Vivaz pro - värd att köpa?

Permalänk
Medlem

Vivaz pro - värd att köpa?

Jag letar nu en ny mobil efter att ha nu haft en gammal Sony Ericsson som sjunger på sista refrängen.

Jag kollade igår på The Phone House och fastnade lite för vivaz telefonen. Har någon här erfarenhet av denna telefonen?

Har ni några andra tips i ungefär samma prisklass? Jag kan tänkas betala ungefär 250 kr i månaden med tele2abonnemang. Vivaz med just tele2 abonnemanget kostar 278 kr. Någon som ni vet kostar ungefär lika mycket?

Tack på förhand

// Marcus

Visa signatur

Rise and rise again and again. Like the Phoenix from the ashes. Until the Lambs become Lions and the Rule of Darkness
is no more.

Permalänk
Medlem

Vivaz Pro är bra mycket trevligare än versionen som inte är Pro. Symbian lämpar sig bättre när man har ett riktigt tangentbord att skriva på. Annars är det bökigt.

Permalänk
Medlem

Jag skulle hellre rekomendera en Android mobiltelfon. Mycket roligare att ha en mobil som kan så mycket mer.
Gå till swedroid.se och läs lite om Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nalle303:

Jag skulle hellre rekomendera en Android mobiltelfon. Mycket roligare att ha en mobil som kan så mycket mer.
Gå till swedroid.se och läs lite om Android.

Tycker jag beror helt på vad man vill ha ut av en telefon. Det går inte att förneka att det oftast är lite mer meck med en Android, och om man vill ha en Android i den prisklassen... mje säger jag då.

Däremot är ju X10 mini inte helt dum faktiskt. Men jag vet inte vad den ligger på hos andra återförsäljare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkmoon:

Tycker jag beror helt på vad man vill ha ut av en telefon. Det går inte att förneka att det oftast är lite mer meck med en Android, och om man vill ha en Android i den prisklassen... mje säger jag då.

Däremot är ju X10 mini inte helt dum faktiskt. Men jag vet inte vad den ligger på hos andra återförsäljare.

Meck med Android? Förklara gärna.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag säger bara HTC Legend.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ovard:

Meck med Android? Förklara gärna.

Som Android-ägare och som säljare av mobiltelefoner så säger jag att Android är meckigare än vad Symbian är. Du behöver göra mer för att få den att göra som du vill. Eller snarare: Om du vill att telefonen ska göra som du vill så får du mecka lite. Symbian är enklare på det viset att du inte kan göra precis vad du vill.

Jag säger inte att Android är ett dåligt system, tvärtom! Jag älskar Android, jag skulle till och med vilja ha mitt första kärleksbarn med Android. Men att säga att det inte är meckigare än Symbian... det är helt enkelt osant.

Permalänk
Medlem

Jag har kollat upp HTC Legend nu. Den verkar också bra. Om jag har förstått allt rätt så är det mer värt att köpa en android telefon istället för symbian?

Det enda som är plus just nu för Vivaz pro är väl HD filmningen och det kommer la inte bli så mycket.
Så en HTC Legend kommer jag inte bli missnöjd på?

Visa signatur

Rise and rise again and again. Like the Phoenix from the ashes. Until the Lambs become Lions and the Rule of Darkness
is no more.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hundeeen:

Så en HTC Legend kommer jag inte bli missnöjd på?

Absolut inte Så länge du är medveten om att du aldrig kommer vilja ha en "vanlig" telefon igen när du väl lärt dig Android

Permalänk
Medlem

Android må vara lite mer komplicerat än iPhone (mycket mer ^^, men det är de flesta OS), Symbian mfl. Men när du lärt dig är det som darkmoon säger, du kommer aldrig vilja gå tillbaka till en "vanlig" lur igen. Finns många lurar i ~4000krs-klassen som är bra. T.ex acer liquid är ett riktigt bra köp, plastigare än Legend men mycket bättre prestanda.

Permalänk
Medlem

Okej, tack så jättemycket för hjälpen. Nästa vecka blir det ett HTC Legend köp

Visa signatur

Rise and rise again and again. Like the Phoenix from the ashes. Until the Lambs become Lions and the Rule of Darkness
is no more.

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkmoon:

Som Android-ägare och som säljare av mobiltelefoner så säger jag att Android är meckigare än vad Symbian är. Du behöver göra mer för att få den att göra som du vill. Eller snarare: Om du vill att telefonen ska göra som du vill så får du mecka lite. Symbian är enklare på det viset att du inte kan göra precis vad du vill.

Jag säger inte att Android är ett dåligt system, tvärtom! Jag älskar Android, jag skulle till och med vilja ha mitt första kärleksbarn med Android. Men att säga att det inte är meckigare än Symbian... det är helt enkelt osant.

Nu är ju tråden visserligen "avklarad" så jag ber om ursäkt till TS ifall det irriterar honom att jag krigar lite med dig ett par inlägg Jag vill nämligen att medlemmar som söker ska få en klarare bild på vad som gäller.

Till min åsikt nudå. Du skriver själv att det är "meckigare" med Android, men jag tror att du EGENTLIGEN menar att det finns så mycket mer att göra med en Androidtelefon och snittanvändarna kanske inte är helklyftiga alltid. Att fixa en app till Symbian innebär oftast att man köper den, eller installerar via någon konstig pakethanterare i telefonen, efter att man syncat in programmet i fråga eller placerat det på minneskortet i telefonen.

