Valve lanserar Steam för Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Träpuben:

Och varför tycker herrn det?

Det är ju grymt bekvämt, och en bra idé, men steam är ju inte särskilt bra kodat.

har nog aldrig använt mig av en mjukvara med fler problem än steam har haft, och jag skaffade steam på releasedagen så har levt igenom varenda pissigt problem dom lyckats nästla in.

Visa signatur

AMD 5900x | ASUS 3080GTX | ASUS Xonar Essence STX | 32GB | Fractal R5
Xtrfy XG1-R LED | Logitech G502 v2 | Sennheiser HD650 | Audio Engine A5+

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon84089:

Värt att nämnas är att det kommer till Linux också inom den närmsta framtiden

Kalla po det, tack

Edit: Nvm, kalla finns i inlagget under

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon84089:

Värt att nämnas är att det kommer till Linux också inom den närmsta framtiden

Jajamän, har aldrig varit något stort fan av Steam, men nu kanske det blir ändring!

[Phoronix] It's Official: Valve Releasing Steam, Source Engine For Linux!

Angående prestanda så hänger det nog stort på drivrutinerna. Drivrutinerna till Windows får ju som väntat mest stöd av företagen när det gäller spel. Men nu kanske AMD vaknar upp och ser till att det blir lite ordning på deras support för andra operativsystem och lär av nVidia.

Edit: ... lär av nVidia och Intel (i framförallt avseendet vad gäller stöd av uppdateringar).

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Avstängd

Steam är ju så jävla dyra så där har man ju inte råd att köpa spel förutom när dom har en weekend deal, men är det nått man vill ha så lyckas man ju alltid missa det pga det så tycker jag steam suger och sen €=$ är deras sätt att pissa på oss från europa.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Steam är ju så jävla dyra så där har man ju inte råd att köpa spel förutom när dom har en weekend deal, men är det nått man vill ha så lyckas man ju alltid missa det pga det så tycker jag steam suger och sen €=$ är deras sätt att pissa på oss från europa.

Har man råd med en mac (eller din rigg för den delen) har man råd med spel på steam, inte mer med det. Sen kan man alltid klaga på deras prissättning men dom har ju ingen anledning att sänka priserna då dom säljer sjukt stora mängder spel nu som det är.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 1guy:

Det är ju grymt bekvämt, och en bra idé, men steam är ju inte särskilt bra kodat.

har nog aldrig använt mig av en mjukvara med fler problem än steam har haft, och jag skaffade steam på releasedagen så har levt igenom varenda pissigt problem dom lyckats nästla in.

Här är mitt steam som jag aldrig har haft några problem med.Vad innebär pissigt problem?

steam @ pici.se

SBT som vanligt??

Visa signatur

Asus Commando Q6600@3,6GHZ Coolermaster Gemini2 8GB Corsair Dominator Intel X25-V 40GB Samsung 250gb Gainward GTX295(på garantibyte) Win 7 Home Premium X64.......

Permalänk

Alltså, varför vissa spel presterar sämre på Mac OSX beror ju för tusan på drivrutinerna ! Det släpps ju drivrutiner till OSX riktigt sällan, då är det oftast Apple som bestämmer över hur drivrutinerna ska vara -__-' .
Medan Windows och Linux användare får drivis releaser oftare!

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk

Rätt magert utbud för Mac än så länge men det kanske ändrar sig nu när möjligheten finns. Dock så sitter ju de flesta Mac-användarna på rätt svag hårdvara så nya spel blir kanske lite svårt att få spelbara.

Permalänk

Steam lanserades med både Torchlight och Portal, ni skrev endast portal

Sedan slängdes en massa indie spel upp med stöd för MAC.

Visa signatur

| MacBook Pro 2016 Touch Bar 15" |

| 16GB Ram DDR4 2133 MHz | i5 6500k | RX 480 4GB | ASUS Z170-A | Fractal Design XL | Corsair TX650W |

CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Medlem

Hur genomtänkt är detta egentligen?
http://www.goopeg.com/img/ZsXg0uHn.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jooh4n:

Steam lanserades med både Torchlight och Portal, ni skrev endast portal

Sedan slängdes en massa indie spel upp med stöd för MAC.

enda spelet som valve tillverkat tror jag de menar

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem

HAHA kekkonen, roligast ikväll! Hur ska man kunna spela portal på mac när det bara fins en knapp??

