Permalänk

renderingsdator(ca 26.000 kr)

Tjena, behöver lite hjälp med att konfigurera en renderingsdator jag tänkte köpa.

Vad jag hade tänkt köpa är:

Moderkort:
Intel Workstation Board S5520SC
Misco.se - Intel Workstation Board S5520SC - moderkort - SSI EEB - Intel 5520

Processor:
2 st. Intel Xeon E5620 / 2.4 GHz processor
Misco.se - Intel Xeon E5620 / 2.4 GHz processor

RAM-Minnen(12 GB tänkte jag börja med):
Här skulle jag behöva lite hjälp, tror ni att det fungerar med helt vanliga minnen(tex. Komplett.se - Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 6GB CL9) eller behöver jag någon annan typ minnen(kanske Komplett.se - Crucial DDR3 1333MHz 6GB KIT, CL9, ?)

Sen hade jag tänkt mig dessa komponenter:

OBS. Jag har redan en Intel X25-M G2 80GB och ett HAF 932.

som kylning hade jag tänkt mig 2 st. Komplett.se - Intel Xeon? CPU Kylare

Sen vet jag inte vilket nätaggregat jag ska välja, eftersom moderkortet behöver 2 st 8-pins, vilket de flesta nätaggen inte har(skulle det funka med en 4-pin till 8-pin converter eller kommer det att skapa problem?)

Så, är det något ni tycker borde ändras och vad har ni för förslag på nätagg och minnen?

(ps. kommer resa bort imorgon till lördag så jag kommer nog inte finnas tillgänglig på detta forum då)

Permalänk
Medlem

Jag hade nog valt några noctua-kylare istället så du får rejäl kylning även under tung belastning, de kostar en slant extra men värt det till ett sådant värsting-bygge om du frågar mig. Grafikkortet är antagligen overkill om du inte ska spela.

Kan du löda så kan du lösa PSU-problemet genom
Splicing ATX power connectors..... - dslreports.com

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Två stycken Noctua NH-U9B SE2 - Inet.se borde väl bli bra?

Jag tänkte köpa det grafikkortet eftersom flera renderingsprogram snart kommer kunna använda GPU:n när den renderar.

PSU:n vet jag inte hur jag ska göra men kan kanske hitta en kompis som kan löda. Sen är det bara RAM-minnena som återstår, behöver de ha ECC och sånt eller funkar vanliga?

Permalänk
Skrivet av Retro .- Larven:

Jag tänkte köpa det grafikkortet eftersom flera renderingsprogram snart kommer kunna använda GPU:n när den renderar.

Kanske har fel här, men presterar inte nvidia långt mycket bättre i sådana applikationer?

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Skrivet av the_man550:

Kanske har fel här, men presterar inte nvidia långt mycket bättre i sådana applikationer?

Det kanske de gör, men moderkortet stödjer bara Crossfire ifall jag skulle vilja köpa ett till grafikkort senare.

Permalänk
Skrivet av Retro .- Larven:

Det kanske de gör, men moderkortet stödjer bara Crossfire ifall jag skulle vilja köpa ett till grafikkort senare.

Du kan inte tänka dig att byta moderkort då? För vad jag har hört är nvidia långt, långt mycket bättre på sådant

edit: Vet att jag borde leta källor men är ganska upptagen för tillfället, kolla gärna lite själv.

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Medlem

Hade kört på Crucial-minnena eftersom dem är ECC.

Skrivet av the_man550:

Du kan inte tänka dig att byta moderkort då? För vad jag har hört är nvidia långt, långt mycket bättre på sådant

edit: Vet att jag borde leta källor men är ganska upptagen för tillfället, kolla gärna lite själv.

Finns nästan inga dual-socket moderkort som har stöd för SLI, EVGA har ju sitt SR-2, men det kostar ju också 6-7000kr.

Permalänk

Snabb googling gav detta;
Intel D5400XS - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Moderkort
Kan inte det funka? Har inte kollat all kompabilitet...

Kan någon säga ifall nvidia är bättre på ovannämnda uppgifter? Cuda borde väl ge ett redigt försprång.

edit: Specs här:
Intel Desktop Board D5400XS - Overview

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Skrivet av the_man550:

Du kan inte tänka dig att byta moderkort då? För vad jag har hört är nvidia långt, långt mycket bättre på sådant

edit: Vet att jag borde leta källor men är ganska upptagen för tillfället, kolla gärna lite själv.

De andra moderkorten med 2 processorplatser jag har kollat på har oftast bara en PCI-express plats, så då tycker jag att detta moderkort ät bättre.

Jag skulle ju troligtvis kunna klara mig på bara ett grafikkort, men om jag väljer nvidia så vill jag helst ha den senaste verisionen som är rätt så dyr. Jag skulle ju kunna vänta och se vad GTX 465 kommer att kosta.

Permalänk
Skrivet av the_man550:

Snabb googling gav detta;
Intel D5400XS - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Moderkort
Kan inte det funka? Har inte kollat all kompabilitet...

Kan någon säga ifall nvidia är bättre på ovannämnda uppgifter? Cuda borde väl ge ett redigt försprång.

edit: Specs här:
Intel Desktop Board D5400XS - Overview

Det står att det moderkortet använder socket 771, och då måste TS också byta CPU.