Android har ju Market, du söker efter en app som du vill ha, trycker på "install" och letar sedan reda på programmet i din programlista. JAG, som erfaren "mobiloperatör"(;)), tycker att Android är det självklara valet alla dagar. Man KAN som användare välja att förvandla sin telefon till ett kraftfullt verktyg ELLER konfigurera menyutseendet MHA andra "shells" för att få sin telefon unik. Det sistnämnda tror jag är det som de flesta användare eftersträvar.

Summa sumarum: Android är inte svårare än man gör det, men man kan verkligen göra det svårt för sig om man "är sån", jag sällar mig till den senare kategorin. Det är inte alls min avsikt att uppröra dig eller sådär, jag berättar bara om hur jag ser på saken då jag ser mig själv som en ganska insatt användare även om jag sedan ett år tillbaka svurit att inte använda något annat än Android och kanske missat någon detalj om Symbian sedan dess. Men på min tid så var Symbian inte alls någon höjdare och Windows Mobile är fortfarande...jag är säker på att det finns nån regel här på forumet som vill att jag ska låta bli att uttrycka min åsikt ang. WM's duglighet inom något område. Egentligen så är vi nog av samma åsikt, men att Android "out of the box" skulle vara svårare än Symbian tycker jag är fel att säga.

Jag ber om ursäkt för väggen av text

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

Själv får jag en Samsung Wave nästa vecka. Iofs ett oprövat operativsystem, men de ska också få tillgång till apps allt eftersom...
Hårdvaruspecarna på den är överlägsna andra telefoner just nu om man jämför pris. Den har också HD-video inspelning/uppspelning...
Det bästa på den är nog skärmen som verkar vara superskarp med Super Amoled, och funkar också bra i solljus...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ovard:

Nu är ju tråden visserligen "avklarad" så jag ber om ursäkt till TS ifall det irriterar honom att jag krigar lite med dig ett par inlägg Jag vill nämligen att medlemmar som söker ska få en klarare bild på vad som gäller.

Till min åsikt nudå. Du skriver själv att det är "meckigare" med Android, men jag tror att du EGENTLIGEN menar att det finns så mycket mer att göra med en Androidtelefon och snittanvändarna kanske inte är helklyftiga alltid. Att fixa en app till Symbian innebär oftast att man köper den, eller installerar via någon konstig pakethanterare i telefonen, efter att man syncat in programmet i fråga eller placerat det på minneskortet i telefonen.

Android har ju Market, du söker efter en app som du vill ha, trycker på "install" och letar sedan reda på programmet i din programlista. JAG, som erfaren "mobiloperatör"(;)), tycker att Android är det självklara valet alla dagar. Man KAN som användare välja att förvandla sin telefon till ett kraftfullt verktyg ELLER konfigurera menyutseendet MHA andra "shells" för att få sin telefon unik. Det sistnämnda tror jag är det som de flesta användare eftersträvar.

Summa sumarum: Android är inte svårare än man gör det, men man kan verkligen göra det svårt för sig om man "är sån", jag sällar mig till den senare kategorin. Det är inte alls min avsikt att uppröra dig eller sådär, jag berättar bara om hur jag ser på saken då jag ser mig själv som en ganska insatt användare även om jag sedan ett år tillbaka svurit att inte använda något annat än Android och kanske missat någon detalj om Symbian sedan dess. Men på min tid så var Symbian inte alls någon höjdare och Windows Mobile är fortfarande...jag är säker på att det finns nån regel här på forumet som vill att jag ska låta bli att uttrycka min åsikt ang. WM's duglighet inom något område. Egentligen så är vi nog av samma åsikt, men att Android "out of the box" skulle vara svårare än Symbian tycker jag är fel att säga.

Jag ber om ursäkt för väggen av text

Tja, vi hyser nog samma åsikter egentligen, men jag fasthåller ändå att Android är lite meckigare. Däremot säger jag absolut inte att det är dåligt. Jag är supernöjd och kommer, liksom du, inte att byta operativsystem den närmaste framtiden.

Det som i min mening är meckigt är saker som:
1. Personlig ringsignal/SMS-signal/Alarmsignal - Det är bökigt att få till i jämförelse med t ex Sony Ericssons gamla system. Antingen tankar man hem en app eller så får man skapa mappar själv, helst via en app...
2. Bakgrundsbild - Att få till det snyggt utan en app... inte helt smidigt.
3. Avinstallera appar utan en app för att avinstallera... det är meckigt och inte helt logiskt tyvärr.

Det är lite såna småsaker som du och jag (antagligen) inte har några problem med, men som kräver att användaren sätter sig in i systemet lite. Att man måste ha ett gmailkonto är förståeligt, men det är långt ifrån alla som förstår varför. Grejen är att vi säljer Androidlurar till snart sagt vem som helst och ingen har varit missnöjd än, MEN det krävs att vi förklarar en hel del innan de kan njuta av upplevelsen.

Windows Mobile har tagit sig lite faktiskt. Versionen som är i HTCs HD2 är riktigt bra. Men det är förkastligt att det tagit så lång tid att få till det.

Symbian (och då pratar jag om den version som finns i t ex N97/Vivaz/Satio) är väl kanske inte helt hundra, och det är absolut inte öppet på samma sätt som Android. Däremot liknar det mer vad användarna är vana vid och övergången är oftast smidigare än till Android.

iPhones system och gränssnitt... avskyr det. Skulle aldrig i livet skaffa mig en sån sketlur... men det är ju jag det

Hoppas jag klargjort varför jag anser att det är meckigare än ett "vanligt" operativ och vill återigen säga att jag inte tycker det är rakt igenom dåligt. Men det finns alltid saker att fila på.