vilja se en dubbelDuron på 16W som spöar skiten ur dubbelAtomen . VG DRÖJ...

Permalänk
Medlem

Undrar om black edition processorerna har upplåst multippel?
Isf är de nog dax för en ny laptop

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huddit:

Jo dom är bra på att marknadsföra, och många tror på allt de säger. Tror dock inte att de flesta tror att dom är prestanda monster, men visst är det bra marknadsföring om apple skulle välja AMD processorer, då de ofta skryter om hastigheter - och att de är "tillräckligt bra" för Apple.

Citerat från Apple.com, nya MBP som presterar snäppet över de äldre.

"Den snabbaste, mest kraftfulla Macbook Pro någonsin. Gånger tre"

hahaha

De flesta "okunniga" tror att mac är bäst och snabbast. Iaf här där jag bor. Typ i skolan när man redigerar film osv så blir alla as uppspelta om någon har med sig en macbook pro. "Jävlar han har mac med sig! Nu kommer redigeringen bli mycket bättre eftersom mac är snabbare än pc!"

Tror amd hade tjänat på att skänka processorer till mac. Processorerna i sig kostar ju inte många kronor (mest utvecklingen av en processor som kostar vad jag läst). Apple skulle väl förmodligen börja andända amd då vilket skulle ge amd en uppsving på pc-marknaden Mac använder ju mest core 2 due eller vad de kallas, och där har ju amd betydligt bättre alternativ

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av facedark:

Fast Intels processorer är ju bättre generellt sett

Intels I7 är lite bättre än amds bästa, ja. Men processorerna mac använder är ju mest intels core2duo. Där är t.ex amd phenom II x4 betydligt bättre. Fattar inte hur mac tänker. De vill ju sälja så dålig hårdvara till så högt pris som möjligt för att lura konsumenterna och tjäna så mycket pengar som möjligt. Då är ju amd betydligt bättre, eftersom de ger samma prestanda som intel, till en ganska mycket billigare peng.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

Trevligt trevligt. Fler marknadsandelar till AMD är bara välkommet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Intels I7 är lite bättre än amds bästa, ja. Men processorerna mac använder är ju mest intels core2duo. Där är t.ex amd phenom II x4 betydligt bättre. Fattar inte hur mac tänker. De vill ju sälja så dålig hårdvara till så högt pris som möjligt för att lura konsumenterna och tjäna så mycket pengar som möjligt. Då är ju amd betydligt bättre, eftersom de ger samma prestanda som intel, till en ganska mycket billigare peng.

Apple tänker*

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

ION innehåller hela biddivitten:

Nvidia Ion - Wikipedia, the free encyclopedia

Så fan vet varför inte AMD hittat på ett bättre alternativ än dubbelAtom + ION.

Saknar min Duron som överklockade 100%, skulle vilja se en dubbelDuron på 16W som spöar skiten ur dubbelAtomen . VG DRÖJ...

AMD arbetar ju på en Atom konkurrent, Bobcat. de pressar sina nuvarande lågenergi arkitekturer så hårt de kan för att få ner energiförbrukningen på dem, men de kommer nätt och jämnt ner till 10 watt... för att komma lägre så behöver de Bobcat

Permalänk
Skrivet av Vernt:

AMD arbetar ju på en Atom konkurrent, Bobcat. de pressar sina nuvarande lågenergi arkitekturer så hårt de kan för att få ner energiförbrukningen på dem, men de kommer nätt och jämnt ner till 10 watt... för att komma lägre så behöver de Bobcat

Bobcat?! Alltså amds kodnamn är ju pinsamma xD ... gillar amd men intels kodnamn är iallafall coola. Westmere och nehalem osv..

Visa signatur

||Phenom II X4 955 3,2Ghz||HD 5850||4GB||1TB||Asus M4785TD||Windows 7||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galna_Dvärgen:

Bobcat?! Alltså amds kodnamn är ju pinsamma xD ... gillar amd men intels kodnamn är iallafall coola. Westmere och nehalem osv..

Intel fanboys ska vara tysta i AMD trådar!

