Permalänk
Medlem

Mus krashar datorn?

Jag har sista dagarna fått lite problem med min dator.
När jag ska starta upp datorn så hinner den ibland bara räkna igenom minnet, få et OK och räkna upp mina HDs, sedan startar den bara om.

Detta kan även hända innan den kommit till GRUB (kör windows xp/ubuntu 9,10) eller några sekunder efter den börjat ladda operativet.
Men så fort jag kommit in i windows tex så är dator super-stabil, det är just när man startar om den bråkar.

Varför jag gissar att det är musen som bråkar är att under sista veckan så har jag alltid får plugga den ut och in i samma USB när jag väl startat upp i både ubuntu/xp för att få den att fungera.
Det har inte spelat någon roll vilken USB port jag har haft den inpluggad i samt att alla andra USB prylar fungerat utan problem.

Sista uppstarterna har jag därför dragit ur musen ur USBn medans datorn bootar upp och då har det fungerat bra, om det bara är tur eller tillfälligheter har jag ingen aning om.

Musen jag har (och är dundernöjd med när jag spelar/etc) är en Mionix Naos 5000. Jag har testat olika drivrutiner i windows, kör ubuntu standard drivrutiner samt testat flasha den till nyaste firmware.

Är det någon som har varit med om något liknande, eller om det ens är möjligt att en mus kan krasha datorn så?

Tacksam för alla idéer.

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk
Medlem

Jag har liknande på min laptop imellanåt. Oftast när jag varit på universitetet och kommer tillbaka och pluggar in headsetet ibland låser sig datorn med en tokhög signal och fryser.

Det enda man kan göra är stänga av och dra ut usb headsetet för att sedan starta om och då går datorn in i repairmode.

Det blir aldrig så om jag startar utan usb från början, endast med headsetet inpluggat.

Borde vara drivrutiner etc kombinerat med win 7 är min gissning, men jag har ingen bra lösning.

Permalänk
Medlem

Varit med om liknande på en väns dator, då låste sig datorn i bios när man hade den nya musen ansluten, tror det var en logitech historia, det kom en bios uppdatering till den som löste problemet dock, och felet uppstod enbart när all kringutrustning var ansluten, med enbart musen så fungerade det.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

Men då låter det ju som det kan va musen iaf, jag hade nämligen själv aldrig hört talas om något liknande.
Men då ska jag se om jag inte kan uppdatera BIOS och hoppas att det går över.

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem, och samma mus - Naos 5000.

Om någon hittat en lösning på detta problem vore det mycket intressant. Själv fortsätter jag leta, postar här om jag hittar någon lösning.

Permalänk
Medlem

ALLA USB prylar, Tangentbord, Mus, kort (tex grafikkort osv).

När de håller på gå sönder (trasig) kan de blockera så datorn inte ens startar. Vissa har rivit igenom hela datorn i veckor och köpt tillräckligt med delar för en helt ny dator innan de hitta strunt felet av en slump.