Permalänk
Medlem

Mac har väl två "sensorer". En knapp men man kan ställa in att när man klickar på högra sidan så fungerar det som högerklick.
Så är det iaf på skolan.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Skrivet av Devil May Cry:

Mac har väl två "sensorer". En knapp men man kan ställa in att när man klickar på högra sidan så fungerar det som högerklick.
Så är det iaf på skolan.

Eller klicka med två fingrar på musplatta, eller hålla ned ctrl. Går väl att ställa in hur man vill dessutom...

EDIT: Testat lite Portal på Macbooken nu, och det funkar väl helt okej. Helt klart spelbart i vilket fall.
EDIT 2: Dock totalt ospelbart på maxinställningar, men jag hade väl inte väntat mig att det skulle gå särskilt bra då heller.

Permalänk
Skrivet av acke5:

Alltså, varför vissa spel presterar sämre på Mac OSX beror ju för tusan på drivrutinerna ! Det släpps ju drivrutiner till OSX riktigt sällan, då är det oftast Apple som bestämmer över hur drivrutinerna ska vara -__-' .
Medan Windows och Linux användare får drivis releaser oftare!

3:e-parts tillverkare! Har Apple sådana? Njae, för dom vill "kontrollera" deras mac-marknad. Släpp det fritt och mac ägare skulle ha fler alternativ, bättre priser och fler drivrutiner och uppdateringar, Apple skulle sälja mer än dom någonsin gjort. Bara för att dra den gamla monopol regeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted82:

Utveckla tack om någon ens ska ta dig på allvar.

Antar att du inte läst anandtechs test?

Quick Look: Mac OS X Portal Performance - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Macs drivare ligger långt bakom Windows.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tJev:

Har man råd med en mac (eller din rigg för den delen) har man råd med spel på steam, inte mer med det. Sen kan man alltid klaga på deras prissättning men dom har ju ingen anledning att sänka priserna då dom säljer sjukt stora mängder spel nu som det är.

Den har jag ju bara haft råd med pga att jag köper mina spel hos play.com och inte steam Nee men allvarligt ett spel som man laddar ner ska inte kosta mer än en dvd som man köper i en riktig butik. hade det inte varit för det så hade ju steam varit riktigt bra, men fan va dyra dom är.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Oj hemska saker, alla som sitter med 30" och spelar i 4 Mpix får precis över vad panelen klarar (dvs 60hz).

Skulle de lägga ner $ på utveckling i paritet med antalet användare så borde det vara 5-7% prestanda men nu är det ju över förväntan och bra gjort för att vara sådan liten marknad.

Men oj ! DVI stödjer 60hz i 1920x1200 så alla frames över det är lull-lull och visas inte.. hrmm det är då alltså spelare som kör dual-link dvi med nya 120hz paneler som behöver gråta med enkel gpu.

Låt oss spela !

Visa signatur

Inget är omöjligt, bara det att det omöjliga tar lite längre tid

Permalänk
Medlem

När kommer Steam till Linux då? Det är ju ett av main-reasonsen för man inte kör linux, eftersom det bara tjabbar hela tiden med wine eller inte har så bra prestanda...

Visa signatur

Roses are red, My name's Dave, This poem makes no sense, Microwave.

Permalänk
Skrivet av Doctor Pepper:

3:e-parts tillverkare! Njae, för dom vill "kontrollera" deras mac-marknad. Släpp det fritt och mac ägare skulle ha fler alternativ, bättre priser och fler drivrutiner och uppdateringar, Apple skulle sälja mer än dom någonsin gjort. Bara för att dra den gamla monopol regeln.

Nä, men oj vad du verkar insatt. Tänk så enkelt – att Apple inte tänkt på det? De måste vara helt inkompetenta. Kanske de borde dricka fler Doctor Pepper istället för Cool Aid?

”3:e-parts tillverkare! Har Apple sådana?”
Vad tror du? Gå in på MacUpdate och kika lite.

Det tål att upprepas; det är lämpligt att vara lite mer ödmjuk när man uttalar sig om saker man inte är insatt i.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk

Det där är mycket märkligt.
Av någon anledning så ser allt lite suddigt ut i Mac-versionen, ungefär som om man inte kör i ”naitive resolution” fastän man gör det. Ännu märkligare är att allt ser skarpt ut på startskärmen, men väl inne i spelet så blir det suddigt. Fattar inte.

Sen känns det inte rätt att bara skylla på Apples grafikdrivrutiner. Visst, de är säkert inte de bästa, men det finns en del spel som rullar minst lika bra i Mac OS X som i Windows. Av de jag testat så är Call of Duty 4 prestandamässigt (bilder per sekund) jämförbart med Windows-versionen och likaså World of Warcraft. Båda dessa spel är väl mer krävande än Portal?