även om du har rätt att Bobcat låter lite mesigt, fast den är nog döpt efter grävmaskin-saken, eller kanske för att man inte ser lodjur särskilt ofta... eller, ja... Bulldozer är åtminstone ett snyggt namn! Roliga arkitektur än vad Bobcat verkar vara!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galna_Dvärgen:

Bobcat?! Alltså amds kodnamn är ju pinsamma xD ... gillar amd men intels kodnamn är iallafall coola. Westmere och nehalem osv..

Om man tänker såhär
Bobcat http://blogs.southtownstar.com/schorsch/bobcat.jpg Inte direkt kraftfullt fordon Amd bobcat lär ju vara rätt klen den med
Bulldozer http://papulkas.com/education/pioneers/images/caterpillar-bul... Ganska kraftfullt fordon. Och amd kallar även efterträdaren till phenom för bulldozer så den lär ju vara kraftfull.

Ser du vad jag menar? Jag tror iaf det är så AMD vill att man ska referera

Och till Vernt! Han skrev att han gillade AMD och han har dessutom Grafikkort processor och chipset från amd. Så hur får du det till en Intel fanboy?

skydda mig mot påhopp
Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag har blandat AMD och Intel, båda har sina ädelstenar, så man kan inte säga att den ena är "bättre" än den andra, de som tror det är religiösa och saknar därmed trovärdighet.

Vi andra köper på pris/prestanda samt öveklockningsresultat och förmågan att låsa upp låsta kärnor.

Tyvärr, CPU-marknaden är oligopol så alla Intel-fans ska' va' glada att AMD finns, annars hade vi alla fått betala multum mer för CPUerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Och till Vernt! Han skrev att han gillade AMD och han har dessutom Grafikkort processor och chipset från amd. Så hur får du det till en Intel fanboy?

Skämtade lite, var inget illa menat. hoppas ingen tog illa upp.

Permalänk
Medlem

Phenom II Black Edition X920 borde prestera någonstans runt Phenom1 9500 osv ? isåfall är de riktigt bra

Skrivet av Vernt:

Skämtade lite, var inget illa menat. hoppas ingen tog illa upp.

Okej i fortsättningen får du göra skämt i skriftligt språk tydligare genom Smylisar. Det är en sak jag lärt mig att man måste kunna på detta forum värt att tänka på i fortsättningen

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Okej i fortsättningen får du göra skämt i skriftligt språk tydligare genom Smylisar. Det är en sak jag lärt mig att man måste kunna på detta forum värt att tänka på i fortsättningen

Bah, jag som har vant mig vid att kunna köra rätt vassa skämt på andra forum... *mutter mutter*
Får försöka tänka på det i fortsättningen, när du är i Swe' gör som klockorna gör, eller vad heter det nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tosseboll:

Förmodligen har de inte haft ekonomi att satsa på området ordentligt förrän nu...

Hur svårt kan det vara att släppa underklockade motsvarigheter till desktop processorerna, det är trots allt samma arkitektur. Det de gör är att optimera, undervolta, underklocka, och minska exempelvis Cache. AMD är fortfarande inget litet företag och har resurser, även fast Intel är mycket större. Det handlar om dåliga prioriteringar och ren dumhet att först nu släppa något som kan kallas ett alternativ till Intels utbud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrty:

Hur svårt kan det vara att släppa underklockade motsvarigheter till desktop processorerna, det är trots allt samma arkitektur. Det de gör är att optimera, undervolta, underklocka, och minska exempelvis Cache. AMD är fortfarande inget litet företag och har resurser, även fast Intel är mycket större. Det handlar om dåliga prioriteringar och ren dumhet att först nu släppa något som kan kallas ett alternativ till Intels utbud.

Är väl kanske inte så effektivt att bara undervolta en desktop-processor. Atom är väl en ny arkitektur som är anpassad för låg prestanda, låg värme utveckling och låg elförbrukning. Är väl lite som att försöka göra en snål miljö-bil på en v10 Lamborghini-motor, kan jag tänka mig. Måste ju vara bättre att bygga något från grunden och anpassa den till låg prestanda och el förbrukning.
Amd har ju försökt underklocka desktop-processorer vad jag sett. Tror de tog en enkärnig athlon och underklockade den något fruktansvärt till typ 1.2ghz, den var tänkt att konkurrera mot atom har jag för mig. Blev inget med det eftersom den fortfarande drog typ dubbelt så mycket som en atom, dock var ju prestandan super.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

Atom ja, men jag syftar snarare på hela AMDs nya lineup. En processor som drar 2,5W kräver något extra.

