GeForce GTX 4xx-tråden (GF100)

Permalänk
Casemod-mästare
Skrivet av anders.149:

Har du brottom, köp nu. Annars tjänar du nog på att vänta och se vad som händer med priser samt nya och uppdaterade modeller.

okej, då väntar jag lite till har inte råd nu häller, dock strax

Permalänk
Medlem

Du har nog ingen brådska att "passa på" nu när det är billigt, för priserna lär stanna kvar ett tag. Det lär även komma en del sommar/hösterbjudanden, så vänta du om du inte har råd

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Undrar om detta kommer till sverige eller om de bara är en US produkt: EVGA | Products Ska tydligen dra ner värmen med 7*C

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Casemod-mästare
Skrivet av snozan:

Undrar om detta kommer till sverige eller om de bara är en US produkt: EVGA | Products Ska tydligen dra ner värmen med 7*C

EN SÅN! VILL JAG HA!
för jag är sugen på en gpu med backplate

Permalänk
Skrivet av Mr 3D:

okej, då väntar jag lite till har inte råd nu häller, dock strax

Happy waiting.
Har du tur så hittar du ett REA pris på GTX580 år 2013.

Permalänk
Casemod-mästare
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Happy waiting.
Har du tur så hittar du ett REA pris på GTX580 år 2013.

det får vi hoppas på

Permalänk
Medlem

Beställde ett Leadtek gtx 480 från inet i fredags Det är så jobbigt att vänta xD, jag hoppas bara att jag blir nöjd.
Någon som har det som kan säg om kortet fungerar bra, och hur temp och sånt är?

Visa signatur

Battlefield3:SthlmDoe
Antec P280// Core i7 3930K @ 4.0ghz // 16 Gb Corsair Dominator // Asus Rampage IV Extreme// Asus GTX680 SLI // OS-disk Samsung EVO 250GB// 2x 750gb samsung spinpoint f1// Creative soundblaster X-fi titanium

Permalänk
Medlem
Skrivet av snozan:

Undrar om detta kommer till sverige eller om de bara är en US produkt: EVGA | Products Ska tydligen dra ner värmen med 7*C

Dom kommer att sälja båda delarna löst också enligt EVGA representanten på deras forum.

Sänkte förövrigt min temp 10C genom att byta moderkort. Ligger nu på max 80C i heaven (loop 1 timme) och 78C Crysis benchmark (loop ca 1 timme), fläkten ligger då på 70%.

Permalänk
Casemod-mästare
Skrivet av MarkSix:

Dom kommer att sälja båda delarna löst också enligt EVGA representanten på deras forum.

gött då kan man ju köpa ett vanligt EVGA GTX 470 och sen en backplate

Permalänk
Medlem

Eller så fixar men de på egen hand med dremel på original plåten.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Casemod-mästare

jo, men då tycker jag EVGA's variant är finare (antagligen) men gör man det själv blir den unik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pr3d4tor:

Beställde ett Leadtek gtx 480 från inet i fredags Det är så jobbigt att vänta xD, jag hoppas bara att jag blir nöjd.
Någon som har det som kan säg om kortet fungerar bra, och hur temp och sånt är?

Precis som övriga GTX480 kort. Snabbt, men extremt varmt och högljutt. Sånt vet man innan man köper ett sådant.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Precis som övriga GTX480 kort. Snabbt, men extremt varmt och högljutt. Sånt vet man innan man köper ett sådant.

Klart att jag vet sånt, har ju läst flera recensioner om kortet, men har också hört att kortet inte ska gå lika varmt som det gör på recensionerna eller lika högljutt

Visa signatur

Battlefield3:SthlmDoe
Antec P280// Core i7 3930K @ 4.0ghz // 16 Gb Corsair Dominator // Asus Rampage IV Extreme// Asus GTX680 SLI // OS-disk Samsung EVO 250GB// 2x 750gb samsung spinpoint f1// Creative soundblaster X-fi titanium

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Precis som övriga GTX480 kort. Snabbt, men extremt varmt och högljutt. Sånt vet man innan man köper ett sådant.

Extremt varmt? I så fall är 5870 och 5970 extremt varma också då det skiljer 2-4 grader

Det där att ljudnivån är hög är väldigt missförstått. Den är enbart högljudd om man har fläkten på hög RPM, kör du den på auto så varvar den inte upp. Vill man ha den på högvarv så får man ta konsekvenserna, eller så köper du en ny kylare.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Ati har alltid gjort värdelösa stock kylare till skillnad från nvidia, fast gf100 kärnan är ju maffig som satan, vill man ha bra temps får man nästa köra vattenkylning.

