Permalänk

Hej! Ska köpa en ny router och valet står i mellan D-link 655 och Netgear wnr3500L. Har en comhem 24/1 lina. De enda kraven är att den ska vara stabil och inte tappa kontakter. Den ska användas till 2 stationära och 2 bärbara datorer. Vilken bör jag välja?

mvh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timbero123:

Hej! Ska köpa en ny router och valet står i mellan D-link 655 och Netgear wnr3500L. Har en comhem 24/1 lina. De enda kraven är att den ska vara stabil och inte tappa kontakter. Den ska användas till 2 stationära och 2 bärbara datorer. Vilken bör jag välja?

mvh!

Har haft båda de märkena och har ingen koll på de modeller som du har tänkt men jag är övertygad om att Linksys skulle vara ett bättre val. Tänker då på modell Linksys by Cisco WRT320N. Kör idag med två Linksys WRT54GL, (firmware DD-WRT), som jag använder som bryggor. En för att få nätverk till kontoret och den andra jag tänkt till en nätverksskrivare som saknar trådlöst nät. Dessa är otroligt stabila och har riktigt bra täckning. Kontoret har jag liggandes ca 40 meter till nästa hus hemmifrån sett.

Som accespunkt, AP, hat jag idag en Netgear WNDR3700 för att den hade dubbla anslutningsmöjligheter. Dock tycker jag att det var bättre räckvidd när jag använde en av mina Linksys WRT54GL som AP. Nu har jag kanske inte lyckats att trimma in allt riktigt men hittils har jag känt att jag har ångrat mig att jag tog en Netgear iaf. Jag hoppas att det kommer dd-wrt firmware till den som är testade och stabila snart. Finns redan men inget som är bekräftat stabilt av det jag har hittat.

Jag har kört mina Linksys rätt länge och har haft väldigt få problem när de väl har trimmats in. Har till och med streamat film till en Pinacle Showcenter trådlöst från en Laptop IBM R30, (riktigt gammal PC ca anno 20001), filserver, FreeNas, vilket jag tyckte var rätt otroligt att det fungerade så bra.

Mitt råd är att du tar en Linksys. Antingen en WRT54GL eller en WRT320N som du sen flashar om med DD-WRT. Du skriver inget om krav på hastighet så då skulle du kunna ta WRT54GL då den är billigare. De finns emellanåt på blocket för några hundralappar och uppfyller dina krav fullgått vad gäller stabilitet och kontakt.

Jag bor i ett stort hus och har inga problem att komma åt min Linksys WRT54GL från bottenvåningen och då hade jag satt AP på vinden längst in i ett trångt förrådsutrymme. Dessutom kunde jag också koppla mig direkt mot den från kontoret då det behövdes.

Visa signatur

//CuYono

Permalänk

Tack för svaret!

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=314078 Verkar som ett bra val. Jag har 24mbit ner och 1mbit upp och vill naturligtvis att den ska klara dom hastigheterna både trådlöst och trådat. Vad är detta DD-WRT du pratar om? Som du förstår är jag ganska novis inom routrar.

Permalänk
Skrivet av Timbero123:

Tack för svaret!

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=314078 Verkar som ett bra val. Jag har 24mbit ner och 1mbit upp och vill naturligtvis att den ska klara dom hastigheterna både trådlöst och trådat. Vad är detta DD-WRT du pratar om? Som du förstår är jag ganska novis inom routrar.

Finns länk till dd-wrt:s sida i första inlägget eller så googlar du.
Det är i alla fall en annan firmware (mjukvaran som körs på routern) än den som kommer med och innehåller fler funktioner samtidigt som den är stabilare. Det rekommenderas starkt att köra dd-wrt eller Tomato (som dd-wrt fast från annan utvecklare med vissa skillnader) om stöd finns för ens router.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad finns det för fördelar med att köpa en Netgear 3500 v2 istället för en Netgear 3500L? Jag har hört något om att kärnan i 3500L inte ska vara helt "öppen" och därmed utgöra en svårighet för utvecklarna av t.ex. DD-WRT, Tomato osv.

Här är en jämförelse: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=532380,267312
Man får både mer Flash-minne, RAM-minne och en USB-port som man kan ansluta en extern hårddisk till. Allt för 50:- extra på komplett.

