Ska köpa dator, skärm & tangentbord + mus.

Permalänk
Medlem

Ska köpa dator, skärm & tangentbord + mus.

Hej!

Jag har tänkt att köpa en stationär dator om ca en månad, så därför tänkte jag fråga er om lite råd. Vad tycker ni om det här:

Dator:
Komplett.se - PC i delar - AMD Athlon II X2 250 AM3

Skärm:
Komplett.se - BenQ 22" LCD G2222HDH

Tangentbord + mus:
Komplett.se - ACE Wired Desktop Flat CUB100

Så det skulle gå på ca 6600 kr (inkl frakt).

Skulle jag kunna få något bättre för samma pris eller samma prestanda för ett billigare pris?

Permalänk
Medlem

Kan/vill du bygga datorn själv?

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk
Medlem

Jag inte har byggt någon dator förut så kan jag inte säga att jag kan det. Men jag vill verkligen lära mig det. Så, ja, jag vill bygga den själv.

Permalänk

Vad ska den användas till? Jag tänkte fråga så man vet vad som behöver prioriteras, jag kommer nog komma med ett förslag på lösa delar, det är verkligen oftast mer prisvärt.

Eller snarare, jag kan komma med ett förslag när du berättat om användningsområden som prioriteras och budget. Det känns som att jag kan överdimensionera det lite med ett spontant förslag, jag lyckades komma 1300kr över vad själva datorpaketet kostade på komplett när jag bara spånade lite, dock mer dator/krona men det kanske inte passar sig eller behövs det minsta.

Permalänk
Medlem

Jag har nog tänkt att använda den till allt möjligt. Men jag vill självklart att den ska klara av lite halv nya spel.

Funderade på om man skulle hoppa över grafikkort och satsa på ett bra moderkort. För att sedan skaffa ett bra grafikkort när jag har råd.

EDIT: Alltså datorn, skärm (fullhd) + tangentbord & mus ska kosta mellan 6400 - 6600. Förstår att det kan bli lite tajt men allt går väl om man bara vill?

Permalänk

Vill du kunna spela spel direkt är det ju dumt men kan du tänka dig att vänta ett tag med allt utom rätt mycket äldre spel fungerar det att köra på inbyggd grafik och då få en bättre burk än kompletts färdiga.

Förslag:

Mer kvalitativt nätagg
Den billigaste processorn jag skulle rekommendera till en speldator
Chassi med möjlighet att sätta in en extra fläkt för bättre luftflöde
Moderkort med stöd för både sata6Gb/s och USB3.0, som är nya standarder och bra att ha för framtiden
Snabb och billig hårddisk
Gratis frakt från inet.se för sweclockers-medlemmar Fraktfritt Sweclockers vid köp över 500kr - Inet.se

Permalänk
Medlem

Tackar! Det där såg riktigt intressant ut! Ja, jag kan lätt vänta med spelandet.

Hittar ingen billig HD skärm, vet ni var man kan få tag på det?

Permalänk
Medlem

Samsung har några hd skärmar som ligger under 2k på inet.

Permalänk
Medlem

Som blärkfnuskel förslag fast med lite små ändringar:

Vad sägs om det?
Skärmen är jag inte riktigt nöjd med där men den duger nog.

Permalänk
Medlem

Du behöver inga speciella verktyg för att montera ihop en dator.
Skärmen har jag inte läst något om.

Permalänk
Medlem

Du behöver alltså inte ett OS?

Visa signatur

| Q9550 @ 3.8Ghz | Asus P5Q-PRO | AMD Radeon HD6950 2GB (Unlocked @ 865Mhz) | Corsair TX650W | Corsair XMS2 (2+1)x2GB | A-Data SP900 128GB| WD Caviar Blue 320GB | Fractal Design R3 | Noctua NH-U9B |

Permalänk

Det enda jag använde vid montering av min dator var en skruvmejsel, så ett helt kit för 200kr låter rätt overkill.

Om du ville ha skärmen du först tänkt dig från komplett, den inte finns på inet till motsvarande pris och du bor i närheten av malmö, stockholm eller göteborg går det ju att beställa in den till kompletts hämtbutik för en väldigt liten fraktkostnad

Permalänk
Medlem

Ett förslag...

Du får visseligen köpa mer minne sen och ett grafikkort, helst detta PowerColor Radeon HD5850 PCS+ 1GB COD Modern Warfare 2 - Inet.se , minst detta PowerColor Radeon HD5770 1GB PCS++ - Inet.se

Du får med detta paket AMDs 6-kärniga cpu, som med en bra fläkt kan klockas väldigt bra. Moderkortet har usb 3, men inte sata III. Dock har jag läst här på SweC att dom mekaniska sata III diskarna, inte ens klarar att utnyttja kapaciteten hos sata II. Dessutom är det bättre att senare, när dom blir billigare eller erbjudande, köpa en ssd-disk!

Börja här: Fraktfritt Sweclockers vid köp över 500kr - Inet.se

Att bygga en dator är inget svårt alls. Var bara noga och läs moderkortets manual (står det mesta i den!). Du kan även kolla guiden här: Datorbyggarskolan | NordicHardware

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk
Medlem

Om du skulle vilja ha en speldator "idag" för ~6600kr med skärm + mus/tangentbord :). Köp till mer minne senare om det skulle behövas.

Visa signatur

| Q9550 @ 3.8Ghz | Asus P5Q-PRO | AMD Radeon HD6950 2GB (Unlocked @ 865Mhz) | Corsair TX650W | Corsair XMS2 (2+1)x2GB | A-Data SP900 128GB| WD Caviar Blue 320GB | Fractal Design R3 | Noctua NH-U9B |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Du behöver inga speciella verktyg för att montera ihop en dator.
Skärmen har jag inte läst något om.

Tyckte att det där såg ut som ett bra kit men eftersom min budget är sådär så kanske det är bättre att hoppa över det.

Skrivet av Zee_13:

Du behöver alltså inte ett OS?

Nej

Skrivet av blärkfnuskel:

Det enda jag använde vid montering av min dator var en skruvmejsel, så ett helt kit för 200kr låter rätt overkill.

Om du ville ha skärmen du först tänkt dig från komplett, den inte finns på inet till motsvarande pris och du bor i närheten av malmö, stockholm eller göteborg går det ju att beställa in den till kompletts hämtbutik för en väldigt liten fraktkostnad

Okej, kitet skippar jag då. Ja helst så vill jag ju ha skärmen från komplett. Tyvärr så bor jag inte nära någon hämtbutik så skärmen skulle kosta 1637 (inkl frakt).

Skrivet av pirpen:

Ett förslag...

http://img514.imageshack.us/img514/1326/iuowwowowoo.jpg

Du får visseligen köpa mer minne sen och ett grafikkort, helst detta PowerColor Radeon HD5850 PCS+ 1GB COD Modern Warfare 2 - Inet.se , minst detta PowerColor Radeon HD5770 1GB PCS++ - Inet.se

Du får med detta paket AMDs 6-kärniga cpu, som med en bra fläkt kan klockas väldigt bra. Moderkortet har usb 3, men inte sata III. Dock har jag läst här på SweC att dom mekaniska sata III diskarna, inte ens klarar att utnyttja kapaciteten hos sata II. Dessutom är det bättre att senare, när dom blir billigare eller erbjudande, köpa en ssd-disk!

Börja här: Fraktfritt Sweclockers vid köp över 500kr - Inet.se

Att bygga en dator är inget svårt alls. Var bara noga och läs moderkortets manual (står det mesta i den!). Du kan även kolla guiden här: Datorbyggarskolan | NordicHardware

Tackar! Vet inte om jag gillar chassit men en Phenom2 X6 är ju helt klart väldigt intressant. Jag ska läsa på mycket innan jag bygger den. Så den datorbyggarskolan hamnar bland mina bokmärken direkt. Ja mer minne får jag ju köpa sen. Priset på PowerColor Radeon HD5850 PCS var lite högt men priset på PowerColor Radeon HD5770 1GB PCS++ var helt okej.

Skrivet av Zee_13:

http://img208.imageshack.us/img208/9861/datorhaxx.jpg

Om du skulle vilja ha en speldator "idag" för ~6600kr med skärm + mus/tangentbord :). Köp till mer minne senare om det skulle behövas.

Tackar! Jag behöver inte ha en speldator direkt. Så grafikkort är inget jag prioriterar nu.

Vad sägs om:

Är lite tveksam till nättagget, är det något att ha?
Angående CPU fläkten, är det något man borde byta?
Kom gärna med ändringar/förslag:)

Vad sägs om det här:

Någon skärm behöver jag inte köpa längre så nu är min budget 5500. Jag tror nog att det blir svårt att få något bättre för mina 5500 men ni får gärna ge mig förslag. Förslaget ska innehålla ESD handledsband med spiralkabel och Ace Keyboard CUB100 Wired R2 sen får ni välja vilka delar ni vill.

Permalänk
Medlem

Kommer att beställa delarna inom dom närmsta dagarna och det här är vad jag har tänkt mig:

Jag har redan en 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ.

Några synpunkter om det här?