Permalänk
Skrivet av Pr3d4tor:

Klart att jag vet sånt, har ju läst flera recensioner om kortet, men har också hört att kortet inte ska gå lika varmt som det gör på recensionerna eller lika högljutt

Men det är faktiskt sant att recensionerna har överdrivit både ljudnivån samt värmeutveklingen för GTX4xx- korten..

Nu ska jag inte påstå att det går svala eller nåt sånt
Men jag kommer ihåg recensioner som pratade om 105 grader mm, detta stämmer inte

Korten (jag kör SLI) är helt ljudlösa vid aktiviteter som inte stresssar GPU vanlig surfning, skriva dokument i Word etc...
Visst låter det en del när det varvar upp vid intensivt spelande i nån tung titel men det kan man leva med
mina kort når i default fan profile max 91 grader under load
Fläktkkurvan kan också enkelt ändras efter tycke i MSI Afterburner...

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Extremt varmt? I så fall är 5870 och 5970 extremt varma också då det skiljer 2-4 grader
http://media.bestofmicro.com/1/U/242418/original/Temperature....

Det där att ljudnivån är hög är väldigt missförstått. Den är enbart högljudd om man har fläkten på hög RPM, kör du den på auto så varvar den inte upp. Vill man ha den på högvarv så får man ta konsekvenserna, eller så köper du en ny kylare.

Man får väl säga högljudd om det ska kyla bra vid ordentlig load. Så klart den håller sig helt ok värmemässigt om fläkten jobbar för fullt.

Frågan är vad det är för temps vid samma ljudnivå och så klart också vad det är för ljudnivå vid samma temps.

Det är väl bara att läsa några recensioner så förstår man att kortet är hett och högljutt. Du kan ju inte stirra dig blind på några staplar bara och verkligen inte endast på ett ställe. Läs en 5-6 test så ser du nog en gemensam nämnare. Kortet är snabbt, hett (högljutt) och dyrt. Det är väl de tre gemensamma nämnarna i de flesta tester.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Hej!
jag skulle bara vilja rekommendera netonnet då de säljer ett 480 för bra pris enligt mig,
När komplett har gett mig tillbaka mina pengar för mitt 5870 så ska jag köpa in ett, tänker inte sitta med gråskärmar igen eftersom ati inte har fixat problemet sedan kortet släpptes, kommer garanterat hålla mig till nvidia för grafik i framtiden
Gainward GeForce GTX480 1536MB Gainward GeForce GTX480 1536MB - Dator - Datorkomponenter - Grafikkort - Nvidia
näst-billigast som finns, dock är det billigaste ifrån en affär jag inte skulle våga köpa från ^^

Permalänk
Medlem

Okej nu är det så att jag har fått 5000:- i födelsedagspresent den 6 maj och jag funderar på att köpa ett gtx 480. Men tycker ni att jag ska vänta tills dagen då crysis 2 släpps så nvidia kanske hinner släppa ett nytt kort som gtx 490 typ ??? eller är det lika bra att slå till nu och njuta av ett gtx 480 från redan nu för att jag sitter nu med ett gtx 260 och det kommer att bli en rejäl uppgradering

Permalänk
Medlem
Skrivet av taha:

Okej nu är det så att jag har fått 5000:- i födelsedagspresent den 6 maj och jag funderar på att köpa ett gtx 480. Men tycker ni att jag ska vänta tills dagen då crysis 2 släpps så nvidia kanske hinner släppa ett nytt kort som gtx 490 typ ??? eller är det lika bra att slå till nu och njuta av ett gtx 480 från redan nu för att jag sitter nu med ett gtx 260 och det kommer att bli en rejäl uppgradering

Behöver du grafikprestandan nu? Vad spelar du för spel? Ja du fattar, behöver du prestandan nu eller behöver du inte den nu?

Säger du ja, köp kort nu.

Säger du nej, köp inte kort nu.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Behöver du grafikprestandan nu? Vad spelar du för spel? Ja du fattar, behöver du prestandan nu eller behöver du inte den nu?

Säger du ja, köp kort nu.

Säger du nej, köp inte kort nu.

Grejen är att jag spelar i stort sett alla spel som kommer ut för att pröva på och när jag menar pröva på menar jag att jag varvar det iaf. Men anledningen till att jag vill uppgradera är för att jag gillar mest FPS som crysis,call of duty,battlefield osv..... och då vill jag kunna MAXA grafiken och komma undan med minimum 30 fps. och mitt kort är iofs inte dåligt men jag tänker mest på crysis 2 där ett gtx 260 kanske inte ens klarar high/medium så därför jag vill uppgradera men anledningen till att jag håller mig tillbaka är för att det kanske hinner komma ut ett nyare och bättre kort från nvidias sida tills spelet släpps men om ni som kanske är mer kunnigare säger att det inte kommer ett kort först om 3 år är det lugnt för då kan jag slå till butikerna redan imorrn

