Geforce GTX 460 i mitten av juli

Permalänk
Skrivet av pierretox:

värmeutvekling en NON-Issue för alla som har fermi, men uppenbarligen inte för pro-ATI folk :/
Jag ser inte många GTX 470 eller 480 på andrahandsmarknaden så konsumenterna måste vara nöjda.
däremot kryllar det av ATIs 5xx-serie I wonder why?

Testa att sätta upp en severpark med fermi (som den är designad för) så ska vi se om du tycker att värmeutveckling och strömförbrukning är en "non-issue"

Permalänk
Skrivet av Valiumballong:

Att du ens tar upp tveksamma drivrutiner gör hela ditt inlägg till en tidsödlsare. Det är folk som kör på Nvidia som klagar på AMDs drivare, inte de som faktiskt använder deras kort. Haft gott om både ATi och Nvidia-kort genom tiderna och inte har AMD strulat mer än Nvidia. Skit bakom spakarna är oftast felet, inte drivarna i sig. Du kanske inte klarar av det, men det är ju trots allt ditt problem.

Jag diggar inte atis laptop drivrutiner. Gamla drivrutiner och ger strul när jag ska koppla datorn till tv:n (fullhd).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pierretox:

Jag ser inte många GTX 470 eller 480 på andrahandsmarknaden så konsumenterna måste vara nöjda.
däremot kryllar det av ATIs 5xx-serie I wonder why?

Du är ändå medveten om att HD5000-serien gått att köpa sedan hösten 2009? Det har sålts betydligt mycket fler av dessa kort än från GTX 400-serien. De enda man ser med dessa kort är ju ett par av er extremare Nvidia-fans.

Permalänk
Skrivet av Walkerboh:

Testa att sätta upp en severpark med fermi (som den är designad för) så ska vi se om du tycker att värmeutveckling och strömförbrukning är en "non-issue"

Jag visste inte att detta forum var till för folk med serverparker my misstake...
jag pratar om oss entusiats datorägare som oftas har En eller två burkar..
Jag sa aldrig att fermi var en Non-issue i Serverparker...

Skrivet av anders.149:

Du är ändå medveten om att HD5000-serien gått att köpa sedan hösten 2009? Det har sålts betydligt mycket fler av dessa kort än från GTX 400-serien. De enda man ser med dessa kort är ju ett par av er extremare Nvidia-fans.

Jo du har rätt det finns mer ATI 5xx-serier kort därute, och denna kommentar var bara en i samma anda som de ändlösa kommentarerna om att fermi är så problematisk för vanliga användare vilket jag menar att den inte är...

Sen om du tror att man måste va Nvidia-fans för att köpa GTX4xx kort så är du enfaldig som få...
finns folk som har viktigare saker för sig än att dyrka någon grafikkorttillverkare..

Jag dyrkar ex inte mina kastruller mer eller mindre än jag dyrkar mina grafikkort de fyller de funktioner jag vill att de ska fylla
Jag kastar inte heller skit på ATI kort, det är bra grafikort det med...

För dig att kasta ur sig en sån kommetar placerar dig automatiskt i fanboy kategorin

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem

Det beror vad man ska ha kortet till, man behöver inte var fanboy för att see fördelarna med ett visst märke. Man köper efter behov.

Den dagen ATI funkar lika bra i Linux som Nvidia kanske jag köper ett, men för tillfället är det bara Nvidia som gäller. Sen är inte physX fy skam.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pierretox:

har du sett eller kört ett GTX 470 eller 480 i verkligheten?
nähe trodde inte de...

Jag har inte hört GTX480, men 470. En god vän till familjen är en hopplös Nvidia-avgudare och han fick ställa sitt GTX470 mot mitt HD5870 och inte ens han kunde förneka att han borde ha köpt Cypress istället för Fermi.

Skrivet av pierretox:

har du sett eller kört ett GTX 470 eller 480 i verkligheten?
nähe trodde inte de...