Ta Black Edition X920 som exempel, vilket direkt är en undervoltad och underklockad Athlon II X4 620. Hur svårt är detta att åstadkomma och vilka "enorma" resurser är det folk pratar om som utesluter AMD från laptop marknaden. Det är snarare naturligt att man lanserar motsvarigheter till desktop marknaden som är anpassade för de energikrav laptops kräver. Därför ser jag denna lansering enbart som ett hål AMD täpper igen.

Men ett företag som bara är kapabel att sno åt sig av konkurrentens pengar bryr sig uppenbarligen inte om Intel har 95% av marknaden. Varför ska man göra sig besväret att lansera nya processorer och ta sig in på nya marknader när man kan stämma skiten ur konkurrenten för snedvriden konkurrens. Klart att konkurrensen är snedvriden när Intel har 95% av marknadsandelarna, AMD har inte haft något att leverara enbart pga. ren inkompetens. Men om vi stämmer Intel så får ju AMD mer pengar, men uppenbarligen visar historien att Intel faktiskt leverera något marknaden efterfrågar. Ska vi då ta pengar från det mest kompetenta företaget som uppenbarligen inte enbart använder det till dasspapper, utan utvecklar och kommer med nya idéer. Att AMD inte lanserade en värdig motsvarighet till Atom är det dummaste jag varit med om. Om de vill överleva i framtiden måste företaget hänga med i svängarna. Det har gått fyra år sedan AMD hade något att erbjuda som inte Intel hade. Sedan dess har företaget förfallit och spelar på sina forna dagars ära. Det som gjorde AMD starkt var just att de kunde erbjuda något bättre, både vad gäller prestanda, effektivitet och pris. Idag kan de endast erbjuda attraktiva priser i de lägre segmenten vilket inte håller i längden.

Deras storsatsning på den bärbara marknaden bidrar inte med mycket som inte Intel redan erbjuder idag. Prestanda och effektivitet är Intel redan överlägsna på. AMD kan enbart erbjuda något mer prestanda för pengarna, men på bekostnad av effektiviteten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ingen som klår intel atom energi mässigt iaf tror en atom 270 ligger på 2,5w och är då 1,6ghz men amds (V Series V105 som drar 9w) kanske prestertar bättre per klockcykel? (vet att dom mäter lite olika men tror inte atomen drar mer än 9w iaf)

Atom 330+ion vs 25W Athlon II+785G. Båda i mini-ITX. Celeron desktop med som referens.
AMD Based Nettop Is Real: Athlon II X2 250u CPU and Sapphire IPC-AM3DD785G Mainboard Review (page 9) - X-bit labs

Ganska jämt i grafikprestanda, men AMD nästan dubbla CPU-prestandan till 40% högre (systemet totalt) energiförbrukning.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Atom 330+ion vs 25W Athlon II+785G. Båda i mini-ITX. Celeron desktop med som referens.
AMD Based Nettop Is Real: Athlon II X2 250u CPU and Sapphire IPC-AM3DD785G Mainboard Review (page 9) - X-bit labs

Ganska jämt i grafikprestanda, men AMD nästan dubbla CPU-prestandan till 40% högre (systemet totalt) energiförbrukning.

Atom processorn är fruktansvärt långsam, jag hade valt den nya AMD processorn utan att tveka.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk

Atom's syfte är strömförbrukning, inte prestanda.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Skrivet av Gurrty:

Atom ja, men jag syftar snarare på hela AMDs nya lineup. En processor som drar 2,5W kräver något extra.

Ta Black Edition X920 som exempel, vilket direkt är en undervoltad och underklockad Athlon II X4 620. Hur svårt är detta att åstadkomma och vilka "enorma" resurser är det folk pratar om som utesluter AMD från laptop marknaden. Det är snarare naturligt att man lanserar motsvarigheter till desktop marknaden som är anpassade för de energikrav laptops kräver. Därför ser jag denna lansering enbart som ett hål AMD täpper igen.