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av visa:

Hej!
jag skulle bara vilja rekommendera netonnet då de säljer ett 480 för bra pris enligt mig,
När komplett har gett mig tillbaka mina pengar för mitt 5870 så ska jag köpa in ett, tänker inte sitta med gråskärmar igen eftersom ati inte har fixat problemet sedan kortet släpptes, kommer garanterat hålla mig till nvidia för grafik i framtiden
Gainward GeForce GTX480 1536MB Gainward GeForce GTX480 1536MB - Dator - Datorkomponenter - Grafikkort - Nvidia
näst-billigast som finns, dock är det billigaste ifrån en affär jag inte skulle våga köpa från ^^

Precis. Ingen som köpt 5870 kan använda sina kort och nVidia har aldrig tillverkat kort med defekter.

Eller, vänta nu...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Man får väl säga högljudd om det ska kyla bra vid ordentlig load. Så klart den håller sig helt ok värmemässigt om fläkten jobbar för fullt.

Frågan är vad det är för temps vid samma ljudnivå och så klart också vad det är för ljudnivå vid samma temps.

Det är väl bara att läsa några recensioner så förstår man att kortet är hett och högljutt. Du kan ju inte stirra dig blind på några staplar bara och verkligen inte endast på ett ställe. Läs en 5-6 test så ser du nog en gemensam nämnare. Kortet är snabbt, hett (högljutt) och dyrt. Det är väl de tre gemensamma nämnarna i de flesta tester.

Jag går efter mitt eget kort, 470. Det varvar aldrig upp så man stör sig på oljud när jag spelar, bara när jag stressar det i Furmark kan man börja höra ljudförändringar i fläkten. Och tempen för spel ligger på runt 92-95 grader för mig beroende på tid på dygn och väder ute, och då utan att fläkten varvar upp.

Ska man verkligen veta hur högt ett 470/480 kan låta så ska man äga ett eget och INTE gå på recensioner då man inte kan uppleva ljudnivån genom att läsa eller lyssna på ljudnivån på ett videoklipp på Youtube.

Detta test förklara ganska bra hur "mycket" det kan låta när man spelar jämfört med ett 5870

Ganska så likt.

Så det där att 400-serien ska väsnas som bara den vet ja fan inte vart det kommer ifrån, förmodligen från stresstest där man maxar fläktens kapacitet, för det är enbart då som den är högljudd, men vilken stockkylare är inte högljudd under stress?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Mina GTX470 SLI ligger på ca 80C när jag kör Heaven 2.0 loop en timme och ca 78C Crysis benchmark loop en timme. Båda benchmarken körs med max inställningarna och GPU lasten ligger då på ca 98% på båda GPU'erna. Båda korten är som standard överklockade från fabrik, core 625Mhz, minne 1701 men jag körde testerna med 725Mhz core och 1750 Mhz minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taha:

Grejen är att jag spelar i stort sett alla spel som kommer ut för att pröva på och när jag menar pröva på menar jag att jag varvar det iaf. Men anledningen till att jag vill uppgradera är för att jag gillar mest FPS som crysis,call of duty,battlefield osv..... och då vill jag kunna MAXA grafiken och komma undan med minimum 30 fps. och mitt kort är iofs inte dåligt men jag tänker mest på crysis 2 där ett gtx 260 kanske inte ens klarar high/medium så därför jag vill uppgradera men anledningen till att jag håller mig tillbaka är för att det kanske hinner komma ut ett nyare och bättre kort från nvidias sida tills spelet släpps men om ni som kanske är mer kunnigare säger att det inte kommer ett kort först om 3 år är det lugnt för då kan jag slå till butikerna redan imorrn

Det finns ingen här som har koll på hur framtiden ser ut. Inte ens tillverkarna själva vet knappt förrän några veckor före lansering ser det ut som.

Men som det låter köper du grafikkort för ett spel som inte har kommit ut än, eller går i köptankar i alla fall. Det är ju helt fel. Vänta om du inte behöver prestandan nu. Är du en sån som bränner pengarna på något annat om du inte köper ett grafikkort så är det helt enkelt prioriteringar som gäller. Är det gaming och gaming på din pc som gäller är det ju ett köp som gäller.

Är du en sån som faktiskt kan hålla i pengarna så vänta om du nu inte sitter och absolut vill ha lite mer prestanda.

Ja svaret är detsamma som nyss. Behöver du prestandan nu? Köp! Behöver du inte prestandan nu, köp inte!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Skrivet av taha:

Okej nu är det så att jag har fått 5000:- i födelsedagspresent den 6 maj och jag funderar på att köpa ett gtx 480. Men tycker ni att jag ska vänta tills dagen då crysis 2 släpps så nvidia kanske hinner släppa ett nytt kort som gtx 490 typ ??? eller är det lika bra att slå till nu och njuta av ett gtx 480 från redan nu för att jag sitter nu med ett gtx 260 och det kommer att bli en rejäl uppgradering

Huruvida det faktiskt blir en uppgradering eller inte beror ju på vad du har för övriga prylar i din spelburk.