Permalänk
Medlem

Följande rekommendationer av DatorMagazin Nr 5, 2010:

Draytek Vigor 2210N (Bäst i test)
Linksys WRT610N (Rekommenderas)

Alternativa:
D-Link DIR-855 (Ersätt antennerna för bättre räckvidd/prestanda, se davido.se - Data och Antennteknik - Din leverantör inom WLAN området)
Netgear WNDR3700

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Hejsan!!

Behöver lite hjälp här. Har en Zyxel p-320w nu och kan inte steama film från mina stationära dator som är ansluten med kabel till min laptop trådlöst. Vet inte om det är routern som e kass eller om det bara helt enkelt inte funkar att steama trådlöst(borde d väl tycker ja)
Tacksam om någon kunde ge mig lite info ang detta och om det går att lösa

Permalänk
Medlem
Skrivet av fusiob:

Måste nu tyvärr köpa trådlöst för att spela på (som att hugga ved med en sked, jag vet.)

Men vad är det bästa för en normal peng?

Vad jag har förstått ska man ha 802.11-n och så har jag hört något om N-draft, vet väldigt lite om detta.

Tips på vad som är det optimala att skaffa?

Se mitt inlägg ovan för förslag:

Router: Linksys WRT610N

(Det finns många olika nätverkskort som följer samma standard, så ta den som verkar mest praktisk)
Nätverkskort: Komplett.se - Nätverkskort.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa router, verkar som att dom flesta routers är från 2009!

Det jag kommit fram till är en Linksys WRT320N, kan det bli ett bra val?
kommer att använda dd-wrt så ja.
Anledningen till att jag behöver router är för att lana! jag kommer mest sitta med 1dator kabelanslutet.

Permalänk
Medlem

En enkel fråga bara, om man har köpt Telia Bredband FiberLan får man med en router som klarar hastigheten man beställt då eller får man stå för det själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Premier:

En enkel fråga bara, om man har köpt Telia Bredband FiberLan får man med en router som klarar hastigheten man beställt då eller får man stå för det själv?

Man brukar få med en switch som delar upp för internet, tv och telefoni. Router får du stå för själv.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Vilken router klarar av en 100/60 lina trådlöst? (måste vara kompatibelt med OS X)..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dooit:

Vilken router klarar av en 100/60 lina trådlöst? (måste vara kompatibelt med OS X)..

Ingen router kan garantera nån sorts hastighet över trådlösa. Köp en av de som är rekommenderade för över 50Mbit i denna FAQ, även apples egna funkar, kostar dock 1500. Du kan även läsa recensioner på smallnetbuilder för att se vad de presterar över trådlösa.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Finns det någon gigabit router som faktiskt klarar gigabit hastighet? (inte mycket samtidig trafik hemma, bara ett par klienter). Jag ska beställa en Synology DS209 NAS och vill ha lite högre hastigheter inom LAN:et än min nuvarande 100 Mbit Linksys router klarar av.
Vill dock inte förlora klippstabilitetet som min nuvarande linksys har. Kräver kanske 1-2 omstarter per år. max!

Visa signatur

Gigabyte EP35-DS3, Intel Core2 Duo E6750@3,5 Ghz, 4 GB RAM, Asus 8800 GTS@Ultra speed, Eizo FlexScan S2431W, Creative Gigaworks 7.1

Permalänk
Skrivet av Agathorn:

Finns det någon gigabit router som faktiskt klarar gigabit hastighet? (inte mycket samtidig trafik hemma, bara ett par klienter). Jag ska beställa en Synology DS209 NAS och vill ha lite högre hastigheter inom LAN:et än min nuvarande 100 Mbit Linksys router klarar av.
Vill dock inte förlora klippstabilitetet som min nuvarande linksys har. Kräver kanske 1-2 omstarter per år. max!

Köp en bra switch som klarar gigabit då
Får du bra hastighet på LAN:et och du kan behålla din stabila router, det bästa av två världar. Är så jag kör (Linksys WRT54GL + Linksys gigabit-switch) och kommer att köra nu om en månad då jag flyttar och går över till en WNDR3700 router. LAN:et kommer att gå via min Linksys(/Cisco) gigabit-switch trots att routern i fråga har en gigabit-switch för LAN:et.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ska bara hitta en stabil och snabb gigabitswitch också då.

Det blir inte så att min 100 Mbit router drar ner hastigheten på gigabitswitchen även vid intern LAN inom gigabitswitchen? Bör den väl inte göra men alltid bra att kolla med någon som har den kombinationen.