Och om du vill ha en high-end dator utan vattenkylning så får du räkna med oljud från fläkt oavsett ATI eller nvidia Jag har hört ett 5970 under load och de låter mer än mina GTX 470 SLI..[/quote]

Bra luftkylare låter inte.

Skrivet av pierretox:

Värmeutveklingen från de första review är överdriven och är bättre nu för både GTX 470 samt 480 med nya drivrutiner med mer aggresiv fläktkontroll.

Du backar väl självklart upp det med en källa?

Skrivet av pierretox:

värmeutvekling en NON-Issue för alla som har fermi, men uppenbarligen inte för pro-ATI folk :/
Jag ser inte många GTX 470 eller 480 på andrahandsmarknaden så konsumenterna måste vara nöjda.
däremot kryllar det av ATIs 5xx-serie I wonder why?

Sen har ju AMD haft sina Cypress-kort ute i över 6 månader och Nvidia har precis släppt sina - och i små mängder. Det är nog inte många utöver hardcore Nvidia-fan som lagt 5000kr på ett GTX480 när de istället kunde få ett HD5970 (som då är klart snabbare) för en femhundring extra.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk

hardcore Nvidia-fan kommentaren placerar även dig i fanboy kategorin
hell WTF Nu ska jag plocka ut mina grafikkort för att lägga dem på en röd matta och knäböja framför dem, får inte glömma ugnshandskarna så jag inte bränner sönder händerna för då blir jag både utan händer och hörsel eftersom fläkljudet gjort mig döv

Skrivet av Valiumballong:

Jag har inte hört GTX480, men 470. En god vän till familjen är en hopplös Nvidia-avgudare och han fick ställa sitt GTX470 mot mitt HD5870 och inte ens han kunde förneka att han borde ha köpt Cypress istället för Fermi.
Du backar väl självklart upp det med en källa?
.

Den här kommentaren låter fabricerad kan du backa upp det med en källa dvs det är inte så att
"den goda fantasivännen" till familjen finns här på Swec och kan komma in och bekräfta det du sagt?

funderade faktiskt på ett 5970 men sen så verkade det som att det kortet hade problem med microstuttering så det blev GTX 470

Valium ballong jag tänker inte gå in i Flame wars med dig
Godnatt

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem

Kan bli ett intressant kort om dom får en dubbelmacka av det

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pierretox:

har du sett eller kört ett GTX 470 eller 480 i verkligheten?
nähe trodde inte de...

Och om du vill ha en high-end dator utan vattenkylning så får du räkna med oljud från fläkt oavsett ATI eller nvidia Jag har hört ett 5970 under load och de låter mer än mina GTX 470 SLI..

har man ett kvalitetsagg så är strömförbrukningen en Non-issue såvida man inte tycker 50 öre mer i månaden är nåt attt tala om..

Värmeutveklingen från de första review är överdriven och är bättre nu för både GTX 470 samt 480 med nya drivrutiner med mer aggresiv fläktkontroll. Tycker man att 84-90 grader under full load är för mycket så ändrar man enkelt fläktprofilen i Afterburner så att korten når ca 80 grader unde load..

så JA i min värld samt många andras så är
strömförbrukning
fläktljud
värmeutvekling en NON-Issue för alla som har fermi, men uppenbarligen inte för pro-ATI folk :/
Jag ser inte många GTX 470 eller 480 på andrahandsmarknaden så konsumenterna måste vara nöjda.
däremot kryllar det av ATIs 5xx-serie I wonder why?

Oj det kan väl inte bero på att fermi var eehh försenad?
Näh runt 5 månader försent eller??ehh

Visa signatur

Asus Commando Q6600@3,6GHZ Coolermaster Gemini2 8GB Corsair Dominator Intel X25-V 40GB Samsung 250gb Gainward GTX295(på garantibyte) Win 7 Home Premium X64.......

Permalänk
Medlem
Skrivet av pierretox:

hardcore Nvidia-fan kommentaren placerar även dig i fanboy kategorin
hell WTF Nu ska jag plocka ut mina grafikkort för att lägga dem på en röd matta och knäböja framför dem, får inte glömma ugnshandskarna så jag inte bränner sönder händerna för då blir jag både utan händer och hörsel eftersom fläkljudet gjort mig döv

Läs det jag skrev igen, det hjälper.

