Varför kör alla med Intel ist för AMD?

Permalänk
Skrivet av anatoxin:

Har mycket med topic att göra, hade aldrig yttrat mig om det om det hade stått tex "Varför kör alla med i5/i7/P4 istället för Phenom/Athlon osv", visst så kan jag verka petig. men kollar man i hela tråden så klankar folk ner på AMD* och INTEL* oavsett propp. Folk förnkippar namnen INTEL och AMD med något negativt, med attityden "Varför skulle jag köpa en Opteron, AMD är ju så instabila" eller "Skulle aldrig stoppa in en XEON, INTEL är värdelösa"

Sen så är det ju inte bara "superdatorer osv" som kör Opteron 6000 serien, jag tog bara dessa som exempel bara för att det är en växande markand. Det finns massvis av vanliga workstations med Operton6XXX i.

Nu är iofs skillnaden mellan en opteron/xeon och konsumentprocessorerna minimal, men frågeställningen i grunden är inriktad mot konsumentprocessorer. Som vanlig konsument har man en helt annan inriktning på sitt användande än vad professionella användare/företag har, därav är man förmodligen nyfiken på varför andra konsumenter tar det ena eller det andra och bryr sig inte så mycket varför ett storföretag väljer det en eller andra.

Men jag kan hålla med om att det ofta blir snack om AMD eller Intel rent generellt, när man borde vara inne på en lite mer specificerad nivå eftersom båda företagen har en stor produktportfölj.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av adolf512:

när cache minnet inte räcker till hos i5 750 så presterar inte processorn lika stabilt längre. AMD:s cache räcker ju längre pga 48 vägars l3 cache.

skulle tro att man inte märker någon större skillnad mellan i5 750 och phenom965.

jag skall klargöra att jag har luftkylning och kylpasta för 220 kr samanlagt och då klockar phenom x4 c3 högre än i5 750 då jag inte vill att datorn inte skall låta för mycket.

Även att vi tidigare konstaterat att AMD har mer användbart cache pga annan metod att hantera det så är ju något som talar för Nehlamen dess överlägsna minnesbanbred. På x86 sidan finns det nog inget vassare än nehalem i dagsläget på den pugten såvida man inte tittar på Opteron på G34 sockeln dock inga siffror på hur dess prestanda är. Många 1156 och 1366 system oklockade ligger på 18-20Gb/sek medans AMD ligger på 12-13Gb/sek på AM3 villket så klart gynnar prestandan. Cachet är ju där för att primärt dölja latencerna, tiden det tar för data att skickas från minnet till processorn och vise versa. Cachet i sig själv kan inte göra så mycket när det gäller att bestämma vad som ska finnas i cachet. Cacehet är ett minne. Det är upp till processorns inbyggda preftech och branch prediction logick att i förväg begära datan som processorns troligen kommer behöva om 2-300 cyklar. Så hur relevant datan är i cachet beror till stor del på hur bra branch prediction logiken är. Självklart spelar minnesbanbredden roll då det även avgör hur mycket data man kan hämtas under en given tid eller även skriva till minnet för att fria upp cachet för att hämta ny data och instruktioner.

Så även om vi konstaterat att AMD och intel har 2 olika cache tekniker med båda sina för och nackdelar och att AMD har mer användbart cache av det fysiskt existerande så är det yterligare faktorer som avgör prestandan i slutändan.

Som sagt nu tar jag inte sida för intel eller amd utan säger just att det är fler faktorer som spelar in.

Permalänk
Medlem

Här är de AMD for life baby ;P inget intel för mig inte (har ändå inte råd både deras processorer och mobos är ju dyrare än amd XD.) ^^

Permalänk
Avstängd

tragiskt att läsa alla kommentarer som typ "för att i5 70 presterar bättre än en phenom1090t BE även när 6 kärnor utnyttjas. i5 är strömsnålare samt klockar bättre

förstår inte hur folk kan kalla AMD prisvärt.. när man får en bättre processor som kostar 700 kr mindre ;)"

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25