Men ett företag som bara är kapabel att sno åt sig av konkurrentens pengar bryr sig uppenbarligen inte om Intel har 95% av marknaden. Varför ska man göra sig besväret att lansera nya processorer och ta sig in på nya marknader när man kan stämma skiten ur konkurrenten för snedvriden konkurrens. Klart att konkurrensen är snedvriden när Intel har 95% av marknadsandelarna, AMD har inte haft något att leverara enbart pga. ren inkompetens. Men om vi stämmer Intel så får ju AMD mer pengar, men uppenbarligen visar historien att Intel faktiskt leverera något marknaden efterfrågar. Ska vi då ta pengar från det mest kompetenta företaget som uppenbarligen inte enbart använder det till dasspapper, utan utvecklar och kommer med nya idéer. Att AMD inte lanserade en värdig motsvarighet till Atom är det dummaste jag varit med om. Om de vill överleva i framtiden måste företaget hänga med i svängarna. Det har gått fyra år sedan AMD hade något att erbjuda som inte Intel hade. Sedan dess har företaget förfallit och spelar på sina forna dagars ära. Det som gjorde AMD starkt var just att de kunde erbjuda något bättre, både vad gäller prestanda, effektivitet och pris. Idag kan de endast erbjuda attraktiva priser i de lägre segmenten vilket inte håller i längden.

Deras storsatsning på den bärbara marknaden bidrar inte med mycket som inte Intel redan erbjuder idag. Prestanda och effektivitet är Intel redan överlägsna på. AMD kan enbart erbjuda något mer prestanda för pengarna, men på bekostnad av effektiviteten.

Sno åt sig av Intels pengar? Skojar du med oss? Pengarna var en bråkdel av vad Intel tjänade på när man stängde ute AMD från marknaden under flera år genom mutor ect. Så du tycker att det är AMD:s fel och inte Intels. Alltså om jag har förstått det rätt tycker du synd om Intel och folket på AMD är inkompetenta? Det är Inte så lätt att kunna erbjuda en massa när man spelar mot en stor jätte som ovanpå allt sysslar med mutor ect allt för att stänga ute konkurensen från marknaden.

Är du en av dom som bara hade velat ha Intel på marknaden? Låter som det iallafall. Inte konstigt att Intel kan leverera när man har över 80% av marknaden. Intel omsätter enormt mycket mer pengar än AMD så inte är det konstigt att Intel har den senaste nanometer teknologin effektivare processorer ect. Dom har ju råd att lansera en ny arkitektur vart annat år! Däremot är folket på AMD ett väldigt kompetent folk som lyckas locka till sig kunder utan att behöva köra med mutor bland annat för att dra något exempel.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrty:

Men ett företag som bara är kapabel att sno åt sig av konkurrentens pengar bryr sig uppenbarligen inte om Intel har 95% av marknaden. Varför ska man göra sig besväret att lansera nya processorer och ta sig in på nya marknader när man kan stämma skiten ur konkurrenten för snedvriden konkurrens. Klart att konkurrensen är snedvriden när Intel har 95% av marknadsandelarna, AMD har inte haft något att leverara enbart pga. ren inkompetens. Men om vi stämmer Intel så får ju AMD mer pengar, men uppenbarligen visar historien att Intel faktiskt leverera något marknaden efterfrågar. Ska vi då ta pengar från det mest kompetenta företaget som uppenbarligen inte enbart använder det till dasspapper, utan utvecklar och kommer med nya idéer. Att AMD inte lanserade en värdig motsvarighet till Atom är det dummaste jag varit med om. Om de vill överleva i framtiden måste företaget hänga med i svängarna. Det har gått fyra år sedan AMD hade något att erbjuda som inte Intel hade. Sedan dess har företaget förfallit och spelar på sina forna dagars ära. Det som gjorde AMD starkt var just att de kunde erbjuda något bättre, både vad gäller prestanda, effektivitet och pris. Idag kan de endast erbjuda attraktiva priser i de lägre segmenten vilket inte håller i längden.

Deras storsatsning på den bärbara marknaden bidrar inte med mycket som inte Intel redan erbjuder idag. Prestanda och effektivitet är Intel redan överlägsna på. AMD kan enbart erbjuda något mer prestanda för pengarna, men på bekostnad av effektiviteten.