Visa signatur

Gigabyte EP35-DS3, Intel Core2 Duo E6750@3,5 Ghz, 4 GB RAM, Asus 8800 GTS@Ultra speed, Eizo FlexScan S2431W, Creative Gigaworks 7.1

Permalänk
Skrivet av Agathorn:

Ska bara hitta en stabil och snabb gigabitswitch också då.

Det blir inte så att min 100 Mbit router drar ner hastigheten på gigabitswitchen även vid intern LAN inom gigabitswitchen? Bör den väl inte göra men alltid bra att kolla med någon som har den kombinationen.

Nej det trafiken kommer gå inom switchen och jag har det så just nu, det var ju det jag skrev

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av rastersize:

Nej det trafiken kommer gå inom switchen och jag har det så just nu, det var ju det jag skrev

Hehe just det ja

Verkar bara som att alla routrar/switchar går sönder och/eller har dålig hastighet (långt ifrån 1 000 Mbit/s internt). I alla fall enl. denna sidan med reviewes: Newegg.com - Computer Parts, PC Components, Laptop Computers, LED LCD TV, Digital Cameras and more!

Visa signatur

Gigabyte EP35-DS3, Intel Core2 Duo E6750@3,5 Ghz, 4 GB RAM, Asus 8800 GTS@Ultra speed, Eizo FlexScan S2431W, Creative Gigaworks 7.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agathorn:

Verkar bara som att alla routrar/switchar går sönder och/eller har dålig hastighet (långt ifrån 1 000 Mbit/s internt). I alla fall enl. denna sidan med reviewes: Newegg.com - Computer Parts, PC Components, Laptop Computers, LED LCD TV, Digital Cameras and more!

Jag har en D-Link DIR-655 och jag får ut ca 930 Mbits/sec över lan-portarna.

Då routern inte behöver göra något med trafiken som går över lan utan endast är en switch så har jag svårt att de att det skulle vara några bekymmer att få ut Gigabit.

Visa signatur

"Computers make it easier to do a lot of things, but most of the things they make it easier to do don't need to be done." - Andy Rooney

Permalänk
Medlem

Kommer få telia 100/10 vad ska jag köpa för router ?

mycket tacksam för svar !

mvh / Anna

Permalänk
Skrivet av MoonLady:

Kommer få telia 100/10 vad ska jag köpa för router ?

mycket tacksam för svar !

mvh / Anna

En av de routrar som presenteras i första posten i den här tråden för 100/10 Mbit. Det vill säga under "Färdiga routrar" -> "Mer än eller lika med 50 Mbit/s".

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En senare batch av netgear wndr3700 verkar ha en bugg så att den trådlösa radion slås ut om man aktiverar gäst-kontot. Köpte en till jobbet innan jag visste detta och stötte på precis det här. Folk som inte köpt i år verkar ha klarat sig. Förhoppningsvis dyker det upp en fw uppgradering som fixar detta. Verkar dock fungera fint om man inte använder gästkontot dock...än så länge :/
Enabling Guest net disables wifi router radio - NETGEAR Forums

Permalänk
Medlem
Skrivet av rastersize:

En av de routrar som presenteras i första posten i den här tråden för 100/10 Mbit. Det vill säga under "Färdiga routrar" -> "Mer än eller lika med 50 Mbit/s".

Så mycket förstod jag också !

men vilken av dom är bäst ?

Permalänk
Skrivet av MoonLady:

Så mycket förstod jag också !

men vilken av dom är bäst ?

Rent prestandamässigt Netgear WNDR3700, dd-wrt fungerar dock sådär på den just nu (det jobbas på att fixa det problem man har med den).
Är det inställningar och funktioner du söker så skulle jag säga Linksys WRT320N då dd-wrt redan fungerar till den (krävs nästan att man uppgraderar till just dd-wrt direkt med denna modell). Den har dock inte lika bra prestanda och den klarar nog inte riktigt av 100 Mbit ned samtidigt som man skickar 100 Mbit ut (WAN-LAN alltså).

Personligen valde jag WNDR3700 till min nya lägenhet då den stödjer både trådlöst 2.4 GHz (för äldre enheter) och 5.0 GHz (för nyare enheter) samtidigt. Dessutom så är dd-wrt på väg, men gud vet hur lång tid vi kommer att behöva vänta innan vi får det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har mer eller mindre samma fråga som MoonLady. Vill gärna få ut så mycket som möjligt trådlöst till 2 laptops. Har idag ett Dlink DIR-615 och där lyckas jag "bara" få 20Mbit/s ner. Testade en polares DIR-655 och fick där 30-35Mbit/s ner (Också med telias 100/10 fiber). Tänkte bara höra om någon har testat något liknande med WNDR3700? Den kostar 200 kr mer än DIR-655. Vad innebär det att den klarar både 2.4GHz och 5.0Ghz? Om det är bättre/snabbare att köra på 5 Ghz, behöver man ändra någon inställning på datorn då?

Är också extrem nybörjare när det kommer till routers så uppskattar all hjälp

Visa signatur

Guru Fire IV (i7 3610QM CPU, 7970m GPU, 12GB RAM, Samsung 830 256GB SSD)
HTC One X

Permalänk
Medlem

Vet ni vad det finns för router alternativ om man ska ha en router som klarar IP telefoni? Eller klarar kanske alla routrar det?

Visa signatur

Suup

Permalänk
Medlem

Släng in TP-LINK TL-WR1043ND i FAQn. 1000Mbit router vars CPU går upp i bara 10% när man slangar i 100Mbit/s. Vet inte än om den klarar routa 1000Mbit men bra långt över 100 iaf. Stöds även av DD-WRT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vexo:

Släng in TP-LINK TL-WR1043ND i FAQn. 1000Mbit router vars CPU går upp i bara 10% när man slangar i 100Mbit/s. Vet inte än om den klarar routa 1000Mbit men bra långt över 100 iaf. Stöds även av DD-WRT.

Hvordan vet du at "CPU går upp i bare 10%" ? Hvordan kan en se det på routern?

De fleste kommentarer på prisjakt virker å være svært positive overfor denne gigabit router, så det ville være interessant å vite hvordan denne står seg mot de mer etablerte produktene fra Linksys, Netgear og D-link innenfor samme klasse.

Noe som virker positiv er at en kan byte disse antenner som sitter på boksen, dersom rekkevidden ville være for dårlig.

Bor i et hus fra 70-tallet med betong vegger og RJ45 porten fra Via Europa rett ved inngangsdøren dvs ikke mye plass og langt fra LAN uttaket til både balkongen og hverdagrommet og soverommet. Ville en slik Gigabit router der en kan byte antenner være en bedre løsning enn for eksempel Linksys WRT320N? Kan en plassere routern et sted (der strømuttaket og LAN uttaket befinner seg) og dra antennene ut mer til et mer sentral plassering i en leilighet? Er det noe som kan være verdt å ta med i en FAQ for de som skal velge en router?

Hvordan er det med max connection i torrenter i forhold til routers? Det meste som det snakkes om her er throughput, men størrelsen på connection har jo også betydning for hvor bra en opplever en router. Når vil det bli et problem med for mange connection over en router?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Papas:

Jag har mer eller mindre samma fråga som MoonLady. Vill gärna få ut så mycket som möjligt trådlöst till 2 laptops. Har idag ett Dlink DIR-615 och där lyckas jag "bara" få 20Mbit/s ner. Testade en polares DIR-655 och fick där 30-35Mbit/s ner (Också med telias 100/10 fiber). Tänkte bara höra om någon har testat något liknande med WNDR3700? Den kostar 200 kr mer än DIR-655. Vad innebär det att den klarar både 2.4GHz och 5.0Ghz? Om det är bättre/snabbare att köra på 5 Ghz, behöver man ändra någon inställning på datorn då?

Är också extrem nybörjare när det kommer till routers så uppskattar all hjälp

Antingen har du en väldigt dålig uppkoppling, felkonfigurerade datorer eller en extremt ofördelaktig miljö.
Satt tills för 2 veckor sedan på Telias 100/10 och fick ut ca. 83/9.8 med min DIR-635.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vexo:

Släng in TP-LINK TL-WR1043ND i FAQn. 1000Mbit router vars CPU går upp i bara 10% när man slangar i 100Mbit/s. Vet inte än om den klarar routa 1000Mbit men bra långt över 100 iaf. Stöds även av DD-WRT.

Jag håller med släng in den också, Stödjer den även flera anslutningar via g och n wireless? Isåfall borde den vara i klass med WNDR3700 eller?

Ska köpa en ny router nu och valet står mellan WNDR3700 och den då jag behöver stöd för många trådlösa enheter på både g och n nätet. Är dd-wrt mjukvaran fullt utvecklad till den eller en beta?