Hydrive kombinerar SSD och optisk enhet

Permalänk
Melding Plague

Hydrive kombinerar SSD och optisk enhet

Det är inte bara traditionella hårddiskar som kan kombineras med SSD-lagring. Hydrive är en enhet med integrerade minneskretsar i en optisk läsare för bärbara datorer.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

hmm, kan ju vara bra för de som vill ha både ssd och vanlig hdd

Permalänk
Medlem

Häftigt!

Permalänk
Medlem

edit, läste fel, jag snackar om ssd+hdd som också kommit

Permalänk

Så då kommer man kunna kopiera över saker från en CD/DVD mycket snabbare då?

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

Tror det mest är om att spara plats inne i datorn.

Permalänk
Medlem

Ersätter den hårddisken i laptopen, eller finns minnet där för att buffra och/eller spara optiska skivor?

Alltså, kommer man antingen:
1. Kunna strunta i hårddisk/SSD i sin laptop, och endast köra en denna "optiska enhet"?
eller
2. Stoppa i en skiva en gång, och sedan för all framtid kunna välja att "emulera" denna skiva med hjälp av datan som sparats i SSD-minnet i den optiska enheten? Detta på samma sätt som vanliga CD/DVD-emuleringsprogram gör, men inbyggt i hårdvaran.

Permalänk
Medlem

Jag skrattade till åt smilyn i slutet.

Visa signatur

Derp

Permalänk
Medlem

Enheten funkar väll så att man antingen drar ut släden eller hela CD läsaren och sätter in sin SSD hårddisk där istället så att man inuti kan ha kvar allt som det var men istället för att ha en CD läsare när man spelar så kan man sätta i sin SSD hårddisk?

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av lollol7:

Enheten funkar väll så att man antingen drar ut släden eller hela CD läsaren och sätter in sin SSD hårddisk där istället så att man inuti kan ha kvar allt som det var men istället för att ha en CD läsare när man spelar så kan man sätta i sin SSD hårddisk?

nej, det är en kombinerad optisk enhet och ssd! d.v.s både en vanlig hårddisk och en vanlig dvd-brännare

Supersmart! Jag behöver en optisk enhet i min laptop, och mycket hårddiskutrymme samtidigt som man ju vill ha en ssd för snabbheten. Så det här är ju kanoners!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Den använder alltså nån slags port-multiplier för att datorn ska se SSDn och ODDn som två separata enheter?

Permalänk
Hedersmedlem

kanske är så att enheten läser spår för spår från DVDskivan och så slipper lasern åka framm o tillbaka när man ska ladda saker.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

Stoppa in skivan, låt innehållet cachas i en särskild partition av ssd'n när den inte används. Win

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk
Sötast
Skrivet av l'o'vet:

Stoppa in skivan, låt innehållet cachas i en särskild partition av ssd'n när den inte används. Win

Det borde ju klassas som piratkopiering

Permalänk
Medlem
Skrivet av l'o'vet:

Stoppa in skivan, låt innehållet cachas i en särskild partition av ssd'n när den inte används. Win

Av rubriken att döma verkar det vara så den funkar, alltså inte en SSD och en DVD på samma plats, utan att de arbetar ihop. Men den läser väl bara från skivan när man installerar? Om det är spel vi pratar om. Hur skulle det då gå snabbare att ladda?

Visa signatur

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Det borde ju klassas som piratkopiering

På vilket sätt?

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Sötast
Skrivet av nicklas1988:

På vilket sätt?

På det självklara sättet?

Gör man en kopia så blir de ju direkt gnäll om piratande, nu gör driven en kopia åt en!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killafew:

nej, det är en kombinerad optisk enhet och ssd! d.v.s både en vanlig hårddisk och en vanlig dvd-brännare

Supersmart! Jag behöver en optisk enhet i min laptop, och mycket hårddiskutrymme samtidigt som man ju vill ha en ssd för snabbheten. Så det här är ju kanoners!

Precis vad jag tänkte, längtar efter en prisuppgift och nå prestandatester

Visa signatur