Altså, jag blir nästan förbannad av ditt inlägg. Men jag ska undvika att skriva av mig allt för hårt, du tycker att AMD "snor" pengar av Intel, det är precis vad Intel har gjort mot AMD i flera år genom fula knep som dessa. Att sedan AMD stämmer dom på pengar som dom förlorat är inte mer än rätt, som någon ovan mig skrev så får dom aldrig tillbaka den feta summan som dom blev av med då Intel stängde dom ute från marknaden. Sen att AMD hade tur och fick veta detta och sedan ta chansen till att stämma dom är bara bra. Men jag undrar hur många gånger dom har gått miste om pengar och aldrig fått vetat det. När jag tittar på sweclockers så ser jag lätt 30-40% som använder AMDs processorer, amd är så sjukt mycket billigare om man jämför med intel i prestanda. Om du undrar varför AMD inte lanserar en värdig motsvarighet till atom så kan det ju vara just för att dom inte haft pengar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrty:

Atom ja, men jag syftar snarare på hela AMDs nya lineup. En processor som drar 2,5W kräver något extra.

Ta Black Edition X920 som exempel, vilket direkt är en undervoltad och underklockad Athlon II X4 620. Hur svårt är detta att åstadkomma och vilka "enorma" resurser är det folk pratar om som utesluter AMD från laptop marknaden. Det är snarare naturligt att man lanserar motsvarigheter till desktop marknaden som är anpassade för de energikrav laptops kräver. Därför ser jag denna lansering enbart som ett hål AMD täpper igen.

Men ett företag som bara är kapabel att sno åt sig av konkurrentens pengar bryr sig uppenbarligen inte om Intel har 95% av marknaden. Varför ska man göra sig besväret att lansera nya processorer och ta sig in på nya marknader när man kan stämma skiten ur konkurrenten för snedvriden konkurrens. Klart att konkurrensen är snedvriden när Intel har 95% av marknadsandelarna, AMD har inte haft något att leverara enbart pga. ren inkompetens. Men om vi stämmer Intel så får ju AMD mer pengar, men uppenbarligen visar historien att Intel faktiskt leverera något marknaden efterfrågar. Ska vi då ta pengar från det mest kompetenta företaget som uppenbarligen inte enbart använder det till dasspapper, utan utvecklar och kommer med nya idéer. Att AMD inte lanserade en värdig motsvarighet till Atom är det dummaste jag varit med om. Om de vill överleva i framtiden måste företaget hänga med i svängarna. Det har gått fyra år sedan AMD hade något att erbjuda som inte Intel hade. Sedan dess har företaget förfallit och spelar på sina forna dagars ära. Det som gjorde AMD starkt var just att de kunde erbjuda något bättre, både vad gäller prestanda, effektivitet och pris. Idag kan de endast erbjuda attraktiva priser i de lägre segmenten vilket inte håller i längden.

Deras storsatsning på den bärbara marknaden bidrar inte med mycket som inte Intel redan erbjuder idag. Prestanda och effektivitet är Intel redan överlägsna på. AMD kan enbart erbjuda något mer prestanda för pengarna, men på bekostnad av effektiviteten.

Sno åt sig intels pengar? Intel skulle egentligen betala ännu mer enligt mig, då amd har uteblivit enorma summor på grund av intel. Amd var långt före intel för några år sedan. Deras athlon64 spöade skiten ur intels pentium4. De hade lägre klockfrekvens, gick svalare, drog mindre ström, var billigare och trots detta bättre! Folk köpte intel likt förbannat. Speciellt OEM tillverkare som DELL använde ju intel ändå, på grund av att intel mutade dem. Hade inte mutorna varit där hade det förmodligen suttit en amd i de flesta datorer på den tiden. Klart OEM tillverkarna vill sälja så bra datorer till så billigt pris som möjligt? Då skulle de solklart valt amd, och då hade förmodligen amd haft resurser at utveckla ännu bättre processorer och ledigt marknaden idag:)
Inte så lätt att "hänga med i svängarna" när man inte ens kan konkurrera mot ett företag genom att släppa en betydligt bättre produkt. Amd var värda de pengarna, de kämpar i uppförsbacke.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av DataNusse:

Atom's syfte är strömförbrukning, inte prestanda.

Jo men du glömmer en enormt viktig sak!

