Valve lanserar Steam för Mac

Permalänk
Melding Plague

Valve lanserar Steam för Mac

Precis som utlovat släpper Valve spelklienten Steam för Mac OS X. Nyfikna Mac-användare kan därmed både köpa spel och spela mot användare med Windowsklienten.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Härligt! Har laddat ner det nu och ska snart lira portal! YEAH

Visa signatur

Intel E6750 @ 3.2Ghz, 6Gb 800mhz Corsair, 250Gb HDD, Sapphire 4870 1Gb

Permalänk
Medlem

Äntligen kan man spela Steam-spel med sina Mac-polare!

Bra initiav Steam!

Visa signatur

"A person who never made a mistake never tried anything new." - Albert Einstein

CPU: Intel® Pentium® 4 EE @ 3.73 GHz Grafikkort: ATI Radeon HD2900 XT 512MB Minne: DDR2 PC6400 2048MB Hårddisk: Western Digital Black™ 640GB OS: Windows 7 Ultimate x32

Permalänk
Inaktiv

Värt att nämnas är att det kommer till Linux också inom den närmsta framtiden

Permalänk
Medlem

Man har sagt det förut och man kan säga det igen.

Steam äger
Valve äger
mac är fortfarande rätt sämst

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Inaktiv

Nog för att jag troligen aldrig kommer ha Mac så länge det är så överprisat som det är.

Men det är helt klart ett steg i rätt riktning. Det kan ingen förneka, sen att det man köper funkar till både Mac och Windows är ju en helt klar bonus likså. Jag menar inte fan funkar spelen man köper till Xbox till Playstation och tvärtom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Man har sagt det förut och man kan säga det igen.

Steam äger
Valve äger
mac är fortfarande rätt sämst

Lite små sant

Skoj om det kommer till Linux också om det stämmer.

Permalänk
Avstängd

Borde stå att portal är gratis också till 24 maj.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Medlem

"Valve planerar att porta alla sina spel till Mac OS, men för tillfället är Portal den enda titeln som finns tillgänglig. Som plåster på såren är dock spelet gratis till den 24 maj för både Windows- och Mac-användare."

"På Steam finns i skrivande stund cirka 60 Mac-kompatibla spel, bland annat välkända Civilization IV, Torchlight samt mindre indietitlar som Braid och Machinarium."

Betyder detta att det nu för nuvarande bara finns 1 mac spel att tillgå genom steam som det står? men att ytterligare 60 kan komma att portas? Låter lite konstigt de här två meningarna tycker jag

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av erdraug:

"Valve planerar att porta alla sina spel till Mac OS, men för tillfället är Portal den enda titeln som finns tillgänglig. Som plåster på såren är dock spelet gratis till den 24 maj för både Windows- och Mac-användare."

"På Steam finns i skrivande stund cirka 60 Mac-kompatibla spel, bland annat välkända Civilization IV, Torchlight samt mindre indietitlar som Braid och Machinarium."

Betyder detta att det nu för nuvarande bara finns 1 mac spel att tillgå genom steam som det står? men att ytterligare 60 kan komma att portas? Låter lite konstigt de här två meningarna tycker jag

60 titlar funkar på Mac. Samtliga av Valves source titlar ska portas till Mac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon84089:

Värt att nämnas är att det kommer till Linux också inom den närmsta framtiden

Det där har jag hört också. Det vore ju alldeles underbart om det var sant. Den här nyheten är i alla fall definitivt ett steg i rätt riktning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av erdraug:

"Valve planerar att porta alla sina spel till Mac OS, men för tillfället är Portal den enda titeln som finns tillgänglig. Som plåster på såren är dock spelet gratis till den 24 maj för både Windows- och Mac-användare."

"På Steam finns i skrivande stund cirka 60 Mac-kompatibla spel, bland annat välkända Civilization IV, Torchlight samt mindre indietitlar som Braid och Machinarium."

