Permalänk
Medlem

Fungerar denna PSU till mitt moderkort?

Tjenare!

Har nu en fråga om mitt moderkort.

Mitt nätagg håller på att gå sönder och skall köpa nytt så nu till min fråga:

fungerar WEBHALLEN.com - Corsair PowerSupply (PSU) 1000W HX ATX 2.2 till Komplett.se - Asus Striker Extreme, nForce-680i SLI, ?

EDIT: Vet inte om det var rätt forumplats men jag provade mig fram Var vänlig flytta tråden till rätt sektion om detta inte är rätt.

Tack på Förhand.

Permalänk

Utan att veta någon annan hårdvara i din dator kan jag avslöja att det är ett på tok för kraftigt nätagg. Att säga att du vill ha för framtiden eller liknande är bara galet. Jag gör en vild gissning och säger att du har en Q6600 i 3ghz och två 8800 gt. Köp på ett kvalitets agg kring 500w så klarar du dig. Vill du ha goda marginaler kan du ju köpa ett 620w agg till exempel.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, det gör den.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil_AnAnAs:

Utan att veta någon annan hårdvara i din dator kan jag avslöja att det är ett på tok för kraftigt nätagg. Att säga att du vill ha för framtiden eller liknande är bara galet. Jag gör en vild gissning och säger att du har en Q6600 i 3ghz och två 8800 gt. Köp på ett kvalitets agg kring 500w så klarar du dig. Vill du ha goda marginaler kan du ju köpa ett 620w agg till exempel.

Kör med Intel Core 2 Quad 3.00GHz rated at 5.4GHz

Kör med ett 5870 och mitt 550W nätagg håller på att överhetta när jag spelar spel som MW2, BC2 och World of Warcraft. Sedan stängs det också av helt random p.g.a att det blir för varmt, så 500w räcker inte långt Funderade på ett 750w-850w men hittade tyvärr inget.

Dock är mitt 550w nätagg väldigt gammalt (ca. 1år eller något).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av aFFiNiTY:

Kör med Intel Core 2 Quad 3.00GHz rated at 5.4GHz

Kör med ett 5870 och mitt 550W nätagg håller på att överhetta när jag spelar spel som MW2, BC2 och World of Warcraft. Sedan stängs det också av helt random p.g.a att det blir för varmt, så 500w räcker inte långt Funderade på ett 750w-850w men hittade tyvärr inget.

Vilket nätagg har du som inte pallar trycket?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Vilket nätagg har du som inte pallar trycket?

Har faktist inte en aning vilket nätagg jag har, det är så att det är ca. 1 år gammalt och orkar inte ta ut det å kolla då klockan är rätt så mycket

Om någon av er skulle vara snälla och hitta ett 750w - 850w som ligger inom 1000 - 2000kr så skulle det vara beundransvärt

Tack på Förhand.

Permalänk
Medlem

Ett nätagg som är helt grymt är XFX 850W Black edt XFX Black Edition 850W - Inet.se

När jag öppnade boxen till det agget rös jag, det märktes att det är kvalité! Har fått mycket bra kritik i recensioner, tex jonnyguru som gav det 10/10 i performance. Enda negativa är att färgen inte passar in till alla burkar

Permalänk

Grejen är att du utan problem kan köra med ett 550w agg, bara det är av bra kvalitet. Ska dock inte stå i vägen för dig om du vill lägga onödigt mycket på ett nätagg.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Skrivet av aFFiNiTY:

Har faktist inte en aning vilket nätagg jag har, det är så att det är ca. 1 år gammalt och orkar inte ta ut det å kolla då klockan är rätt så mycket

Om någon av er skulle vara snälla och hitta ett 750w - 850w som ligger inom 1000 - 2000kr så skulle det vara beundransvärt

Tack på Förhand.

Hur kan du INTE hitta ett om du letar?

Sen om du postar en tråd där du ber om råd kan det väl vara lämpligt att du faktiskt lyssnar och tar åt dig av de svar som ges?

