farligt med voltklockning, 5850?

Permalänk

farligt med voltklockning, 5850?

hejsan alla trevliga medlemmar på swec jag undrar hur farligt det är att överklocka sitt kort genom att öka ''vcore''? kör med MSI afterburner och jag kan köra stabilt på 1000mhz och 1,225V och då presterar det som ett 5870 har jag hört och jag undrar hur farligt är detta? fläkten är uppdragen så värme är inget problem och vad är det som möjligtvis först skulle paja? tack

Visa signatur

520 watt Ace rawdeal... geforce GTS 250... asus M4A78 pro... 1tb budget hdd.. AMD phenom 945 @ 3458 Mhz.

Permalänk
Medlem

Har du koll på temperaturerna (helst separata för GPU, Mem I/O, VRM, Shader o.s.v.) borde det va lungt. Kolla lite vad som är rekommenderad maxtemp för div. delar och kör utifrån det. Tror inte att Afterburner kan ställa in så hög Vcore att spänningen i sig självt skadar kortet. Däremot gäller det att hålla koll på temperaturen.

Permalänk

afterburner klarar upp till 1.3 men vad jag fattat så är det bara värmen som dödar kortet.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Vad jag förstått så ska det mycket till för att "döda" ett 5850. De tål ju över 100 grader innan de börjar trottla. Men det är nog inte att rekomendera endå.

Jag körde mitt på 800, 1100 på orginal volt innan jag bytte till vatten. Och då låg jag på ca 80 grader i Furmark. Men jag hade nog tur med kortet i detta fallet. Man behöver nog gå upp nån tiondels volt för att få det stabilt annars. Men det ska funka bra.

Nu kör jag 1000, 1200 på 1.35v.
Kör MSI afterburner. volten går som högst till 1.35

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Old KnotVillage:

afterburner klarar upp till 1.3 men vad jag fattat så är det bara värmen som dödar kortet.

För vanligt folk tror jag att det är så. Eventuellt kan extremt höga spänningar förstöra kortet, men det lär knappast bli ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

För vanligt folk tror jag att det är så. Eventuellt kan extremt höga spänningar förstöra kortet, men det lär knappast bli ett problem.

Stämmer rätt bra, det som kan hända förutom att korten dör av värmeproblem är att det blir överslag mellan ledare i chipet. Men det händer knappast vid de spänningar som vi snackar om här.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dennisthegamez:

hejsan alla trevliga medlemmar på swec jag undrar hur farligt det är att överklocka sitt kort genom att öka ''vcore''? kör med MSI afterburner och jag kan köra stabilt på 1000mhz och 1,225V och då presterar det som ett 5870 har jag hört och jag undrar hur farligt är detta? fläkten är uppdragen så värme är inget problem och vad är det som möjligtvis först skulle paja? tack

1000 mhz på 1.25? Låter lite överdrivet bra :(miitt går inte ens stabilt på 1.35

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"