Skrivet av pierretox:

Valium ballong jag tänker inte gå in i Flame wars med dig
Godnatt

Och ingen källa på den sänkta strömförbrukningen heller då, antar jag?

Alrigth, lev väl.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Skrivet av pierretox:

har du sett eller kört ett GTX 470 eller 480 i verkligheten?
nähe trodde inte de...

Och om du vill ha en high-end dator utan vattenkylning så får du räkna med oljud från fläkt oavsett ATI eller nvidia Jag har hört ett 5970 under load och de låter mer än mina GTX 470 SLI..

har man ett kvalitetsagg så är strömförbrukningen en Non-issue såvida man inte tycker 50 öre mer i månaden är nåt attt tala om..

Värmeutveklingen från de första review är överdriven och är bättre nu för både GTX 470 samt 480 med nya drivrutiner med mer aggresiv fläktkontroll. Tycker man att 84-90 grader under full load är för mycket så ändrar man enkelt fläktprofilen i Afterburner så att korten når ca 80 grader unde load..

så JA i min värld samt många andras så är
strömförbrukning
fläktljud
värmeutvekling en NON-Issue för alla som har fermi, men uppenbarligen inte för pro-ATI folk :/
Jag ser inte många GTX 470 eller 480 på andrahandsmarknaden så konsumenterna måste vara nöjda.
däremot kryllar det av ATIs 5xx-serie I wonder why?

Ta en titt på komplett's fyndhörna, ett helt stimm med ati 5850 samt 5870 som är så perfekta, finns inte en enda negativ recenssion angåengde dom nya fermi korten, iaf inte vad jag har sett. eller ska inte ljuga, det finns ju folk som säger att dom är högljuda men det skiter dom i säger de världens snabbaste/bästa singel gpu graffe är GTX 480, thats it, face it! sen angående drivrutiner som ngn annan snacka om.. LÄNGE LEVE NVIDIA DRIVRUTINER! öppna grafikkorts forumet, STÅR ett helv*tes massa CCC och catalyst problem. en kompis jag känner skickade tillbaka två st 5970 efter varandra pga helt plötsligt dog mitt i windows mode utan ngn belastning. han tröttna på skiten och skaffade gtx 480, han har aldrig vart nöjdare säger han. säger bara alla får tycka vad dom vill men jag säger nvidia har alltid vart och är lätt det bästa valet.

Visa signatur

Asus Striker II Formula - GTX 275 - Corsair DDR2 1066mhz 4gb - Intel Q8200

Permalänk
Medlem

Jag har ett gtx 480 och körde lite furmark med det när jag fick det, har haf 932 och jag kan säga även vid hög fläkt rpm så låter det verkligen inte så som man hör ljudet från reviews när de lägger kameran nära, visst så stör man sig säkert när man sitter utan ljud på alls men vem spelar utan ljud ?
i idle är kortet knäpptyst så ljudnivån är inte ett problem...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Calle2003:

...Jag tycker också NVIDIAs drivrutiner är bättre, å andra sidan har jag inte lyckats installerat och sett nyare Catalyst på min laptop för då låste den sig helt. Har inte provat med program som Drive Sweeper dock, men laptopen fungerar bra med dessa gamla iaf (Drivers Version: 8.591.0.0 – Catalyst 09.3).

Har du läst på om din modell? Min HP med en Turion och 1150 grafik går inte att använda med någon annan rutin än den som HP gav ut när den släpptes för 3 år sedan ungefär, med Vista. Ingen annan är godkänd. Skyll inte på ATi utan på tillverkaren i dessa fall. Drivrutinen fungerar dock perfekt fortfarande.

Hämta drivrutin från direkt från ATi till sin laptop med integrerat grafikkort brukar vara väldigt skakigt och ofta ej fungerande. Igen inte ATis fel utan tillverkarens.