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem

Det vill jag ju inte, drf rådfrågar jag här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackansson:

Hur kan du INTE hitta ett om du letar?

Sen om du postar en tråd där du ber om råd kan det väl vara lämpligt att du faktiskt lyssnar och tar åt dig av de svar som ges?

Jag lyssnar förfullt, men grejen är att 500w tydligen inte funkar när jag har ett 550w? Sedan om det är av bra kvalité vet jag inte, Jag har letat men hittar inget som passar till mitt moderkort ( då jag inte vet så mkt om datorer ). Vill också ha så att fläkten är neråt

Permalänk
Medlem

Du behöver ju knappast mer än ett 650W. Du vet ju knappt vad din dator består av, vadå rated 5,4GHz? Är du tokig? Du kör förmodligen en oklockad C2Q på 3GHz och ett 5870. Jag kör datorn i sig på ett 620W utan några som helst problem.

Och hur kan du inte hitta nätagg när du letar? Finns ju en uppsjö på var och varannan datorbutik. Corsairs HX-serie är en bra början.

Vill du ha fläkten neråd? Alla nätagg har fläkten neråt, eller uppåt, bara att vrida agget till önskat läge.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av aFFiNiTY:

Jag lyssnar förfullt, men grejen är att 500w tydligen inte funkar när jag har ett 550w? Sedan om det är av bra kvalité vet jag inte, Jag har letat men hittar inget som passar till mitt moderkort ( då jag inte vet så mkt om datorer ). Vill också ha så att fläkten är neråt

I princip alla ATX nätagg passar rent fysiskt till ditt moderkort. Och de flesta nuförtiden har fläkten i "botten". (finns ett fåtal med fläkten i "fronten/aktern")
Du bör förstås ha ett nätagg med två PCI-expresskablar eftersom ditt grafikkort kräver det.
Som redan nämnts så ska egentligen ett bra 500W nätagg räcka till din burk. (Men det som sitter i burken nu är knappast någon höjdare)
Det är en mycket stor spridning i kvalitet på nätagg! Att värdera ett nätagg baserat på enbart den specade effekten är ungefär som att värdera en bil på enbart motorvolymen om du vill ha en halvdålig jämförelse. Men visst, vill du verkligen ha överdrivna marginaler för att vara trygg, och kan tänka dig köpa kvalitet så finns det ju agg som ska funka bra:

XFX agget som är nämnt är riktigt bra.
Corsair HX750 och HX850 är även de högklassiga moderna agg. (TX aggen har inte löstagbara kablar, och vissa som tex TX750 är av lite äldre design)
Seasonix X-750 är ett snuskigt bra och tyst agg, men långt från prisvärt.
Enermax Modu87 agg är bra, men även de är väl dyra i sverige.
Tex Antec Truepower New 750 (blue) är ett prisvärt alternativ.
Billigare än så kommer du knappt undan om du ska ha 700+ W och bra kvalitet såvitt jag kan komma på.
Möjligen Cooler Master Silent Pro M 700W om du verkligen ska snåla.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

I princip alla ATX nätagg passar rent fysiskt till ditt moderkort. Och de flesta nuförtiden har fläkten i "botten". (finns ett fåtal med fläkten i "fronten/aktern")
Du bör förstås ha ett nätagg med två PCI-expresskablar eftersom ditt grafikkort kräver det.
Som redan nämnts så ska egentligen ett bra 500W nätagg räcka till din burk. (Men det som sitter i burken nu är knappast någon höjdare)
Det är en mycket stor spridning i kvalitet på nätagg! Att värdera ett nätagg baserat på enbart den specade effekten är ungefär som att värdera en bil på enbart motorvolymen om du vill ha en halvdålig jämförelse. Men visst, vill du verkligen ha överdrivna marginaler för att vara trygg, och kan tänka dig köpa kvalitet så finns det ju agg som ska funka bra:

XFX agget som är nämnt är riktigt bra.
Corsair HX750 och HX850 är även de högklassiga moderna agg. (TX aggen har inte löstagbara kablar, och vissa som tex TX750 är av lite äldre design)
Seasonix X-750 är ett snuskigt bra och tyst agg, men långt från prisvärt.
Enermax Modu87 agg är bra, men även de är väl dyra i sverige.
Tex Antec Truepower New 750 (blue) är ett prisvärt alternativ.
Billigare än så kommer du knappt undan om du ska ha 700+ W och bra kvalitet såvitt jag kan komma på.
Möjligen Cooler Master Silent Pro M 700W om du verkligen ska snåla.

Så då är: CORSAIR HX750W - Nätaggregat - Datorkomponenter - Datorer & Kringutrustning - ONOFF mest prisvärt att köpa med mina nuvarande delar?

Permalänk
Medlem

Nja, mest prisvärt skulle nog kanske ett TX650 för under tusenlappen vara (dock ej löstagbara kablar, och en lite äldre, lite mindre effektiv konstruktion) eller kanske Fractal Design Tesla 650W för ca 800kr vara... men om du envisas med att vilja ha ett 700+ W agg så

... och det där HX750 priset var faktiskt inte så pjåkigt för att vara stormarknad måste jag erkänna!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nja, mest prisvärt skulle nog kanske ett TX650 för under tusenlappen vara (dock ej löstagbara kablar, och en lite äldre, lite mindre effektiv konstruktion) eller kanske Fractal Design Tesla 650W för ca 800kr vara, men om du envisas med att vilja ha ett 700+ W agg så

... och det där HX750 priset var faktiskt inte så pjåkigt för att vara stormarknad måste jag erkänna!

Då köper jag det

Permalänk
Medlem

Ok,

En liten grej att tänka på är att tex HX750 är lite längre än standardstorleken. Det brukar inte ställa till det, men har du en trång låda så kan det ju bli ont om plats "framför" agget. Vad har du för låda?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ok,

En liten grej att tänka på är att tex HX750 är lite längre än standardstorleken. Det brukar inte ställa till det, men har du en trång låda så kan det ju bli ont om plats "framför" agget. Vad har du för låda?

Det är ett miditower

Permalänk

Kanske kommer som en nyhet men alla mått är inte identiska oavsett vad lådan klassas som. Ta och ryck av sidan och mät ungefär hur långt agg du får plats med.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

di ndator drar inga 500W. Skule ar förvånad om den drar över 300W klockad. Farsan 5870 drar inte så attans mycket. 5850 kör farasn på corsai 520W. Själv kör jag med 2st GTX260 och en i7 @ 3.7Ghz och det har som msät drat 471W ur väggen synetiskt. Idel 170W och sällan över 350W load ur väggen i vanliga applikationer. Har du 500W nu är det skitagg eller så är nåt annat fel.

520W corsair eller liknande duger utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil_AnAnAs:

Kanske kommer som en nyhet men alla mått är inte identiska oavsett vad lådan klassas som. Ta och ryck av sidan och mät ungefär hur långt agg du får plats med.

Det är ca. 20cm från kant till kant.

Permalänk
Medlem

Då ska det inte vara några problem tycker jag, även om det säkert blir lite trångt vid kontakterna.

Vad satt det i för nätagg förresten?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Då ska det inte vara några problem tycker jag, även om det säkert blir lite trångt vid kontakterna.

Vad satt det i för nätagg förresten?

Vet inte, stog ej någe märke Någe budget skit säkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aFFiNiTY:

Vet inte, stog ej någe märke Någe budget skit säkert.

Det finns bra nätagg, helt ok nätagg och mindre bra nätagg. Och så finns det nätagg i klass med ACE.
Bara för att ett dåligt nätagg inte kan driva en dator behöver man inte gå upp i effekt när man byter till ett bättre nätagg. Man kan till och med gå ner i effekt och ändå få en betydligt bättre fungerande dator.

Om du inte gjort det ännu, läs http://www.sweclockers.com/recension/12022-nataggregat-fran-a...

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara