Permalänk
Medlem

Datorn är blockad?

Hej!

Jag fick in någon form av virus på datorn för ett tag sen, av någon anledning tog inte mitt virus program automatiskt hand om detta istället fick jag göra manuell check och efter det så togs det bort. Tyvärr känner jag inte till vad det var för virus.

Det har iallafall dykt upp ett par konstigheter sen dess.

1. Det går inte längre att bifoga filer i gmail (Det gick inte att lägga upp bilagan. Det kan bero på en proxy eller brandvägg.). Jag har ingen brandväg på merän den i routern men andra datorer kopplade till denna fungerar bra.

2. Kan inte spela upp webradio från ex Rix FM och de stationerna som finns där, däremot går det bra att spela upp från Radioseven. Detta är alltså då direkt i firefox.

3. När jag trycker på högerknappen i Windows 7(64bits) på ex en jpg bild så finns det med något som heter "Play to" i listan och tittar man under den så står det endast "000000000000"

4. När jag ska installera skrivaren(nätverksskrivare) som är kopplad till routern så kan inte installations programmet hitta skrivaren trotts att jag kan pinga den. Skrivaren fungerar bra från andra datorer. Jag har provat ange exakta IP adressen till skrivaren genom installations programmet men den säger ändå att den inte hitta den?

Troligen har något ändrats/stängts av sen jag fick in viruset(eller vad det nu var) på datorn frågan är hur jag åtgärdar det?

MVH

SniwJim

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag försöka spara det viktigaste på datorn och sedan formatera om den från scratch. Det tar effektivt bort allt onödigt och dåligt

Visa signatur

Coolermaster ATCS 840 | Fractal Design Newton R2 1000W | Asus P6X58D PREMIUM | Intel Core i7 930@stock | H50 PnP | 6 GB Corsair XMS3 @1600 mhz | Sparkle nVidia GTX 480 | Corsair SSD Force Series 120 GB + 1 TB Samsung Spinpoint F3 | Windows 7

Permalänk
Medlem

Hehe jo de e de ju, men jag har inte riktigt lust att installera om datorn nu när jag fått ordning på allt utom just detta problemet.

Men vet inget hur man åtgärdar detta så får jag kanske göra en ominstallation.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

jag har inte riktigt lust att installera om datorn nu när jag fått ordning på allt utom just detta problemet.

Det är ju det som är det bästa. Det kan ju vara fler problem som inte syns på ytan. För att vara alldeles säker och för att få bort allt skräp så är det en bra idé.

Visa signatur

Coolermaster ATCS 840 | Fractal Design Newton R2 1000W | Asus P6X58D PREMIUM | Intel Core i7 930@stock | H50 PnP | 6 GB Corsair XMS3 @1600 mhz | Sparkle nVidia GTX 480 | Corsair SSD Force Series 120 GB + 1 TB Samsung Spinpoint F3 | Windows 7

Permalänk
Medlem

Testa gör en "Repair install" då? Grundtanken med den är att man behåller det som finns, men Windows blir på många punkter återställt till grund.

Här är en guide;
Repair Install - Windows 7 Forums

Om inte det hjälper, så är det ominstallation som gäller.

Permalänk
Medlem

kör AVG Antivirus and Security Software - AVG Rescue CD via en usb-sticka och rensa ut allt.

brukar fungera 9/10 gånger.