Jag har aldrig haft problem med varken ATi eller nVidia genom alla år, utom möjligen någon enstaka bugg som man hunnit glömma och/eller fixat snabbt. Märkligt att så många lider av problem.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Bärbara drivrutiner är annorlunda, där är det 9/10 gånger tillverkaren som står för drivaren, inte AMD/Nvidia.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Synd att priset på nvidia 460 är skyhögt för sin prestanda, ingen prispress här inte på marknaden. Sen kan man fundera över hur det går för de med nvidia 470, hur drivrutinsstödet kommer arta sig för ett kort som fått leva ett par månader.

Hur som helst, många nvidia fan's tyckte man borde väntat ett halvår på nvidia som inte visade sig konkurrenskraftiga i form av pris / prestanda och funktionalitet, nvidia har bara 2 st fungerande skärmportar medan ati har 3+. Jag råder starkt att köpa ati just nu just pga pris / prestanda på ati korten eller vänta till i höst / vinter på den nya serien ati kort. Notera att jag dock inte är ati religiös. Jag föredrar pris / prestanda + funktionalitet och har ägt flera ati och nvidia kort men jag tycker det är roligt att reta de fans som föredrar ett märke just pga märket och inte ser till pris / prestanda + funktionalitet. Det känns helt galet att köpa ett grafikkort pga ett märke och inte se till vad det ger och vilka möjligheter som finns på marknaden.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Att du ens tar upp tveksamma drivrutiner gör hela ditt inlägg till en tidsödlsare. Det är folk som kör på Nvidia som klagar på AMDs drivare, inte de som faktiskt använder deras kort. Haft gott om både ATi och Nvidia-kort genom tiderna och inte har AMD strulat mer än Nvidia. Skit bakom spakarna är oftast felet, inte drivarna i sig. Du kanske inte klarar av det, men det är ju trots allt ditt problem.

Haha, där satt den

Nejmen Det största problemet när folk har drivrutinsproblem är oftast att de inte tagit bort tidigare drivrutiner, registerfiler och dll-filer. Och det säger sig självt att när en som haft Nvidia hela sitt liv plötsligt skaffar ATi utan att rensa datorn och avinstallera Nvidias grejer och plopp så blir det problem

Mvh

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Jag har haft min 480gtx sen den släpptes, har inte haft nått problem med värme eller ljudet vid spelande. Har klockat den med utan problem med värme eller ljud för den delen. Tycker att fanboys ska kanske testa ett sånt kort och inte bara läsa ressensioner som inte stämmer.

Vill bara säga att ATI kan vara först med sina kort men tekniken de släpt ut är inte framtidssäker. DX 11 spel med tyngre tesselering kommer hacka sönder på ATI kort, folk kommer behöva CF:a korten för att klara av att spela dem sen kommer man inte åt ögongidis som PhysX pluss att överklockning och CF skalar inte så bra vad är det för vits med att köpa sånt? Grattis alla ATI fanboys som har gått på pris/prestanda-myten. För mig är det bara prestanda som gäller.

Visa signatur

i7 950 @ 3.9ghz : Corsair h70 : Gigabyte x58A-UD7 : 12 gb Kingston 1600 : intel m-25 160gb G2 : Nvidia 480 gtx.

Permalänk
Medlem

Mycket bra tips. Verkar vara ett riktigt fett grafikkort.
Nu får man invänta lite testresultat på bl.a ljudnivå och strömförbrukning.
Men coolt é det!!!!

Skrivet av Deathdancer:

Antar att du är lagd åt det gröna hållet, men annars var det en artikel uppe om ATi 5770 Low profile häromdan från Computex och om du frågar mig är 5770 en grym uppgradering från 9800gt med DX11 och några kilo mer prestanda.

http://www.sweclockers.com/nyhet/12127-powercolor-bygger-hd-5...

Mvh

Visa signatur

Honk

Permalänk
Medlem
Skrivet av krawl72:

Jag har haft min 480gtx sen den släpptes, har inte haft nått problem med värme eller ljudet vid spelande. Har klockat den med utan problem med värme eller ljud för den delen. Tycker att fanboys ska kanske testa ett sånt kort och inte bara läsa ressensioner som inte stämmer.

