"skelande" Dubbla bilder med 6800LE(16/6) SyncMaster 900SL plus

Permalänk
Medlem

"skelande" Dubbla bilder med 6800LE(16/6) SyncMaster 900SL plus

Hej!

Jag har en CRT-skärm SyncMaster 900SL plus som nu har ett antal år på nacken. Kör riktigt gamla drivrutiner 84.21 på mitt upplåsta 6800LE(16/6) då ingenting fungerar med de nyaste (blir tvingad att endast köra 4bitars färger i 640x480), det problemet har jag haft sen tidigare, och kanske borde fixa, men saker har fungerat utmärkt med de gamla.

De senaste 3 uppstarterna har jag fått ett skumt problem. Skärmen fungerar alldeles som vanligt under uppstarten och visar till och med skrivbordet normalt i någon sekund(Så Skärmen är ok?). Sedan verkar det som att den skickar ut två bilder som inte riktigt överlappar varandra, saknas 5-10mm. Nere i högra hörnet är bilden dock normal. Jag har försökt flytta/ändra storlek på bilden, vet inte om det hjälpt något, mest verkar det som att det tar en stund innan den "normala" bilden sprider sig från högra hörnet och uppåt och till vänster. Detta tar några få minuter sedan är bilden bra som vanligt.

Har med mina paintskillz gjort en illustration för att visa hur utvecklingen går från mer "skelande" till normalt:

Är tacksam för svar eller länkar till trådar där detta tas upp.

Permalänk
Rekordmedlem

Du har en dålig anslutning som ger skuggbilder, se över kablaget eller byt ut det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kan vara skärmen som håller på att ge upp. Under uppstarten visas en lågupplöst bild som är ok, men sedan när skrivbordet visas blir det en högupplöst bild som kräver mer av skärmen. Det klarar den inte förens den blivit varm.
Blir det någon skillnad med olika uppdateringsfrekvenser och upplösningar?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Jag känner inte igen ditt problem, men likaväl som att det skulle kunna vara något som mrqaffe eller hardware guy säger så kan grafikkort också ge lustiga fel. Ditt är ju upplåst och har dessutom ganska många år på nacken. Testa med en annan skärm.

Testa även en Live-cd för att se om det har något med din windows config att göra.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Kan vara skärmen som håller på att ge upp. Under uppstarten visas en lågupplöst bild som är ok, men sedan när skrivbordet visas blir det en högupplöst bild som kräver mer av skärmen. Det klarar den inte förens den blivit varm.
Blir det någon skillnad med olika uppdateringsfrekvenser och upplösningar?

Frekvensen var problemet. Jag hade nyligen testat byta drivrutiner och sedan bytt tillbaka till de gamla. Då fick den för sig att den klarade 100hz, vilket den också gjorde så länge den gick varm. När jag efter ditt tips upptäckte det och sänkte till 85hz (som räcker gott och väl för mig) fungerade den som vanligt även kall. Ett enkelt fel, tack för tipset att kolla det!

Angående drivrutinerna dock: Har ni hört om något sånt att nya drivrutiner vägrar helt att samarbeta med gamla kort? Jag har testat flera olika drivrutiner nyare än 84.21, kommer dock inte ihåg vilka, det var länge sen.

Permalänk
Medlem

Jadå, stödet för gamla kort försvinner ur drivrutinerna.
Drivrutinerna är redan så optimerad att det inte går att hitta mer prestanda. Koden för de gamla korten är ofta orörd mellan varje nytt drivrutinssläpp så användarna tjänar inget på att uppdatera drivrutinen. Då kan man lika gärna avlägsna koden för att hålla ner storleken på nerladdningen.
Får mig att tänka på http://www.sweclockers.com/nyhet/9062-amd-rensar-upp-i-cataly...

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Kan nästan sätta pengar på att det är elektronik i skärmen som håller på att ge upp!!

Har själv haft en sån (900SL+), och 4 andra polare. Kör man dom tillräckligt många år tillräckligt många timmar så får de såna problem. Då beter den sig så, man kan också få tjut från den, man kan komma runt problemet genom att välja olika upplösningar/frekvenser, men trenden är att färre funkar med tiden.

Annars är det riktigt bra skärmar, men förr eller senare får du nog titta efter en vettig LCD-monitor...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Kan nästan sätta pengar på att det är elektronik i skärmen som håller på att ge upp!!

Har själv haft en sån (900SL+), och 4 andra polare. Kör man dom tillräckligt många år tillräckligt många timmar så får de såna problem. Då beter den sig så, man kan också få tjut från den, man kan komma runt problemet genom att välja olika upplösningar/frekvenser, men trenden är att färre funkar med tiden.

Annars är det riktigt bra skärmar, men förr eller senare får du nog titta efter en vettig LCD-monitor...

Ja, det verkar som att 85Hz inte funkar felfritt längre heller, ibland börjar den flimmra där med. Jag får nog krama ut det sista livet jag får ur den här dock, plånboken är inte så fet för tillfället.