Om det tar dubbelt så lång tid att öppna ett program med en långsam strömsnål Atom jämfört med en annan cpu som istället drar dubbelt så mycket ström... Vad blir resultatet? Jo att båda systemen drar lika mycket batteri för att göra samma uppgift(!) bara det att man fick vänta längre på Atom-datorn = Atom fail!

Tror det var Toms Hardware som gjorde ett liknande test mellan två andra Intel och Amd processorer för några år sedan:

Dom mätte hur mycket ström två datorer behövde för att göra färdigt olika uppgifter, dvs, dom mätte strömförbrukningen från det att dom startade uppgiften tills det att datorn var klar.

Medelförbrukning * tiden det tog att bli klar = hur mycket energi som försvunnit ur batteriet.

Det lustiga / intressanta är att systemet med den kraftigare hungrigare processorn drog märkbart mindre ström i verkligheten, för den var mycket kraftfullare vilket gjorde att den snabbt kunde bli klar med uppgiften och sedan gå in i sparläge där den klockar ner / stänger av delar av sig själv. Den långsammare processorn fick jobba i sitt max-läge en mycket längre tid för att klara av samma grej vilket gjorde att den i slutändan drog mest energi ^^

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Skrivet av dpom86:

Jo men du glömmer en enormt viktig sak!

Om det tar dubbelt så lång tid att öppna ett program med en långsam strömsnål Atom jämfört med en annan cpu som istället drar dubbelt så mycket ström... Vad blir resultatet? Jo att båda systemen drar lika mycket batteri för att göra samma uppgift(!) bara det att man fick vänta längre på Atom-datorn = Atom fail!

Tror det var Toms Hardware som gjorde ett liknande test mellan två andra Intel och Amd processorer för några år sedan:

Dom mätte hur mycket ström två datorer behövde för att göra färdigt olika uppgifter, dvs, dom mätte strömförbrukningen från det att dom startade uppgiften tills det att datorn var klar.

Medelförbrukning * tiden det tog att bli klar = hur mycket energi som försvunnit ur batteriet.

Det lustiga / intressanta är att systemet med den kraftigare hungrigare processorn drog märkbart mindre ström i verkligheten, för den var mycket kraftfullare vilket gjorde att den snabbt kunde bli klar med uppgiften och sedan gå in i sparläge där den klockar ner / stänger av delar av sig själv. Den långsammare processorn fick jobba i sitt max-läge en mycket längre tid för att klara av samma grej vilket gjorde att den i slutändan drog mest energi ^^

Allt beror på användning. Atom är byggd för system som används till lätt arbete (text/web) och då räcker den prestanda. Vill man ha mer kraft, lika bra batteritid men också betala mer då köper man dyrare SUxxx-kretsar.

Användning och pris avgör. Atom är välplacerad för marknaden och användningsområde, samt priset. Atom är en lyckad produkt som används från billiga bärbara till HTPC.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Ser en konstig sak här nu när man jämför med AMD's desktopvarianter:

AMD Desktop:
Athlon II X4 610e 2,400 MHz 2MB 45W

AMD Mobile:
Phenom II Black Edition X920 2,300 MHz 2MB 45 W

Borde inte mobile vara mera värmeeffektiv än desktop? Det känns som det saknas något i mobilevariantens specifikation. Något bör vara bättre.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Devrer:

Trollmatning

Mata inte trollet

Det är ju som sagt på tiden att Amd kommer in rejält på laptop marknaden. Hoppas det går bra för dem.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ingen som klår intel atom energi mässigt iaf tror en atom 270 ligger på 2,5w och är då 1,6ghz men amds (V Series V105 som drar 9w) kanske prestertar bättre per klockcykel? (vet att dom mäter lite olika men tror inte atomen drar mer än 9w iaf)

Prestandaenhet/watt är sämre hos Atom än hos Core 2.

Att en processor förbrukar lite ström säger inget om hur effektiv den är.

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Dell U3415W HTPC: FD Node 202, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Main server: Rasberry Pi 4 8 GB Worker server: FD Node 304, Core i3 3220T, 16 GB RAM, 60 GB Intel 330+80 GB 320, 3*3TB WD Red, Debian Backup: AMD E-350, 8 GB, 40 GB Intel V40, 3x3TB WD Red, Debian