Självklart är GTX480 tyst. Självklart. ALLA recensenter är ju köpta av AMD och ska skriva att GTX480 håller hög ljudnivå. Det är ju därför AMD inte har råd att skicka ingenjörer till spelutvecklare.

Skrivet av krawl72:

Vill bara säga att ATI kan vara först med sina kort men tekniken de släpt ut är inte framtidssäker. DX 11 spel med tyngre tesselering kommer hacka sönder på ATI kort, folk kommer behöva CF:a korten för att klara av att spela dem sen kommer man inte åt ögongidis som PhysX pluss att överklockning och CF skalar inte så bra vad är det för vits med att köpa sånt? Grattis alla ATI fanboys som har gått på pris/prestanda-myten. För mig är det bara prestanda som gäller.

Att köpa för att det är "framtidssäkert" är så korkat att jag inte vet var jag ska ta vägen. Hur många tungt tesselerade spel finns det idag? Inget. Hur många kommer det finnas efter sommaren? Inga. Hur många kommer det finnas när nästa generation grafikkort kommer? Något enstaka - kanske.

NÄR det väl kommer ett spel med tung tesselering så kommer ju GTX470/GTX480 ändå att gå på knä och det kommer finnas nya grafikkort som klarar av det. Varför köpa ett kort man tänker använda om ett år? Smart att köpa p.g.a. funktioner man inte kan dra nytta av - verkligen.

Och det här handlar inte om fanboyism på något plan. Att argumentera för Eyefininty när man inte tänker använda det själv är precis lika dumt.

Jag köper grafikkort jag planerar att använda nu och kanske 1 år framöver, sen köper jag nytt, för det 1 år gamla kortet orkar inte med längre. Det finns inget som heter framtidssäkert när det kommer till grafikkort.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Honk:

Mycket bra tips. Verkar vara ett riktigt fett grafikkort.
Nu får man invänta lite testresultat på bl.a ljudnivå och strömförbrukning.
Men coolt é det!!!!

Indeed Det ska bli sköj med lite test

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mupp3n:

Vi vet att du sover med ditt nvidia kort, men AMD har också 3d. Och varför vill man ha Physx? Finns inget spel som har det som är värt att spelas pga physx. Och förstår inte varför alla Nvidia fanboys hela tiden ska dra upp "physx" och "cuda" hela tiden.. använder en vanlig person Cuda? Använder en vanlig person Physx? Nej?

a) Nej jag sover med min tjej

b) AMD har inte 3D vision på sina grafikkort

c) Physx:

Betalar en vanlig person fullpris för någort men använder bara halva?

d) Cuda "CUDA är Nvidias parallella beräkningar arkitektur som möjliggör dramatiska ökningar i datorprestanda genom att utnyttja kraften i GPU (Graphics Processing Unit)." Dvs alla med Nvidia kort använder CUDA

e) De måste va hårt att sova på ett 5850, men whatever alla har sina böjelser

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Självklart är GTX480 tyst. Självklart. ALLA recensenter är ju köpta av AMD och ska skriva att GTX480 håller hög ljudnivå. Det är ju därför AMD inte har råd att skicka ingenjörer till spelutvecklare.

Jag köper grafikkort jag planerar att använda nu och kanske 1 år framöver, sen köper jag nytt, för det 1 år gamla kortet orkar inte med längre. Det finns inget som heter framtidssäkert när det kommer till grafikkort.

Vet inte vad de testade för om de sägger att det låter för mkt men min låter nästan ingenting, jag har kortet och kör på det så jag borde väl veta eller??!!

och att köpa ett dyrt ATI kort är väl korkat om man bara ska ha det max ett år, kostar mer i längden... mina Nvidia har räckt längre än 2-3år.

PS: enda gång jag har slängt för mkt pengar på grafikkort har varit när jag har kört ATI, vilket stämmer bra med det Valiumballong skrev att man har kortet ett år max sen håller inte det längre snacka inte om prisprestanda utan om slöseri av pengar istället. Dessutom har dessa kort inte kunnat maxxa instälningar i spel vilket har gjort att mkt ögongodis gått förlorat (synd att spela halva spel hela tiden).

Visa signatur

i7 950 @ 3.9ghz : Corsair h70 : Gigabyte x58A-UD7 : 12 gb Kingston 1600 : intel m-25 160gb G2 : Nvidia 480 gtx.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krawl72:

Vet inte vad de testade för om de sägger att det låter för mkt men min låter nästan ingenting, jag har kortet och kör på det så jag borde väl veta eller??!!

Nej. Som alltid försvarar man sina inköp till sista livsdroppen och då är en opartisk testsajt betydligt mer pålitlig.

Skrivet av krawl72:

och att köpa ett dyrt ATI kort är väl korkat om man bara ska ha det max ett år, kostar mer i längden... mina Nvidia har räckt längre än 2-3år.

Jag köper inte dyraste dyra. Mitt HD5870 köpte jag för 3000kr, mer än så lägger jag inte på ett grafikkort. HD5850 hade nog varit rätt val om jag fått 70:n så billigt. Jag har ett grafikkort i ett år, sen byter jag upp mig. Varför? Jag jobbar, får lön och har därför råd att byta grafikkort en gång om året (om det dykt upp nya spel jag vill spela på rejäla inställningar). Korten håller (fysiskt) längre, men vill man ha ögongodis så vill man.

Skrivet av krawl72:

PS: enda gång jag har slängt för mkt pengar på grafikkort har varit när jag har kört ATI, vilket stämmer bra med det Valiumballong skrev att man har kortet ett år max sen håller inte det längre snacka inte om prisprestanda utan om slöseri av pengar istället. Dessutom har dessa kort inte kunnat maxxa instälningar i spel vilket har gjort att mkt ögongodis gått förlorat (synd att spela halva spel hela tiden).

Jag förstår inte. HD5850 och GTX470 presterar ungeär lika. När HD5850 inte längre räcker till så räcker inte heller GTX470 till. Detsamma gäller GTX480 och HD5870. Det är inte så att du magiskt får ut mer prestanda ur kort från Nvidia. Du är allt en riktig tomte.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk

Nu får du ge dig valiumballong make till fanboy är sällan skådad..
Känner du dig OCD tvingad att citera/kommentera allt positivt som skrivs om Nvidia korten från de som köpt dessa? Undra vem som försvarar sitt inköp?

Varsågod valiumballong
Här har du bevis på att GTX4xx-serien skalar bättre i spelprestanda vid likvärdig klockning gentemot
ATI 5xxx-serien
TechSweden.org: MSI N480GTX M2D15 mot XFX HD 5870 XXX i 22 benchmarks
denna review bekräftar Tech Swedens slutsatser med...
GTX 480 (825/1100 MHZ) vs. HD 5870 (975/1300 MHz), Overclocked Performance Analysis, Part 2 | AlienBabelTech

Klockar du GTX 470 samt 5870 så kommer dom dra jämt samt GTX 470 kommer dra förbi i vissa fall

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem
Skrivet av pierretox:

Nu får du ge dig valiumballong make till fanboy är sällan skådad..
Känner du dig OCD tvingad att citera/kommentera allt positivt som skrivs om Nvidia korten från de som köpt dessa? Undra vem som försvarar sitt inköp?

Klart jag försvarar mitt inköp, jag skulle ju inte köpt det om jag inte var övertygad om att det var ett bra köp. Och fanboy-kortet kan du stoppa ner i fickan igen, har haft fler grafikkort från Nvidia än AMD/ATi, men inte ett kort från de gröna sen 8800GTS 640Mb. Produkt efter behov, inte produkt efter tillverkare. Dessutom orkade jag inte vänta i 6 månader extra på att ersätta mitt HD4850.