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Skrivet av Retro .- Larven:

De andra moderkorten med 2 processorplatser jag har kollat på har oftast bara en PCI-express plats, så då tycker jag att detta moderkort ät bättre.

Jag skulle ju troligtvis kunna klara mig på bara ett grafikkort, men om jag väljer nvidia så vill jag helst ha den senaste verisionen som är rätt så dyr. Jag skulle ju kunna vänta och se vad GTX 465 kommer att kosta.

Det jag länkade hade dock två PCI-e platser och stödjer både Sli och CF.

GTX465 beräknas bli ett monster på folding, och därmed även rendering. Om datorn verkligen bara ska användas som en renderingsdator kan du kanske använda ett gammalt/köpa ett väldigt billigt grafikkort och sedan när GPU'n börjar användas mer inom ditt område kan du köpa ett mer seriöst kort?
Bara små idéer, du gör självklart som du vill.

Till honom som nyss svarade (fick email);
Där har du rätt. Kanske inte är så passande.

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Skrivet av the_man550:

Snabb googling gav detta;
Intel D5400XS - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Moderkort
Kan inte det funka? Har inte kollat all kompabilitet...

Kan någon säga ifall nvidia är bättre på ovannämnda uppgifter? Cuda borde väl ge ett redigt försprång.

edit: Specs här:
Intel Desktop Board D5400XS - Overview

Det såg väldigt bra ut men tyvärr så var det rätt så dyrt och har socket 771 som är lite för gammal för min smak, det är också bara DDR2-minnen som stödjs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Retro .- Larven:

Det kanske de gör, men moderkortet stödjer bara Crossfire ifall jag skulle vilja köpa ett till grafikkort senare.

Tänker du för rendering nu eller? Crossfire och SLI är till för spel där två eller fler grafikkort ska samsas vid rendering. För beräkningar på grafikkort med t.ex. CUDA eller OpenCL så används inte Crossfire eller SLI, utan då kan man t.ex. ha flera NVIDIA-kort även om moderkortet inte stödjer SLI. Så om ditt renderingsprogram har stöd för GPU-accelerering så kvittar det om moderkortet har SLI-stöd eller inte.

NVIDIA fermi-baserade kort är ju rätt så överlägsna när det gäller GPGPU-beräkningar (se t.ex. detta test), då fermi-arkitekturen är gjort för att vara bra på beräkningar. Så om programmen du kör kan utnyttja grafikkort så kan det nog ändå vara en idé att fundera på NVIDIA.

Permalänk

Funderade på det nyss, och vad perost säger är sant. Sli har ingen som helst relevans.
Dock vet jag ju inte om det kan komma in några framtida ändringar som ändrar saken.

Bra att du konfirmerade min idé om att nvidia var bättre perost...

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Skrivet av perost:

Tänker du för rendering nu eller? Crossfire och SLI är till för spel där två eller fler grafikkort ska samsas vid rendering. För beräkningar på grafikkort med t.ex. CUDA eller OpenCL så används inte Crossfire eller SLI, utan då kan man t.ex. ha flera NVIDIA-kort även om moderkortet inte stödjer SLI. Så om ditt renderingsprogram har stöd för GPU-accelerering så kvittar det om moderkortet har SLI-stöd eller inte.

NVIDIA fermi-baserade kort är ju rätt så överlägsna när det gäller GPGPU-beräkningar (se t.ex. detta test), då fermi-arkitekturen är gjort för att vara bra på beräkningar. Så om programmen du kör kan utnyttja grafikkort så kan det nog ändå vara en idé att fundera på NVIDIA.

Aha, visste inte om att det fungerade så. Men då blir det nog ett GTX 465 när det släpps eller ett GTX 470 om jag inte orkar vänta.

Permalänk

Okej, blir nog ett GTX 470(Komplett.se - Gainward GeForce GTX 470 1280MB PhysX) och Crucial-minnena, 2 st(Komplett.se - Crucial DDR3 1333MHz 6GB KIT, CL9,)

Nu är det bara nätagget kvar, Det bästa skulle väl vara om man hade något liknande den här(Adapter 2x molex ->8-pin PCI-e - Inet.se) fast till CPU:n då. Fast nu när jag kollade lite på den här sidan: S5520SC så under system board så såg jag att det också behövs en 5-pin Power-Aux. Finns det några nätagg med de kontakterna?

EDIT: letade runt lite mer och hittade en tråd på intel där de säger att 5-pins power-auxen typ är en dataport eller något(PSU without 5 pin Power Supply...)

EDIT 2: I tråden stod det också att Corsair HX1000 har 2 st CPU-kablar, kollade upp det på deras hemsida och läste "...and two EPS12V connectors for dual CPU configurations." (Welcome to Corsair :: HX1000 Power Supply Product Information)

Så den borde väl fungera bra? kanske lite overkill?

Permalänk
Medlem

vray rt för GPU stöder SLI, i deras demo använder dom 3st Gtx 480.

YouTube - V-Ray RT on GPU - Part I - presentation by Peter Mitev (14.05.2010)

btw lånar tråden lite: ska hjälpa min kompis med en renderings dator, har lite problem att hitta något PSU med men verkar detta bra:

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com