Torchlight som också släppts för Mac på Steam ser hur bra ut som helst (inte suddigt) och flyter (vad jag kan se) lika bra i Mac OS X som i Windows.

Edit:
De har fixat till suddigheten i en uppdatering till Portal.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Nu är det så att jag hatar Valve spel men det är nog en start för flera speltillverkare att göra Mac spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av allban:

Oj hemska saker, alla som sitter med 30" och spelar i 4 Mpix får precis över vad panelen klarar (dvs 60hz).

Skulle de lägga ner $ på utveckling i paritet med antalet användare så borde det vara 5-7% prestanda men nu är det ju över förväntan och bra gjort för att vara sådan liten marknad.

Men oj ! DVI stödjer 60hz i 1920x1200 så alla frames över det är lull-lull och visas inte.. hrmm det är då alltså spelare som kör dual-link dvi med nya 120hz paneler som behöver gråta med enkel gpu.

Låt oss spela !

Säger ganska mycket om vilken nivå Macs OpenGL-drivare ligger på. Om fler spel ska portas som är mer krävande än Portal så kanske man vill behålla någorlunda hög FPS.

Dessutom så är det här med ett GTX285. Hur många Mac:ar kommer med GTX285? Om skillnaden mellan Windows och MacOS drivrutiner är så pass stora så kanske de Macar (läs: de flesta) som sitter med GPUer från förra generationen - som inte ens då var särskilt snabba - få dra ner på inställningarna rätt rejält. Och det är inte för att de sitter på sämre hårdvara, utan för att de sitter på sämre drivrutiner.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av kekkonen:

Hur genomtänkt är detta egentligen?
http://www.goopeg.com/img/ZsXg0uHn.jpg

Finns ingen anledning till att tänka igenom det då de som spelar troligen inte använder någon mus med bara en knapp. De Apple möss som säljs har både höger och vänsterklick.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Skrivet av kekkonen:

Hur genomtänkt är detta egentligen?
http://www.goopeg.com/img/ZsXg0uHn.jpg

Den var kul.

Men att argumentera om avsaknaden av högerklick på Mac år 2010 visar bara hur dålig koll man har. Musen i den där strippen det länkades till är från 90-talet. Man har kunnat högerklicka sen Mac OS 8 som släpptes 1997. I tidigare operativsystem så har vissa spel (exempelvis Warcraft II) använt kommando-klick för att simulera högerklick.

Numera kör man ctrl-klick för att få högerklick. (om man nu tillhör de som kör med enknappsmus)

Tidigare fanns det inte samma behov av att kunna högerklicka i Mac OS som i Windows. Användagränssnittet var anpassat efter enknappsmus och man ”gömde” inte en massa kommandon under högerklick.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av _-ROCCAT-_:

Nu är det så att jag hatar Valve spel men det är nog en start för flera speltillverkare att göra Mac spel.

Blir nyfiken – varför hat?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Blir nyfiken – varför hat?

Det är att jag inte tycker om spelen (cs, css, half life, portel etc...). Jag är grafik freak

Permalänk
Skrivet av _-ROCCAT-_:

Det är att jag inte tycker om spelen (cs, css, half life, portel etc...). Jag är grafik freak

Jaha, men grafiken och spelet i sig är väl inte riktigt samma sak?
Klart klart grafiken spelar roll, men du menar väl ändå inte att det är dålig grafik i Valves spel?

Hursomhelst tycker fortfarande helheten i Half-Life 2 och Portal är bland det bästa jag spelat i singelspelarväg.

Another World är t.ex. ett spel som har kass grafik enligt dagens mått. Men grafiken har en egen stil och spelet är fortfarande mycket bra tycker jag. http://www.pixelate.de/uploads/images/another_world.jpg

Vilka spel har snygg grafik menar du?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Jag tycker att man kan göra en jämförelse med "Konsolkriget" på 90talet, när vissa spel (Resident Evil, Need for Speed, etc etc) endast var gjorda till Playstation i början. 10 år senare finns dom flesta titlar både till Playstation och Xbox.
För i slutändan handlar allting om pengar!
Spelföretagen vet om att dom kan tjäna miljontals $ om dom utvecklar spel till Mac & Linux, och det kommer dom att göra, om några år kommer man att kunna spela ALLA spel på Win/Mac/Linux ! ! !

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av Valiumballong:

Man har sagt det förut och man kan säga det igen.

Steam äger
Valve äger
mac är fortfarande rätt sämst

[Citation Needed]

Lite Wikipediaskadad är man...

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak