Permalänk
Medlem

Ny cpu-kylare socket 775

Hej!

Skulle behöva några bra tips på en prisvärd och tyst cpu kylare till min intel E8400. Använder fortfarande stock kylaren till den, men nu börjar jag tröttna på den. För den väsnas mer nu dessutom. Det är den som gör att datorn låter en massa nu =( Vill ha den så tyst som möjligt.

Har ni något tips på en inte allt för dyr kylare som ändå är tyst och prisvärd?

Permalänk

ZT NV120 är en mycket bra kylare med fläktkontroller.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Old KnotVillage:

ZT NV120 är en mycket bra kylare med fläktkontroller.

okej, du har den själv eller? För har läst att fläkten inte är utbytbar. Det är inget som har stört dig?

Permalänk
Medlem

Noctua kylarna är väldigt bra, tysta och välkonstruerade+ utbytbara fläktar. Finns flera olika modeller att välja bland, skulle tro de flesta är bra, du kan alltid utgå från hur mycket du vill spendera. Datorkomponenter - Kylning & Moddning - Processorkylning - Noctua - Inet.se

Annars finns t.ex. Thermalright ultra extreme, utan fläktar, där du kan köpa till valfri fläkt. Thermalright Ultra-120 eXtreme Rev. A - Inet.se Dock dyrare tillsammans med fläkt/ar.

En polare köpte en Noctua NH-U9B SE2 - Inet.se inte för så länge sen, och funkade ypperligt enligt honom. Han har en E7400 @ 3.4Ghz, 1.35v vcore (tror jag) ligger på ca 30 grader idle, 50-55 load (prime95 ca 1h). Mycket tyst också. Om du inte ska överklocka alltför mycket duger den nog perfekt, för hög grad av överklockning kanske en större modell med 120mm fläktar är bättre.

Finns jättemånga olika processorkylare men inga jag har erfarenhet om och kan därför inte rekommendera någon annan än True och Noctua kylare. Noctua är nog ledande när det gäller kylningsförmåga och ljudnivå (luftkylning).

Lycka till.

Permalänk
Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk

Billig tyst och effektiv. Klarar alla socketar, PWM styrd fläkt så fläkten går i 600rpm vid vanlig användning, men om processorn skulle bli lite varmare än normalt så kan den varva ända upp till 2000rpm.

Misco.se - Cooler Master Hyper 212 Plus - processorkylare

Visa signatur

Intel Core i5-8600k / ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING /Corsair 2x4GB DDR4 3000MHz / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Intel SSD 256GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Be quiet! Pure Rock Cpu-kylare / Be quiet! Straight Power 10 400W / Antec Sonata Elite /
Fri frakt Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolo:

Noctua kylarna är väldigt bra, tysta och välkonstruerade+ utbytbara fläktar. Finns flera olika modeller att välja bland, skulle tro de flesta är bra, du kan alltid utgå från hur mycket du vill spendera. Datorkomponenter - Kylning & Moddning - Processorkylning - Noctua - Inet.se

Annars finns t.ex. Thermalright ultra extreme, utan fläktar, där du kan köpa till valfri fläkt. Thermalright Ultra-120 eXtreme Rev. A - Inet.se Dock dyrare tillsammans med fläkt/ar.

En polare köpte en Noctua NH-U9B SE2 - Inet.se inte för så länge sen, och funkade ypperligt enligt honom. Han har en E7400 @ 3.4Ghz, 1.35v vcore (tror jag) ligger på ca 30 grader idle, 50-55 load (prime95 ca 1h). Mycket tyst också. Om du inte ska överklocka alltför mycket duger den nog perfekt, för hög grad av överklockning kanske en större modell med 120mm fläktar är bättre.

Finns jättemånga olika processorkylare men inga jag har erfarenhet om och kan därför inte rekommendera någon annan än True och Noctua kylare. Noctua är nog ledande när det gäller kylningsförmåga och ljudnivå (luftkylning).

Lycka till.

Tycker den Noctua NH-U9B SE2 verkar intressant. Funderar på att köpa den istället för den med 120mm fläktarna. Har ett antec sonata chassi. Vet ni om både 120mm och 92mm varianten fungerar i ett antec sonata?

Skiljer runt 150kr mellan dom två modellerna.

Permalänk
Medlem

NH-U9B SE2 är inte så jättestor så den borde få plats i ditt Antec chassi. Min polare som har NH-U9B SE2 har ett Antec 300 chassi och den får plats (som jämförelse), vet inte hur ditt chassi ser ut. Han sa (polaren) att kylaren var nära fläkten i taket då hans nätagg är i botten.

Men du kan alltid mäta, du kan se hur stor NH-U9B SE2 är på specifikationen och sedan mäta höjd, djup och bredd i chassit, och se så att det finns plats.

Mvh

Permalänk
Skrivet av Old KnotVillage:

ZT NV120 är en mycket bra kylare med fläktkontroller.

Har haft den kylaren när jag körde 775. Fläkten är ej utbytbar utan modd. Älskade den kylaren, snygg, tyst och rikigt bra.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Jag köpte mig en Artic Cooling 7 Freezer Pro på Kjell & Company för 175kr snacka bara med din närmaste butik så beställer dem åt dig eller så beställer du på nätet.

Det är en riktigt grym kylare och den är riktigt tyst när man kör den på 1300 rpm
Kyler bra som faen!

Permalänk
Medlem

Har inte tagit tillfället i akt och inhandlat en ny cpu kylare än ;P Men valet står mellan Arcting Cooling 7 Freezer Pro och Noctua NH-U9B SE2

Nocutan är ju lite dyrare som sagt. Vilken tycker ni att jag ska köpa? Har inga större tankar på att överklocka i sådan grad. Är det värt att lägga dom extra hundralapparna för att köpa en Noctua eller räcker det med Freezern. Vet att Noctua skickar med 2st riktigt bra fläktar