Skrivet av pierretox:

Varsågod valiumballong
Här har du bevis på att GTX4xx-serien skalar bättre i spelprestanda vid likvärdig klockning gentemot
ATI 5xxx-serien
TechSweden.org: MSI N480GTX M2D15 mot XFX HD 5870 XXX i 22 benchmarks
denna review bekräftar Tech Swedens slutsatser med...
GTX 480 (825/1100 MHZ) vs. HD 5870 (975/1300 MHz), Overclocked Performance Analysis, Part 2 | AlienBabelTech

Klockar du GTX 470 samt 5870 så kommer dom dra jämt samt GTX 470 kommer dra förbi i vissa fall

Jag vet inte var jag har skrivit att GTX470 inte skalar bättre vid klockning, men du kanske kan visa? Och när du ändå är igång, kan du inte visa var GTX470 fått minskad strömförbrukning med nya drivrutiner också?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Skrivet av Calle2003:

Måste vara ett gammalt eller snabbt spel om du vill köra utan vsync. CS 1.6?

Ja, det är ganska snabbt. Dock inte CS utan Audition Online, som tyvärr inte har några egna inställningar för grafiken.

Visa signatur

Mina inlägg kan innehålla spår av ironi och/eller sarkasm.
加油!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Nej. Som alltid försvarar man sina inköp till sista livsdroppen och då är en opartisk testsajt betydligt mer pålitlig.

Nu kan det ju vara så att man är olika kräsna, jag tyckte att det var helt OK att köra mina 200mm fläktar på högsta ett tag. Nu för tiden så längtar jag till nästa dator med ett tyst chassi

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av snozan:

d) Cuda "CUDA är Nvidias parallella beräkningar arkitektur som möjliggör dramatiska ökningar i datorprestanda genom att utnyttja kraften i GPU (Graphics Processing Unit)." Dvs alla med Nvidia kort använder CUDA

Nej, men alla som har ett NVIDIA-kort som stödjer CUDA (från G80 och framåt) har möjlighet att använda CUDA för GPGPU-beräkningar. CUDA är inte något som automagiskt ger dig bättre prestanda i allting, utan kan i vissa begränsade tillämpningar ge betydligt bättre prestanda än en vanlig processor givet att programmet du använder är programmerat att använda CUDA. Det är än så länge ytterst få personer som har någon praktisk nytta av CUDA.

Notera också att AMD likt NVIDIA har stöd för OpenCL på sina grafikkort, vilket är en annan standard för GPGPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasidop:

Nu kan det ju vara så att man är olika kräsna, jag tyckte att det var helt OK att köra mina 200mm fläktar på högsta ett tag. Nu för tiden så längtar jag till nästa dator med ett tyst chassi

Tyst chassi är iofs a och o. fast din gtx 295 ställer väl till det värst va;-)?

Skrivet av perost:

Nej, men alla som har ett NVIDIA-kort som stödjer CUDA (från G80 och framåt) har möjlighet att använda CUDA för GPGPU-beräkningar. CUDA är inte något som automagiskt ger dig bättre prestanda i allting, utan kan i vissa begränsade tillämpningar ge betydligt bättre prestanda än en vanlig processor givet att programmet du använder är programmerat att använda CUDA. Det är än så länge ytterst få personer som har någon praktisk nytta av CUDA.

Notera också att AMD likt NVIDIA har stöd för OpenCL på sina grafikkort, vilket är en annan standard för GPGPU.

Precis, det låter på diskussionen som att GPGPU är samma sak som CUDA och att CUDA är mer än ett av många programeringsbibliotek.

Nvidia har varit väldigt effektiva i sin marknadsföring, men så länge marknadspenetrationen är marginell så är CUDA bara ett alternativ bland andra.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Sen är energisparande ingenting att skämmas över. Det finns ingen fallos i att låtsas att vara energiomedveten.

Om en HD5850 ger lika mycket i spel som en GTX470, medan en GTX470 drar lika mycket el som en HD5890. Och en GTX470 drar ännu mer el än en HD5890 vid vanlig surfning:

Det är samma sak med värmen. Det är en naturlag. Elenergin blir lika mycket värme, ingen kan ändra på det. Varken Gud eller John Travolta.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750