Betyder detta att det nu för nuvarande bara finns 1 mac spel att tillgå genom steam som det står? men att ytterligare 60 kan komma att portas? Låter lite konstigt de här två meningarna tycker jag

Valve har inte gjort civilization 4 etc. Valve har gjort half-life, portal och CS source (tror de har gjort cs source) och kanske något mer. Steam ägs av valve men inte alla spel som finns att köpa/ladda ner via steam.
Portal är det enda Valve-spel för mac ATM. Resten är inte gjorda av valve.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erdraug:

"Valve planerar att porta alla sina spel till Mac OS, men för tillfället är Portal den enda titeln som finns tillgänglig. Som plåster på såren är dock spelet gratis till den 24 maj för både Windows- och Mac-användare."

"På Steam finns i skrivande stund cirka 60 Mac-kompatibla spel, bland annat välkända Civilization IV, Torchlight samt mindre indietitlar som Braid och Machinarium."

Betyder detta att det nu för nuvarande bara finns 1 mac spel att tillgå genom steam som det står? men att ytterligare 60 kan komma att portas? Låter lite konstigt de här två meningarna tycker jag

Portal är för närvarande det enda spelet i valves spelportfolio som finns till mac. De planerar att porta resterande spel så som counter strike etc.

Totalt finns det runt 60 spel till mac på steam, ifrån alla utvecklare och inte bara valve.

Permalänk
Avstängd

Fantastiskt bra,nu kanske det kan bli slut på gnället om hur jävla dåligt steam är:_))
Jag har i princip alla mina spel på steam och för dom som gnäller om att steam inte har support för spel på skiva så funkar det utmärkt att aktivera sina skivspel direkt i steam och ladda ner dom där också.
Voila,aldrig en sliten dvdskiva igen:))

Visa signatur

Asus Commando Q6600@3,6GHZ Coolermaster Gemini2 8GB Corsair Dominator Intel X25-V 40GB Samsung 250gb Gainward GTX295(på garantibyte) Win 7 Home Premium X64.......

Permalänk
Medlem

Steam <3 <3 Förstår inte att folk kan tycka illa om dem, visst prissättningen på spel osv är inte den bästa men man måste faktiskt inte köpa via steam

Permalänk

Det funkar kanon detta. Valve ska ju släppa nya titlar till Mac varje onsdag också. Blir kanon!

Permalänk

Frågan är ifall man får behålla Portal efter 24 maj

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Hedersmedlem

Grattis Macintoshägare, ni har fått det synnerligen sämsta spelrelaterade program som någonsin skapats.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Om jag nu fattat detta rätt, det är bara Valve spel som fungerar/kommer funka genom steam? (Om det nu inte kommer speciella Mac spel till steam då)

Permalänk
Medlem

Dont feed the trolls!

Permalänk
Medlem

Quick Look: Mac OS X Portal Performance - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Ganska stora skillnader om man får säja det själv,

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Man har sagt det förut och man kan säga det igen.

Steam äger
Valve äger
mac är fortfarande rätt sämst

Utveckla tack om någon ens ska ta dig på allvar.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk

Ändå spelbart på alla res, men jo, inte världens bästa optimering, men, första titeln som blivit portad + gratis, vafan, man kan bara inte klaga.

Visa signatur

Alienware 17

Permalänk

<3 Valve. Jag spelar inte mycket men detta är underbar nyhet, väntar på TF2 port!

Visa signatur

Min app, Sandpainting, se mer om den på www.technovelty.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Grattis Macintoshägare, ni har fått det synnerligen sämsta spelrelaterade program som någonsin skapats.

Och varför tycker herrn det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morganrone93:

Ändå spelbart på alla res, men jo, inte världens bästa optimering, men, första titeln som blivit portad + gratis, vafan, man kan bara inte klaga.

Långt ifrån bra ja.

http://images.anandtech.com/doci/3726/Portal2Win.png
http://images.anandtech.com/doci/3726/Portal2Mac.png

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Väldigt trevligt med Portal gratis. Klarade det på ca 100 minuter imorse XD

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Kanske kul och visa brorsan som ständigt påstår att man inte kan jämföra hårdvara som finns i windows och den som finns i mac pga. att mac är bättre optimerat OS.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Kanske kul och visa brorsan som ständigt påstår att man inte kan jämföra hårdvara som finns i windows och den som finns i mac pga. att mac är bättre optimerat OS.

Kan ju bero på att det är en dålig port

Permalänk
Medlem

Prestandan beror väl även på hur väl dom lyckas porta spelen. The Orange Box till PS3 var väl ingen höjdare?

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch