Varför kör alla med Intel ist för AMD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Och sen när är 4x 4x och 1024 x 768 (typ lägsta upplösningen) max?

Kom tillbaka med 1920 x 1080 och 8x 16x DÅ har du max.

Jag kör med min skärm och den klarar bara 1024 x 768. Ska kolla annars. Återkommer.

Permalänk
Medlem

Ja? Säg då inte i fortsättningen att du kör allt på high när du kör lägsta upplösningen som spelet stödjer och sen långt ifrån max på de extra. På 1920 x 1080 är din dator värdelös

edit: lite roligt dock att jag, TS, styr tråden off-topic. Nån får gärna styra den tillbaks den på rätt spår igen! Nån kan börja med att kolla igenom min senaste tråd där jag kollat igenom testresultaten någon annan postade på sida 2.. Ang att AMDs 2000krs modell är bättre än Intels i5 enligt tester.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

hur kan folk kalla amd prisvärt? jag fattar inte, har inte sett ett test där amds processorer ens är i närheten av intels i vare sig spel eller applikationer. och detta gäller alla prisklasser. bevisa mig gärna fel dock, hade gärna kört amd över intel, men i dagsläget överväger jag det inte ens till nästa datorköp.

Permalänk
Medlem

Här är motbesiet (tror jag)
Phenom II X6 1055T and 1090T review

AMD's 1055t (2000kr) kör över i5 (2000) i alla test förutom 2.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Nu kör jag med upplösningen 1680x1050 vilket är maxupplösning på min skärm

Om du har invändningar PM:a mig istället. Kom tillbaka till tråden nu ist.

Permalänk
Medlem

Du kan ju gärna ställa dig på ett ställe med någon fiende eventuellt lite mer i ditt synfält? Jag kan gå in med 1920x1080 och maxupplösning och kolla in i en vägg och få 80FPS också. Testa 10 fiender, några explosioner, några tanks/fordon osv samt mer synfält så har du genast mindre FPs.

edit: såg nu vad du skrev under bilden. jag behöver inte mer övertygelser, du har 30fps utan någon action alls i bild och inga fiender som sagt eller mycket synfält. det skulle inte funka med action som sagt ^^

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Varför är intel så mycket dyrare än amd?

Permalänk
Medlem

Att använda en 6 kärnig processor till spel är helt onödigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markie:

Varför är intel så mycket dyrare än amd?

Dyrare märke. Och som man tydligt ser, en Amd 4kärnig med 2.8GHzskulle ligga långt ifrån en Intel 4kärnig med 2.8GHz.

Du får mer kärnor/krona av AMD men inte nödvändigtvis bättre prestanda.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Varför är det så? Olik teknik eller olik kvalité?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markie:

Varför är det så? Olik teknik eller olik kvalité?

Jag är inte insatt för fem öre, bara läste den där artikeln på 20 sidor jag länkade högre upp, innan dess hade jag noll koll. (Därav jag är trådskaparen)

Men som jag fattar det så handlar det helt klart om annorlunda teknik, Intel har en teknik som kallas Hyperthreading och ja, använder sig av fler "trådar" på något vis. Som sagt inte alls insatt. Läs lite artikeln jag länkat så blir du LITE mer insatt, sjukt kunnig kille som skrev den iaf.

edit: vore iaf perfekt om någon kunnig kunde gå in här och förklara mer ingående om deras olika tekniker och vad som gör att de kan skilja så enormt mycket i prestanda med samma kärnor samt mhz osv

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Skrivet av Markie:

Varför är det så? Olik teknik eller olik kvalité?

Skillnaden är inte så stor, AMD är lite mer prisvärt just nu men det beror helt på vad man ska göra. AMDs nya X6 är extremt prisvärd om man använder den rätt men det är inte alla program som gör det. Detsamma gäller Intels processorer. Med Intel betalar man en liten summa för namnet, precis som med Nvidia. Men processorer runt 2-3000kr är det hugget som stucket mellan AMD och Intel.

Under 2000kr känns det som att AMD har den bättre plattformen - processorerna är likvärdiga men om man köper moderkort med integrerad grafik t.ex. är AMD ett mycket bättre val. Väljer man sedan en upplåsningsbar processor kan man få två extra kärnor på köpet - om man har tur.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem

AMD's 6kärniga verkar ju sjukt användbar? Om du bara använder t.ex 2 kärnor går de upp i Turbo och på 3.2GHz kommer de upp i 3.6GHz och sen om du använder mindre så klockar de ner sig för att spara ström. Sen om du använder alla 6 kan de också gå upp i Turbo också!

Så den verkar ju kunna "utnyttja" sig själv ganska bra.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Skrivet av Markie:

Varför är det så? Olik teknik eller olik kvalité?

Om du skulle köpa en bil och jämför Volvo med Saab... Vad är skillnaden ? Vilken är bäst ?
Hur skall någon kunna svara på det ? Det beror på årsmodell, antal cylindrar, 2 eller 4 hjulsdrift och prisklass.

Hur skall man jämföra AMD och Intels olika modeller när det gäller kretslösningar, prestanda, tekniska lösningar, flerkärnteknink och prisklass.

Man måste välja förutsättningarna först och därefter se vad som stämmer bäst överens med kraven.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Han menade snarare:

Varför är en Intel 4kärnig på 3.0GHz bättre än AMD 4kärnig med 3.0GHz, specifikt.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Skrivet av kwame:

Han menade snarare:

Varför är en Intel 4kärnig på 3.0GHz bättre än AMD 4kärnig med 3.0GHz, specifikt.

Om det är så, så kan mängden cache minne per kärna och olika minnesbuss teknik spela in.
Men prestandaskillnaden är nog mindre än prisskillnaden.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kwame:

Han menade snarare:

Varför är en Intel 4kärnig på 3.0GHz bättre än AMD 4kärnig med 3.0GHz, specifikt.

Varför skulle det inte vara så? Det är som sagt mycket som skiljer; motsvarande biljämförelse vore väl snarare att fråga sig varför det är skillnad på volvo och saab - båda har ju fyra hjul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Kollade igenom alla 20 sidor på den där. Verkar som att på ALLA tester (förutom kanske memory writing/reading) så slog 1055t i5an och de har samma pris. Verkar nästan som AMD om man kollar på dessa tester?

att i5 får smäll på fingrarna av denna är inte alls underligt, detta är ju uppenbart då 1055t är 6-kärnig och framtagen långt efter i5:an så den har nyare teknik om jag ej misminner mig helt här så fanns denna processor ens när i5 processorn släptes dess konkurent då var x4 modellerna från Amd

Visa signatur

Jag gillar datorspel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Varför skulle det inte vara så? Det är som sagt mycket som skiljer; motsvarande biljämförelse vore väl snarare att fråga sig varför det är skillnad på volvo och saab - båda har ju fyra hjul.

Jag tycker det är enormt missvisande att om jag skulle kolla i butiken där jag köper på all info jag får se på - så skulle de se mer eller mindre exakt lika bra ut, förutom att den andra är billigare.

Tänk om det skulle vara så missvisande vid köp av bil? Skulle fan inte fungera. Skulle vara en fördel om man i speccen kunde ingå någon typ av standard-test som ALLA processorer fick ingå

"AMD 4kärnor, 3.0GHz, cache 1mb och 8mb, 45nm 120W - 5000 i blabla scc test 1200kr"
"Intel 4kärnor, 3.0GHz, cache 1mb och 8mb, 45nm 120W - 6000 i blabla scc test - 2000kr"

edit: självklart skulle detta testet gå igenom alla typer av faktorer och sen lägga ihop alla summor och få ett medel så inte det bara är en typ av test där en viss faktor t.ex Intels hyperthreading skulle vara viktig.

t.ex

@hoan, då förstår jag inte varför folk köper i5 istället för 1055T? De skiljer knappt någonting i pris, någon hundring max.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kwame:

Jag tycker det är enormt missvisande att om jag skulle kolla i butiken där jag köper på all info jag får se på - så skulle de se mer eller mindre exakt lika bra ut, förutom att den andra är billigare.

Tänk om det skulle vara så missvisande vid köp av bil? Skulle fan inte fungera. Skulle vara en fördel om man i speccen kunde ingå någon typ av standard-test som ALLA processorer fick ingå

Detsamma gäller väl dock även när man köper ungefär alla andra prylar också? Om man nöjer sig med att bara kunna transportera sig duger förmodligen försäljarens billigaste bil och om man bara vill bli berusad kan man troligen fortsätta dricka rosita. Om man har fler krav får man dock vara beredd på att själv tvingas undersöka, jämföra och kompromissa.

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Nu har du startat en tråd som kommer att få de två lägren att ställa sig som kamphundar emot varandra
...

Jag måste bara till min stora glädje säga att jag hade fel på denna punkten

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

hade både athlon thunderbird 1.4Ghz 72W och en Athlon XP palomino 1800+ 1.53Ghz den lever än efter 8 år och går hoss polarens dotter.
Sedan hade jag en Athlon XP 2400+ 2.0Ghz. Alla klockades med luft eller vatten. Då aldrig haft sönder någon. Därimot var det vanligt att folk knäkte kärnorna eller övervoltade så mycket att dom pajade men det är ju användarfel. Nortwood processorerna dog ju som flugor med 1.65V eller mer på 6-7 månader.

Processor går sällan sönder pga överhettning i så fall har man slarvat med kylningen ordentligt. Däremot dör dom av elektomegration vid höga strömmar.

Min Barton lever med trots överklockning men load på över 100 grader blev nog för mycket för min palomino för antingen visade temp fel i bios eller så tålde den inte sådan hög temp. Polarens 1700+ luktade bränt efter att den tagit med sig originalfläkten och startade inte upp efter det. Klart det var användarfel men de var inte svala nån gång som Thoroughbred eller 939 Athlon 64 var(tänker väl mest på Venice då).

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vilken del ni har missat i ert datormeckande, men ifall man vill spela så är cpu helt fel del att satsa på. Att i5 skulle öka 40 fps+att det är high är ju helt och hållet skitsnack. Ser ju ganska tydligt i din sign att du nu äger en st 5870. Ifall jag inte har missat något så motsvarar det kortet 2 st 4870 i crossfire. En i7 ger ca 30-40 fps mer på spel som annars ligger runt 200fps, annars skiljer det kanske endast ett par på tunga spel. Så att säga att din i5 gjorde jobbet syftar på att du absolut inte vet vad du snackar om.

Det som är lite nytt med dx11 spel är att de nu ska stödja massor med kärnor och spelen kommer utnyttja processorkraften mer och mer med tiden. Processorn kommer i sin tur utnyttja grafikkraften mer och mer, men i dagsläget ser de inte alls så ut. Dessutom ligger din i5 på 4 ghz?
Så kort och sammanfattat fick du 40 fps vinst på att byta moderkort och byta till en dubbelt så bra cpu, sedan överklocka den med 50% ytterliggare. Efter det köpte du ett grafikkort som presterade som 2 av ditt gamla i crossfire och allt du nämner är din i5? Snacka om att vinkla informationen.^^

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Medlem

En i5 ökar lätt Bf2 med 40FPS då den har 4 kärnor och BFs2 rekomenderar 4. Gör enorm skillnad där tbh.

edit: i andra spel gör den säkerligen inte alls stor skillnad med en annan relativt ok dual core.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Min Barton lever med trots överklockning men load på över 100 grader blev nog för mycket för min palomino för antingen visade temp fel i bios eller så tålde den inte sådan hög temp. Polarens 1700+ luktade bränt efter att den tagit med sig originalfläkten och startade inte upp efter det. Klart det var användarfel men de var inte svala nån gång som Thoroughbred eller 939 Athlon 64 var(tänker väl mest på Venice då).

Ja men nu har ju alla socket A processorer igen inbyggd sensor utan moderkortet mäter luftens stempratur i socklen. Det var känt redan då att luften i socklen låg minst 20C efter kärnans temperatur. Viss moderkort kompenserade genom att försöka uppskatta tempen efter någon formel. Märktes specietl när dom ändrade den för folk klagade till nsäta bios version. Kudne ha 70C med en version, 50C med nsäta och sedan 35 med nästa och sedan tillbaks till l50C för folk började rosta saker istället.

Många satte en sensor i CPU kylaren eller rätt jämte kärnan mellan kylare och CPU för att få något så när vettig temp.

Jag hade en bit isolering i socklen seadan en dutta silikonbaserad pasta. Vist jag hade ju inte 22C som polarna skröt med utan 48-49C idle och 6-70 Load men det var nog mer realistiskt än när man hade en delta 80 som blåste bort luftkuden under kylaren och mer eller mindre vissade rumstemperatur.

På den tiden angav rickiga effekten för processorn. C/W värdet för dom flesta kvalitativa kylare så man kunde räkna ut om man var på det torra eller ej också.

Så då bränner man inget. Är man ovarsam så vist.

Men det krävs inget geni för att inte sabba en socket A CPU. Dock är många förbannat ovarsama och har igen respekt för sina prylar.

Får komma med vilka ursäkter ni vill men det är bara handhavandefel. Inget som inte kan lösas om man vet vad man gör.

Permalänk
Skrivet av kwame:

En i5 ökar lätt Bf2 med 40FPS då den har 4 kärnor och BFs2 rekomenderar 4. Gör enorm skillnad där tbh.

edit: i andra spel gör den säkerligen inte alls stor skillnad med en annan relativt ok dual core.

Menar du Battlefield 2 eller Battlefield Bad Company 2?, för när BF2 kom ut fanns väll knappt quad core.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Jag tycker det är enormt missvisande att om jag skulle kolla i butiken där jag köper på all info jag får se på - så skulle de se mer eller mindre exakt lika bra ut, förutom att den andra är billigare.

Tänk om det skulle vara så missvisande vid köp av bil? Skulle fan inte fungera. Skulle vara en fördel om man i speccen kunde ingå någon typ av standard-test som ALLA processorer fick ingå

"AMD 4kärnor, 3.0GHz, cache 1mb och 8mb, 45nm 120W - 5000 i blabla scc test 1200kr"
"Intel 4kärnor, 3.0GHz, cache 1mb och 8mb, 45nm 120W - 6000 i blabla scc test - 2000kr"

edit: självklart skulle detta testet gå igenom alla typer av faktorer och sen lägga ihop alla summor och få ett medel så inte det bara är en typ av test där en viss faktor t.ex Intels hyperthreading skulle vara viktig.

t.ex

@hoan, då förstår jag inte varför folk köper i5 istället för 1055T? De skiljer knappt någonting i pris, någon hundring max.

Det handlar förmodligen om okunskap antar jag, och att många är så kallade "fanboy's" jag som nämt innan köpte min innan amd hade något vidare att konkurera i5 processorerna med i pris/prestanda.
Men det är som du nämner att det är lite av en djungel vad gäller hårdvara, modell namn och betäckningar är inte lika viktigt som förr på gamla goda tiden när man visste att en pentium med 90Mhz utan MMx var långsamare än en Pentium med 133Mhz och hade MMx på den tiden kunde man gå efter de olika betäckningarna mer men detta är ju svårare nu då architekturerna(förmodligen fel stavat) är så pass olika osv..

Edit: kom på att en annan anledning till att tex välja i5 platformen kan vara för att de vill ha funktioner från p55 kretsen på moderkortet eller liknande. Då inte alla går 100% efter processor prestandan när de väljer vilken propp de ska ha i datorn

Visa signatur

Jag gillar datorspel!

Permalänk
Skrivet av hoan:

Det handlar förmodligen om okunskap antar jag, och att många är så kallade "fanboy's" jag som nämt innan köpte min innan amd hade något vidare att konkurera i5 processorerna med i pris/prestanda.
Men det är som du nämner att det är lite av en djungel vad gäller hårdvara, modell namn och betäckningar är inte lika viktigt som förr på gamla goda tiden när man visste att en pentium med 90Mhz utan MMx var långsamare än en Pentium med 133Mhz och hade MMx på den tiden kunde man gå efter de olika betäckningarna mer men detta är ju svårare nu då architekturerna(förmodligen fel stavat) är så pass olika osv..

Edit: kom på att en annan anledning till att tex välja i5 platformen kan vara för att de vill ha funktioner från p55 kretsen på moderkortet eller liknande. Då inte alla går 100% efter processor prestandan när de väljer vilken propp de ska ha i datorn

Men AMD:s senaste chipset är väl bättre än P55? då den har support för b.la. SATA 6 Gbit/s, och P55 har väl bara stöd för halva PCI-E bandbredden eller något liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loie:

Jag vet inte vilken del ni har missat i ert datormeckande, men ifall man vill spela så är cpu helt fel del att satsa på. Att i5 skulle öka 40 fps+att det är high är ju helt och hållet skitsnack. Ser ju ganska tydligt i din sign att du nu äger en st 5870. Ifall jag inte har missat något så motsvarar det kortet 2 st 4870 i crossfire. En i7 ger ca 30-40 fps mer på spel som annars ligger runt 200fps, annars skiljer det kanske endast ett par på tunga spel. Så att säga att din i5 gjorde jobbet syftar på att du absolut inte vet vad du snackar om.

Det som är lite nytt med dx11 spel är att de nu ska stödja massor med kärnor och spelen kommer utnyttja processorkraften mer och mer med tiden. Processorn kommer i sin tur utnyttja grafikkraften mer och mer, men i dagsläget ser de inte alls så ut. Dessutom ligger din i5 på 4 ghz?
Så kort och sammanfattat fick du 40 fps vinst på att byta moderkort och byta till en dubbelt så bra cpu, sedan överklocka den med 50% ytterliggare. Efter det köpte du ett grafikkort som presterade som 2 av ditt gamla i crossfire och allt du nämner är din i5? Snacka om att vinkla informationen.^^

Inte för att vara ett troll men menar du verkligen att du tror att processorn i en dator inte har någon betydelse för prestandan i spel? Givetvis har den ej lika stor betydelse om du spelar ett FirstPersonShooter spel som ditt grafikkort men tro mig att den har en väldig inverkan, ex om du har en för långsam processor som ej kan hantera den datamängd spelet genererar så kommer ditt grafik kort ej att få tillräckligt med information(order från priocessorn) för att kunna vara effektivt. Samt att ett spel gör mer än att bara rita fina saker på din bildskärm.

Visa signatur

Jag gillar datorspel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sven slaggare:

Men AMD:s senaste chipset är väl bättre än P55? då den har support för b.la. SATA 6 Gbit/s, och P55 har väl bara stöd för halva PCI-E bandbredden eller något liknande.

Mycket riktigt är det så så är du ute efter att upgradera idagsläget ser det ut som du får ut mest av att välja Amd sidan av de 2 lagen. Om det inte är så att du absolut måste hålla dig till en Intel processor pga anledningar jag inte kan komma på mer än om du arbetar med mycket märkliga program som ej stödjer Amd processorer(kan inte komma på nåt med de finns säkert, allt finns på internet..)

Visa signatur

Jag gillar datorspel!