Moderkort, processor osv spelar alltihop in på om du faktiskt kan dra nytta av ett nyare graffekort. Misstolka mig rätt nu, 480 är helt klart ett klart lyft, ur aspekten enbart grafikkort, men utan att veta dina övriga specs är det omöjligt att säga om du kommer att A/ ens märka någon skillnad och B/ kanske borde lägga pengarna på att uppgradera något annat. Hoppas mitt inlägg kunde sprida någon klarhet.

Visa signatur

Moderkort: ASUS P6T Deluxe V2 | CPU: Intel Core™ i7-930 | CPU-kyl: Thermalright True Black | RAM: Corsair Dominator GT 2000MHz 6GB | Sysdisk(s): 2x Western Digital VelociRaptor 300GB (Raid0) | GPU: 2x Zotac GeForce GTX 480 1536MB (SLI) | Nätagg: Corsair 1000W HX | Skärmar: 2x LG Flatron W2486L 24" LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av n1njap1xel:

Huruvida det faktiskt blir en uppgradering eller inte beror ju på vad du har för övriga prylar i din spelburk.

Moderkort, processor osv spelar alltihop in på om du faktiskt kan dra nytta av ett nyare graffekort. Misstolka mig rätt nu, 480 är helt klart ett klart lyft, ur aspekten enbart grafikkort, men utan att veta dina övriga specs är det omöjligt att säga om du kommer att A/ ens märka någon skillnad och B/ kanske borde lägga pengarna på att uppgradera något annat. Hoppas mitt inlägg kunde sprida någon klarhet.

Jasså?

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk

Det tycks vara ruskigt lätt (sarkasm) att få fatt på två stycken EVGA GTX 480 så jag har börjat kika på att antingen beställa från utlandet (England eller USA) alternativt köpa från en annan tillverkare. Så, jag har ett par frågor;

1/ Någon som har handlat eller brukar handla dyrare datorkomponenter (vi snackar ju sådär 10 000 Kr för två stycken 480) från andra länder och kan tipsa om bra siter? Jag har hittat ett par som verkat toppen bara för att sedan upptäcka att de inte levererar till Sverige.

2/ Hur är det med tillverkarna? Visst, det är ju relativt samma kort men vari ligger skillnaderna och vilka märken kan rekommenderas och svartlistas?

Visa signatur

Moderkort: ASUS P6T Deluxe V2 | CPU: Intel Core™ i7-930 | CPU-kyl: Thermalright True Black | RAM: Corsair Dominator GT 2000MHz 6GB | Sysdisk(s): 2x Western Digital VelociRaptor 300GB (Raid0) | GPU: 2x Zotac GeForce GTX 480 1536MB (SLI) | Nätagg: Corsair 1000W HX | Skärmar: 2x LG Flatron W2486L 24" LED

Permalänk
Skrivet av snozan:

Såklart, sitter man med ett moderkort som inte har portar att nyttja kortet max (förmodligen inte fallet) eller andra flaskhalsar spelar det ju ingen större roll vad man klämmer i för grafikkort. Gissningsvis har han ju en dator värd namnet men jag kan iallafall inte påstå att jag med säkerhet vet det...

Seså, svara på min fråga nu istället om du har någon input.

Visa signatur

Moderkort: ASUS P6T Deluxe V2 | CPU: Intel Core™ i7-930 | CPU-kyl: Thermalright True Black | RAM: Corsair Dominator GT 2000MHz 6GB | Sysdisk(s): 2x Western Digital VelociRaptor 300GB (Raid0) | GPU: 2x Zotac GeForce GTX 480 1536MB (SLI) | Nätagg: Corsair 1000W HX | Skärmar: 2x LG Flatron W2486L 24" LED

Permalänk
Medlem

Så nu har jag lagt till vad jag har för grejen i min signatur här nedan. Folk brukar säga att mitt CPU kan flaskhalsa men den har potential med det mobot att ligga stabilt på intel burn test på 3.24 ghz och då snackar mer än 40% OC då fsb åker upp från 1333mhz till 1850mhz och jag har försökt men den pallar tydligen inte mer. och just nu sitter jag på en zalman cnps9700nt och stock inställningarna så idlar den på 30 grader då fläkten snurrar i 1400rpm på 50% helt tyst. Så på en OC till 3,24ghz idlar den på 40. så på temperatursidan har jag väl bra grejer men vet inte vad ni kommer att tycka.